Stan Godrie blijft aan boord bij crossteam Charles
De crosskern van Roompot-Charles, die onder de naam ‘Charles’ het veld induikt, houdt Stan Godrie langer aan boord. Niet meer als prof, wel als elite zonder contract. Na het huidige seizoen gaan ploeg en veldrijder om tafel over een eventuele toekomst.
Er was heel wat onzekerheid rond de nabije toekomst van Stan Godrie. De naam van de 25-jarige Bredanaar werd nooit genoemd tijdens de fusiegesprekken tussen Sniper Cycling en Team Roompot. Godrie wist een paar weken geleden nog niet in welk shirt hij op 1 januari 2019 zou rijden.Dat probleem is – alvast voor een paar maanden – van de baan. Godrie blijft tot het eind van het crossseizoen aan boord bij Charles, de veldritkern van Roompot-Charles. Dat werd ons bevestigd door Nick Nuyens. Hij houdt zich binnen Orange Cycling bezig met het crossgedeelte.
Godrie verliest wel zijn profstatuut. “Stan blijft zeker tot het eind van het veldritseizoen bij ons als elite zonder contract”, aldus Nuyens. “Na de winter zullen we samen zijn verdere toekomst bekijken.” Met Godrie, Lars Boom en Maud Kaptheijns heeft Charles nu drie crossers die het team vanaf 1 januari zullen vertegenwoordigen.
Zie mijn commentaar verder.
Minimum van drie rijders nodig om als UCI Cyclocross team erkend te worden waarvan minimum 1 bij de dames en 1 bij de heren elite. Maakt niet uit of het elite zonder contract is. Zou nogal pijnlijk zijn voor Sniper Cycling / Roompot / Orange Cycling om geen delegatie van team en coaches te kunnen aanmelden op het WK om Maud te ondersteunen...nadat Wout en Tim officieel geen deel meer uitmaken van het team van 1/1/2019 zou er een tekort aan renners zijn indien ze het contract van Stan niet verlengen.
Het Spaanse team Ginestar-Delekia Sports heeft met Felipe Orts en Ismael Esteban twee prof elites en met Elena Lloret een dames elite zonder profcontract. De regels zeggen niet dat het profcontracten moeten zijn. Tartelletto-Isorex is een UCI cyclocross team bijvoorbeeld met enkel elite zonder contract.
Stan heeft nog een contract tot het einde van het seizoen zodat Team Charles zijn status van UCI Cyclocross Team niet verliest...geen andere reden nodig om verder naar te zoeken :)
Zoniet verliest Orange cycling een paar rechten ivm met UCI rules en regulations, de belangrijkste daarvan het recht om in elke World Cup en op het WK vertegenwoordigers - lees managers en coaches te hebben van het team in de pit-lane en 2 parkeer passen.
Toch wel belangrijk en handig als Maud, Stan en Lars met de Nederlandse selecties naar het WK en WC gaan en er toch nog even enkele bijkomende privileges voor het team zijn dat hun salaris betaald :)
Pure economics...