Slecht nieuws voor Visma | Lease a Bike: schade bij Axel Zingle groter dan gedacht
foto: Cor Vos (archief)
zondag 1 juni 2025 om 11:50

Slecht nieuws voor Visma | Lease a Bike: schade bij Axel Zingle groter dan gedacht

Door het wegvallen van Christophe Laporte lijkt zijn landgenoot Axel Zingle in aanmerking te komen voor een selectie voor de komende Tour de France, maar is de 26-jarige puncheur wel op tijd fit voor de drieweekse ronde? De schade na een valpartij in de Vierdaagse van Duinkerke blijkt namelijk groter dan gedacht.

Zingle lag na drie etappes op pole position om de 69ste editie van de Vierdaagse van Duinkerke op zijn naam te schrijven, maar de Fransman kwam ten val in de koninginnenrit rondom Cassel en moest – als leider in de wedstrijd – de strijd staken. Op het eerste oog leek de schade bij de Fransman mee te vallen.

De daadwerkelijke situatie blijkt echter minder rooskleurig. “Na mijn val in de Vierdaagse van Duinkerke zijn er enkele tests uitgevoerd. Het blijkt dat ik toch last heb van een breuk”, laat Zingle weten aan Franse media. Het gaat om een breuk in de C7-wervel, een wervel aan de buitenkant van de nek. “Ik moet daarom passen voor de komende wedstrijden. Het is nu tijd voor een snel en volledig herstel. Dat hoop ik toch.”

Zingle in het tenue van Visma | Lease a Bike – foto: Cor Vos

Dit is niet alleen een tegenvaller voor Zingle, maar ook een aderlating voor zijn ploeg Visma | Lease a Bike. Door het wegvallen van Christophe Laporte moet de formatie nog een wijziging doorvoeren in zijn selectie voor de komende Ronde van Frankrijk.

Zingle is gezien zijn kwaliteiten (hij doet in meerdere opzichten denken aan zijn oudere landgenoot) een mogelijke vervanger van Laporte, maar nu is het de vraag of de coureur wel op tijd klaar is voor de Tour de France (5-27 juli), die over vijf weken begint in Lille. Met Ben Tulett, Wilco Kelderman en Dylan van Baarle kan de ploeg overigens ook andere opties uitspelen.


RIDE Magazine
9 Reacties
01-06-2025 12:12
Nogmaals, Tulett is in principe de vervanger. Dit gespeculeer vanuit Wielerflits slaat nergens op
    01-06-2025 12:15
    Tulett gaat Laporte echt niet vervangen, de tourploeg heeft genoeg pure klimmers. Ik denk dat Hagenes de vervanger gaat zijn, het moet iemand zijn die van Aert ook een beetje kan helpen en ontzien.
    01-06-2025 12:19
    @daniel17: dan was Hagenes nu wel op hoogte geweest in Sierra Nevada. Tulett is dat wel en Grischa Niermann heeft zelf gezegd dat hij de eerste reserve is.
    01-06-2025 13:01
    Het lijkt me dat voor een klimmer het veel belangrijker is om op hoogte te zitten. Ik denk dat Tulett eerste reserve is als een van de klimmers uitvallen. We gaan het zien, ik zou Kuss, Yates en Tulett te veel pure klimmers vinden, terwijl er dan niemand zou zijn voor de rol die Laporte normaal zou vervullen.
    01-06-2025 13:07
    @daniel: dat is niet het beleid van Visma, alle renners die naar de tour gaan, gaan altijd samen op hoogtestages. Tenzij er in de laatste paar weken een vervanger moet worden opgeroepen, zoals vorig jaar met bart lemmen. Maar de afwezigheid van Laporte is bij het team natuurlijk al langer bekend. De vervanger van Laporte is dus Tulett of anders 1 van de renners uit de Giro.
    01-06-2025 13:17
    Nogmaals, als Waf geen andere geluiden hoort dan dat de keus open ligt is het niet gek dat ze speculeren. De ploeg had anders namelijk allang kunnen zeggen dat Ben de vervanger is tegen WF
    01-06-2025 13:58
    Je kunt Tiesj toch gewoon naar voren schuiven in de trein als je Tulett toevoegt. Die kan ook prima het werk verzetten wat een Laporte normaal zou doen. Denk dat de vergelijking met Zingle vooral voortkomt uit de rol als potentiële kopman, kan net als Laporte een heuvel over en hebben allebei een goede sprint. Maar dat zegt toch weinig over de kwaliteiten als knecht in een koers van drie weken. Laat Zingle dat eerst eens uitvoeren in een Vuelta bijvoorbeeld.
01-06-2025 13:32
Dit gaat toch over de importantie van het niveau als wie bij het voetbal reserve doelwachter wordt van Cambuur

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine