Sky wint allereerste editie Hammer Series na sensationeel slot
foto: Sirotti (archief)
zondag 4 juni 2017 om 16:58

Sky wint allereerste editie Hammer Series na sensationeel slot

Sky is de grote winnaar geworden van de allereerste editie van de Hammer Series. De Britse formatie wist in de afsluitende Hammer Chase (ploegenachtervolging) Sunweb nipt achter zich te houden. De tweestrijd ontaardde in een regelrechte sprint. Daarachter was de chaos compleet in de strijd om plek drie.

Sky vs. Sunweb en de rest als peloton
De strijd om de eindzege leek aanvankelijk te gaan tussen Sky en Sunweb. De Duitse ploeg maakte al snel een deel van de achterstand goed, maar kwam niet veel dichterbij op de Britten. Daarachter was het een ongelooflijk chaotisch. Liefst zes ploegen (LottoNL-Jumbo, Lotto Soudal, Nippo-Vini Fantini, Cannondale-Drapac, Movistar en Orica-Scott) reden in elkaars wiel, als ware het een peloton geweest. Dit tafereel duurde tot de eindstreep, waarna de jury moest uitpuzzelen welke ploeg nu derde was geworden.

Update: Na afloop kregen de stayerende ploegen, achter Sky en Sunweb, allemaal vijf strafminuten.

Tussen Sky en Sunweb, die nog wel ‘alleen’ reden, was het verschil in de slotronde van 15 kilometer nog een kleine twintig seconden. Vijf Sunwebs haalden op 3,5 kilometer van de finish vier Sky’s in, maar voor de laatste bocht kwam de Sky-trein met hoge snelheid langszij. In de laatste rechte lijn was het ploeg tegen ploeg. Even leek de vierde (en beslissende) man van Sky af te haken, maar in de laatste meters wist hij toch nog drie Sunweb-coureurs voor te blijven.

De dagzege ging uiteindelijk naar Sunweb.

Quick-Step Floors negende
In de strijd om plek negen ging de overwinning naar Quick-Step Floors. De strijd ging in die groep ging tussen de grote ploegen Trek-Segafredo, BMC en Quick-Step Floors. Trek-Segafredo begon met de grootste voorsprong, maar werd in de tweede (van drie) ronde ingehaald door én BMC én Quick-Step. De rood-zwarten van BMC waren de sterksten, maar kenden liefst viermaal pech in de slotfase. Achtereenvolgens Oss, Küng, Scotson en Quinziato moesten van de fiets. Wat uit leek te draaien om een zekere zege, werd heuse een nachtmerrie. Quick-Step ging daardoor met de zege in de B-groep aan de haal en werd uiteindelijk negende in het eindklassement.

RIDE Magazine
56 Reacties
04-06-2017 19:01
@klootje Hoezo moet er perse alleen bij amateurs geëxperimenteerd worden? Vind dat dat niet direct zo erg is dat ze het gelijk bij de profs doen, ik vind alleen dat het gewoon niet goed genoeg was. Wel sensationeel, niet goed uitgevoerd.
04-06-2017 19:44
Poeksel, sluit het een het ander uit dan? Kijkplezier (en zo ook spektakel) betekent niet per se dat het goed geregeld/sport van topniveau is volgens mij. Ik heb op dag 1 bijv. best leuke koers gezien, maar dat kwam ook omdat de rest van het peloton al uitgeschakeld was door een flater van de organisatie. En zulke zaken hebben ook nog eens weinig met de nieuwigheid van een evenement te maken, mochten ze zich daar op willen beroepen.

Wat tegenwoordig ook het geval is...
Gemeente haalt evenement binnen, betaalt daar dik voor. Evenement moet dus ook starten of finishen in die gemeente en dat mooie plein oid moet dan wel de locatie zijn, want gemeente wil dat dat in beeld komt. Ze betalen immers niet voor shots van het industriegebied, hoe geschikt of veilig het daar ook is. Daar begint het al, verkeerde prioriteiten. Terwijl het hele uitgangspunt zou moeten zijn dat er een geschikt en veilig parcours neergelegd wordt. Maar dat is in principe allemaal van ondergeschikt belang tegenwoordig.
Dus als iemand zich afvraagt waarom sommige mensen zo conservatief zijn als het om de wielersport gaat, moet je ook eens aan die dingen denken.

Wielrennertje neem een Strade Bianche, een van de snelst gegroeide noviteiten en nu WT. De Eroica trok ook vanzelf grotere ploegen aan zodra het een groot succes bleek te zijn. En daar stonden de WT-ploegen ook niet met fietsen en pakjes uit 1935 aan de start.
Experimenteren is nog moeten uitvinden of het werkt en dat doe je idd. niet in de WT als je het mij vraagt. Eens iets uitproberen kan heus wel. Maar een volledig nieuw evenement, met zoveel nieuwe aspecten en zoveel vraagtekens...
04-06-2017 20:39
@klootje Het is geen WT, WT-ploegen mogen dus zelf beslissen of ze mee willen doen. Veel wilden dit, wat betekent dat ze dus graag aan zo'n nieuw concept mee wilden doen. Daarbij hebben veel WT-ploegen een niet al te sterk team opgesteld, zodat de kleppers voor de tour etc. er niet echt onder zouden kunnen 'lijden' o.i.d.
05-06-2017 00:05
Ben 2 dagen aanwezig geweest. Leuk concept met hier en daar wat verbeterpunten. Wat betreft parcours. Men kan moeilijk de grotere toegangswegen in dit geval e N294 volledig afsluiten. Hoe graag wij dit hier op wielerflits wellicht willen. De veilige wieleromgeving limburg (Tom dumoulin bike park) is prachtige omgeving waar ik in toekomst zeker nog weleens een NK georganiseerd ga zien worden
05-06-2017 10:43
@klootje, dan vindt je de finale van diezelfde Strade Bianche zeker ook verschrikkelijk in de stadskern?
05-06-2017 12:30
Nee waarom zou ik? Je snapt het punt niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine