Soudal Quick-Step schrikt niet van tijdsverlies Remco Evenepoel: “Dit was wel ingecalculeerd”
Remco Evenepoel kan de eindzege in de Ronde van Romandië vergeten. De dubbele olympische kampioen moest in de koninginnenrit vroeg lossen op de slotklim en verloor zo een pak tijd op zijn concurrenten. Een tegenvaller, maar bij Soudal Quick-Step hadden ze het wel aan zien komen.
“Dit was wel ingecalculeerd, ja”, zei ploegleider Klaas Lodewyck na afloop tegen Het Nieuwsblad. “Binnen de ploeg wisten we allemaal dat dit bijna mission impossible was. Toen ik zag dat Remco en Junior (Lecerf, red.) samen waren, wist ik: ze gaan gewoon zo hard mogelijk naar boven rijden. Ze hebben dat goed gedaan en raapten nog veel andere renners op. Dat zal wel goed gedaan hebben voor ’t kopke.”
Dauphiné 2024
Evenepoel is na zijn lange revalidatie nog niet in topvorm, maar richting de Tour de France is nog genoeg tijd, denkt Lodewyck. Hij verwijst naar het Critérium du Dauphiné van vorig jaar. Ook daar moest Evenepoel bergop meermaals passen, maar in de daaropvolgende Ronde van Frankrijk finishte hij ‘gewoon’ als derde.
“Dit is hetzelfde verhaal als vorig jaar in de Dauphiné”, aldus Lodewyck. “Als jongens als Almeida en Martinez in topconditie zijn, dan is er weinig aan te doen als je dat zelf niet bent. Ik vond het verstandig van Remco dat hij z’n eigen tempo zocht en voor Junior zorgde.”
Evenepoel: “Niet volledig ontploft”
De finish lag zaterdag op de twintig kilometer lange klim naar Thyon 2000. Halverwege deze slotklim moest Evenepoel eraf. “De klim werd iets steiler en ik weet van mezelf dat, als ik nog niet in topvorm ben, ik het op die stukken iets sneller moeilijk krijg”, aldus Evenepoel, die zijn jonge ploeggenoot Junior Lecerf een groot deel van de klim op sleeptouw nam. “Toen ik zag dat Junior er ook wat doorzakte, heb ik aan hem gevraagd welk tempo hij wilde. Dat was 390 à 400 watt voor mij, 300 watt voor hem aangezien hij maar twintig kilo of zo weegt (lacht).”
Evenepoel en Lecerf losten relatief vroeg, maar beperkten uiteindelijk toch nog enigszins de schade. Ze finishten op iets minder dan anderhalve minuut van winnaar Lenny Martinez. “We hebben nog veel jongens opgeraapt, dus het is niet dat ik volledig ontploft ben. Dat is alleszins al een goed teken. Mijn gevoel is beter dan vorige week”, aldus Evenepoel, die nog zei dat hij ‘geen wonderen kan verrichten’ na slechts twee maanden trainingsarbeid.
In de Tour zal dat ook veelvuldig in beeld komen, komt dat in ieder geval niet meer als een verrassing
Wellicht heeft al dat geblaat om niks van hem en zijn partner op de socials hem ook wel meer energie in zijn hoofd gekost dan goed voor een renner is.
Beter dat ie zich meer toespitst op 5 maal daags op de knieën bukken op een kleedje richting Mekka om wat versjes te prevelen, daar schijnt ie kracht uit te halen.
Ook al heeft hij oa gezegd dat hij ging zien waar hij stond en dat een mindere dag een optie is gezien de beperkte training, hij zegt ook wel dat hij zich supergoed voelt en het Luikse dipje voorbij lijkt.
Zo'n Vingegaard komt na pech niet in competitie vooraleer hij op training 5x een berg aan een bepaald wattage is opgereden, met wat tegenslag zie je hem dus maanden niet zoals dit jaar. Leuk dat Remco wél vroeger in competitie durft treden, maar hij zou minder in de vuurlinie komen als hij gewoon bij het credo zou blijven dat hij competitieritme wil opdoen (al is de commentaar dan waarschijnlijk dat hij op voorhand al excuses zoekt), maar het siert hem anderzijds ook weer dat hij gewoon elke dag van eigen kunnen wil uitgaan en (tegen beter weten in) wil geloven dat hij bergop al wat kan klaarspelen tegen mannen in grotere vorm.
En verder het gehuil over dat ie excuses zoekt als ie slechts koersritme zou gaan opdoen, en daar commentaar op zou krijgen. Wel, ik ben misschien wel 1 van de grootste criticasters van Evenepoel, maar als hij hier gewoon komt om koersritme op te doen, dan zou ik hem daar niet voor afbranden. Sterker nog, ik heb het hem zelfs "aangeraden".
Maar wat mij gruwelijk stoort bij deze ploeg en bij Remco zelf, zijn de verschillende versies die iedere dag naar buiten komen. "Ja, ik voel me goed, ik was de sterkste in koers". "Ik voel me steeds beter worden". "Ik trok mijn jasje te vroeg uit". "Nee, ik had de benen niet". "Ik had de benen wel, maar mijn ploeg zette mij niet goed af". "Een lange klim aan 1 tempo ligt mij beter". "Nee, ik kom koersritme opdoen". Het is allemaal zo inconsequent als de pest. En vaak met een toon van een excuus of uitvlucht. Zoals ie vandaag meteen heel nobel Lecerf geholpen zou hebben, alsof ie eigenlijk wel harder kon (en nog even fijntjes opmerken dat ie 100 watt meer duwt dan zijn ploegmakker, die maar 20 kilo weegt).
Wel, ik ben benieuwd naar de versie van morgen...
Misschien moet jij maar eens solliciteren bij SQS om mediatraining te geven aan Evenepoel.
ik vrees dat het verloren energie is. Tenminste, ik mag aannemen dat er al heel veel mensen met hem over bezig geweest zijn (van mediatrainers en performance managers tot sportpsychologen). SQS is immers gewoon een professionele ploeg.
Het is denk ik hetzelfde als mediatraining geven aan Tr#mp. Ook die kun je alles op een blaadje voorschrijven, maar gaat vervolgens gewoon zijn eigen gang.
Maar hij mag hier gratis komen lezen... betere feedback dan WF bestaat er niet voor dit soort renners.
soms zie je van veraf een stuk meer dan wanneer je er heel dichtbij staat.
https://jtro.nl/2020/05/13/de-zes-blinden-en-de-olifant/
En in jouw metafoor hebben wij niet eens de olifant gezien of zijn wij niet eens één van de blinden, wij hebben alleen interviews gezien met enkele van de blinden. Wij hebben niet de minste relevantie en hebben niets bij te dragen.
ik denk dat je daarmee zowel het koersverstand als de ervaring van buiten de koers die veel flitsers hebben opgedaan tekort doet.
Natuurlijk zien wij niet wat er in de bus gebeurt. Of op de trainingen. Maar velen van ons hebben ook gewoon een maatschappelijke carriere opgebouwd, veel mensen gezien, de impact van communicatie meegemaakt, of wat druk opleggen (op jezelf of op iemand anders) doet met mensen.
En Remco is geen robot; tenminste dat zegt ie zelf....
En ik kan me herinneren dat ook destijds veel mensen van buitenaf zeiden: "rij gewoon mee, doe koersritme op, pik er af en toe een etappe uit en werk aan je basis". Maar dat zit blijkbaar niet in het systeem.
Dit lijkt er verdacht veel op...