Schachmann kritisch op rijgedrag Roglic: “Veroorzaakt val en is gevaar voor alle renners”
Maximilian Schachmann heeft na de zesde etappe van de Tour de France kritiek geuit op het rijgedrag van Primož Roglič. De Duitser is van mening dat de valpartij op dertien kilometer van de finish in Longwy de schuld is van de kopman van Jumbo-Visma. “Roglič heeft deze val weer veroorzaakt door op een plek te willen rijden waar dat niet kan”, aldus Schachmann bij de Duitse tv.
“Jumbo-Visma moet even op gaan passen. Roglič heeft deze val weer veroorzaakt, omdat ze gewoon als gekken op de laatste centimeter rijden waar dat niet kan. En dan gaan ze leunen richting de kant waar de weg is”, beschrijft Schachmann de situatie (zie video onder). “Van mijn kant is dat duidelijke kritiek.”
Uiteindelijk gingen bij de valpartij Kobe Goossens en Reinardt Janse van Rensburg tegen de grond, terwijl Sepp Kuss de graskant in moest. “Hij is op die manier een gevaar voor alle renners en dat is in mijn ogen totaal onnodig. Waar geen ruimte is, is geen ruimte op dat moment. Dan moet je ook maar toegeven dat je een keer niet van voren rijdt. Dan is het niet nodig om de rest uit te schakelen.”
“Hij heeft veel geluk gehad dat hij niet zelf erbij lag”, aldus Schachmann. Een paar kilometer later was er ook nog een valpartij met Aleksandr Vlasov, de kopman van Schachmann bij BORA-hansgrohe, maar daar was Roglič niet bij betrokken. Beide klassementsrenners finishten in Longwy uiteindelijk in de favorietengroep achter ritwinnaar Tadej Pogačar.
Vreemde fase, een val uit het niets… #TDF2022 pic.twitter.com/p1Ih9DwjOs
— Sporza 🚴 (@sporza_koers) July 7, 2022
"Roglic passeerde op een plek waar er geen plaats was. Het is niet de eerste keer dat zoiets met renners van Jumbo-Visma gebeurt."
"Hij reed door gravel, begon zelf te slippen en ik kon geen kant meer uit. Ik lag er."
"Of ik nu boos ben? Hij deed het niet bewust, maar het gebeurt wel regelmatig met Jumbo-Visma. Dat kan op termijn tegen hen werken."
Als je de Tour wil winnen heb je meestal wel vrienden in het peloton nodig, en die hebben ze niet. Je hebt nu een heel peloton dat hoopt dat Pogacar wint in plaats van Roglic of Vingegaard, lekker handig..
We wachten met smart.
Jammer jochies, gaan jullie even nat.
"Het wordt prima verwoord hoe praktisch iedereen van WF over Numansdorp denkt. Er wordt hardop gegniffeld om zijn tactische bevliegingen en is op zijn zachtst gezegd niet echt geliefd bij de andere posters vanwege zijn arrogantie en koersgedrag."
Bij Vingegaard heb ik overigens ook een hoog 'Rasmussen-gevoel'. Niet enkel qua ploeg en nationaliteit, maar hoe amechtig die soms op zijn fiets zit .. dat gaat vroeg of laat ook eens fout aflopen. Laten we hopen voor de JV-fans dat het niet in deze Tour gebeurd, want qua 'pech' hebben ze hun deel al gehad.
Verder helemaal met Panache hierboven eens, het is goed dat dit gebeurd, en op de beelden ook duidelijk te zien dat Schachmann hier gelijk heeft. Het was me niet echt opgevallen tot nu toe dat Roglic vaker de oorzaak is van valpartijen door foute keuzes, maar als je bovenstaande leest dan lijkt het alsof Jumbo en een aantal van haar mannen een reputatie hebben opgebouwd in het peloton. Dat hij een brokkenpiloot was wist ik dan weer wel. ;)
Roglic zit niet bijzonder stabiel op zijn fiets in het peloton, houd dus gerust een centimetertje extra afstand. Overigens best knap hoe hij zich bij die eerste valpartij recht hield.
Een ander team op hun koersgedrag wijzen is dan weer wél logisch. SKY kreeg het in het verleden met de ook al zo magistraal handige Froome terecht vd kiezen op dit topic.,
Vond er niet veel aan de hand.
Ik had 'vorig jaar' of 'die bewuste Paris-Nice' moeten schrijven, klopt.
Maar we weten allebei waar ik op doelde.
JV wisselt met VH
JV wisselt met K
VH legt ketting erop en rijdt op JV's
JV stapt rechts af
K stapt links af
VH stapt links af en raapt eigen fiets op
K rent naar rechts en raapt eigen fiets op
JV krijgt reserve fiets
MIjn eerste reflex als ik dat ding zou zien loskomen, zou zijn: inschatten of ik de tijd en gelegenheid heb om het naar achter te snokken. Ik ben dan ook iemand die takken van het fietspad schopt, of blikjes, of zelfs occasioneel stopt om glas of metaal van de weg te halen.
We leven in een kijkcultuur, en die reduceert mensen meer en meer tot toeschouwers (vaak verschanst achter hun smartphones). Je ziet het ook bij andere ongevallen of vormen van agressie op straat. 'Stond erbij en ik keek ernaar'. Nog erger: de toeschouwers die met hun blik de camera op de motor volgen in de hoop om zelf vastgelegd te worden (na Opi/Omi en Lampi-Roubaix hadden we er een paar ritten geleden weer één).
Verder leeft er hier schijnbaar een gedachte dat Roglic niets op een fiets kan qua stuurmanskunst, maar dat is letterlijk pure onzin.
Vorig jaar valt hij door Opi en Omi en doordat er door de parcours bouwer een parcours wordt neergelegd door de achtertuin van een bobo. Dat parcours kon eigenlijk niet.
De val gisteren door de strobaal. Verder heeft hij een erelijst om u tegen te zeggen. Daar moet je redelijk voor kunnen sturen me dunkt.
@Merlinappa
Roglic sinds die afdaling overwinning op de Aubisque
Giro 2019: twee keer gevallen, onder andere civigilio
Vuelta 2019: val in gravelrit, val in semi waaierrit
Dauphine 2020: val in een afdaling - opgave als gevolg
PN 2021: twee keer gevallen in de slotrit - verlies geel
Vuelta 2021: val in afdaling na aanval, andere val in een afdaling in het peloton
De twee tour valpartijen daar kan hij niet veel aan doen, maar voor de rest ligt hij er echt vaak bij door zijn eigen schuld
Zijn positionering is ook gewoon dramatisch: Dit jaar voor zowel de poggio en Cipressa, in de etappe voor Cap Nez, gisteren ook weer.
Ik vind Roglic ook een prachtige renner maar zijn stuurmanskunsten en positionering is echt wel een probleem.