Simon Yates al maandenlang in gesprek met Visma | Lease a Bike
Foto: Cor Vos
dinsdag 18 juni 2024 om 08:47

Simon Yates al maandenlang in gesprek met Visma | Lease a Bike

Simon Yates staat in de belangstelling van Visma | Lease a Bike. Dat meldde HLN als eerste, maar bevestigen bronnen ook aan WielerFlits. Inmiddels is duidelijk dat de 31-jarige Britse topklimmer na 11 jaar trouwe dienst bij Jayco AlUla vertrekt. Bij de Australische ploeg wordt Ben O’Connor de nieuwe kopman voor het rondewerk.

Yates stuurde de afgelopen maanden zelf aan op een vertrek. De voormalige Vuelta a España winnaar aast specifiek op een ploeg waar men al beschikt over verschillende kopmannen in het rondewerk, zodat hij de verantwoordelijkheid en het leiderschap kan delen.

Verschillende andere topploegen, zoals INEOS Grenadiers, zitten ook achter Yates aan. Ook het Nederlands WorldTeam is al maandenlang in gesprek met het management van de Brit. Bij Visma | Lease a Bike moet Yates – samen met Matteo Jorgenson, Sepp Kuss en Cian Uijtdebroeks – het rijtje schaduwkopmannen onder tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard versterken. Er heerst overtuiging dat Yates met de werkwijze van de Nederlandse ploeg nog de nodige stappen kan zetten in de grote rondes. Daarnaast is hij een ideale kopman voor de etappekoersen van een week.

Ook de klassieke kern van Visma | Lease a Bike krijgt een versterking.  Na Victor Campenaerts zou de Franse puncheur Axel Zingle (25) zich bij de ploeg voegen. Zingle komt over van Cofidis en doet het vooral in de Franse en Belgische wedstrijden van de Europe Tour goed.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
52 Reacties
18-06-2024 10:04
Altijd goed wanneer er lokale talenten worden aangetrokken.
    18-06-2024 10:12
    De comment die je wist dat zou komen. Dan hier ook alvast het antwoord die je weet dat daarop zal volgen:
    VLAB wil de beste ploeg zijn, geen ploeg met alleen Nederlanders. De beste ploeg omvat renners uit verschillende landen en van verschillende continenten.

    OT:
    Voor beide partijen prima. Top renner met vele kwaliteiten die prima in een vrijere rol past. Denk dat eenzelfde rol als Adam hem als een handschoen zal passen.
    18-06-2024 10:48
    Geen ploeg met alleen Nederlanders? Nee, DAT is wel duidelijk. Het worden er immers ieder jaar minder, volgend jaar vertrekken de Van Dijke's en Gesink en voorlopig komen er alleen buitenlanders bij. Ook het development team heeft steeds minder Nederlanders.
    18-06-2024 11:04
    @JimBeam Is het nu zo moeilijk om even na te kijken of je bewering klopt? Volgend jaar komen Graat en Huising er bij. Zijn toch echt gewoon Nederlanders.
    18-06-2024 11:24
    Er zijn nog altijd meer Nederlanders bij TVL dan Emiraters bij UAE!

    Maar serieus: er lijkt in de wielersport een tweedeling tussen de grote teams met een internationale oriëntatie en de wat kleinere teams (franse teams, lotto, Movistar, etc) die meer als ouderwetse landenteams zijn georganiseerd. TJV, INEOS en Alpecin Deceuninck zitten daar een beetje tussenin.

    Ik vind het zelf heel leuk dat TVL Nederlandse talenten een kans geeft, en daarnaast ook voor geel gaat. Ik begrijp dat het voor Nederlandse fans nóg leuker is als een Evenepoel-achtig Nederlands talent zou worden aangetrokken. Maar helaas, die is er niet.
    18-06-2024 12:33
    Dat gemiep ook elke keer. Er zijn meer Nederlandse renners die een andere ploeg boven een Nederlandse ploeg verkiezen, dan dat die Nederlandse ploeg buitenlandse renners boven Nederlandse renners verkiest. Alles wel in juiste perspectief benaderen.

    [i]Edit redactie: Dit is nergens voor nodig.[/i]
    18-06-2024 12:43
    @Ray H
    Ruud Gullit hier als niet-‘rasechte’ Nederlander durven neerzetten, verdient voor mij een ban wegens zuiver racisme. Je moest je schamen.
    18-06-2024 12:58
    @Kopinkas: Ik denk dat jij eens moet kijken wat de betekenis is van het woord "rasecht" en de manieren waarop het allemaal gebruikt wordt.

    Beginnen te janken over racisme is hetzelfde als een Godwin. Je bent meteen af.
    18-06-2024 14:36
    @Mike1976 Als jij dan even de definitie van racisme opzoekt en deze opmerking nog steeds goed praat, dan ben je voor mij weer af.
    18-06-2024 14:58
    Als het sportlandschap niet is ingericht op wielrennen (lees: voetbal gaat meer geld in om) morten we niet blijven mauwen om "lokale talenten" hoe jammer we dat soms ook vinden.
    18-06-2024 15:52
    Tof. Zo kunnen we weer een woord cancellen.
    18-06-2024 16:25
    @Kopinkas, alles is interpretatie. Je bent er alleen maar op uit mijn opmerking in kwaad daglicht te zetten om mij geband te krijgen. Iemand die door koloniaal verleden van Nederland traditioneel een Nederlandse naam draagt en door migratie hiernaartoe van voorouders zodoende de Nederlandse nationaliteit heeft, betekent gewoonweg dat dit is voortgekomen vanuit kolonialisme van Nederland zelf. Ik toon en heb verder helemaal geen haat jegens wie ook die naar Nederland is gekomen. Wat jij laat zien is bijzonder kortzichtige frustratie, niet meer en niet minder. Word ik daarom geband omdat jij daarop zinspeelt, so be it. Ik ga er niets minder van slapen. Ook word ik daar niet warm of koud van. Geldt trouwens ook voor Caja Rurala en alle andere te snel reagerende, misinterpreterende mensen, die met hun reactie verder geen feiten tonen, maar alleen hun eigen hatelijke manier van denken.

