Sky: ‘Trainingsdata Chris Froome gestolen’
Brailsford en Froome voorafgaand aan de Tour - Foto: Sirotti
dinsdag 14 juli 2015 om 09:19

Sky: ‘Trainingsdata Chris Froome gestolen’

Sky denkt dat er trainingsdata van Chris Froome gestolen zijn. Er zou ingebroken zijn op de computers van de WorldTour-formatie en hierbij zouden de gegevens van de kopman gekopieerd zijn.

“We denken dat iemand onze traingsdata gehackt heeft en de gegevens van Chris in zijn bezit heeft”, verklaarde manager Sir David Brailsford op de rustdag tegenover The Telegraph. De ploeg heeft nu advocaten ingeschakeld om te kijken wat ze hieraan kunnen doen.

De baas van de Britse ploeg vreest dat de gegevens gebruikt gaan worden om zijn kopman te beschuldigen van dopinggebruik. “Als de data niet in de juiste context geplaatst wordt, dan kan deze verdraaid worden om bij een bepaalde denkwijze te passen.” Dit zou mede zijn doordat Froome ovale tandwielen gebruik op zijn fiets. Ook worden bepaalde weersomstandigheden niet meegenomen in de gegevens.

De Brit zegt niet te weten wie de gegevens gestolen heeft en hij doet ook geen uitspraken over wie hij denkt dat het gedaan heeft. Maar hij stelt zich er wel vragen bij. “Ethisch en moreel gezien, als je iemand gaat beschuldigen van doping, zorg dan dat je zelf niet vals speelt.”

Brailsford deed zijn verhaal nadat hem gevraagd was of er dopingvragen zullen komen als Froome goed zal presteren in de bergen. “Dat is onderdeel van het spelletje, is het niet? Als hij het goed doet in de eerste Pyreneeën-rit ga ik in de rest van de Tour vragen krijgen en de trend van ‘Hoe weet je dat hij geen doping gebruikt?’.”

RIDE Magazine
117 Reacties
14-07-2015 09:55
Over slapende honden wekken gesproken.....
14-07-2015 09:55
@richardm voor een gemiddelde fietser is een hartslag van 160 bij een wattage van 200 al heel wat. Voor de wat getraindere wielrennner is dat 300/400 wattage. 600 is dus wel echt heel hoog, maar op basis van enkel cijfers conclusies trekken is wel wat zwart/wit.

Vraag: als de trainingsdata niet nuttig zijn, waarom zouden ze dan gestolen worden? En als ze nuttig zijn - voor de concurrentie - is het toch logisch dat Sky zenuwachtig reageert?
14-07-2015 09:56
Door slecht weer en ovale tandwielen schieten zijn waarden natuurlijk de lucht in. Als 600 watt bij 160 hartslag klopt, ben ik reuze benieuwd wat ie bij 190 kan. Op de ventoux bij Reynard leek het of ie al aan de afdaling was begonnen.
14-07-2015 09:59
@benderbeach Die vergelijking met toeristen of goed getrainde amateurs vind ik echt zo'n onzin altijd. De enige vergelijking die in mijn ogen iets zegt is de vergelijking met Armstrong en andere bewezen dopers. Als de profs nu vergelijkbare waarden fietsen gaat er bij mij wel een alarmbelletje af. Ondank eventuele progressie in materiaal/training/voeding etc.
14-07-2015 09:59
Nog interessante lectuur: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1033149476696091&id=213103522034028
14-07-2015 10:01
kan alleen maar in deze data staan dat hij meer moet eten:-) Ik zag foto's van Froompie bij de Studio Tour en zelfs mw. van Moorsel vond het maar eng hoe absurd mager die man is.

Storm in een glas water.....
14-07-2015 10:04
“Als de data niet in de juiste context geplaatst wordt, dan kan deze verdraaid worden om bij een bepaalde denkwijze te passen.” ? Verklaar dat eens nader? Dit verhaal lijkt op Paniek
14-07-2015 10:05
@boomcie thanks voor de link
14-07-2015 10:05
En de grafiekjes voor zijn versnelling op de Ventoux in 2013: https://twitter.com/festinaboy/status/618171008038608901
14-07-2015 10:12
Is Sky de enige ploeg die met ovale tandwielen rijdt?
14-07-2015 10:13
Deze gegevens van de Tour 2013 zijn overigens (samen met alle data vanaf 2011) allang ooit verstrekt door Sky aan een specialist van L'Equipe, die concludeerde dat dit schoon mogelijk is. Wat niet bewijst dat Froome schoon rijdt, maar dus wel dat de gegevens niets geks laten zien.
14-07-2015 10:15
@Pantaniet dat zegt Benderbeach dus ook niet.
Sky heeft wel gelijk dat er zoveel context is dat je van elke renner bepaalde data zo kan interpreteren dat er sprake kan/moet zijn van doping. Froome heeft bijvoorbeeld een max hartslag van 168 (naar eigen zeggen) op de Ventoux geeft hij dus wel alles. De opmerking 'wat zou hij kunnen op 190 slagen' gaat dus niet op. Andere profs hebben juist van nature een hogere hartslag bij uiterste inspanning.
De data an sich zeggen nog niet eens zoveel, het gaat om de context.
Vandaar dat de vraag van Benderbeach voor mij wel relevant is. Ik kan me voorstellen dat een ploeg X de waarden heeft van de Ventoux 2013 van hun toprenner, en dat ze die nu vergelijken met Froome.
Dat Sky gaat kijken met een paar advocaten hoe dit zit lijkt mij geen alarmerende reactie.
14-07-2015 10:15
@Superpippo Zelfs Sky rijdt daar niet mee, alleen Froome meen ik. In het peloton zullen er nog wel 5 of 6 zijn.
14-07-2015 10:16
@boomcie
In dit opzicht niet zo heel verontrustend, zijn trapfrequentie nam met 20% toe gedurende 10/20 sec dacht ik, niet meer dan een tussensprint. Een sprinter zit al snel boven de 1500. Bij 160 hartslag hebben ze ook nog ruimschoots over dus even pieken naar 180/190 is niet buitenaards.
14-07-2015 10:17
Een piek van 1.000 watt met een hartslag van amper 160. Wijst eerder op een motortje volgens mij.
14-07-2015 10:19
@Pantaniet: over je opmerking dat er bij jou een alarmbelletje afgaat als ze nu dezelfde waarden fietsen als Armstrong: daar kan ik me goed in vinden hoor! Armstrong reed misschien op net wat minder materiaal, maar prepareerde (en dan bedoel ik niet alleen doping) zich op een manier dat nu nog steeds eigenlijk ongekend is, met een wilskracht/mentaliteit wat nog steeds ongekend is en met een voor deze tijd nog steeds ongekend goede ploeg. Dus zijn voorwaarden waren (behalve misschien op materiaal gebied, ook al waren zij hun tijd wel een paar jaar vooruit met dure windtunneltesten etc) optimaal. Kom je aan die tijden dan is het logisch dat er een alarmbel afgaat.
14-07-2015 10:22
@ melkzuur, ik denk eerder dat die 1000 Watt een meetfout is. Zo'n snelle verandering van Wattage is erg lastig te meten en dan krijg je vaak spikes. Betrouwbaarder is om over een langere afstand te bekijken en dan is het wattage ongeveer 600 Watt.
14-07-2015 10:26
Ik zal wel heel ouderwets zijn, maar waarom worden dat soort data niet opgeslagen op een computer die geen verbinding heeft met het internet?
14-07-2015 10:27
Geef mijn vriendin gelijk het adres dan maar van Froome's diëtist
14-07-2015 10:38
@belasco
[url=http://www.theguardian.com/sport/2013/jul/14/tour-de-france-team-sky-dietician]Nigel Mitchell[/url] heet ie, ik hoop dat het haar wat oplevert ;)
14-07-2015 10:41
@kingstown. De renners sturen hun data meestal zelf naar de trainer. Bijvoorbeeld van trainingsritten. De trainer kan die data gebruiken om de voortgang bij te houden en eventueel wijzigingen in t programma aan t bregen. Omdat de trainer niet altijd kan zijn waar de renners zijn doe je zoiets online. Of moeten die renners soms cd-roms of usb sticks gaan opsturen? Dat is toch niet handig. Het is dan ook logisch dat de trainer van alle renners een file bijhoudt met die trainings en wedstrijdresultaten. Data is belangrijk in het wielrennen en zeker bij sky. Met die data kan je zien wat wel en wat niet werkt bij bepaalde renners. Maar iets wat online staat ( of misschien op een netwerkschijf) is vaak wel te hacken. Je kan van een wielerteam ook niet al te hoge beveiliging verwachten. En tegenwoordig heeft je zelfs je magnetron internetverbinding. Dus je bent inderdaad nogal ouderwets.
14-07-2015 10:41
@Kingstown,

Dat zou een goede kunnen zijn, nadeel: Als de trainer van Froome de waarden wilt zien moet hij helemaal naar Froome´s huis komen enzovoorts..
14-07-2015 10:41
Bedenk je bij die 160 hartslag wel dat Froome een max hartslag haalt van 167. Die inspanning is dus wel degelijk bijna aan zijn maximum
14-07-2015 10:49
1000W voor een korte periode nadat je al 15km hebt geklommen.

Froome is een mutant
14-07-2015 10:53
data waar het o.a. over gaat:
https://twitter.com/festinaboy/status/618171008038608901
achtergrond:
http://forum.cyclingnews.com/viewtopic.php?f=20&t=29830&start=80

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine