LottoNL-Jumbo ontkent vertrek Sep Vanmarcke
Foto: Sirotti
maandag 11 april 2016 om 13:10

LottoNL-Jumbo ontkent vertrek Sep Vanmarcke

LottoNL-Jumbo ontkent dat Sep Vanmarcke bezig is aan zijn laatste seizoen bij de ploeg. Volgens De Telegraaf zou het management van de Nederlandse WorldTour-formatie aan de belangrijkste sponsors hebben meegedeeld dat hij gaat vertrekken.

Vanmarcke kwam in 2013 bij de ploeg en heeft sinds die tijd drie overwinningen behaald. In zijn eerste jaar schreef hij de GP Impanis-Van Petegem op zijn naam. Een jaar later won hij etappes in de rondes van Noorwegen en Alberta. Vanmarcke behaalde zijn belangrijkste prestaties in de voorjaarsklassiekers, maar heeft daarin LottoNL-Jumbo geen zege kunnen schenken. Hij eindigde afgelopen zondag als vierde in Parijs-Roubaix.

Dat was allerminst zijn eerste ereplaats in een klassieker. De Belgische renner reed in Nederlandse dienst vijfmaal bij de beste vier in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Hij maakt ook steeds deel uit van de Tour de France-selectie.

Update
LottoNL-Jumbo ontkent de geruchten over het vertrek van Vanmarcke. De ploeg wil het contract met de Belgische renner juist verlengen. “We zijn heel tevreden over Sep en willen zeker met hem door. Een eerste gesprek met hem en zijn manager is al gepland”, stelt algemeen directeur Richard Plugge tegenover het ANP. “Sep heeft het ook zondag weer goed gedaan. We zetten niet voor niets het hele team in om hem zo ver mogelijk te krijgen. Iedereen cijfert zich weg voor Sep.”

RIDE Magazine
185 Reacties
11-04-2016 14:19
@albertooo dat met 'welke buitenlander zu nu weer op de proppen gaan komen' is in het geval Roglic, om maar een voorbeeld te noemen, volgens mij een behoorlijk goede keus geweest.
11-04-2016 14:24
Een van de Yates zie ik niet snel voor me. Dan zou eerst een klimmer weg moeten gaan. De andere namen die je opnoemt word ik ook niet warm van. Als Vanmarcke weggaat moet er gewoon een topper op kasseigebied komen, zo simpel is het.
11-04-2016 14:26
Persoonlijk hoop ik dat Sep blijft, maar daar wordt wel erg hard aan getrokken. Daar kan plugge denk ik niet tegenop.
Wat andere al goed opmerken is dat Lotto Jumbo het voor de nationale sponsoring doen en niet internationaal. Ze zullen vast wel veel marktonderzoek doen naar wat er het meeste publiciteit oplevert.
Veel van mijn vrienden volgen ook het fietsen, dus ik weet niet precies wat er allemaal gekeken wordt, maar het zal bijna alleen maar AGR, Tour, OS en WK zijn.
Afgelopen Vuelta werd door NOS ook pas interessant gemaakt, toen het leek of Dumoulin ging winnen.
11-04-2016 14:28
Het is trouwens triest dat de Telegraaf dus ook niet de moeite heeft genomen om Sep of Richard Plugge te vragen hoe het zit.

@Kwouter het is niet alleen geld wat voor Sep belangrijk zal zijn, niet elke ploeg zal zich zo kunnen wegcijferen voor 1 kopman in de klassiekers. Sep zal echt wel meerdere dingen afwegen voordat hij een beslissing maakt. In dat opzicht is TLJ zeker nog niet kansloos.
11-04-2016 14:31
@ veld:
Tjallingii stopt dit jaar, ik geloof na de Giro. Wijnants en Tankink zijn echt goede, bruikbare krachten, en ik denk dat Dumoulin een stuk duurder zal zijn dan Gesink. en van der Poel rijdt zowieso nog 2 jaar in het veld.
11-04-2016 14:33
@klootje
Ik denk dat je de publieke opinie een beetje verwart met je eigen mening. Daarnaast is wat je suggereert volgens mij wat ze dit jaar willen gaan doen in de Tour: Gesink als rittenkaper en meesterknecht, Kelderman als klassementsman, en types als Lindeman en Vanmarcke om ook te proberen een rit te winnen.

Als Kelderman dan onverhoopt blijkt met de beste 5 a 10 man mee te kunnen, reken maar dat de Tour dan geslaagd is in de ogen van velen. Daar hoef je geen rit voor te winnen. Sterker nog, toen Boom een rit won maar later in de Tour het gezeur met die tijdritfietsen begon ging het alleen maar daarover, niet over die ritwinst. M.a.w. het klassement is veel belangrijker.
11-04-2016 14:34
Dumoulin zou HET ideale uithangbord en de ideale toevoeging zijn voor LTJ. Maar helaas... ^^
11-04-2016 14:34
@ klootje: jij hebt het tegen mij? Nee, ik suggereer niet dat Vanmarcke de mentaliteit niet heeft. Die heeft hij 100% wel. Een pareltje voor de sport! Voor de volledigheid: ik denk dat Vanmarcke meer uit de verf komt als er niet een heel hoog verwachtingspatroon wordt neergelegd (alleen winst is gewenst). En dan denk ik aan bv TLJ
11-04-2016 14:35
@Gelegevaar
Hoewel Rogliç zeker een enorme motor heeft, moet de komende jaren nog blijken of hij het in zich heeft om een soort Spilak of Ion Izagirre te worden die de nodige punten en zeges sprokkelt.

@Timocycling
Meer diepte in een ploeg qua klimmers kan nooit kwaad. En met een Yates kun je in de Ardennen in de toekomst wellicht meedoen voor een top vijf-notering. Een kopman missen ze daar nogal.
11-04-2016 14:43
Lijkt mij toch een interessante zomer te worden gezien de aflopende contracten van Sagan (onder voorbehoud van sponsor), Greg Van Avermaet, Sepp Vanmarcke en Tony Martin.
11-04-2016 14:46
@Midfieldgeneral: geen stoelendans maar kasseiendans.
11-04-2016 14:47
Zeg @albertooo , je denkt toch niet dat ze Roglic betalen wat Ion Izagirre en Spilak elke maand krijgen bijgeschreven? Wat hij tot nu toe laat zien is veelbelovend, dat is wat ik bedoel ;-)
11-04-2016 14:48
Kan niets anders dan Trek worden. Tenzij Cancellara terug komt op zijn afscheid, dat zie ik ook nog wel gebeuren.
11-04-2016 14:53
Of terug naar (Cannondale) Garmin? Daar kunnen ze ook nog wel een kasseienknaller gebruiken.
11-04-2016 14:54
weet iemand of westra vast zit en/of veel kost? aardig klassieke renner die ook nog wat kan uithalen in de kleine rondjes.
11-04-2016 14:58
Ja Bert idd, dan begreep ik je verkeerd. Dacht even dat je zei dat Sep waarschijnlijk uit gemakszucht en zichzelf geen druk op willen leggen bij TLJ blijft.
Er zijn trouwens nog wel meer redenen om te blijven bij TLJ. En de prestatie van de hele ploeg gisteren was zo goed, dat je daar ook meer onderhandelingspositie mee hebt.

Toch ben ik wel benieuwd wat jullie mening is over wat ik eerder zei. Ik denk dat Nederland namelijk algemeen genomen helemaal niet zo enthousiast wordt van plek 5-10 in een grote ronde, die willen (wellicht onrealistisch) minimaal dat er uitzicht is op podium of een trui. Lukt dat niet dan willen ze etappes gewonnen zien worden. Nederland is verre van verzadigd op dit gebied en hunkert al sinds Joop, van Poppel, Blijlevens, Dekker enz.
Dan kan de sponsor misschien wel erg blij zijn met zulke prestaties met Nederlanders behalen maar volgens mij gaat het uiteindelijk toch vooral over wat het publiek er van vindt en trekt een sponsor daar vervolgens zijn conclusies weer uit. De sponsors zullen naar hun cijfertjes kijken en zolang die zwart kleuren en er een groen pijltje omhoog bij staan, zijn ze blij. Maar volgens mij kun je niet ontkennen dat er een behoorlijk negatieve beeldvorming is waar de ploeg last van heeft, die enkel te doorbreken valt met winnen, presteren. Niet met plek 6 of 7. Verzachtende omstandigheden, excuses en verklaringen tellen per definitie niet, daar koop je niks voor. Dat is misschien wel hard, volkomen onterecht en onrealistisch maar dat zijn simpelweg wel de wetten van topsport. Vooral bij het grote publiek werkt het zo, de echte wielerfreak is veel realistischer. Maar tegelijk is het ook zo dat het grote publiek nou juist naar de koersen kijkt waar TLJ inzet op top-10 klassement. Zo zul je het bij het grote publiek volgens mij nooit naar behoren doen.

Wat is jullie mening daarover?
11-04-2016 15:04
Ik ben het er helemaal mee eens Klootje. Aan een 6-10e plaats in het klassement heb je niet veel vind ik. Maar eigenlijk moet je het kunnen combineren, een mannetje die top 10 rijdt en eentje die enkele etappes kan scoren in een grote ronde. Maar op het gebied van ritten kapen is het erg triest gesteld bij LTJ.

Het publiek wil aanvallend koersen zien, wil strijd zien, wil passie zien. Wil renners zien die vol voor een overwinning gaan en niet een renner die aanklampt en moet lossen als de toppers gaan.
11-04-2016 15:05
Als Vanmarcke een winnaar wil worden kan hij inderdaad beter een andere ploeg zoeken die meer geld te besteden heeft en dus beter is georganiseerd.
Voor TLJ geldt als er geen goede opvolger komt kunnen ze net zo goed geen ploeg sturen naar de voorjaarsklassiekers want daarachter zit wel een groot gat in het niveau van de klassiekerrenners.
11-04-2016 15:09
Ben een erg groot van fan van Sep. Dubbel mooi dat hij bij TLJ koerst. Mede hierom hoop ik heel erg dat hij hier blijft. Zou een absolute aderlating voor de ploeg zijn als hij weggaat.
Sep moet vooral goed overwegen of een dik salaris op weegt tegen een absoluut kopmanschap. En of hij bij een ploeg wil gaan koersen die misschien niet zo dicht bij huis gevestigd is.

Ik hoop erg dat Sep blijft en denk ook dat TLJ wel kans maakt voor verlenging. Mede als de sponsoren langer zullen aanblijven zullen ook zij graag Sep zien blijven denk ik.
11-04-2016 15:09
@ Klootje:
helemaal mee eens. op zich vond ik het wel leuk dat 'we' weer meededen voor een top tien klassement in de grote rondes, maar inmiddels ben ik daar toch wat verzadigd in. komende Tour (en Giro en Vuelta) zie ik liever ritwinst dan alweer zo'n inmiddels nietszeggende zesde plaats. gewoon allemaal lekker op een kwartier laten rijden en dan de mindere goden in de vroege vlucht, en mannen als Kruiswijk, Kelderman en Gesink met een late aanval op het moment dat de klassementsrenners nog naar elkaar zitten te kijken en ze niet achter onze jongens te hoeven aangaan omdat die toch geen gevaar zijn. zo'n grote ronde zou ik wel eens willen zien.
11-04-2016 15:14
Klootje,

Interessante gedachtegang. Ik ben zeer benieuwd wie jij ziet als 'grote publiek'. Het grootste gedeelte van winkelend en loten kopend Nederland weet over het algemeen alleen van het bestaan van de tour. Zoals ik eerder al zei: Voordat ik het wielrennen ging volgen was ik er volledig van overtuigd dat er maar 3 weken per jaar gefietst werd en ploegen uit 9 renners bestonden. Ik vroeg me ook altijd af waar elke keer die renners vandaan kwamen die in jaar 1 niet meereden in de tour, en toen in jaar 2 opeens wel. En ook toen stonden ik en vele anderen hard te juichen om een Boogerd die met hangen en wurgen 12e werd. Ook als hij er geen 'la-plagne'-moment tussen had zitten.

Bij dat publiek is het al genoeg als er een Nederlander in de schijnwerper staat en als we met z'n allen in de media heel enthousiast doen over een Gesink die top 10 rijdt, zal dat voldoende zijn. Dan hoeft hij echt niet te winnen, het is gewoon de 'gekte' waarin we mee gaan.

Het zijn volgens mij juist het gros van de 'volgers' die resultaten verlangen. Die emotioneel zo betrokken zijn bij de sport dat ze huilend in een hoekje wegduiken als er niet gewonnen wordt om er iets later weer uit te kruipen en hun gal te spuwen. Zegmaar de lyndalids van deze wereld, maar dan zónder het vermogen om ook gewoon te kijken als liefhebber en te genieten van mooie momenten, ook als de Nederlanders niet winnen.

Overigens vind ik het een interessante dat je de vraag aanhaalt hoe je 'iedereen tevreden houdt' of het 'goed kan doen'. Ik denk juist dat dáár het probleem ligt. In Nederland is het heilig om iedereen tevreden te houden. Het kan niet anders dat dat ook zijn weg naar de (top)sport vind (en al gevonden heeft). Resultaat: Je doet van alles een beetje, van alles net niet. Want, immers, wat de een tof vind, is voor de ander weer minder aantrekkelijk. Ik vind het in dat licht opvallend dat de 'winnende' Nederlanders voor buitenlandse ploegen rijden. Het is ook tekenend dat velen over Terpstra vallen omdat hij 'alleen aan zichzelf zou denken' en 'arrogant en verwaand is'. Ondertussen wint hij wel wedstrijden en staan we op die momenten te juichen.

Misschien is het wel een simpele 'cirkel': Het recept om te winnen is om juist níet te denken hoe je iedereen tevreden houdt, níet met iedereen rekening houden en níet 'het voor iedereen goed proberen te doen'. Wanneer dit recept vervolgens tot resultaten leidt, zijn ze toch wel tevreden.
11-04-2016 15:19
@klootje
Nogmaals (paar reacties boven je eigen verhaal): dit is vooral je eigen mening, niet de publieke opinie.
11-04-2016 15:23
@klootje: of je laat iets wezenlijks zien in de Tour. Dus redelijke verwachting op etappewinst of topklassering. Of je moet daar topklasseringen in de klassiekers tegenover stellen. In allebei half half lijkt mij richting sponsor niet echt te verkopen.
11-04-2016 15:31
@ Bertvd:
het verschil met de klassiekers is dat Vanmarcke daar daadwerkelijk kans maakt op winst. dat kun je van de klassementsrenners in de grote rondes toch echt niet zeggen. daar rijden ze dus gewoon voor een top5-10 plek, in tegenstelling tot Sep, die voor de winst gaat.
11-04-2016 15:34
@klootje: kijk dan eens naar de algemene opinie: het land stond meer op zijn kop van Bau en Lau dan van een finaleplaats op het WK voetbal. Afgelopen jaar waren de jumbo gele truien veel sneller uitverkocht dan was voorzien door de marketingafdeling van Jumbo. Dat is blijkbaar de publieke opinie: men wil Nederlanders voor een klassement zien gaan, ook als dat rond plek 5 t/m 8 is (en waarom zou je dan niet net als Peraud op het podium kunnen komen?).

Ik heb zelfs een onderzoek gezien in augustus 2014 dat 70% van de ondervraagden de etappezege van Boom al weer was vergeten. Reken maar dat in augustus 2015 meer mensen nog van de 6e plaats van Gesink wisten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine