Sep Vanmarcke is scherp voor Tourorganisator ASO: “Absoluut niet veilig genoeg”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 9 juli 2025 om 11:22

Sep Vanmarcke is scherp voor Tourorganisator ASO: “Absoluut niet veilig genoeg”

De Tour de France is nog maar vier dagen onderweg, maar toch hebben we al de nodige chaotische momenten en valpartijen gezien. Volgens oud-renner Sep Vanmarcke – tegenwoordig analist voor onder meer Het Nieuwsblad – moet Tourorganisator ASO deels de hand in eigen boezem steken.

De inmiddels 36-jarige Belg is van mening dat ASO zijn verantwoordelijkheid moet nemen, als het aankomst op veiligheid in de koers. Hij doelt dan vooral op de vele wegversmallingen. “Al vier ritten lang zie ik in deze Ronde van Frankrijk geen mobiele seingevers, zoals we die in België wél kennen. ASO vindt dat blijkbaar niet nodig”, klinkt het in de nieuwste aflevering van Café Koers.

“Als renner in het peloton ben je enkel bezig met het achterwiel van de renner die voor je rijdt en dat is het. Een wegmarkering met fluostift is dus absoluut niet veilig genoeg”, is de ex-prof van mening.

Mobiele seingevers 
Vanmarcke ziet dus ook een voor de hand liggende oplossing. “Mobiele seingevers zijn een absolute must. Bij een wegversmalling zoals vandaag (de rit naar Rouen, red.) moet die geleidelijk gebeuren.”

“Renners hebben minstens vijftig meter de tijd nodig om veilig van twee naar één rijvak te gaan. In vijf meter lukt dat gewoon niet. Dan kom je in een veel te scherpe trechter en zo ontstaan er valpartijen.”

RIDE Magazine
3 Reacties
09-07-2025 12:25
Thijs Zonneveld heeft dit ook gezegd, en die Jip die bij hem in de podcast zit, en Laurens ten Dam, en Thomas Dekker en Hidde Wammerdam en Stefan Bolt en Michael Boogerd en Stef Clement en die nieuwe NOS commentator. Ik zeg het maar even dan kun je zo nog 15 nieuwsberichten maken en hoef je alleen de naam te veranderen!
09-07-2025 12:28
500 Zwitserse Frank boete voor Sep.
09-07-2025 13:38
Het is eigenlijk ongelofelijk dat de ASO werkt met de Franse slag.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine