Sportdokter over polsblessure Mathieu van der Poel: “Tour de France mag geen probleem zijn”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 27 mei 2025 om 09:09

Sportdokter over polsblessure Mathieu van der Poel: “Tour de France mag geen probleem zijn”

Mathieu van der Poel liep afgelopen weekend een afrukkingsbreuk(je) in het scaphoidbeen op bij zijn dubbele valpartij in de Wereldbeker mountainbiken in Nové Mesto. Wat houdt deze blessure precies in? En, nog belangrijker: zal MVDP op tijd klaar zijn voor de Tour de France? Chirurg Joris Duerinckx en sportdokter Kris Van der Mieren gaven uitleg bij Sporza.

“De scaphoid is een beentje in de pols, een cruciaal beentje voor het functioneren van de pols. Men spreekt van een breukje op de aanhechting van een van de ligamenten op het scaphoid”, aldus Duerinckx, die ervaring heeft met topwielrenners en polsblessures. Twee jaar geleden behandelde hij Tadej Pogacar nadat de Sloveen breuken opliep in de scaphoid bij een val in Luik-Bastenaken-Luik.

Typisch fietsersletsel
“Het is een typisch fietsersletsel”, vult Van der Mieren aan. “Wanneer je overkop gaat (zoals Van der Poel), wil je op de platte hand neerkomen, maar je komt op de pols terecht. Van de druk komt het meeste terecht op het scaphoid. Dat is het eerste dat zal breken. Het is goed dat het ontdekt is, want soms wordt dat gemist.”

Een ‘goede botgenezing’ van de scaphoid vergt al snel zo’n zes weken, aldus Van der Mieren. Dat betekent echter niet dat je zes weken niet kunt fietsen, benadrukt hij. “Als het botje kan vastgezet worden (met een pin), dan gaat de bevestiging de krachten opvangen en dan kan het veel sneller gaan.”

Verschillende scenario’s
De herstelduur is ook afhankelijk van de doorbloeding, aldus Duerinckx. Daarnaast is de plaats van de breuk bepalend. “Het hangt af van welk ligament geraakt is, maar daar heb ik geen zicht op. De schade kan minimaal zijn, wat te vergelijken is met een verstuikte pols. Dan zal het herstel van zijn comfort afhangen.”

Maar er is ook een minder gunstig scenario. “Het kan ook een belangrijk ligament zijn dat instaat voor de stabiliteit van de rest van de pols en dat een verbinding vormt met de rest van de polsbeentjes. Dan kan het wel een meer invaliderend letsel zijn. Dan is het soms aangewezen om strikte immobilisatie en ontlasting voor te schrijven en dus ook te volgen. Overstrekking van de pols moet dan een zestal weken vermeden worden.”

Geen paniek voor de Tour
In zo’n scenario wordt de Tourvoorbereiding van Van der Poel ernstig verstoord. Maar Van der Mieren benadrukt dat het ‘altijd een beetje afwachten’ is en dat Van der Poel voorlopig niet hoeft te panikeren. “Voor de Tour is er wel nog een week of vijf, dat mag geen probleem zijn. De Dauphiné zal niet ideaal zijn, maar aan een stuur kan je aanpassingen doen. Je kan het zachter maken met een extra kussentje in de handschoenen zodat de impact wat minder is. Ik denk niet dat het een groot probleem hoeft te zijn.”

RIDE Magazine
19 Reacties
27-05-2025 09:16
Het bericht in 1 zin samengevat: de beste dokter weet het ook niet. Conclusie: wederom een kop boven een Wf-artikel die volstrekte fantasie is. Als de auteur in plaats van 'mag' 'hoeft' had gebruikt, was het een ander verhaal geweest.
    27-05-2025 09:37
    Dat is wel erg kort door de bocht. Deze specialist geeft een professionele uitleg over de verschillende mogelijkheden van deze blessure. En nee, het is geen exacte planning van het herstel van MvdP maar die kan de behandelend arts ook niet geven.
27-05-2025 09:35
Duidelijke en deskundige uitleg van deze specialisten.......maar waar
men compleet geen enkele waarde aan kan hechten, wat betreft
het specifieke geval bij Mathieu.

