Saoedisch investeringsfonds van OneCycling wordt hoofdsponsor Giro d’Italia
Voetbal, boksen, golf, Formule 1… Saudi Arabië weet in steeds meer sporten zijn invloed te vergroten. Het land in het Midden-Oosten heeft nu ook zijn vizier gericht op het wielrennen. Het Saudi Arabian Public Investment Fund – het Arabische investeringsfonds achter One Cycling – wordt de nieuwe hoofdsponsor van de Giro d’Italia en zal dit jaar op de roze trui komen te staan.
De organisatie van de Ronde van Italië kon jarenlang rekenen op steun van ENEL, een belangrijke producent van elektriciteit en distributeur van stroom en aardgas. De overeenkomst met dit bedrijf liep eind vorig jaar af en ENEL besloot vervolgens om de samenwerking niet meer voort te zetten, waarna organisator RCS Sport op zoek moest naar een nieuwe hoofdsponsor voor de drieweekse ronde.
Koersdirecteur Mauro Vegni is uiteindelijk uitgekomen bij het Saudi Arabian Public Investment Fund, een van de grootste staatsfondsen ter wereld met een geschat totaal vermogen van ruim 925 miljard dollar. PIF is al langer druk bezig om zijn invloed binnen de sportwereld te vergroten.
Controversieel
Zo besloot het staatsinvesteringsfonds in 2021 de Engelse voetbalclub Newcastle United over te nemen, maar dit investeringsfonds heeft inmiddels ook in andere mondiale sporten – met tennis, golf en Formule – flinke aandelen gekocht.
Het Saudi Arabian Public Investment Fund is behoorlijk controversieel. De voorzitter – kroonprins Mohammed bin Salman – wordt namelijk verdacht van de moord op journalist Jamal Khashoggi in 2018. De kroonprins heeft altijd ontkend iets te maken te hebben met de dood van de journalist, een bekende criticus van het Saudische regime.
OneCycling moet de nieuwe ‘Champions League’ van het wielrennen worden. De nieuwe competitieopzet moet voor een evolutie in de economie van het profwielrennen zorgen en de aantrekkelijkheid van de sport richting het grote publiek vergroten. Inmiddels wordt er in de wielerwereld al zo’n drie jaar achter de schermen aan dit project gewerkt.
Het doel is om de economie van het wielrennen te verbeteren en de beste renners vaker tegen elkaar te laten koersen. De teams die deel uitmaken van OneCycling gaan de komende drie jaar een vaste fee van 1 miljoen dollar per jaar ontvangen voor hun deelname aan de wedstrijden op dit hoogste platform. Voor de ploegen is dit een nieuwe inkomstenstroom buiten de sponsoring die momenteel zo’n 90% van de inkomsten van de ploegen bedraagt.
Dit artikel is eerder online gekomen op 9 maart 2025 en heeft op 19 maart 2025 een update gekregen.
Zolang echter Onecycling een gesloten systeem blijft (het heeft geen promotie/degradatiemogelijkheden) druist dit tegen alle ideëen in die ik, en velen met mij, over sport hebben.
Als daarnaast Onecycling er ook niet in slaagt om de andere monumenten en grote rondes te omarmen zal het vroeg of laat (hoop en denk ik) toch ten onder gaan.
Hoe kun je nu, als je écht van sport houdt, voor een systeem zijn die het (Pro- Teams maar ook Continentale) ploegen onmogelijk maakt om obv punten/uitslagen/talent door te stromen naar de eredivisie van het wielrennen ? Hoop dat je er niet in slaagt Mr. Plugge ! Het gaat je puur om de centen en niet om de sport!
Is dat zo?
Ik ben geen voorstander van het opkopen van competities, maar ik wil ook niet dat de sport naar de knoppen gaat omdat er geen sponsor opstaat. En het wordt steeds moeilijker om goede sponsors te vinden die veel willen betalen voor langere tijd. En wielrennen is een dure sport. Een gesloten systeem heeft zijn nadelen, maar ook zijn voordelen. Voor sponsors heb je een garantie van continuïteit.
Prima ontwikkeling en ik hoop dat One cycling de chaos in het wielrennen kan verminderen. Ik wil iedere week een race met Pogacar tegen Vinegaard en de top sprinters op tv zien. Niet iedere week 2 of 3 koersen en de toppers zijn verdeeld over deze koersen.