Sicilianen dromen hardop van Giro-aankomst boven 3000 meter
Komende zaterdag is de Etna het decor van de apotheose van de Giro di Sicilia. De aankomst van de slotrit van de vierdaagse etappekoers ligt op bijna 1900 meter hoogte. Maar de Sicilianen blijken nog grotere plannen te hebben met de actieve vulkaan. Lokale media melden namelijk dat de wens bestaat om in de toekomst een klimtijdrit in de Giro d’Italia te organiseren met aankomst op 3150 meter boven zeeniveau.
Voorlopig is de Passo dello Stelvio (2757 meter boven zeeniveau) het decor van de hoogste aankomst bergop ooit in een grote ronde. De Etna is in het verleden al diverse malen gebruikt als aankomstplaats in de Ronde van Italië, waaronder vorig jaar tijdens de Giro d’Italia. Hoger dan ‘een schamele’ 1736 meter boven N.A.P. kwamen de coureurs afgelopen jaar echter niet.Fabio La Perla, een jonge ingenieur die aan de voet van de Etna woonachtig is, laat bij de lancering van het Etna Cycling Park – de vulkaan kan nu van zes kanten worden beklommen – weten dat er een voorstel aan Giro-organisator RCS Sport zal worden gepresenteerd: “Het gaat om een klimtijdrit die vertrekt vanaf het plein in Sant’Alfio die aankomt bij het observatorium op 3150 meter hoogte”, zegt La Perla. De tijdrit zal volgens het voorstel in totaal 27 kilometer lang zijn. Daarvan lopen er 25 bergop, goed voor een totale stijging van 2356 meter.
Het gemiddelde stijgingspercentage van de klauterpartij zal 9,5 procent bedragen, en La Perla spreekt van pieken van meer dan twintig procent. “De laatste negen kilometer is het stijgingspercentage 11,6 procent. Deze kilometers zijn ook nog eens onverhard.”
Voordat het zover is moet er nog wel wat werk worden verzet. Er loopt nu al een weg naar het observatorium, maar om deze ook voor fietsers begaanbaar te maken is bijna een miljoen euro nodig. “Het is een ambitieus project waar veel geld en vergunningen voor nodig zijn, maar wij geloven erin”, zegt voormalig profrenner Paolo Alberati tot besluit.

2011: Contador en Rujano vechten een duel uit op de flanken van de Etna – foto: Cor Vos
Lijkt me ook onhaalbaar, voor vergunningen en aanbesteding en aanleg zou ik 3 a 4 jaar uit trekken
En boven toch nog iedereen aan de zuurstof. Maar wel een cool idee :)
Zo'n klimtijdrit moet je denk ik sowieso aan het eind van de Giro plannen, want de verschillen die gemaakt zullen worden gaan enorm zijn. De pure klimmers kunnen met minuten gaan smijten.
Eigenlijk ben ik ook wel heel nieuwsgierig hoe dit zou uitpakken. En er zal een ruime tijdslimiet gesteld moeten worden, zodat niet ineens het halve peloton naar huis moet hahaha.
"Er loopt nu al een weg naar het observatorium, maar om deze ook voor fietsers begaanbaar te maken is bijna een miljoen euro nodig."
Het zal nodig zijn dat het begaanbaar is...
Uiteraard zullen er grote verschillen ontstaan, maar beslissend hoeft het zeker niet te zijn. De sprinters moeten gewoon een heel klein verzetje steken en anderhalf uur doorkachelen. Een lange bergrit met Stelvio en 2-3 andere grote cols is een stuk zwaarder.
Persoonlijk denk ik wel dat zo'n tijdritklim objectief gezien interessanter is voor een tijdrit van een WK. Ik kan me geen klimtijdrit heugen op een WK, dus dat is ook eens wat nieuws. En minder gecompliceerd, als eendaagse koers. Maar dat zal misschien in dit geval niet snel teveel deelnemers opleveren...
Jullie zijn wielersite, onderschridt je dan vd grootste gemene deler!!!