De énige die dit wel kan is zijn eigen behandelende specialist.
    27-05-2025 10:07
    En dan alleen achteraf. Dus gewoon loslaten en afwachten.
    27-05-2025 10:41
    Het is toch ook maar gewoon een artikel dat duiding geeft over een dergelijke blessure, dus ik vind dat je nogal fel bent. De beste Nederlandse renner van het moment maakt een domme val en gaat recht van een buitenlandse wedstrijd naar een Belgisch ziekenhuis, logisch toch dat de media er mee bezig zijn.

    Nu denk ik ook wel dat een topatleet door zijn fysieke paraatheid al een voordeel heeft, als je daarbovenop nog een pak geld en voorkeursbehandeling gooit (medisch, revlidatie, bezig blijven om de conditie te onderhouden) weet je ook dat het allemaal razend snel in orde gaat komen tov een gewone sterveling. Dus waarschijnlijk gaat hij zoals de arts zegt gewoon aan de start staan van de tdF om daar wat te knallen in zijn ritten.
    27-05-2025 12:46
    Badgio, uiteraard valt daar wel enige waarde aan te hechten. Het zijn kennelijk topexperts op dat medisch vlak, maar idd terecht opgemerkt, blijft of blijven de behandelende specialist(en) van Thieu zelf natuurlijk. Daar heb je gelijk in.
27-05-2025 10:16
Humor. Gisteren was het nog 3-6 maanden en nu is 5 weken geen probleem. Het zijn allemaal mooie hopen. Het koffiedik kijken in het publieke domein is vanaf nu volledig begonnen. Heel veel beterschap Matthieu. We zien je wel weer verschijnen. Morgen weer een nieuwe aflevering van medisch centrum 's-Gravenwezel! :p
27-05-2025 11:01
Iedereen wil een plasje doen en aandacht krijgen ... alleen de arts van MVDP weet het echt.
    27-05-2025 11:27
    Is het weer zeiken om te zeiken dag, als er geen wielergerelateerd zaken mogen besproken worden in artikels dan heeft deze site ook geen zin he. Ze vragen gewoon aan specialisten wat zo'n blessure inhoud, die mensen zijn zo vriendelijk geweest om te antwoorden en nu weten we wat het in het slechtste geval kan zijn en in het beste. Dat is toch totaal iets anders dan om aandacht te bedelen, de artsen van MVDP gaan natuurlijk niets lossen, dus logisch toch dat ze anderen iets vragen.
27-05-2025 12:29
Tsja, wat heeft het nou voor een waarde om "experts" aan het woord te laten wanneer ze de details van het geval niet kennen? Zonder de juiste kennis van de aard van de blessure van MvdP speculeren deze "experts" gewoon net zo hard met reageerders mee!
27-05-2025 09:34
Ik heb ooit mijn scaphoïd (scheepsbotje) gebroken na een val op de fiets. Klein botje maar echt een 'pain in the *ss'. Er zijn meerdere manieren waarop je dit botje kan breken dat grote invloed heeft op de duur van het genezingsprocess.
Uitgaande van de communicatie van de ploeg van MvdP zal Mathieu een relatief gunstige breuk hebben. Desalniettemin kan je er ontzettend lang last van hebben. Volgens mij heeft ook Pogacar later nog aangegeven dat hij er lang pijn van heeft gehad, ook nadat hij al weer terug op de fiets zat.
27-05-2025 09:39
Laten we hopen op snel herstel , in een glazen bol kijken helpt niet
27-05-2025 11:51
Ah, de Noord Koreaanse censuur redactie is weer actief.
@redactie: Waarom is mijn eerdere reactie verwijderd?
Als je het er niet mee eens bent kan je ook feedback geven wat er volgens jullie niet aan klopt.
27-05-2025 12:12
Kak...
27-05-2025 13:05
Beetje warrig artikel. Ook is onduidelijk of er bij VDP een pin is geplaatst in zijn pols…
27-05-2025 13:13
Haters, brace yourselves! Check MVDP's nieuwste Instastory...
27-05-2025 15:26
Ik schat zo in dat de bedweters van hier zo ongeveer 6 weken plat op bed zouden hebben gelegen.
27-05-2025 15:31
Grootheden als MVDP en Co zitten na soms de meest vreselijke valpartijen direct weer op de fiets en rijden etappes uit.
27-05-2025 15:32
Hoe bedoelt u, respect voor die renners, dat verdienen ze.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine