Soudal Quick-Step weet waarom het in de klassiekers niet optimaal presteerde
Foto: Cor Vos
vrijdag 10 januari 2025 om 09:18

Soudal Quick-Step weet waarom het in de klassiekers niet optimaal presteerde

Het is intussen al van 2021 geleden dat Soudal Quick-Step een Vlaamse WorldTour-klassieker kon winnen, maar de voorjaarscampagne van de ploeg in 2024 was misschien wel hun slechtste ooit. De nieuwe CEO van de ploeg, Jurgen Foré, was vastberaden om te onderzoeken wat de oorzaak van die dip was, zo vertelt hij op de ploegenpresentatie van Soudal Quick-Step aan onder andere Het Nieuwsblad.

“Vorig jaar hebben we tussen de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik een analyse van het voorjaar gemaakt en we weten waar het fout gelopen is”, zegt Foré. “We hebben gevraagd aan onze performance staf om niet met excuses te komen, maar met de harde realiteit in feiten en cijfers. En we hebben gemerkt dat onze klassieke renners al in Parijs-Nice hun piek hadden bereikt. Nadien ging het bergaf. We hebben daaruit geleerd en nu gaan we het anders aanpakken.”

De ploeg kende wel kleine succesjes met Tim Merlier in Nokere Koerse en de Scheldeprijs, maar vooral in de topklassiekers moet er toch een tandje worden bijgestoken. “In de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix waren we niet op niveau. We hebben geen Mathieu van der Poel, Wout van Aert of Tadej Pogacar in de ploeg, maar Remco Evenepoel is ook in staat om een koers als de Ronde ooit te winnen. Als hij zijn kop daarop zet, dan kan dat zeker. Maar nu heeft hij eerst nog andere doelen die hij wil afvinken.”

Daarom haalde Foré enkele breedte-versterkingen voor het Vlaamse voorjaar. “Dries Van Gestel is geen Van der Poel, maar hij heeft nog nooit teleurgesteld in het voorjaar. Mattia Cattaneo is echt sterk en droomt ook van de klassiekers. Tim Merlier kan ook grotere klassiekers winnen en we hopen dat Yves Lampaert, die vorig jaar veel tegenslag had, ook weer op niveau kan zijn. In jonge talenten zoals Paul Magnier en Gil Gelders geloven we ook enorm, maar willen hen nog geen druk opleggen.”

RIDE Magazine
13 Reacties
10-01-2025 10:55
Toch frappant, bergaf rijdt je over het algemeen harder
10-01-2025 14:33
Er is gewoon niet geïnvesteerd in de voorjaarsploeg de afgelopen jaren. Na het vertrek van Terpstra en Gilbert is er niet doorgeselecteerd in de top.
10-01-2025 09:35
Het is nogal een understatement om te stellen dat je geen type van der poel en van aert hebt voor de kasseiklassiekers, als het van Lampaert en Casper Pedersen moet komen. Want de klassiekerrenners die Parijs-nice reden zijn Lampaert, Pedersen en Moscon ... Als dat de voorjaarskern is waar de resultaten van moeten komen, dan is het ook niet zo gek dat het op een fiasco uitdraait. Hopelijk kunnen Lamperti en Magnier dit jaar doorbreken in de semi-klassiekers, dat kunnen ze wel gebruiken.
    10-01-2025 10:09
    Alaphilippe en Asgreen reden Tirreno-Adriatico in dezelfde periode. Dat wordt in het artikel niet benoemd (mogelijk wel in het interview gezegd?), maar voor hen geldt waarschijnlijk dus dezelfde uitleg. Of die uitleg terecht is, is een andere vraag.
10-01-2025 09:38
Ik vind dit een beetje onnozel, eerlijk gezegd. Ook deze jaargang heb je geen (bewezen) (sub)favoriet voor de keien waar REVKET voor de Ardennen vanwege zijn blessures ook redelijk onzeker is. Ik denk dat pieken in Paris Nice / Tirreno met ritzeges misschien wel een gezondere focus is dan met gekruisde vingers het klassiekerseizoen in te duiken, de selectie zo doorlopend. Met Merlier kan je natuurlijk wel wat platte, matte koersen winnen.
10-01-2025 10:17
Ik ben benieuwd of zo'n Ethan Hayter mits de juiste focus geen rol van betekenis zou kunnen spelen in het klassieke werk. En wie weet kan Magnier een stapje hogerop zetten, dat is toch wel een talent. Van de oudere garde zie ik het niet meer komen, tenzij Lampaert op z'n Vansummerens een rare editie van Roubaix zou winnen.

Eigenlijk denk ik dat het ook zinvoller is om de Vlaamse klassiekers momenteel een beetje te laten voor wat ze zijn, op een paar vlakke wedstrijden met Merlier na. Wat voor zin heeft het om nu zwaar te investeren, als bijna al die koersen toch door Pogacar, VDP en misschien Van Aert gewonnen worden? Het ligt gevoelig gezien hun succeshistorie, maar eigenlijk kunnen ze op dit moment hun budget beter anders inzetten.
    10-01-2025 12:22
    Hayter is enorm slecht in positionering, dus dat lijkt me vrij hopeloos voor de Vlaamse klassiekers. Die kun je beter uitspelen in koersen als de Brabantse Pijl o.i.d. waarin er wat rustiger gekoerst wordt.

    Verder wordt er niet zwaar geïnvesteerd in de klassiekers, daar is ook geen geld voor. Tegenover het vertrek van Alaphille en Asgreen staat slechts de komst van Van Gestel, die echt geen fortuin zal kosten. Ze pakken het dus eigenlijk wel slim aan door in te zetten op jong talent (Magnier, Lamperti), waarvan er dan misschien eentje doorbreekt als klassiekerspecialist.
    10-01-2025 13:46
    Hayter heeft nog nooit iets noemenswaardigs laten zien buiten korte niet al te zwaar bezette etappe koersen. De stap naar korte eendagswedstrijden moet nog,hij moet nog stabiele waarde worden in wt koersen van een week voor etappes, dan is klassiekers van 250 plus kilometers echt wel een flinke sprong nog
    10-01-2025 14:54
    Hayter werd ooit 9de op het WK en 4de in Plouay, dus je zou denken dat het er toch ergens in zit in lange eendagskoersen. Maar inderdaad, waar er echt gewrongen moet worden zoals in het Vlaamse werk zal hij goed omringd moeten zijn door zijn ploeg.
10-01-2025 11:21
Ze schuiven Cattaneo wel heel prominent naar voor. Bedoelen ze dan werkelijk voor de Vlaamse voorjaarsklassiekers? Benieuwd op welke basis. Hij heeft 1x in z'n leven Nokere gereden, verder amper klassiek werk (af en toe een verdwaalde MSR of Ardennenklassieker).
    10-01-2025 12:37
    Die uitspraak verraste mij ook. Eerste wat ik ervan hoorde & ik had de link niet gelegd (ik dacht eerst dat de journalist de foute naam had opgeschreven, maar ik lees het ook in andere media dus zal wel kloppen)
10-01-2025 12:44
Cattaneo zou nog wel eens kunnen verrassen denk ik, al zal het nooit voor de overwinning zijn
10-01-2025 15:04
Hmm, focus has turned to Stage Racing and the terrible infant makes gives the nod on who is coming on to the team to support at the Tour De France. With their budget they cannot have it both ways. Either all in on stage racing or all in with the classics. I say return to your roots and kick Remco over to RedBull and be done with it.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine