Sam Welsford gedeclasseerd, winst voor Arvid de Kleijn in Vierdaagse van Duinkerke
Arvid de Kleijn aan de start vanmorgen - foto: Tim van Hengel
dinsdag 3 mei 2022 om 16:42

Sam Welsford gedeclasseerd, winst voor Arvid de Kleijn in Vierdaagse van Duinkerke

Update Arvid de Kleijn heeft de eerste etappe van de Vierdaagse van Duinkerke gewonnen. Aanvankelijk had Sam Welsford de rit gewonnen, maar de de renner van Team DSM werd gedeclasseerd door een manoeuvre in de massasprint. Onder meer Arnaud De Lie kwam zwaar ten val in de laatste meters voor de finish. Nederlander De Kleijn is vanzelfsprekend de eerste leider in het algemeen klassement.

De eerste etappe van de Vierdaagse van Duinkerke startte vanmiddag in – jawel, zoek het niet te ver – Duinkerke. De renners kregen in totaal 161,1 kilometer voorgeschoteld. Onderweg moesten ze drie heuvels beklimmen, maar deze waren zeker niet te zwaar. 

De eerste ontsnapping van de dag werd al na enkele kilometers gevormd. Cyril Barthe (B&B Hotels-KTM), Evaldas Siskevicius (Go Sport Roubaix-Lille Métropole) en Milan Fretin (Sport Vlaanderen-Baloise) waren de renners in kwestie. Het drietal kreeg een dikke minuut van het peloton, waar Lotto Soudal zich meteen op kop zette. De Belgische ploeg had duidelijk zijn zinnen gezet op deze etappe, ze lieten de kopgroep niet ver wegrijden.

Nieuwe kopgroep
De koplopers voelden dan ook dat ze niet veel voorsprong kregen, ze lieten zich terug inrekenen op ruime afstand van de finish in Aniche. Nadien volgden er om de haverklap nieuwe aanvallen, onder meer de mannen van Bingoal Pauwels Sauces WB, Intermarché-Wanty-Gobert en Alpecin-Fenix waren zeer bedrijvig. 

Uiteindelijk waren het wederom drie renners die wegreden. Met Lionel Taminiaux (Alpecin-Fenix), Gijs Van Hoecke (AG2R Citroën) en Alex Colman (Sport Vlaanderen-Baloise) reden er drie Belgen aan de kop van de koers. Het drietal kreeg ongeveer 30 seconden voorsprong op het peloton, waar Lotto Soudal ondertussen hulp kreeg van onder meer Team DSM. Dat er ging gesprint worden om de zege in de openingsrit van de Quatre jours de Dunkerque leek het meest waarschijnlijke scenario.

Gilbert aan kop van het peloton
Bij het aansnijden van de twee laatste lokale rondjes van tien kilometer, groeide de voorsprong van de vluchters even tot 45 seconden, mede door het afstopwerk van Alpecin-Fenix. Lotto Soudal had dit door, en zette al snel terug een renner op kop. Niet zomaar een renner, het was Philippe Gilbert die het gat naar de koplopers probeerde te dichten. De winnaar van vier Monumenten kreeg hulp van de renners van Burgos-BH, TotalEnergies en Team DSM.

Met de gebundelde krachten reden de sprintersploegen het gat naar de sterke koplopers dicht. Op drie kilometer van de streep werd de laatste vluchter, Taminiaux, gegrepen. Vervolgens was de aanloop naar de finish in Aniche ontzettend chaotisch.

Zware val aan de finish
In de sprint was het Sam Welsford die van ver zijn sprint aanzette, de Australiër kreeg al snel Arnaud De Lie en Daniel McLay naast zich. De Lie probeerde tussen Welsford en McLay te duiken, maar dat was niet mogelijk. De jonge Belg ging hard tegen het asfalt en nam meerdere renners in zijn val mee.

De winst in de eerste etappe – we zouden het haast vergeten – was voor Welsford van Team DSM. De tweede plaats ging naar Nederlander Arvid de Kleijn, Jason Tesson kwam als derde over de streep.

