Simon Yates en Visma | Lease a Bike schudden in Giro d’Italia ook Tadej Pogacar wakker
Analyse En wederom is de Colle delle Finestre het decor voor een Britse superstunt. Zeven jaar na de megasolo van Chris Froome van zo’n 80 kilometer in de Giro d’Italia is het in 2025 Simon Yates die de onverharde klim als springplak naar de maglia rosa gebruikt. Uitgerekend de man die in 2018 zijn roze trui op deze monsterlijke klim verspeelde en met ruim 38 minuten achterstand over de finish kwam.
Natuurlijk heeft Simon Yates geprofiteerd van het kat-en-muis spel tussen Isaac Del Toro en Richard Carapaz. De twee keken meer naar elkaar dan naar de Giro-eindzege. Het was misschien arrogantie om niet te reageren op de vijfde aanval van Simon Yates op de Finestre. Anderzijds reed Yates de beste tijd ooit op deze deels onverharde col. Met 59 minuten en 20 seconden, was hij 1 min 25 sec sneller dan Pablo Torres in de Giro Next in 2024.
Opnieuw was er in deze cruciale rit binnen Visma | Lease a Bike een uiterst belangrijke rol weggelegd voor Wout van Aert. Zijn optreden deed denken aan zijn superdag in de Tour de France van 2022 waar de renner uit Herentals op de klim naar Hautacam zijn kopman Jonas Vingegaard naar de eindzege loodste. De Belg, die in goeden doen alles kan, zat nu in de rit over de Finestre opnieuw mee in de vroege ontsnapping en liet zich na de top van de Finestre afzakken om kopman Simon Yates op sleeptouw te nemen tot zes kilometer van de streep. Het bleek een gouden zet te zijn.
Voor Visma | Lease a Bike is dit de achtste eindzege in een grote ronde in zes jaar. Na Jonas Vingegaard (twee keer Tour de France), Primoz Roglic (drie keer Vuelta a España en een keer Giro d’Italia) en Sepp Kuss (Vuelta a España) is Simon Yates de vierde renner die in dienst van het Nederlandse WorldTeam die een grote ronde wint. Het beste bewijs dat de begeleiding in de ploeg op het allerhoogste niveau is en dat ze met hun aanpak nog altijd een voorsprong op de concurrentie hebben.

Foto: Cor Vos
Vorig jaar was het nog Merijn Zeeman die lang de onderhandelingen met Simon Yates voerde om de Brit naar de Nederlandse ploeg te halen. Yates kwam zijn hele profbestaan uit voor het Australische Jayco-AlUla (2014-2024), maar de 32-jarige renner wilde nog een keer in zijn loopbaan in zichzelf investeren.
Financieel kon Visma | Lease a Bike niet wedijveren met de bedragen die enkele andere ploegen aan hem boden, maar Yates wilde kijken hoever hij met de begeleiding van de ploeg van Richard Plugge kon komen. Of zoals hij het zelf letterlijk zei: Als hij met pensioen zou gaan zonder te weten hoe het is om bij een groot team te rijden, zou hij daar later zeker spijt van hebben.
In de eerste maanden in dienst van de gele ‘Yellow Bees’ moest hij nog wennen aan de aanpak binnen zijn nieuwe team, waar alles in tegenstelling tot bij Jayco-AlUla in overleg met specialisten moest gebeuren. Deed hij voorgaande jaren al zijn trainingen, voeding en zaken qua materiaal grotendeels zelf analyseren, nu moest hij in conclaaf met ‘wetenschappers’ die overal met hem mee dachten en zaken cq. veranderingen aandroegen.
Specialisten
“Als je eenmaal met de specialisten in gesprek gaat, realiseer je je pas echt hoe belangrijk al die kleine details zijn. Zeker als je ook ziet hoe een kampioen als Jonas Vingegaard daarmee omgaat”, gaf hij dit vroege voorjaar al aan.
Natuurlijk, Simon Yates heeft in 2018 al de Vuelta a España gewonnen. En is een grote naam in het peloton. Na zijn derde plek in de Giro d’Italia van 2021 en vierde plaats in de Tour de France van 2023 was er bij de renner zelf nog altijd de overtuiging dat hij als dertigplusser ook een grote ronde moest kunnen winnen. Hij geloofde dat hij het gevecht met de nieuwe lichting veel jongere renners nog steeds aankon. Maar dan moest wel alles perfect verlopen.
