Shirin van Anrooij wacht operatie na open wond door schijfrem
Update Shirin van Anrooij zal de Wereldbeker van Tábor snel willen vergeten. De jonge veldrijdster van Telenet-Baloise was kort na de start betrokken bij een massale val en werd vervolgens met zware blessures afgevoerd naar het ziekenhuis. “Ze is bij bewustzijn, maar ik heb nog nooit zo’n wonde gezien”, vertelde ploegmanager Sven Nys op Telenet.
Direct na haar val greep Van Anrooij naar haar arm. “Het is een open wonde en er is ook een breuk”, aldus Nys. “Ook haar heup zag er niet goed uit. Ze heeft bovendien veel bloed verloren. Nu is ze met haar moeder naar het ziekenhuis. Dit wil je niet meemaken, koers is nu bijzaak. Het jammere is dat ze ook de gapende wonde zelf zag. Het is echt heel erg.”
Ook Loes Sels was betrokken bij de crash. “Ik hoorde Shirin roepen en moest wegkijken, want het zag er niet goed uit. Zeer bizar”, zegt ze. “Ze haakten in elkaar en ik ging er ook bovenop. Mijn rug was daardoor geblokkeerd en het was over na de eerste ronde. Ik denk niet dat het ooit al in de cross gebeurd is, zo’n hevige val.”
Update 17.05 uur – Operatie voor Van Anrooij
Telenet-Baloise, de ploeg van Van Anrooij, laat op social media weten dat de armblessure is veroorzaakt door een schijfrem. De Zeeuwse veldrijdster zal vanavond nog geopereerd worden aan de open wond. Volgens de ploeg lijken er geen spieren of pezen hevig beschadigd door het ongeluk.
Shirin Van Anrooij her forearm was injured by a piece of a disc brake in the crash following the start of the race. She will undergo surgery this evening. At this moment, it looks like no muscles or tendons are heavily damaged. @x_shirin #CXWorldCup
— Baloise Glowi Lions (@Baloise_Trek) November 29, 2020
Hopenlijk valt breuk toch mee voor snel en goed herstel.
Open wond kan zonder ontsteking ook snel en goed helen. En psychisch mag ik hopen dat indien nodig in de komende 6 - 8 weken dat ook op orde is mocht dat al een issue zijn.
Of denk jij ergens anders aan wat we niet weten?
Ik was inderdaad vooral bang voor een pees of spier, maar ik heb grote blij om deze update, gelukkig geen pees of spier waarschijnlijk volgens de ploeg.
Misschien volstrekte onzin, maar weet eigenlijk heel weinig van schijfremmen anders dan dat ze nog wel een verantwoordelijk worden gehouden voor forse snijwonden en dat ze een wiel wisselen niet sneller maken.
Niet meteen dichtslaan.
En dat gaan we dan jaarlijks meermaals aanvoeren als excuus voor een minimale winst aan remkracht/dosering
Ze rijden al jaren met schijremmen in het MTB, al 10 jaar in de cross en al 3-4 jaar op de weg. Het aantal incidenten zoals dit zijn echt wel zeer zeldzaam.
Ik hoop dat ze nog manieren gaan zoeken om deze remmen aan te passen om deze ongelukken te verminderen, maar afschaffen zal niet gebeuren hoor. Zou gewoon stap terug zijn
Als veiligheid dus geen argument is, waarom zou je dan schijfremmen willen?
Wellicht verplicht schijven wat af laten ronden aan bovenkant (doen sommige merken al geloof ik)
https://www.wielerflits.nl/nieuws/slachtoffer-ventoso-schijfremmen-zijn-machetes/
Francesco Ventoso
Owain Doull
Simon Pellaud
Katie Compton
Allemaal puur aan de schijfremmen te wijten
Je zou ook de "rand" kunnen voorzien van een soort glad gebold dakje. Dan is het oppervlak waar je op valt groter en niet scherp.
Ik denk dat het zeer simpel is om plastic bescherming voor je voorrem en achter je achterrem te steken en deze vast te zetten op je vork (beetje zoals spatbord)
Misschien iets minder aero (minder van belang bij Cx) of wat risico van vuilophoping, maar ik zie niet veel problemen.
Beste voorbeeld hebben we denk ik gehad gisteren in de Formule 1. Die HALO is lelijk, iedereen was tegen. Maar heeft er nu wel voor gezorgd dat Grosjean nog een hoofd op zijn schouders heeft.
Maar ook dit is pas gekomen na de dood van Bianchi in Japan. En ik vrees dan ook dat eerst iemand zijn complete enkel eraf moet snijden met een schijfrem voordat iemand bedenkt dat er wel een kapje / spatbord overeen kan.
En als we schijven moeten gaan beschermen mogen we ook wel kettingbladen, cassettes, spaken en andere dingen die eventueel schade kunnen veroorzaken gaan afdekken. ;)
Ik ga ook akkoord dat deze dingen niet zovaak voorkomen, maar laten we zeggen dat elke situatie één te veel is zekers.
Verschil met kettingwielenis natuurlijk wel dat er maar beperkte diepte kan gesneden worden en dat er maar maximaal een paar tandjes in je arm/been kan zitten. Die schijfremmen zijn dan wel stuk gevaarlijker
https://racefietsblog.nl/tune-maakt-met-disc-sheath-prototype-schijfremcover/