Soren Kragh Andersen bezorgt Alpecin-Deceuninck de zege in Eschborn-Frankfurt
foto: Cor Vos
maandag 1 mei 2023 om 17:04

Soren Kragh Andersen bezorgt Alpecin-Deceuninck de zege in Eschborn-Frankfurt

De 60ste editie van Eschborn-Frankfurt is gewonnen door Søren Kragh Andersen. De Deen van Alpecin-Deceuninck maakte in de finale deel uit van een elitegroepje en spurtte na een zeer onderhoudende wedstrijd naar zijn eerste zege van het seizoen. Patrick Konrad en Alessandro Fedeli mochten als de nummers twee en drie ook mee het podium op.

Eschborn-Frankfurt is traditioneel gezien een sprinterskoers bij uitstek. De erelijst wijst uit dat de mannen met de rappe benen uitmaken, wie mag juichen op de streep van Der Radklassiker. Het parcours van de Duitse eendagskoers onderging dit jaar echter een transformatie. De organisatie kwam namelijk op het idee om een route van 202 kilometer uit te tekenen, met onderweg liefst 3.000 hoogtemeters. Een verandering die roet in het eten kon gooien van rappe mannen als Jasper Philipsen, Sam Bennett, Pascal Ackermann en Arnaud De Lie.

Kopgroep met twee Belgen
De vlucht van de dag bestond uit twee Belgen, een Italiaan, Taiwanees, Duitser en een Spanjaard. Jens Reynders (Israel-Premier Tech), Cériel Desal (Bingoal WB), Matteo Moschetti (Q36.5 Pro Cycling), Sergio Tu (Bahrain Victorious), Max Walscheid (Cofidis) en Felipe Orts (Burgos-BH) sloegen de handen ineen, kregen de zegen van het peloton en wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van zo’n vier minuten. In het peloton werd het vuile werk opgeknapt door de mannen van Alpecin-Deceuninck en BORA-hansgrohe, in dienst van sprinters en oud-winnaars Philipsen en Bennett.

De vroege vlucht – foto: Cor Vos

In de eerste uren kabbelde de koers een beetje voort, maar met nog goed negentig kilometer te gaan ging het spel echt op de wagen. Op de flanken van Mammolshainer Berg (2,3 km aan 8,3%) werd er al een strak tempo gereden en op de tweede en vooral steilere passage van de Feldberg (7,6 km aan 6,5%) was het echt alle hens aan dek voor de sprinters. De laatste overlevers van de vroege vlucht werden op deze klim ingerekend, terwijl rappe mannen als John Degenkolb, Phil Bauhaus, Jasper Philipsen en titelverdediger Sam Bennett moesten lossen uit het al flink uitgedunde peloton.

Serieuze schifting op de Feldberg, sprinters in de verdrukking 
In de spits van de koers schudden Lorenzo Rota en de herboren Ben Hermans eens aan de boom, maar dit leidde (vooralsnog) niet tot een nieuwe selectie. Een eerste groep van een dertigtal renners kwam over de top van de Feldberg en begon aan een nieuwe fase in de wedstrijd. In de voorste groep nam Jayco AlUla het voortouw, aangezien (sprint)kopman Michael Matthews de schifting ternauwernood had weten te overleven. De Australische formatie probeerde te profiteren van deze luxesituatie en zette zich dan ook vol overgave op kop van de eerste groep, in de hoop zo een tweede groepje op afstand te houden.

In deze tweede groep probeerden de mannen van Lotto Dstny, in dienst van de geloste Arnaud De Lie, de scheve situatie nog recht te zetten. De Belgische formatie kreeg na verloop van tijd hulp van Uno-X (voor Alexander Kristoff) en Team DSM (namens John Degenkolb), maar het verschil bleef wel lange tijd schommelen rond de minuut. Van twee andere topsprinters, Philipsen en Ackermann, was inmiddels geen spoor meer. In de daaropvolgende kilometers werd het verschil tussen groep 1 en 2 toch steeds kleiner en met nog vijftig kilometer te fietsen was de samensmelting een feit.

