Sep Vanmarcke ziet programma omgegooid in functie van degradatiestrijd
Israel-Premier Tech verkeert al tijden in degradatienood en dus moet de ploeg bepaalde keuzes maken. Zo besloot de formatie het programma van Sep Vanmarcke om te gooien. Geen Tour de France, maar wel meer Belgische eendagskoersen. “Waar ik zelf punten kan scoren of een ploegmaat in de finale kan helpen”, legt Vanmarcke uit in gesprek met Het Nieuwsblad.
Israel-Premier Tech staat voorlopig nog onder de streep en stevent dus af op degradatie. Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. De eerste achttien ploegen op de UCI Team Ranking krijgen dan een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025. Israel-Premier Tech, de ploeg van Chris Froome, Jakob Fuglsang, Giacomo Nizzolo en ook Vanmarcke, zal de komende maanden dus flink moeten scoren.
Binnen de ploeg is ook het besef dat het loont om de sterke renners uit te spelen in eendagskoersen. Winst in een 1.1-koers levert bijvoorbeeld dubbel zoveel punten op als bijvoorbeeld een ritzege in het Critérium du Dauphiné. Wout van Aert kreeg zaterdag na zijn zege in de openingsrit in de Dauphiné zestig punten, Arnaud De Lie hield aan zijn overwinning in de Ronde van Limburg 125 punten over.
“Het is echt proberen om overal punten te sprokkelen”
Vanmarcke kan zich wel vinden in het huidige puntensysteem. “Je kan het een rare kronkel vinden, maar dit is best oké. In eendagskoersen kan er telkens een verse, frisse ploeg staan. In rittenkoersen moet je het de hele tijd met dezelfde renners doen. Als er dan eentje veel beter is, kan die makkelijker scoren. Dan wordt de kloof met de veelwinnaars nog groter. Het is goed zoals het is, het zorgt er ook voor dat de kleinere wedstrijden de aandacht en het deelnemersveld krijgen die ze verdienen.”
Vanmarcke is duidelijk: de punten zijn wel degelijk heel erg belangrijk voor de wielerteams. “Een ploegleider die met zijn team achteraan het klassement staat en zegt dat het de koerstactiek niet beïnvloedt, is een leugenaar. Het is echt proberen om overal punten te sprokkelen. Daarom is mijn programma omgegooid en werd de Tour geschrapt voor meer Belgisch werk, waar ik zelf punten kan scoren of een ploegmaat in de finale kan helpen, zoals de sprint voorbereiden voor Giacomo Nizzolo in de Heistse Pijl. Dat werk is nuttiger dan de Tour rijden, waar er misschien één rit is die mij goed ligt.”
Los daarvan heeft Vanmarcke momenteel ook niet de fond om het in de Tour lang uit te zingen. Verdedigbare keuze dus.
Wel benieuwd wie hij in Dwars door het Hageland dan aan punten moet trachten te helpen, want er komen erg sterke blokken van Wanty, Lotto, QS en Arkea aan de start...
In plaats van alle grote renners in alle grote wedstrijden, rijden nu ook 'grote' renners in kleinere wedstrijden en die tillen dan het niveau van de mindere renners omhoog waardoor de wedstrijden een pak interessanter worden om volgen.
WF doet nu over bijna elke 1.1 wedstrijd een voorbeschouwing (alleszins binnen het bereik van zijn forumleden) en het forum loopt over van commentaren (inclusief de jouwe) - dus het leeft wel degelijk!
Iedereen die piekt naar dezelfde 10 wedstrijden en de rest van het jaar op stage of ingehouden kilometers maken, dat is de droom van de wielerliefhebber!
25e plek 1.1 koers: 3 UCI punten
Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Aan de andere kant maakt het er wel leuker op, aangezien ploegen als Alpecin-Fenix, Akea, UnoX etc. anders nooit genoeg punten zouden kunnen behalen om te kunnen promoveren. Er staan vele ploegen te dringen om belangrijke wedstrijden (WT met bijbehorende reclame, exposure) te rijden, dus de buit wordt toch verdeeld.
Die bewijzen ook helemaal niet dat je in de WT thuis hoort. 18e in de RVV of zo (laat staan de Heitse Pijl of de Ronde van de derde heuvel in Zuid-Frankrijk kan net zo goed een renner uit een ploeg van lager niveau of een stagiair zijn (na 1 augustus).
Op zich mogen de punten voor de eerste plekken in 1-daagsen dan best zo hoog zijn.
Ik zou wel de winnaar van etappes dubbele punten geven. Winnen mag best speciaal beloond worden (nu kun je net zo goed 2e en 3e worden bij wijze van spreken).
De vergelijking die wordt gemaakt is vaak ritten in een rittenkoers vs eendagswedstrijden, niet grote versus kleine wedstrijden, op zich is daar weinig kritiek op.
En de basis van het wielrennen is toch wel dat het doel van een rittenkoers het AK is, ritten zijn slechts een weg daar naar toe, een 'stage'. In zo'n rit is er ook steeds maar een fractie van het peleton geïnteresseerd in de ritzege - een groot deel is bezig met energie sparen in functie van het AK, dan wel kopmannen veilig houden. Dus ook al is er in een WT rittenwedstrijd een beter peleton aanwezig, toch kan je je afvragen of het zoveel moeilijker is om daar een rit te winnen dan pakweg een 1.1 wedstrijd op je naam te schrijven.
Daarnaast: als je denkt in termen van organisatoren, dan heeft een organisator van een rittenwedstrijd nu al proportioneel veel meer punten te verdelen dan een organisator van een eendagswedstrijd. Als je ritten nog opwaardeert, dan wordt dat verschil wel heel groot.
Ik beweer zeker niet dat het UCI puntensysteem perfect is en er niets hoeft te veranderen, maar zo evident scheef is het nu ook allemaal weer niet.
Winnaars van een etappe krijgen al meer dan het dubbele van de 2de.
Gisteren bvb 60 punten voor Vuillermoz, 25 voor Skaarseth, in de Giro bvb 100 voor de ritwinnaar versus 40 voor nummer 2.
Ik volg je wel voor die verre ereplaatsen, maar daar kan je ook weer hetzelfde zeggen voor de punten die in het AK van een rittenkoers te verdienen zijn. Wat zegt een 38ste plek in de Ronde van Noorwegen, of een 58ste plaats in de Giro?
In de Giro (21 ritten) werden in totaal: AK + ritten 6223 UCI punten uitgereikt.
In 21 keer een 1.1 wedstrijd worden in totaal 10185 UCI punten uitgereikt.
En toch, vraag aan 100 renners of ze liever een giro rit dan een 1.1 wedstrijd willen winnen, 95 gaan voor een giro rit...
Wellicht omdat een groter publiek naar de grote rondes kijkt en de exposure dus groter is. Enkel wielerfreaks weten wie de Heistse Pijl wint, terwijl ook mensen die het wat minder volgen weten dat De Gendt een rit won in de Giro.
Op zich zou je die exposure op zich ook als de 'beloning' kunnen beschouwen, en hoeft de puntentelling niet helemaal evenredig te zijn. Ik bedoel maar, een dagje in de vlucht of enkele dagen bolletjestrui brengt ook geen UCI punten op, maar daar is een sponsor net zo goed blij mee.
Volgens mij is dat een relatief recent fenomeen. Ik heb het gevoel dat het in de noughties is begonnen, dat een rit in de Tour (en een jaar of 5-10 later dan ook in Giro/Vuelta) plots je seizoen maakte, zeker als je geen kopman was.
Of je zet blijkbaar "een stap" in je carrière als je daar een rit hebt gewonnen. Terwijl je gewoon maar een rit hebt gewonnen, één van de vele. Betekende het de voorbije jaren veel voor kleinere renners uit de lage landen? Lindeman, Van Poppel, Van Emden, Teunissen, van der Hoorn... Keisse, Wallays, Bart De Clercq, Armée, Meersman...nee, helemaal niet.
Ik vind het vooral grappig dat 3-4 weken geleden de teneur van de ploegen was, 'de punten deren ons niet, we rijden elke wedstrijd om te winnen', terwijl het nu puntje bij paaltje komt de strategie wordt omgegooid en 'we onze renners inzetten om broodnodige punten te sprokkelen'!
Dus Sep rijdt in principe een ronde van 3 weken enkel om misschien te scoren in één rit? Wat een verspilling van mankracht. Is het zijn taak dan niet om de kopman bij te staan in vlakke ritten en kasseirit(ten)? Dus ofwel weinig vertrouwen in de kopmannen van IPT ofwel een erg magere taakinvulling voor Vanmarcke in de oorspronkelijke plannen voor de TdF.
Als de vorm er niet is, kan je in de Tour niets gaan uitrichten, ook niet als er zogenaamd een rit op maat is.
Ik kom hem wel es tegen en ik kan je verzekeren dat hij ook gewoon als mens een hele vriendelijke jongen is, die zeker zo geen stomme commentaar verdient.