Shell wordt sponsor British Cycling: “Een belangrijke stap richting energieneutraliteit”
foto: Cor Vos
dinsdag 11 oktober 2022 om 09:14

Shell wordt sponsor British Cycling: “Een belangrijke stap richting energieneutraliteit”

British Cycling gaat vanaf volgende maand samenwerken met Shell UK. De oliemaatschappij wordt tot eind 2030 sponsor van de wielerbond van Groot-Brittannië.

“We kijken er naar uit om samen te werken met Shell UK voor de rest van dit decennium”, zegt Brian Facer, de CEO van British Cycling, in een persbericht. “We willen samen de toegang tot de sport vergroten, onze eliterenners steunen, onze organisatie en sport helpen, en belangrijke stappen zetten richting energieneutraliteit – dingen waarvan we weten dat onze leden er enorm veel passie voor hebben.”

David Bunch, de topman van Shell UK, zegt ’trots’ te zijn dat Shell een officiële partner wordt van British Cycling. “Het partnerschap reflecteert de gedeelde ambities van Shell UK en British Cycling om energieneutraal te worden in Groot-Brittannië, en om vormen van transport met een lage uitstoot aan te moedigen, zoals fietsen of per elektrische vervoersmiddel.”

Shell begint binnen British Cycling ook een specifiek project genaamd ‘Limitless’. Dit programma heeft als doel de barrières breken die invalide mensen hebben om toegang te krijgen tot de wielersport.

RIDE Magazine
20 Reacties
11-10-2022 09:19
Het is een mooie dag voor greenwashing zo te lezen
11-10-2022 10:29
Aan de ene kant snap ik de kritiek op energie/olie/gas-leveranciers die sponsoringen aan gaan wel, maar het is ook vanuit ons volgers 'greenwashing' kijk mij deze bedrijven afzeiken ik sta aan de goede kant he. Er is toch werkelijk niemand die vaker gaat tanken omdat Shell of Repsol op een shirtje staat? De enige verschuiving die plaatsvindt is dat iemand niet langer bij Total of Texaco tankt maar een ander merkje zoekt. Dus dit soort sponsoringen zorgen niet voor extra C02 in de lucht, ze zorgen enkel voor wat verplaatsing tussen het ene en het andere merk. Deze energiereuzen zijn ook niet gek, die energietransitie gaat komen en dat is maar goed ook. Maar er is nog een lange weg te gaan, zeker ook bij het zelfkritisch denken bij de consument die nog immer liters boter op het hoofd heeft en gebrek aan kennis. Gevoelsmatig is naar je werk of school fietsen met als brandstof een rijke avocado salade beter voor het milieu dan met een klein autootje (daar kan je je in vergissen). Voor je gevoel is een Tesla beter voor het milieu dan een Fiat 500 (dat klopt wanneer je minimaal 30 zonnepanelen hebt, heb je die niet dan moet je beseffen dat de 'groene' stroom uit je stopcontact mede tot stand komt door hout te verbranden en vult je leverancier dit verder aan door gas te verbranden). We hebben fossiel nog een tijdje nodig, dat is helaas een feit.
    11-10-2022 12:00
    Minimaal 30? Waarom? Hangt toch erg van totale verbruik en aantal kilometers af. Ik heb er 22 en een flink overschot.
    11-10-2022 12:13
    De Tesla Model S verbruikt ongeveer 160 tot 220 Watt per kilometer. Stel, je rijdt 15.000 kilometer per jaar en laadt alleen thuis op, dan heb je dus ongeveer 2.500 tot 2.800 kWh aan stroom nodig. Als je uitsluitend op zonne-energie wil rijden, dan heb je ongeveer tien tot twaalf zonnepanelen nodig voor enkel je elektrische auto. Maar de milieubewuste consument heeft uiteraard ook een elektrische boiler voor warm water en een stroomvretende methode om van het gas af te kunnen (bijv. een warmtepomp, of airco's). Geen kritiek op jou Man met de hamer, maar gezien jouw huidige overcapaciteit weet ik 100% zeker dat je nog niet van het gas af bent. Mijn 30 panelen schetsen een gemiddeld uitgangspunt. Iets zuiniger zal wel lukken, maar het niet redden komt ook voor.
    11-10-2022 12:30
    Dank voor de toelichting. Inderdaad nog geen warmtepomp en een eenvoudige Kona alhier. Je bent wel streng voor de goedbedoelende vergroener. Beetje stropop met die avocadosalade en model S.
    11-10-2022 12:33
    Energieneutraal worden in termen van Shell betekent gewoon niets anders door invloed en corruptie enerzijds regelen dat ze uit de wind gehouden worden en anderzijds rijkelijk gesubsidieerd worden voor wat voor plan dan ook richting een groenere toekomst.

    Kortom als belastingbetaler subsidideren we dit, waarmee we indirect de aandeelhouders verrijken en er wordt niks voor teruggegeven. Er wordt alleen gezorgd dat we trager verduurzamen en geld beschikbaar blijft voor investeringen in fossiele brandstoffen.

    Een heel naar spel waarbij het voornaamse doel is rendement op peil te houden en de grote aandeelhouders geen verlies te laten lijden. De directie en hogere management speelt dat spel graag mee tot in de lengte der dagen daar hun salariëring en mooie bonus er van afhangt.

    Ik hoop dat ik het komende decennium mee ga maken dat (oud-)bestuurders van concerns als deze vervolgd gaan worden voor hun smeerlapperij.
    11-10-2022 12:40
    Trouwens ook wel mooi dat de huidige EV's hoofdzakelijk grote, zware wagens zijn.

    Tezamen met feit dat verreweg de meeste stroom die ze verbruiken momenteel van fossiele brandstoffen komt zou je kunnen stellen dat ze door hun (over)gewicht nauwelijks een positieve impuls aan de verduurzaming geven. De enige echte positieve impact is dat de uitstoot niet lokaal plaatsvindt, en ook niet bij raffinaarderijen, maar zich concenteert bij de energiecentrales. Dat maakt dan de leefomgeving voor het gros van de mensen wel beter.
    11-10-2022 12:47
    Daar klopt helemaal niks van Kleomantre. Lees eens wat van Auke Hoekstra, om je te informeren. Kleine auto's zijn er heel binnenkort, energiemix vergroent heel rap. Bij het laden kan je daar zelf ook rekening mee houden, onder meer door panelen op je dak te leggen. CO2 uitstoot is nu al veel lager en dat neemt snel toe.
    Laat de Telegraaf eens een tijdje links liggen. ;)
    11-10-2022 13:28
    @Man met de hamer: Ik ga niet ontkennen dat het in de nabije toekomst goed gaat en het een veel beter alternatief is.

    Toch moeten een hoop auto-gebruikers (EV incluis) zich afvragen waarom ze in godsnaam zo'n groot log beest onder hun kont moeten hebben. Tenminste diegenen voor wie het milieu dierbaar is. Iemand die bv in een Kia Niro of Audi e-tron rijdt en meent daar enige morele superioriteit aan te kunnen ontlenen. Of die daarbij het idee heeft een wezenlijke bijdrage te leveren. De beleidsbepalers gaan ook niet vrij in deze, die beprijzen nergens de milieuschade incluis dat van materialengebruik.

    Je kunt het de fabrikanten nauwelijks kwalijk nemen. Ze hebben afgelopen twee decennia met veel welvaart goed ingespeeld op het statusgevoel van de consument. SUV's zijn een goudmijn gebleken en (daardoor?) zijn auto's ook alsmaar groter geworden. En dat gewicht kan ook niet omlaag omdat ze met steeds meer snufjes en luxe worden uitgerust die geliefd zijn. De consument had deze ontwikkeling kunnen beïnvloeden maar klaarblijkelijk vindt een groot deel van de bevolking het goed. Als gevolg daarvan rijden auto's anno nu nauwelijks zuinger terwijl er wel betere motoren zijn ontwikkeld. Je ziet diezelfde trend terug in EV's, op enkele uitzonderingen als een Zoë of Leaf zijn het hoofdzakelijk grote, logge modellen geweest die op de markt zijn gekomen. En weeral blijkt dat de consument dat blijkbaar een goede ontwikkeling vindt.
    11-10-2022 14:49
    Ja, ik ben met je eens dat het jammer is dat de groei van het formaat van de auto's een deel van de vooruitgang weer teniet doet. Dat is spijtig, en soms zijn het ook opzichtige patserbakken. Maar iets van een trickle-downsizing is toch echt wel gaande, met name uit China komt straks een stortvloed aan kleine modellen.
    De groei naar SUV was trouwens ook al gaande bij de benzinemodellen. Ik moet toegeven dat wij, naast de Kona, ook nog een benzine SUV hebben, maar die is alleen voor de vakanties, heel weinig kilometers. Doet natuurlijk danig afbreuk aan mijn "morele superioriteit". ;) Om daarvoor te compenseren vlieg ik nooit.
    12-10-2022 07:00
    Je bent pas écht energieneutraal wanneer je Liander kan bellen om je elektriciteitsmeter eruit te halen. Tot die tijd gebruik je gewoon nog deels energie die opgewekt is in een gascentrale.
11-10-2022 09:44
Er zijn betere manieren energieneutraliteit te verwezenlijken dus een volkomen drogreden
11-10-2022 09:28
Blijft wel mooi om te zien dat ‘Royal’ Shell de Britten gaat sponseren. Wacht nog even op het bericht dat Vattenfall de Noren gaat sponseren van het geld dat wij kwijt zijn aan energie. Lang leve de privatisering!
    11-10-2022 09:32
    Shell UK gaat de Britten sponsoren. Niet Royal Dutch Shell die overigens ook niet meer als "Royal Dutch" door het leven gaat.
    11-10-2022 11:26
    Vattenfall is Zweeds. Overigens kan het Zweedse wielrennen wel een impuls gebruiken...
11-10-2022 10:01
Movistar kan nog zeggen dat ze anders financieel niet meekomen met de andere ploegen, het is immers een commerciële ploeg. Maar British Cycling, met zo’n bericht vol loze doelen zonder plan, moet beter kunnen dan dit.
11-10-2022 11:32
Gaan ze de renners op rollerbankjes energie laten opwekken dan?
    11-10-2022 11:38
    Dan zie je de mens als batterij 2.0 ?
11-10-2022 20:35
De greta tonijnvissen, straatklevers en andere klimaatidioten hebben iig weer een reden tot juichen ivm met hun groene ideologische sektarische, energieneutrale nastrevende waanzin. Mooi, volgend seizoen Tour de Pernis, mooie sightseeing tussen de opslag en raffinage bedrijven aldaar. Benieuwd naar de opkomst van het wielerminnende publiek
    12-10-2022 06:57
    Zolang de wereldleiders nog met hun private jet naar de klimaattop komen valt het met die invloed van de mens op klimaatverandering wel mee. Maar ja, alles heeft zo zijn verdienmodel hé...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine