SD Worx-Protime blijft geloven in Lotte Kopecky, maar wil extra klassementsvrouw
Foto: Cor Vos
vrijdag 1 augustus 2025 om 10:24

SD Worx-Protime blijft geloven in Lotte Kopecky, maar wil extra klassementsvrouw

SD Worx-Protime speelde een hoofdrol in de Tour de France Femmes met de twee ritzeges van sprintster Lorena Wiebes, maar het algemeen klassement van de Tour winnen lijkt een lastige zaak te worden. En daar wil de ploeg de komende jaren verandering in brengen.

Comebackmaakster Anna van der Breggen heeft na zes ritten nog wel een goede positie in het klassement vast, maar zelf gaf ze na de Giro d’Italia al aan dat het niveau om mee te doen voor de prijzen bergop iets te hoog ligt. De ploeg verwachtte veel van wereldkampioene Lotte Kopecky, maar zij had voor de Tour al niet haar beste gevoel en zag van haar klasssementsambities af.

CEO Erwin Janssen blijft echter in zijn Belgische kopvrouw geloven voor de toekomst. “Rensters zijn geen robots. Lotte heeft al ongelofelijk hard gewerkt. Ze heeft er meer dan ooit alles aan gedaan en alles voor gelaten om top te zijn in de Tour. Dat is niet goed uitgepakt. Na de Tour gaan we dit samen met haar management evalueren. Hebben we verkeerde keuzes gemaakt? Hebben we als ploeg fouten gemaakt? Wat kunnen we hier uit leren? Dat hoeven we niet in de emotie van de Tour te doen”, stelt hij in Het Nieuwsblad.

“Alle grote kampioenen hebben ooit een mindere periode, zelfs Pogacar. Dat moet je accepteren, dat hebben we ook tegen haar gezegd. Lotte heeft nog een contract tot 2028 en blijft ons boegbeeld. We zijn ongelofelijk blij met haar. Na de Tour moet Lotte lekker haar hoofd leegmaken en dan maken we een plan voor de komende jaren. Ze kan dit seizoen nog mooie wedstrijden winnen.”

Misschien gooit de ploeg het wel over een andere boeg, en zoekt het na het vertrek van Demi Vollering afgelopen winter een andere of extra klassementsvrouw. “Ik ben ervan overtuigd dat wij nog steeds de beste ploeg in de klassiekers zijn. We zijn het ook gewend geweest om ook in de grote rondes mee te doen voor de eindzege, maar dat is nu even anders. Dat betekent dat wij zullen moeten investeren om ons in het klimwerk opnieuw te gaan versterken. Er heeft nog geen klinkende naam getekend, maar we zijn er mee bezig”, aldus Janssen.

Het budget zal dan wel mee moeten. “Stilaan begint iedereen de potentie van de vrouwenkoers te zien op het vlak van mediabelangstelling en sponsorwaarde. Daardoor zijn de budgetten bij de concurrentie stevig gegroeid. Lange tijd hadden wij het tweede grootste budget van het peloton, nu zijn we gezakt naar plaats vier.”

RIDE Magazine
8 Reacties
01-08-2025 12:00
Extra klassementsvrouw? Die Demi Vollering, dat is wel een leuk meisje. Die kan wel aardig rijden.

Als je graag wilt evalueren heb ik wel een puntje voor je; je hebt de verkeerde vedette weggestuurd.
01-08-2025 12:19
SD-Worx is afgelopen winter niet alleen Demi Vollering kwijtgeraakt, maar tevens Marlen Reusser. De Zwitserse had (als ze eens een jaar lang zonder blessures zou blijven) ook de nieuwe kopvrouw kunnen zijn voor de grote rondes. Reusser is de beste tijdrijder en inmiddels ook een sterke klimmer. Al denk ik dat met Kopecky en Van der Breggen nog steeds voldoende potentieel aanwezig is om (mits fit en in vorm) volgend jaar in het eindklassement van de Tour, Giro en Vuelta voor vrouwen mee te kunnen doen, al heeft SD-Worx dan niet de topfavoriete in huis.

Maar wie wil de ploeg dan aantrekken, als ze Vollering en Reusser niet terug kunnen (of willen) halen? Misschien dat Longo Borghini, Ferrand-Prévot, Le Court Pienaar of Niewiadoma echt een versterking zou zijn, maar die zullen niet goedkoop of makkelijk te krijgen zijn. Persoonlijk vind het overigens fijn dat SD-Worx tegenwoordig minder dominant is en de beste klassementsrenners meer verspreid zijn over de verschillende topteams, en bovendien meer aan elkaar gewaagd lijken te zijn dan voorheen. Dat maakt het vrouwenwielrennen als kijksport een stuk leuker.
    01-08-2025 13:17
    Voor volgend seizoen is Rooijakkers de enige klassementstopper die nog geen contract voor 2026 heeft (of nog niet bekend) zover ik zie op pcs. Dus het zal waarschijnlijk voor 2027 zijn. Verder eens dat het voor de spanning goed is dat Reuser en Vollering vertrokken zijn. Ook voor de spanningen binnen het team ;)
01-08-2025 15:52
Ik zei van begin af aan al dat ze beter voor Vollering konden gaan i.p.v. kopecky. Je had dan met het aantrekken van b.v. Pieterse een potentiele goede klassieker renster gehad. 2 kopvrouwen en allebei Nederlandse bij een Nederlandse ploeg.
01-08-2025 11:11
Als zij tweede grootste budget hadden, wie had dan het grootste? Heb werkelijk waar geen idee.
En nu zij het vierde hebben, wie hebben nu meer? Ik vermoed hooguit Lidl-Trek, Canyon-SRAM en UAE misschien?
    01-08-2025 11:55
    SDW (inclusief voorgangers Boels, Dolmans enz.) hebben altijd het hoogste budget gehad. Bij UAE is het budget de afgelopen drie jaar stelselmatig verhoogd, dus die zullen inmiddels een hoger budget hebben dan SDW. FDJ heeft met de financiële injectie van SUEZ ongeveer net zoveel als SDW. Canyon zit daar, denk ik, nog steeds onder. Maar wielerploegbazen zeuren nu eenmaal graag dat de concurrentie meer geld heeft, ook als dat niet zo is.
01-08-2025 12:27
Het lotte ondertussen al een trainer of doet alles nog zelf?
01-08-2025 14:15
SDW blijft geloven in Kopecky, logisch gezien haar palmares. Maar ook als klassementsvrouw?
Dat ze nu niet presteert is natuurlijk niet (alleen) omdat ze niet geschikt is om een goed klassement te rijden, maar toch kan het wel mede oorzaak zijn. Natuurlijk heeft ze ook een slechte winter gehad, maar ze heeft zich ook specifiek voorbereid om een goed klassement te rijden in de TdFF, anders dan normaal, en dat kan ook best invloed hebben op haar huidige vorm.
Daarom denk ik dat het inderdaad verstandig is om een extra klassementsrenner aan te trekken. Wat alleen met Van der Breggen voor het klassement gaan, lijkt mij te weinig voor een ploeg als SDW.

Reacties zijn gesloten.