Sepp Kuss krijgt kansen in 2021: “Ik ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor renner ik ben”

zaterdag 23 januari 2021 om 19:56
Sepp Kuss krijgt kansen in 2021: “Ik ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor renner ik ben”

foto: Cor Vos

Sepp Kuss maakte in 2020 veel indruk in dienst van zijn kopman Primož Roglič. Op de Alto de l’Angliru en de Col de la Loze liet de 26-jarige Amerikaan zien tot een van de beste klimmers ter wereld te horen. In 2021 krijgt hij dan ook meer kansen voor zichzelf: “Ik ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor renner ik ben.”

Onder meer in de Ronde van Catalonië en de Ronde van Spanje mag Kuss het laten zien. “Of ik nu kopman of medekopman ben, dat maakt me niet zoveel uit. Zolang ik de kans maar krijg om mezelf te ontdekken. Stap voor stap gaan we zien hoe dat gaat, te beginnen in wedstrijden van een week.”

“Catalonië is een mooie wedstrijd voor me. De beklimmingen liggen me goed en er is ook een tijdrit. In de winter heb ik aan mijn tijdrit gewerkt, dus we gaan zien hoe dat gaat. Ook de Vuelta is een wedstrijd waar ik naar uitkijk. Ik kan er medekopman zijn, maar vanwege het tijdstip in het jaar kan er nog veel veranderen.”

“Ik houd van grote rondes, maar als ik heel realistisch ben dan moet ik nog veel verbeteren om echt mee te doen. Maar ik heb al veel geleerd en vertrouwen in mezelf gekregen dat ik me kan meten met de beste renners. Dat had ik nooit verwacht”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Lance4eva 23 januari 2021 om 22:00

Ik gok een wielrenner, Sepp. Eentje die best eens een Vuelta of Giro zou kunnen winnen. Amerikaan met Sloveense roots, dat moet mogelijk zijn.

Chippen 23 januari 2021 om 22:53

dan moet die poels-iaanse wisselvalligheid er wel uit

heuvelcolombia 23 januari 2021 om 22:01

Een klimmer

IlPirata 23 januari 2021 om 22:57

Met een grote ronde zonder al te veel tijdritten ,kan hij met gemak top 10 AK rijden.
Afgelopen jaar één van de beste klimmers van het peloton.

Murcia 24 januari 2021 om 00:21

Top 10 kan zeker, in de Vuelta had hij makkelijk dat gehaald als jasjesgate er niet was geweest en hij zich voor Roglic moest opofferen.

WernerFranke 24 januari 2021 om 00:27

Type renner? Pure klimmer lijkt me duidelijk. One-trick pony en dus te beperkt om echt te gaan strijden voor eindzeges in grote rondes in de toekomst.

ghostwriter 24 januari 2021 om 01:35

Ik hoop dat Kuss zich nog op klassementen gaat richten maar in plaats daarvan (waneer hij niet in dienst van een ander rijdt) probeert om zo veel mogelijk bergetappes te winnen en van het bergklassement een doel maakt. Toen ik jong was waren pure klimmers nog cool. Nu lijkt elke redelijke klimmer direct een klassementsrenner te willen zijn. Wat logisch is aangezien klassementsrenners veel meer aandacht krijgen en dus veel beter worden betaald maar als Amerikaan zal Kuss meer dan genoeg aandacht krijgen als hij uitgroeit tot de beste pure klimmer in het peleton die in elke grote ronde waar hij start etappes kan winnen.

BlancoProCycling 24 januari 2021 om 07:43

Zou het niet zo zijn dat klimmers stomweg doorgekregen hebben dat ze ook kunnen tijdrijden? En dat klimmen en tijdrijden in de basis allebei gewoon om wattages trappen gaan, alleen dat je bij de een nog wat voordeel hebt van een lager gewicht? Kleine klimmers kunnen de laatste jaren ook verschroeiende tijdritten rijden, waar ik denk dat ze vroeger zich stomweg niet bezig hielden met tijdrijden omdat ze niet het vertrouwen hadden dat ook te kunnen. En tja, als je kunt kiezen tussen ooit meedoen voor de overwinning in een grote ronde of 10 ritjes in je carrière winnen, is die eerste wel echt groter. En als Hart het kan, zal Kuss het ook wel ooit kunnen.

FritsvanHoefelen 24 januari 2021 om 08:43

Er komt wel ruimte om kopman te zijn

Mischa 24 januari 2021 om 10:19

Niks minder dan bv superman. Zie hem in Luik, San Sebastian en Lombardije ook nog wel meedoen om de knikkers.

john 24 januari 2021 om 11:33

Dus jumbo gaat met de volgende kopmannen naar de Tour Roglic -Kuss -Kruijswijk en Oomen gaat de rol van Sepp overnemen ,zo dan is dit ook alweer opgelost

MollemaFan 24 januari 2021 om 11:48

Ik vind het om eerlijk te zijn wel een type renner die gedijt onder het meesterknechten. De vraag is of, wanneer hij in de schijnwerpers staat en móet presteren, het ook lukt. Afwachten.

ProfrondeZevenbergen 24 januari 2021 om 12:30

Kuss was in 2021 als knecht fenomenaal in het hooggebergte.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het als kopman gaat doen.
Leuk om te volgen, als er gefietst gaat worden.

deluxe 24 januari 2021 om 13:09

Ik heb seizoen 2021 nog niet gezien. Niks verklappen aub!

Headlines

Materiaalzone

Populair