Shell wordt sponsor British Cycling: “Een belangrijke stap richting energieneutraliteit”
British Cycling gaat vanaf volgende maand samenwerken met Shell UK. De oliemaatschappij wordt tot eind 2030 sponsor van de wielerbond van Groot-Brittannië.
“We kijken er naar uit om samen te werken met Shell UK voor de rest van dit decennium”, zegt Brian Facer, de CEO van British Cycling, in een persbericht. “We willen samen de toegang tot de sport vergroten, onze eliterenners steunen, onze organisatie en sport helpen, en belangrijke stappen zetten richting energieneutraliteit – dingen waarvan we weten dat onze leden er enorm veel passie voor hebben.”
David Bunch, de topman van Shell UK, zegt ’trots’ te zijn dat Shell een officiële partner wordt van British Cycling. “Het partnerschap reflecteert de gedeelde ambities van Shell UK en British Cycling om energieneutraal te worden in Groot-Brittannië, en om vormen van transport met een lage uitstoot aan te moedigen, zoals fietsen of per elektrische vervoersmiddel.”
Shell begint binnen British Cycling ook een specifiek project genaamd ‘Limitless’. Dit programma heeft als doel de barrières breken die invalide mensen hebben om toegang te krijgen tot de wielersport.
Kortom als belastingbetaler subsidideren we dit, waarmee we indirect de aandeelhouders verrijken en er wordt niks voor teruggegeven. Er wordt alleen gezorgd dat we trager verduurzamen en geld beschikbaar blijft voor investeringen in fossiele brandstoffen.
Een heel naar spel waarbij het voornaamse doel is rendement op peil te houden en de grote aandeelhouders geen verlies te laten lijden. De directie en hogere management speelt dat spel graag mee tot in de lengte der dagen daar hun salariëring en mooie bonus er van afhangt.
Ik hoop dat ik het komende decennium mee ga maken dat (oud-)bestuurders van concerns als deze vervolgd gaan worden voor hun smeerlapperij.
Tezamen met feit dat verreweg de meeste stroom die ze verbruiken momenteel van fossiele brandstoffen komt zou je kunnen stellen dat ze door hun (over)gewicht nauwelijks een positieve impuls aan de verduurzaming geven. De enige echte positieve impact is dat de uitstoot niet lokaal plaatsvindt, en ook niet bij raffinaarderijen, maar zich concenteert bij de energiecentrales. Dat maakt dan de leefomgeving voor het gros van de mensen wel beter.
Laat de Telegraaf eens een tijdje links liggen. ;)
Toch moeten een hoop auto-gebruikers (EV incluis) zich afvragen waarom ze in godsnaam zo'n groot log beest onder hun kont moeten hebben. Tenminste diegenen voor wie het milieu dierbaar is. Iemand die bv in een Kia Niro of Audi e-tron rijdt en meent daar enige morele superioriteit aan te kunnen ontlenen. Of die daarbij het idee heeft een wezenlijke bijdrage te leveren. De beleidsbepalers gaan ook niet vrij in deze, die beprijzen nergens de milieuschade incluis dat van materialengebruik.
Je kunt het de fabrikanten nauwelijks kwalijk nemen. Ze hebben afgelopen twee decennia met veel welvaart goed ingespeeld op het statusgevoel van de consument. SUV's zijn een goudmijn gebleken en (daardoor?) zijn auto's ook alsmaar groter geworden. En dat gewicht kan ook niet omlaag omdat ze met steeds meer snufjes en luxe worden uitgerust die geliefd zijn. De consument had deze ontwikkeling kunnen beïnvloeden maar klaarblijkelijk vindt een groot deel van de bevolking het goed. Als gevolg daarvan rijden auto's anno nu nauwelijks zuinger terwijl er wel betere motoren zijn ontwikkeld. Je ziet diezelfde trend terug in EV's, op enkele uitzonderingen als een Zoë of Leaf zijn het hoofdzakelijk grote, logge modellen geweest die op de markt zijn gekomen. En weeral blijkt dat de consument dat blijkbaar een goede ontwikkeling vindt.
De groei naar SUV was trouwens ook al gaande bij de benzinemodellen. Ik moet toegeven dat wij, naast de Kona, ook nog een benzine SUV hebben, maar die is alleen voor de vakanties, heel weinig kilometers. Doet natuurlijk danig afbreuk aan mijn "morele superioriteit". ;) Om daarvoor te compenseren vlieg ik nooit.