Spekenbrink met sneer naar ASO: “Giro bewijst hoe het moet”
Iwan Spekenbrink, teammanager van Team Sunweb, heeft in een interview met Cyclingnews kritiek geuit op de organisatie van de Tour de France. Dat de drieweekse koers door Frankrijk vaak lang saai is, komt door het parcours dat de organisatie ASO samenstelt. “RCS Sport heeft dat in de Giro d’Italia beter voor elkaar. Het is bewezen dat in die wedstrijd de beste klimmers vroeger tijd proberen te winnen”, stelt Spekenbrink.
“In de Tour zie je dat de wedstrijd urenlang op slot zit. Niemand wil tijd verliezen, dus blijven ze wachten tot het einde”, concludeert de 42-jarige voorzitter van de AIGCP. “Het heeft niets te maken met vermogensmeters of teams die de koers controleren: het heeft te maken met iedereen die tot het einde blijft wachten.” De hoofdreden daarvoor is volgens Spekenbrink te wijten aan het samengestelde parcours. “Je hebt een betere balans nodig. Je hebt zware bergen nodig en veeleisende tijdritten om de wedstrijd mee te openen. Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.”
RCS Sport heeft al jaren een succesvolle visie, merkt Spekenbrink. “Je ziet duidelijk dat de Giro, met hun liefde en passie voor het fietsen, zich concentreert op dingen die ze wel kunnen beïnvloeden. Ze zijn altijd op zoek naar een perfecte balans. Ze ontwerpen het parcours met een afwisseling in bergen en tijdritten”, zegt de baas van de ploeg van Tom Dumoulin. De Limburger maakte dit weekend bekend zich in 2019 te willen focussen op de Giro, een ronde die hij in 2017 won. Dumoulin won die ronde niet door wat hij leerde in de Tour. “Door het verschil in parcours, helpt de manier van koersen in de Tour je niet om de Giro te winnen”, geeft de ploegmanager stellig mee.
Tijdens de ploegpresentatie van de Tour 2019 pleitte Spekenbrink al voor meer tijdritkilometers. “Het is een mooi parcours, maar ik pleit toch voor meer tijdritkilometers. Dan moeten renners namelijk wel aanvallen”, vertelde hij destijds voor de camera van WielerFlits.
Of het slim is om de ASO aan te vallen is een ander punt.
Maar om die rancuneuze Fransen nu aan te vallen... Dat wordt volgend jaar een parcours zonder tijdrit :)
Ik heb in de Tour toch een paar mooie aanvallen gezien van oa stevie, valverde en quintana
In de tour is het 1,5 week uitzingen met een paar massasprints, een groepje vluchters, favorieten die proberen niet te vallen en, als we geluk hebben, een sprintje bergop waar een favoriet 12 seconden verliest.
Daarna 3 bergetappes waar iedereen uit pure angst voor de Sky trein gaat zitten wachten tot de laatste drie km.
Froome/Thomas blijven dan lekker in het wiel van de enige die aanvalt, knallen er in de laatste 200 meter overheen en pakken een paar boni secondjes.
Erg leuk die tour.
Vond het vroeger in de jaren 80 toen ik niet veel wielrennen volgde leuk, maar het mag niet in de schaduw staan van de klassiekers en de Giro.
Maar wat tijdritten helemaal mee eens. Het is eigenlijk schandalig hoe weinig dit in de Tour zit de laatste jaren.
Wat de koers volgens mij verlamt is juist die superzware bergritten. Daar is iedereen veel te bang om vroeg aan te gaan. Kruijswijk heeft met zijn monsteraanval uiteindelijk ook weinig bereikt.
Spekenbrink is niet objectief en ietwat kort door de bocht
Verder weinig boeiend wat ‘de papa van Tom’ vindt in dezen.
Met dit soort geneuzel vergeten ze ook altijd dat Frankrijk en Italie nou niet echt vergelijkbaar zijn. Frankrijk is voor meer dan de helft plat terwijl in Italie alleen de povlakte en enkele kuststrookjes plat zijn, maar toch wordt het parcours van de Tour en de Giro altijd 1 op 1 vergeleken.
Giro 2019: Eerste 11 etappes, twee tijdritten, zes sprintetappes en drie heuvelritten
Tour 2019: Eerste 11 etappes, een tijdrit, vijf sprintetappes, vier heuvelritten en een serieuze bergrit
Als er ergens een variatie aan disciplines is in 2019 is het in de Tour.
Zeg gewoon dat je belangrijkste uitgangspunt is dat je een grote ronde wilt winnen en dat hiervoor de kansen het grootste zijn in de Giro door de waarschijnlijke afwezigheid van je grootste concurrent, namelijk Froome.
Froome en Thomas daar heeft Dumoulin logischerwijs geen zin in om tegen te rijden, ongeacht het parcours. Ik kan hem niet eens ongelijk geven.
Maar die Spekenbrink is echt zo'n enorme glijer die er altijd wel weer een gedetailleerd boehoe-verhaal aan ophangt. Volgens mij is het een uitstekende manager die precies weet wat hij wil maar op dit vlak is het altijd vrij bedroevend gedoe.
Ik denk dat bij bergritten afgewisseld met makkelijkere ritten klassementsrenners meer risico's durven te nemen. Bij drie zware ritten achter elkaar wordt er meestal gewacht tot dag drie.
“Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.” zegt Spekenbrink. Prachtige discipline, dat tijdrijden, maar vaak te bepalend in een ronde. Tijdverlies in een tijdrit is tegenwoordig veel lastiger te compenseren als gevolg van de door ploegen gehanteerde catenaccio-tactiek.
“RCS Sport heeft dat in de Giro d’Italia beter voor elkaar. Het is bewezen dat in die wedstrijd de beste klimmers vroeger tijd proberen te winnen”,
Als je deze overtuiging bent toegedaan zit je toch juist goed in de Tour met een klimmende tijdrijder als Tom? Behalve die 2 kleine onderschatte tijdritjes in de Giro had het parcours van de Tour weinig ondergedaan voor Dumoulin en de Franse cols liggen hem veel beter.
Al ben ik zeker van mening dat er weer eens individuele tijdritten van 50 a 55 km in de Tour mogen.
Als dit z'n niveau van begeleiding voor dumoulin is: snel naar een topteam waar wel ondersteuning is in de bergen