    En dan nog iets meneertje met zijn kop in een kas, als je dan toch zo aan het miepen bent en doet alsof je van morele principes bent, iemand die waar ook publiekelijk zichzelf uit onder de naam van een publiek persoon, is strikt genomen identiteitsfraude, zou je daar niet jezelf voor hard moeten maken om tegen te strijden?
    18-06-2024 17:30
    @Ray
    Waarom neem jij zomaar voetstoots aan dat ik een ‘meneertje’ ben en geen ‘mevrouwtje’ of ‘knog te bedenken denigrerende pseudo-beleefde verkleinwoord-benaming voor een non-binair iemand’?
    Tijd dat je je blik verruimt.
    Je zal me wel niet kwalijk nemen dat ik niet reageer op de rest van je betoog.
    19-06-2024 07:32
    @kopinkas, je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Nadat jij zomaar aannam dat ik racist ben, had ik nooit hetzelfde moeten doen door aan te nemen wat voor geslacht je hebt van de 2 smaken waarmee iemand geboren wordt.
    Verder ging ik er he-le-maal niet vanuit dat je verder nog inhoudelijk zou reageren op mijn "betoog", wetende dat als je dat wel had gekund dat ook echt wel had gedaan, aangezien je ook geen moment aarzelde mijn eerste reactie te bestempelen als racistisch, zonder in de eerste plaats daar inhoudelijk op te reageren.
    Heb je niets te zeggen, zeg dan niets. Als je vindt dat ik een algehele ban verdien, had je mij alleen hoeven rapporteren en had je echt gelijk gehad dat ik mij racistisch uitlaat, had je al snel je zin gekregen.
    Ik geloof in leven en laten leven... laten we ons hier dus verder bezighouden met het wielrennen, want jij gaat het niet met mij eens zijn (iets met gebrek aan begrijpend lezen) en ik niet met jou (het zou mij verder een worst zijn hoe jij mij ziet en wat voor geslacht je hebt of vindt dat je hebt).
18-06-2024 09:17
Versterking aan de bovenkant. Wilde juist niet meer de enige AK kopman zijn en bij Visma Lab krijgt hij eigenlijk de soort rol die broer heeft bij UAE.
    18-06-2024 09:39
    En ik vind dat Adam er ook op vooruit is gegaan, sinds hij bij UAE rijdt.
    18-06-2024 09:43
    @horsm
    Klopt! Ik denk dat het in de luwte rijden van een echte superkopman de stress behoorlijk doet dalen en je veel meer zelf er uit kan halen. Simon heeft toch jarenlang tegen die bijna Giro overwinning moeten aankijken. Desondanks, al een heel fraai palmares op zijn naam.
    18-06-2024 09:56
    Precies! Lijkt me een goede match!
    18-06-2024 10:07
    Weg geestig trouwens: het wordt steeds meer een UAE - TJV tweestrijd. Straks met elk kamp zijn eigen Yates.
    18-06-2024 10:21
    We vergeten de komst van Red Bull die zich ook in de 2-strijd gaat mengen als topteam
    18-06-2024 10:59
    En de opkomst van Lidl-Trek, die ook nog een paar grote zakken geld hebben klaarstaan voor een Evenepoel, Del Toro of iemand van dat kaliber... Geoghegan Hart was al een mooie versterking echter hikt die tegen een jaar achterstand aan en ik zie hem voorlopig het niveau nog niet halen dat hij bij aanvang van de Giro23 had.

    Bij Lidl-Trek zullen ze dat ook wel inzien, dus ik verwacht daar nog wel een kwaliteitsimpuls.
    18-06-2024 11:14
    Ja, maar hoe komen Red Bull en Lidl Trek dan aan een Yates???? Er is gewoon geen ruimte voor een vierstrijd!! ;)
    18-06-2024 14:48
    Eddy yates kunnen ze nog aantrekken.
    18-06-2024 15:25
    Heeft Sean Yates nog een functie bij een profploeg?
18-06-2024 10:15
Yates oké. Maar Zingle is toch niets bijzonders.
    18-06-2024 10:40
    Ja en nee, geen hele grote uitslagen. Maar scoort wel ongelooflijk veel punten op een iets lager niveau.
    Vorig jaar bij pcs 44e. (Net onder Merlier, Kung en Groenewegen en boven Ayuso, O connor en C Rodriguez)
    Dit jaar doet hij het zelfs nog wat beter.

    Dus zeker een goede renner, kijken of er nog wat meer inzit.
    18-06-2024 11:36
    Als je bij cofidis komt bovendrijven dan zit er wel nog veel marge op. Geef die jongen deftig materiaal, begeleiding, hoogtestages, een deftig programma (ipv wekenlang van de ene GP de Morbihan naar de andere Bouclees de la Mayenne te moeten hollen).
    Ik kwam hem laatst tegen toen ik aan het trainen was, dan zag ik dat hij eigenlijk al van eind april tot half juni van de ene wedstrijd naar de andere moet (met succes, heel wat punten binnengehaald in die 1.1 en 1.pro koersen). Tussendoor moet je dan wat gaan "bijtrainen" vanop hotel in een streek die je niet kent met wat kwakkelweer erbij. Ondertussen zit de "concurrentie" voor de Tour zich wel ergens op hoogte of maximaal Dauphinee of Zwitersland klaar te stomen.
    18-06-2024 11:56
    Dat zeiden velen ook van Laporte toen hij bij de ploeg tekende. Deze Zingle gaat heel belangrijk worden.
    18-06-2024 12:03
    Laporte had al top 10 in meerdere monumenten staan, paar keer tweede in een tourrit en tweede in Dwars door Vlaanderen en winst in GP Wallonie. Die vergelijking gaat dus mank.

    Puur als ondersteuning kan ik Zingle wel snappen, maar meer ook niet. Voor de Europe Tour punten hoeft een Visma geen renner meer te halen.
18-06-2024 10:56
Klinkt lang & vermoeiend maar uit zeer betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat ze meteen de coalitieonderhandelingen ook hebben meegepakt. Yates zou ontwikkelingssamenwerking doen in Bruin-I maar naar het schijnt kon de AIVD niet met zekerheid vaststellen of hij het was of zijn broer. Dan duren die dingen even.
18-06-2024 11:51
Heel eerlijk? Word niet enthousiast van Yates bij TVL. Wat ik een heel nice handelsmerk van TVL vind is dat ze onbekende of middelmatige renners met veel groeimarge weten te scouten en omvormen tot winnaars. Yates is in dat opzicht waarschijnlijk al te oud en nou ook niet echt populair bij de TVL achterban. Verwacht dat er meer rek op zit bij Zingle!
    18-06-2024 12:31
    Ze maken renners zeker beter bij Visma en ze hebben ook een goeie scouting/jeugdwerking.
    Maar ze hebben heus wel al 'toppers' binnengehaald ook (en vaak presteren die dan minder...).
    Een Van Baarle, Dumoulin en Kelderman waren al top (allen Nl natuurlijk), maar ook een Dennis, Benoot en Laporte waren echt wel al goeie renners toen ze overstap maakten.

    Maar eer waar eer behoort, ze hebben zoals je zegt ook veel onbekende renners tot goeie renners omgeschoold.
    18-06-2024 13:25
    Als er nog enige rek op Yates zit, kan hij nog prima 5 jaar mee
18-06-2024 12:36
Lijkt me voor beiden wel een toptransfer. Want een echte backup voor Vingegaard hebben ze niet sinds Roglic weg is.
De ondersteuning is natuurlijk fantastisch met een Kelderman, Uijtdebroecks, Kuss en Jorgenson (natuurlijk nog genoeg goeie klimmers zoals Kruijswijk, Bouwman, Benoot etc).
Maar als echte kopman komen ze toch wat tekort tegenover de andere toppers ( al is Jorgenson wel het tegendeel aan het bewijzen).
En als jumbo dat tikkeltje extra kan toevoegen aan Yates, zit je gewoon met potentiële Giro of Vuelta winnaar. Tevens kan je ook Uijtdebroecks (en andere youngsters) wat ontlasten en ruimte geven om te groeien.
18-06-2024 10:07
Ik vraag mij altijd af wie die “meerdere betrouwbare bronnen” zijn. Natuurlijk moet WF het plaatsen en ik vind het ook interessant om te lezen, maar aan de andere kant moeten er ook meerdere personen zijn die vinden dat ze een reden hebben om nieuwtjes te lekken. Zal in veel van die gevallen ook wel wat treurigs hebben.
Hier natuurlijk wel eerst via HLN en daarna bevestigen, maakt het net iets anders.
    18-06-2024 11:28
    Deze keer is De Doorgaans Ingevoerde uit Italie niet geraadpleegd…
18-06-2024 13:29
Sterke renner, 10 (!) ritten in grote rondes, Vuelta,gewonnen Tirreno-Adriatico gewonnen. Heb Simon Yates altijd beter gevonden dan zijn broer Adam. Die laatste is echter met rasse schreden het gat aan het dichten met eindoverwinningen in Romandië en Zwitserland en podium + etappewinst in de Tour. Zijn overstap heeft hem wat dat betreft geen windeieren gelegd.

Denk sowieso dat je een stukje aan bewijsdrang en honger inboet als je meer dan 10 jaar bij dezelfde ploeg blijft en dezelfde manier van werken aanhoudt. Hopelijk doet een overstap Simon Yates ook weer naar enkele grote overwinningen fietsen.
18-06-2024 13:32
Campenaerts leuke renner, maar die zit nu op zijn niveau. Weet niet goed wat die voor Visma kan betekenen, en andersom.
18-06-2024 17:08
Na de Hessman-affaire is de houding van TVL t.a.v. dopingzondaars blijkbaar versoepeld..
    18-06-2024 18:14
    Verklaar je nader !
    18-06-2024 19:12
    Hij doelt op de schorsing vanwege terbutaline gebruik in 2016 van Simon. Hij werd 4 maanden geschorst omdat hij verzuimd had een attest aan te vragen voor het gebruik van dit middel. Das dus 8 jaar geleden en hij is bestraft en sindsdien op geen enkele manier te koppelen aan doping. Lijkt mij niet relevant om dit aan de zaak Hessman te koppelen, te meer daar wij niet weten wat de uitkomst daarvan is.
18-06-2024 15:00
Klinkt als een logische stap, ook om ervaring op te pakken die met Gesink en ik verwacht spoedig ook Kruijswijk zal wegvallen. Daarnaast een coureur met klasse en idd wellicht zelfs nog wat rek.

Ook erg benieuwd naar de terugkeer van Vocsnor! Blijft een interessante coureur.
18-06-2024 10:29
Lijkt me toch een zeer dure renner om aan te trekken, terwijl er geen grootverdieners vertrekken.
Dat zou toch betekenen dat het budget nog wordt opgeschroefd.
    18-06-2024 10:41
    Volgens mij stopt Gesink. Die zal toch wel een aardig contract hebben lijkt mij.
    18-06-2024 10:44
    Het hoeft natuurlijk niet. Roglic is vertrokken, en ik denk niet dat Cian al zijn salaris verdient. En Gesink stopt ook.
    Dus ik denk niet dat het zover hoeft worden opgeschroeft.
    En ik denk niet dat Simon nu extreem veel verdiend bij Jayco, vergeleken met andere toppers.
    18-06-2024 10:46
    Gesink heeft echt geen salaris waar Yates bereid is voor te tekenen hoor!
    18-06-2024 11:08
    @Jimbean

    Er is ook niemand die dat beweert hoor!
18-06-2024 12:42
Krijgt 'ie dan ook zo'n 'baard' als z'n broer? Of heeft 'ie die al? Anders gesteld: hebben we nu 'baard'-Yates en niet-'baard'-Yates?

On topic: lijkt me best een geinige versterking.
18-06-2024 13:34
Een hele goede renner, maar onder aan de streep slechts 1 WT-overwinning het afgelopen anderhalf jaar... Ik vind Simon Yates te licht als kopman voor het sterkste team van de wereld en te goed als knecht. Te goed om ritjes te laten pakken in Baskenland, Catalonië of Romandië, maar niet sterk genoeg om klassementskopman te mogen spelen in Giro of Vuelta wanneer je ook een Kuss, Jorgenson, Uijtdebroeks hebt achter Vingegaard. Nee ik wordt hier niet vrolijk van. Visma wordt niet écht sterker en we raken een aantrekkelijke klassementsman kwijt die vanuit een zwakker blok de aanval kon openen op UAE en Visma. Hopelijk grijpt een ander team zijn kans (Israël of EF bijvoorbeeld).
18-06-2024 13:50
Jammer dat Joop Zoetemelk niet meer fietst.

Deze namen die ik hier allemaal lees zouden voor mij net zo goed amerikaanse sporters kunnen zijn.
18-06-2024 17:24
Vandaar dus die permanente bezettoon wanneer ik Visma Lab tracht te bellen!
18-06-2024 23:04
Nog een nieuwtje: de Noorse triatlongod Kristian Blummenfelt zou voor 3 jaar tekenen bij Jayco-Alula (2025-2027). Nog niet zeker of hij de combo met triatlon zoals Cameron Wurf zal doen of exclusief wielrennen.

Reacties zijn gesloten.