Eigenlijk reed Simon Yates een tot dusver anonieme Giro d’Italia. Maar als klassementsrenner is dat eigenlijk ook de perfecte race. Je moet eerst de anderen hun bordje laten leeg eten, is een oude wielerwijsheid die nog steeds geldt. Simon Yates heeft geen meter te veel op kop gereden. Hij verspeelde nergens te veel energie. Maar, hij verloor ook nergens te veel tijd op de smaakmakers van de eerste 21 dagen Isaac Del Toro en Richard Carapaz.
Heel anders dan in 2018 toen hij overal waar het kon in de aanval ging en voor elke bonificatieseconde op de pedalen ging staan. Die rekening betaalde hij destijds op drie dagen voor het einde. Ditmaal pakte hij dankzij zuinig koersen de hoofdprijs op de voorlaatste dag en start hij met een voorsprong van liefst 3’56 in de vlakke slotrit in Rome.

Isaac Del Toro. Foto: Cor Vos
Wat is het verlies van Isaac Del Toro, die nu op bijna vier minuten tweede in het klassement wordt, een hard gelag voor UAE Emirates. Waarom lieten ze op de Finestre Del Toro niet mee rijden met Carapaz??? En hoe moet de Emiraten-ploeg in Rome in de spiegel kijken, wanneer het tot en met rit 12 vier man bij de eerste negen in het klassement heeft staan? Als je de ploegtactiek van UAE Emirates in deze Giro d’Italia bekijkt, dan heeft de ploeg de kracht in de breedte waardeloos uitgespeeld.
Tour de France
Wetende dat Simon Yates in de komende Tour de France als laatste man voor Jonas Vingegaard start, durft Visma | Lease a Bike de handschoen straks in de Ronde van Frankrijk weer op te pakken. Tijdens de launch van het Tour de France-nummer van RIDE Magazine zei Plugge het al in de podcast van WielerFlits: “We gaan niet als underdog in de Tour van start. Nee, we zijn niet de uitdager. Wij plaatsen ons op gelijke voet met Tadej Pogacar. Vorig jaar was Vingegaard niet helemaal in orde in de Tour, terwijl hij de twee voorgaande jaren minuten op Pogacar pakte.”
Het huzarenstuk van Visma | Lease a Bike op en over de Colle delle Finestre zal UAE Emirates en Tadej Pogacar wakker hebben geschud. Waar Visma | Lease a Bike sinds de valpartijen van Van Aert in Dwars door Vlaanderen en Vingegaard in de Ronde van het Baskenland eigenlijk door diverse omstandigheden dertien maanden lang achter de feiten aan liep, lijkt die ban in deze Giro d’Italia weer helemaal doorbroken. Als Vingegaard een vlekkeloze aanloop kent, het collectief in de breedte er weer staat en er in de voorbereiding, zoals men zegt, opnieuw een stap is gezet, is de Nederlandse ploeg klaar om de strijd met Pogacar en het rijke UAE Emirates aan te gaan.
Als Carapaz en met name Del Toro doen wat ze moeten doen, dan laten ze Yates niet rijden. Dan heeft ie in de hele Giro 3 keer aangevallen, en wordt ie eigenlijk op z'n Zubeldia's derde. Einde verhaal.
En dan hebben we het nog niet gehad over het uitvallen van Roglic na valpartijen, Ayuso die het rondje moest verlaten vanwege blessures, en Ciccone die zeker minstens zo sterk leek als Yates.
Natuurlijk doet Vislab heel veel dingen goed. Maar hetzelfde kun je echt ook gewoon zeggen van Trek (die winnen bijna de helft van de etappes, maar hebben pech met hun klassementsman). Of van UAE, die domineren maar het uiteindelijk tactisch laten liggen. En voor hetzelfde geld breekt Del Toro eerder op de Finestre, en is Carapaz van EF er vandoor. Was dan de titel "EF is de maat der dingen geworden voor de grote rondes"?
Nee, ik denk dat de echte analyse is dat we gekeken hebben naar wielrennen op zijn mooist in de afgelopen 3 weken. Waar we geluk en pech gezien hebben. Renners met betere dagen en mindere dagen. Verrassende plottwisten, tactische blunders. En uiteindelijk een winnaar. Die voor hetzelfde geld een compleet andere was geweest.
Arrieta had mee gekund in de break, UAE doet dat niet en heeft het intern ook niet op orde. Met renners die voor zichzelf rijden ipv voor hun renner in de rozetrui. Daarnaast hadden ze gewoon EF kunnen bellen vanuit de wagen, nadat Carapaz&Del Toro er niet uitkwamen. Als ploegleiding kom je hier niet mee weg.