Zimmermann voert de forcing – foto: Cor Vos

Wel of geen sprint in Frankfurt? 
Van een moment van windstilte was echter geen sprake, verschillende renners probeerden weer weg te springen uit het peloton. Martin Marcellusi koos het juiste moment en de Italiaan van Green Project-Bardiani CSF Faizanè reed een tijdje alleen voorop. De voorsprong liep op tot een minuut, maar het bleek niet genoeg om ook daadwerkelijk uit de greep te blijven van de sprintersteams. De dappere Marcellusi verloor op de laatste passage van de Mammolshain al aardig wat van zijn pluimen, zeker omdat er nog een laatste keer stevig werd doorgetrokken op deze klim, met uitschieters tot liefst 23%.

Dit inspireerde Marc Hirschi tot een serieuze versnelling, waardoor de groep nog maar eens scheurde. Waar de sprinters opnieuw op de pijnbank werden gelegd, probeerden de puncheurs en sterkere klassiekerrenners een nieuwe vlucht op poten te zetten. Onder aanvoering van een sterke Hirschi werd Marcellusi ingerekend en ontstond er een eerste elitegroep van tien renners. De Zwitser kreeg het gezelschap van Marcellusi, Lorenzo Rota, Georg Zimmermann, Soren Kragh Andersen, Patrick Konrad, Stevie Williams, Ben Hermans, Georg Steinhauser en Alessandro Fedeli.

Spannende slotfase 
Deze groep beschikte over de nodige PK’s en bovendien was er sprake van een goede samenwerking. In een tweede groep probeerde Jayco AlUla nog wel de meubelen te redden in dienst van Matthews, maar het kalf leek nu definitief verdronken. De tien koplopers waren ribbedebie en leken het onderling te gaan uitmaken voor de overwinning, al werd het in de finale toch nog razendspannend. In de achtergrond werd de groep-Matthews namelijk opgeslokt door het peloton, en met hernieuwde krachten kwam de tweede groep nog erg dicht bij de tien koplopers.

foto: Cor Vos

Met nog vijf kilometer te gaan, was het verschil nog maar een halve minuut. Een sprint met een grote groep was met andere woorden nog altijd een reëel scenario, maar de sprintersteams slaagden er uiteindelijk toch niet in om het laatste gaatje nog te dichten. De winnaar zat met andere woorden van voren, en een sprint moest beslissen over winst en verlies. Kragh Andersen, op papier misschien wel de snelste renner in de kopgroep, ging de sprint van zeer ver aan. De Deen had echter nog genoeg jus in de benen en rekende overtuigend af met zijn medevluchters. Konrad werd tweede, Fedeli derde.

RIDE Magazine
29 Reacties
01-05-2023 17:22
Twee man in een kopgroep van 10 en dan 8e en 9e eindigen, de goddelijke efficiëntie van Israel blijft imponeren.
    01-05-2023 17:29
    Heb ze ook niet zien demarreren. Bakten er weinig van in de sprint.
    01-05-2023 18:22
    Lijken altijd tegen een soort muur aan te lopen die gasten.
    01-05-2023 18:31
    Tis niet omdat je met hetzelfde truitje rijdt dat je de vermogens die je kan trappen bij elkaar mag tellen. Als je al blij mag zijn dat je er bij bent kan je niet plots mirakels verwachten van een numerieke meerderheid. Vraag maar aan Stannard.
    01-05-2023 18:39
    Nadeel natuurlijk als het peloton zo dicht zit. Er is geen tijd om echt te gaan pokeren en aan te vallen. Hadden ze meer moeten proberen, ja natuurlijk, maar ze konden moeilijk beginnen aanvallen op 4km van de streep want als het stilvalt ben je alles kwijt.
01-05-2023 17:11
Verdiende zege. Duidelijk de sterkste.

Maar foei. Wat blijft dat wielrennen bijzonder. Ploegen die liever verliezen dan winnen. Zit je dan nog met 2/3 man in het peloton maar niet willen werken in de achtervolging voor je kopman. Je zou maar geen sprint treintje meer hebben op het einde. Heb je dan zo weinig vertrouwen erin dat die het mogelijk alleen kan?
    01-05-2023 17:23
    Arkea onder andere.. blijft raar fenomeen.. ploeggenoten schoven net op tijd op, hadden ze mijn inziens wel iets eerder kunnen doen..
    01-05-2023 18:38
    Arkea echt met 3 man in dat peloton en helemaal niets helpen terwijl Biermans dan 3e wordt in de sprint. Onbegrijpelijk.

    DSM wachtte ook - zoals altijd - weer ontzettend lang af.

    Dat terwijl zowel Kristoff als De Lie al hun laatste man aan het opofferen waren. Blijft heel raar.
    01-05-2023 19:41
    Jayco zat ook met 4 man. Al heeft er maar 1 echt kop gefietst ervan.
    Arkea had ook geen haast met ook 4 man. Geen moment op kop gezien.
    Burgos was ws blij dat ze er nog bij zaten, maar kwamen ook met zijn 3en aan.
    TotalEnergies hebben er 1 op kop gezet. Zaten er met zijn 3en.
    Ze hebben iig allemaal lekker het bordje van Lotto leeggegeten zodat De Lie niemand meer had en alsnog het sprintje van het peloton won. Hebben ze knap gedaan!

    Green Project, Q36, Alpecin, UAE, Intermarche, Israel, Bora en EF is wel begrijpelijk dat die niet rijden ivm dat ze een mannetje voorop hadden.
01-05-2023 20:18
Alpecin-Deceuninck is toch wel 1 van de ploegen van het voorjaar. Melier zijn ze daar inmiddels vergeten.
    02-05-2023 07:17
    + overwinningen in de andere disciplines met Gaze, Kielich en Marescko…
01-05-2023 17:06
Schitterende zege, laf sprintploegenspel afgestraft. Mooie wedstrijd wederom...
01-05-2023 17:23
Intermarché 5 en 7 met één schuchtere poging in het slot, Israel 8 en 9 zonder poging.
De duo's hebben het goed gedaan zeg.
    01-05-2023 18:20
    Helpt ook niet dat er continue druk van achter was tot de laatste 2 kilometer. Dan was er al bijna geen ruimte meer om aan te vallen. Begin je eerder met speculeren heb je mogelijk helemaal niks en komt het peloton wel terug.
01-05-2023 17:41
Weet er iemand waarom Bahrain ieder jaar een Taiwanees in dienst heeft? Na Chun Kai Feng de voorbije jaren is er nu Sergio Tu. Hij heeft ook niet meteen goede prestaties afgeleverd in het verleden.
    01-05-2023 17:50
    Misschien ruzie met China?
    01-05-2023 17:53
    Vanwege de Merida fietsen
    01-05-2023 18:29
    Letterlijk álle fietsen komen uit China/Taiwan…
01-05-2023 23:10
Stephen Williams wil echt niet doorbreken hè. Hij wordt al jaren vermeld als talent maar ook dit seizoen wil het weer niet vlotten. Hij zou hier beter moeten sprinten dan plaats 8 van de 9.
04-05-2023 14:45
Is kooij al met pensioen.ofzo?! Als je wilt winnen moet je toch ooit ergens meedoen!
01-05-2023 17:05
Hopelijk is het volgend seizoen terug het oude parcour
    01-05-2023 17:10
    Dit klinkt als frustratie dat De Lie niet gewonnen heeft
    01-05-2023 17:13
    Nee, Ik vind het het gewoon erg dat er minder massasprints zijn omdat veel koersen hun parcour aanpassen
    01-05-2023 17:21
    Bij een verwachte massasprint gaan de tv-kijkers alleen kijken naar de finish, en dat vinden de sponsoren van de wedstrijd en de uitzendkanalen natuurlijk niet echt leuk. Dus verwacht maar niet dat de gegarandeerde massasprint snel terug zal komen.
    01-05-2023 17:25
    Als je Wegmann zag lachen weet je genoeg.. best erg
    01-05-2023 18:36
    Haha erg vinden dat er minder massasprints zijn. Bizar.
    01-05-2023 19:14
    Ik vind een massaspurt op z’n tijd ook gewoon erg mooi om te zien en hoort imo ook gewoon thuis in het wielrennen. Ik vind het eerder bizar dat jij het bizar vind dat iemand anders denkt dan jij.
    01-05-2023 19:51
    Massasprints in meerdaagse koersen zijn een noodzakelijk kwaad, maar een eendagskoers die eindigt in een massasprint heeft in mijn ogen weinig toegevoegde waarde op de kalender. Maar ieder z’n eigen hobby.
    01-05-2023 21:51
    Hoe minder massaspurts hoe beter.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine