Sicilianen dromen hardop van Giro-aankomst boven 3000 meter
foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2019 om 12:12

Sicilianen dromen hardop van Giro-aankomst boven 3000 meter

Komende zaterdag is de Etna het decor van de apotheose van de Giro di Sicilia. De aankomst van de slotrit van de vierdaagse etappekoers ligt op bijna 1900 meter hoogte. Maar de Sicilianen blijken nog grotere plannen te hebben met de actieve vulkaan. Lokale media melden namelijk dat de wens bestaat om in de toekomst een klimtijdrit in de Giro d’Italia te organiseren met aankomst op 3150 meter boven zeeniveau.

Voorlopig is de Passo dello Stelvio (2757 meter boven zeeniveau) het decor van de hoogste aankomst bergop ooit in een grote ronde. De Etna is in het verleden al diverse malen gebruikt als aankomstplaats in de Ronde van Italië, waaronder vorig jaar tijdens de Giro d’Italia. Hoger dan ‘een schamele’ 1736 meter boven N.A.P. kwamen de coureurs afgelopen jaar echter niet.

Fabio La Perla, een jonge ingenieur die aan de voet van de Etna woonachtig is, laat bij de lancering van het Etna Cycling Park – de vulkaan kan nu van zes kanten worden beklommen – weten dat er een voorstel aan Giro-organisator RCS Sport zal worden gepresenteerd: “Het gaat om een klimtijdrit die vertrekt vanaf het plein in Sant’Alfio die aankomt bij het observatorium op 3150 meter hoogte”, zegt La Perla. De tijdrit zal volgens het voorstel in totaal 27 kilometer lang zijn. Daarvan lopen er 25 bergop, goed voor een totale stijging van 2356 meter.

Het gemiddelde stijgingspercentage van de klauterpartij zal 9,5 procent bedragen, en La Perla spreekt van pieken van meer dan twintig procent. “De laatste negen kilometer is het stijgingspercentage 11,6 procent. Deze kilometers zijn ook nog eens onverhard.”

Voordat het zover is moet er nog wel wat werk worden verzet. Er loopt nu al een weg naar het observatorium, maar om deze ook voor fietsers begaanbaar te maken is bijna een miljoen euro nodig. “Het is een ambitieus project waar veel geld en vergunningen voor nodig zijn, maar wij geloven erin”, zegt voormalig profrenner Paolo Alberati tot besluit.

2011: Contador en Rujano vechten een duel uit op de flanken van de Etna – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
32 Reacties
04-04-2019 12:21
Snap dat mensen nieuwe, extremere dingen willen proberen, maar zo'n klimtijdrit zorgt ervoor dat de verschillen in deze etappe al zo extreem groot zijn dat de giro door alleen zo'n tijdrit wordt beslist.
    04-04-2019 12:39
    Het gaat niet per se om de eerstvolgende editie die de etna aandoet toch?
    Lijkt me ook onhaalbaar, voor vergunningen en aanbesteding en aanleg zou ik 3 a 4 jaar uit trekken
    04-04-2019 12:47
    Als je met biljetten wappert zal het wel wat sneller gaan in Siciliė
04-04-2019 12:21
ja graag
04-04-2019 12:25
Haha, Vijf man die strijden om de prijzen en 180 die geduwd moeten worden.
En boven toch nog iedereen aan de zuurstof. Maar wel een cool idee :)
04-04-2019 12:42
Tikkie sadistisch
04-04-2019 12:46
Dat is wel heel extreem.

Zo'n klimtijdrit moet je denk ik sowieso aan het eind van de Giro plannen, want de verschillen die gemaakt zullen worden gaan enorm zijn. De pure klimmers kunnen met minuten gaan smijten.

Eigenlijk ben ik ook wel heel nieuwsgierig hoe dit zou uitpakken. En er zal een ruime tijdslimiet gesteld moeten worden, zodat niet ineens het halve peloton naar huis moet hahaha.
    04-04-2019 12:56
    Een ruime tijdslimiet zou dan wel weer voor koersvervalsing kunnen zorgen, de sprinters en niet klimmers zullen het nodig hebben, maar er zullen ook klimmers zijn, die net tekort komen, die dan rustig aan zullen doen en krachten gaan sparen. Dus ik denk dat dit een leuk idee is, maar moeilijk te realiseren.
04-04-2019 12:47
Belachelijk voorstel. Als losstaand evenement ok, maar toch niet als onderdeel van grote ronde?

"Er loopt nu al een weg naar het observatorium, maar om deze ook voor fietsers begaanbaar te maken is bijna een miljoen euro nodig."

Het zal nodig zijn dat het begaanbaar is...
04-04-2019 12:48
Naast de 1 miljoen komen ook nog de kosten voor onderhoud van de weg. De bodem van de Etna is daarboven constant in beweging en onderhevig aan temperatuurschommelingen. Asfalt heeft dan ook weinig zin.
04-04-2019 12:50
Lijkt me eerder een geitenpad dat ze deels willen begaanbaar maken.
    04-04-2019 12:57
    De weg naar het observatorium is wel te zien op Streetview van Google maps.
04-04-2019 13:09
Een klimtijdrit van 15 km is toch ook lang zat... van mij hoeft het ook weer niet zo extreem. Ik vindt een klimtijdrit altijd wel een toevoeging in een grote ronde, maar hij moet ook niet meteen beslissend zijn.
04-04-2019 13:18
Aardig idee wel, maar 27 km is te lang, maak er 12, 13 km van.
    04-04-2019 18:52
    Dan wordt het wel dubbel zo steil natuurlijk, als je diezelfde hoogtemeters in slechts 12 km wilt overbruggen ;-)
04-04-2019 13:30
Ja het is heftig, maar ook weer niet zo extreem als sommigen doen voorkomen. In feite ongeveer een dubbele beklimming van de Alpe d'Huez.
Uiteraard zullen er grote verschillen ontstaan, maar beslissend hoeft het zeker niet te zijn. De sprinters moeten gewoon een heel klein verzetje steken en anderhalf uur doorkachelen. Een lange bergrit met Stelvio en 2-3 andere grote cols is een stuk zwaarder.
04-04-2019 13:32
tegen . Maak er gewoon een gezamelijke aankomst van
04-04-2019 13:54
Ik heb deze beklimming in 2011 op de mountainbike gedaan. Erg gaaf en gaat zeker epische beelden opleveren. Terrein is echt een maanlandschap. Ik ben wel voor.
04-04-2019 14:20
Als de Italianen dat willen, dan gebeurt het ook. Is wel de hoogste verharde weg van Europa als ik dat zo lees.
04-04-2019 14:22
Maak er een ploegentijdrit van en laat de 27km afdaling dan ook onderdeel worden van de tijdrit. Zullen een paar doden vallen, maar wel veel spektakel
04-04-2019 14:28
Mooi, dan is het verschil gelijk een kwartier en dan hoeven we dat hele gedoe die opvolgende tweeëneenhalve week ook niet kijken. Kan je je voorstellen wat een vrije tijd we allemaal overhouden?
04-04-2019 14:42
Belachelijk plan, want totaal overbodig, zeker in een Giro. Bedacht door mensen die geen benul van wielrennen hebben, maar alleen uit zijn op een circusspektakel. Bovendien pure geldverspilling, maar ja, daar zijn Italianen natuurlijk een meester in.
04-04-2019 17:54
Ik heb ook mijn bedenkingen voor een dergelijke (tijdrit)klim in een grote ronde. Desalniettemin interessant. Stiekem zou ik het toch in ieder geval 1 keertje eens willen zien.

Persoonlijk denk ik wel dat zo'n tijdritklim objectief gezien interessanter is voor een tijdrit van een WK. Ik kan me geen klimtijdrit heugen op een WK, dus dat is ook eens wat nieuws. En minder gecompliceerd, als eendaagse koers. Maar dat zal misschien in dit geval niet snel teveel deelnemers opleveren...
04-04-2019 19:59
Gaaf idee. Kan niet anders dan prachtige beelden opleveren.
04-04-2019 20:51
O Ijdelheid der Ijlheden.
04-04-2019 21:19
Tegen als onderdeel van een grote ronde. Te specialistisch, te grote tijdsverschillen, (wellicht) fysiek onverantwoord. Een mooie etappe is iets anders dan een extreme etappe. Laat Red Bull hier maar iets van maken voor de jongens en meisjes die daar zin in hebben. Omhoog en omlaag, pret gegarandeerd.
05-04-2019 03:10
Mooi, Eindelijk word er iets gedaan aan het feit dat de wielerport bekent staat als een sport voor mietjes.
05-04-2019 07:43
Zeer onverstandig plan waar exorbitant veel geld mee gemoeid is. Een substantieel bedrag dat bovendien beter kan worden ingezet om de Siciliaanse economie vooruit te stuwen. Dit is immers eem van de armste streken van Italië met een hoge vergrijzingsgraad en relatief veel inwoners onder de armoedegrens. Hoe mooi de koers ook is, soms moeten er prioriteiten gesteld worden.
    05-04-2019 09:26
    De mafia nieuw leven inblazen.
05-04-2019 15:27
'De laatste 9 k zijn onverhard.' Daar wordt dus op mgb overgestapt? Verder gelopen?
Jullie zijn wielersite, onderschridt je dan vd grootste gemene deler!!!
    06-04-2019 03:05
    Neem er nog een.
05-04-2019 17:43
Als je op Sicilië met geld wappert weet je alleen dat je dat geld nooit meer terug ziet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine