Sepp Kuss: “Ik voel me klaar voor die stap omhoog”

zaterdag 20 februari 2021 om 13:13
Sepp Kuss: “Ik voel me klaar voor die stap omhoog”

foto: Cor Vos

Sepp Kuss maakt zondag, in de UAE Tour, zijn seizoensdebuut. In de zevendaagse etappekoers is de Amerikaan een van de klassementskopmannen van Jumbo-Visma. Zijn rol wordt dit jaar groter. Zo mag hij het straks ook in de Ronde van Catalonië en de Vuelta a España laten zien.

Kuss voelt echter niet meer druk nu hij meer verantwoordelijkheid krijgt bij Jumbo-Visma, vertelde hij aan VeloNews. “Na afgelopen jaar is het meer een mentale verandering, wetende dat ik met de besten mee kan en ik daartoe in staat ben. Het maakt het makkelijker omdat er voor mijn gevoel niet echt iets te bewijzen valt.”

“Het voelt fijn om een grotere rol te krijgen, ik voel me klaar voor die stap omhoog”, zei hij. “Het is een uitdaging voor me en het schrikt me niet echt af. Voor mij voelt dit als het juiste moment. Ook denk ik dat de ploeg meer vertrouwen in me heeft en ik heb vertrouwen in mezelf. Er komen meer en meer wedstrijden waarin ik me kan mengen en ik de leidersrol op me kan nemen.”

Doordat hij steeds regelmatiger wordt in zijn prestaties, krijgt hij ook meer vertrouwen. “Vorig jaar heb ik wel echt geleerd wat het vraagt om iedere dag tussen de beste jongens te staan. Na de Dauphiné, waar ik echt een goede koers reed, stond ik er in alle zware aankomsten in de Tour en vervolgens ging ik naar de Vuelta, waar ik me nog steeds goed voelde. Dat voelde fijn.”

Ervaring
Het gevoel dat hij daartoe in staat is, wil Kuss meenemen naar dit seizoen. Ook kon hij vanop de eerste rij meekijken hoe Primož Roglič in zowel de Tour als de Vuelta meestreed om de eindzege. “Om met eigen ogen te zien hoe de finales van zware bergetappes worden verreden, was voor mij een erg goede ervaring voor als ik ooit in die positie kom om te winnen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

pirazzi 20 februari 2021 om 13:39

Dus Roglic doet niet mee aan de Vuelta dit jaar?

rahimns 20 februari 2021 om 13:57

Nee die heeft hij niet op zijn programma staan. Hij gaat koersen in Canada en daarna naar de Italiaanse najaarswedstrijden.

Bazzz 20 februari 2021 om 14:55

Die gaat knechten voor Kuss en van Emden (medekopman)

Franco Ballerini 20 februari 2021 om 13:44

Top 10 in Vuelta en Catalonië misschien mogelijk, maar meer zit er door de tijdritten in beide rondes (resp. 9+33km en 21km) niet in.

Panache 20 februari 2021 om 14:30

In de Vuelta rijd je al randje top 10 door als klassementsman te finishen. De lat ligt denk ik ietsje hoger rond P5.

harryjohan71 20 februari 2021 om 14:39

Ja hoor, zonder goede tijdrit is maximaal een top 10 mogelijk in de Vuelta. De nummer 6 in de Vuelta eindigde vorig jaar al op ruim 7 minuten. De super tijdrijder Dan Martin werd 4e in de Vuelta. Met al het knechtenwerk van Kuss en zijn tijdverlies van 10 minuten in een bergrit door een natte afdaling eindigde hij nog maar op 16 minuten van de winnaar.

S'mon 20 februari 2021 om 14:47

@harryjohan71, nu niet dat Roglic zo een daverende tijdrit had neergezet, en Carapaz en co zijn nu ook geen super tijdrijders.

madeinstars 20 februari 2021 om 14:54

Als hij niet verbetert als tijdrijder gaat hij waarschijnlijk geen grote ronde winnen, maar minder dan 40 tijdritkilometers maken echt niet zo’n verschil dat hij geen top 5 zou kunnen rijden.

harryjohan71 20 februari 2021 om 15:47

@Simon Daarom is het ook onzin dat je zonder goede tijdrit geen top 3 in de Vuelta kunt worden. Roglic had trouwens de tijdrit in de Vuelta gewonnen. Zelfs dan vinden mensen nog dat het geen goede tijdrit was. Tuurlijk het tijdsverschil kan altijd meer zijn.

Franco Ballerini 20 februari 2021 om 16:26

Het deelnemersveld ken ik nog niet, maar voor zover ik weet gaan zowel Pogacar als Evenepoel van start. Die pakken in de twee tijdritten al een minuut of vier op Kuss, en bergop waarschijnlijk nog wel een minuutje of twee. Ineos zal ongetwijfeld een sterk team afvaardigen met daarin één of meerdere klassementrenners met een veel betere tijdrit dan Kuss. Etc. Een zesde of zevende plek zou een mooi resultaat zijn.

Turtlehead 20 februari 2021 om 20:03

Evenepoel gaat voorlopig voor de Giro.

jappe666 21 februari 2021 om 01:06

Voorlopig zijn Yates en Pidcock de vooruitgeschoven pionnen bij Ineos dus dat moet ook wel lukken om op z’n minst de schade te beperken.

Marik 20 februari 2021 om 17:07

Ik vermoed dat Kuss met de ploeg stevig heeft geoefend op de tt deze winter.

Headlines

Materiaalzone

Populair