Ben een enorme liefhebber van het Italiaanse wielrennen, daarom blij dat UAE soort van Italiaans is. (Helaas niet qua titelsponsor) Maar het is vaak Movistar achtig.
Gebeurde in 2022 ook met Hindley. Toen Hindley hem loste op de voorlaatste dag was het toen ook klaar met Carapaz. Nu ook weer. 0 verantwoordelijkheid nemen en alleen maar proberen Del Toro te lossen. Het plan van visma was dus wel degelijk gestaafd op een analyse als je het mij vraagt.
Dat geld niet meer. Tactiek van EF en UAE, beide waardeloos. Ook tactiek en de rol van de ploegleiding zijn extreem belangrijk. Dat zie he hier wel.
Visma is daar natuurlijk vele malen beter in. UAE teert op een geweldige renner die het fysiek recht had moeten zetten in koers zonder echte sturing en dat ging niet. Wat EF in de auto besloten heeft is een raadsel....
Ik mis alleen de Alinea over de uitvallers. Roglic & Hindley, Ayuso, Landa en Ciccone.
Ik zou als Visma niet achterover leunen.
Ciccone, Hindley hadden deze Finestre nooit erbij gezeten. Alleen die ouwe krijger Landa is afwachten, maargoed wie er niet (meer) is.. en Roglic..
Tja het blijft Roglic. Laat hij het lopen omdat hij ziet dat hij de Giro niet meer (kon) winnen na die valpartij en bereidt hij zich (Maximaal) voor op Tourpodium?
Citaat in het stukje :
'Het beste bewijs dat de begeleiding in de ploeg op het allerhoogste niveau is en dat ze met hun aanpak nog altijd een voorsprong op de concurrentie hebben.' Tis maar hoe je het eea bekijkt.
Zou zeggen dat VLab de zege in de schoot geworpen heeft kregen. Werkelijk niemand van de analisten a la G. Thomas, T. Zonneveld die er maar iets van begrepen. Zelfs die kale van UAE erkend nu dat ze fouten hebben gemaakt. Als Del Toro er geen potje van had gemaakt cq de ploegleiding van UAE, dan was wrs Yates 3e geworden. Ook een zeer goede prestatie, maar was dit stukje totaal anders geweest. Ergo, dan was wrs de teneur en analyse geweest dat zelfs bij afwezigheid van Pogacar, Almeida en het uitvallen van Ayuso, UAE met de 21e jarige Del Toro de Giro op dominante wijze heeft gewonnen. En, is UAE ooit de komende tijd nog te kloppen in een GT?
Right! Bedankt voor het lachen man.
Ze hebben nagelaten om Del Toro meer tijd (minuten) te geven, ze hebben overal gebluft en met 4 mensen in de top 10 willen staan. McNulty heeft geen meter op kop gereden terwijl hij 9e wordt in de Giro. Een absolute afgang. Zonder Pogacar aan boord (want die kán bijna niet verliezen) is UAE een stuurloos schip waar elkaar het licht in de ogen niet gegund wordt.
Laat ik hopen dat een Ayuso, Almeida en Del Toro in mindere mate snel een nieuw oord opzoeken, want daar wordt echt aan “broedermoord” gedaan.
Wat gisteren is gebeurd, noemt men Karma. Ongeacht of het Visma, EF, Quick Step of RB Bora is.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Pogacar hier wakker van zal liggen. Del Toro en Carapaz rijden elkaar in het verlies, dat gaat Pogacar zeker niet doen. Als die in goede doen is wint hij "gewoon" de Tour, ongeachte op welke hoogte Visma zichzelf stelt.
Edit: OEPS.....muv Tobias Foss die in '22 WK tijdrijden werd en
Roglic goud nam op de OS'21 tijdrijden.
Zelfs al wint Pogacar de komende TDF niet, dan plaatst hij
de Deen nog steeds compleet in zijn schaduw, want hij
heeft dan nog steeds 3 Tour-zege's, waarvan 1 zelfs in combo
met Giro-zege, 8 monumenten, enkele grote klassiekers alsook
een WK-titel op de weg.
Indien Vingesaai echter deze Tour zou verliezen? Tja, dan heeft
hij 'slechts' 2 Tourzege's en wat kleine ronde's op zijn palmares.
Verblind, heet dat.
De oude wielerwijsheid is toch 'je moet eerst het bord van de ander leegeten'?
Helaas takelt er v alles af. Qua kennis, wijsheid, normen/waarden en meer.
Dit is nog maar een kleintje.