Update: 3 mei om 16:42 uur

De jury van de Vierdaagse van Duinkerke heeft de beslissing genomen om Sam Welsford te declasseren. Hierdoor is Arvid de Kleijn de nieuwe winnaar van de eerste rit, landgenoot Nils Eekhoff schuift op naar de derde plaats. Ondertussen heeft Lotto Soudal op Twitter laten weten dat Arnaud De Lie naar het ziekenhuis is gebracht, waar hij verder zal onderzocht worden.

RIDE Magazine
100 Reacties
03-05-2022 16:52
Iedereen geeft hier commentaar op de Lie, maar als hij en Welsford starten met hun sprint is er gewoon voldoende plaats om er beide langs te komen.
Welsford gaat gewoon een beetje van zijn lijn ( lichtjes) waardoor de (weinige) plaats gewoon wegvalt.
De lie reed er gewoon ook vlak naast, dus toch wel ietswat bewust deur willen toedoen van Welsford. Maar dat lukt enkel als hij nog achter je zit en niet ernaast.

Jammer voor De Lie en Mclay, want die hadden het wel uitgevochten voor de etappe.
    03-05-2022 16:55
    Eens, maar er was wel echt heel weinig plek. Ik snap de Lie wel in deze met zijn keuze. Ik snap eigenlijk ook wel wat Welsford doet, want lijkt me ook een volkomen menselijke wielerreactie. De uitkomst is gewoon zwaar klote, maar eigenlijk gewoon een race incident vind ik.
    03-05-2022 17:18
    Ik denk dat dit de zuiverste analyse is van de reacties hier.

    Als Welsford wat eerder de deur had dicht gedaan was er niets aan de hand geweest. Nu geeft hij De Lie eigenlijk net teveel ruimte en gaat hij op een ongelukkig moment naar links.
    03-05-2022 17:54
    Dat is toch altijd het punt met de deur dichtdoen, het is alleen acceptabel als je op tijd bent
    03-05-2022 19:45
    Welsford ging helemaal niet van zijn lijn. Sprintte rechtdoor. Leek alsof die van zijn lijn ging, door die bocht (Belachelijk om daar de finish in te leggen zeg).
03-05-2022 16:53
De lie ging ergens naartoe waar geen plek was, maar zo de deur dichtdoen is vragen om problemen. Volledig terecht gedeclasseerd had van mij zelfs uit koers genomen mogen worden, moet maar eens gedaan zijn met deze zaken in de sprint.
03-05-2022 16:54
Ik kan er inkomen dat Welshford gedeklasseerd wordt, maar De Lie zocht een gat dat er niet was.
    03-05-2022 17:12
    Eens, nu pakken ze simpelweg degene die overeind blijft terwijl de Lie hier minstens zoveel schuld aan heeft
03-05-2022 16:55
Vind het lastig te beoordelen. Ik denk dat er gedeclasseerd wordt omdat er gevallen wordt, maar het zetten van elleboogjes is iets wat je heel regelmatig ziet.

Verder: haakt De Lie in de elleboog van Welsford, of duwt Welsford De Lie? Een beetje zoals de sprint van Sagan ooit in de TdF: die werd geclasseerd (of zelfs uit de Tour genomen volgens mij) voor een elleboogje, maar de realiteit was Cavendish? achter de elleboog van Sagan bleef haken.
03-05-2022 17:02
Aan iedereen die zegt dat De Lie in een gat duikt dat niet bestond: kijk naar dit screenshot en geef dan toe dat hij er (al een tijdje) naast zat én er voldoende plaats was om voor de zege te sprinten

https://imgur.com/EdkudME
    03-05-2022 17:09
    Volgens mij zegt dat screenshot juist dat er geen ruimte was. Tenzij je erop vertrouwt dat de twee voor je de sluizen openen of perfect op hun lijn doorsprinten (wat natuurlijk een utopie is). En zelfs dan heb je maar paar centimeter speling. Bij het shot van voren zag je heel mooi dat er eventjes ruimte leek en die ruimte er was gekomen als Welsford de andere kant op bewogen was. Maar hij kroop lichtjes naar McLay toe, waarna De Lie eieren voor z'n geld had moeten kiezen. Toen zat De Lie er nog niet tussen.
    03-05-2022 17:26
    Hier is een reeksje screengrabs achter elkaar gezet:

    https://imgur.com/62KpPQx

    Je kan zeggen dat er weinig ruimte is, maar niet dat De Lie in een gat duikt dat niet bestaat. Als Welsford niet naar links uitwijkt (om welke reden dan ook - zie het draadje van Murcia) dan wordt er niet gevallen, zo simpel is het.
    03-05-2022 17:37
    Op het derde screenshot lijkt het wel mogelijk, op voorwaarde dat iedereen perfect rechtdoor sprint. Marge is er niet.
    03-05-2022 19:33
    @ChefSpijker: Lichtjes... Een halve meter plus elleboog noem ik niet lichtjes (zie Limals screenshots).

    De Lie had de ruimte en hij heeft het recht om in dat gat te duiken. Doet hij dat niet, dan zou men zich zelfs de vraag kunnen stellen of hij dan tevreden is met ereplaatsen als hij van achteruit komt. Op zich niets mis mee. Greipel sprintte zo en heeft met zijn voorzichtige houding uiteindelijk toch ook een relatief rijk palmares bij elkaar gesprint. Maar we zijn het er allemaal over eens dat hij met wat meer lef een pak meer overwinningen had kunnen behalen.

    Uiteindelijk sprint De Lie hier even "dom" als Ackermann in de openingsrit van de Tirreno-Adriatico in 2020. Het verschil is dat Ackermann daar een faire sprinter als Gaviria voorbijsnelde. Welsford is duidelijk een pak minder fair als hij het voelt knijpen.

    Overigens lees ik gelukkig maar heel weinig de opvatting dat de bocht Welsford een reden gaf om naar binnen te duiken. Dat is natuurlijk niet zo, of enkel in zijn hoofd. In werkelijkheid zou je door die bocht juist nog meer naar de rechterkant van de baan snellen als je je lijn houdt. De middelpuntvliedende kracht. Maar da's dus de theorie. Een renner zonder respect voor de tegenstanders ziet het juist als een uitnodiging om zijn traject aan te passen en de kortste weg naar de streep te zoeken, met alle gevolgen van dien. Dit is iets wat allang niet meer getolereerd wordt in het peloton. Terechte DC dus. Het mocht zelfs meer zijn.
    03-05-2022 19:49
    Op een screenshot heeft een sprinter niet meer ruimte nodig dan de breedte van zijn schouders, ga je echter in real life sprinten dan ontstaat er een harmonica effect en wiegt de sprinter van de ene aanzet naar links tot de volgende aanzet naar rechts. Op een screenshot zie je schouderbreedte (50 cm) maar je hebt links en rechts zeker 10 cm extra nodig door het wiegen. Op een foto passen drie renners binnen 1,5 meter echter in praktijk heb je 2,10 meter nodig om het nét te laten passen.
    03-05-2022 21:05
    Liman, je probeert je gelijk te halen , maar Panache geeft terecht aan hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Je screenshots zijn leuk achter elkaar gezet, maar slechts op 1 lijkt er genoeg ruimte, een ruimte die in de praktijk van een sprint natuurlijk veel te gering is. Als dit sprinten van De Lie acceptabel gaat zijn, zullen er nog vele valpartijen volgen.
    03-05-2022 21:10
    Wiegen, ja. Met de schouders. En de *bovenkant* van het wiel beweegt mee van links naar rechts. Maar niet de onderkant - je zal het maar zien: Bilbaostijl in de sprint! - laat staan (minstens) een halve meter (vergelijk afb. 3 en 5, da's 5x méér dan 10 cm) plus een ferme elleboog!

    Het is al ver gekomen met de argumentatie als we ons al niet meer op screenshots mogen baseren. Kijk, dat doe ik dus wel, en ik vind dat daar alle reden toe is. Als je de screenshots goed bekijkt, zie je dat De Lie in het wiel van McLay zit en daarna de opening rechts van hem induikt. Hij had daar duidelijk méér ruimte dan een schoudertje, lol (afb. 3: Welsfords rug is recht, niet buigend naar links of rechts). Op dat moment sprint Welsford sneller dan McLay en De Lie sneller dan Welsford. Als iedereen correct had gesprint, zou De Lie gewonnen hebben, voor Welsford en wellicht nog net McLay op nr. 3. Maar ja, Welsford wint natuurlijk liever zelf en denkt daarom plots dat hij alles mag. Hij neemt De Lie in de tang door zwaar van zijn lijn af te wijken (afb. 4 en vooral afb. 5, let ook op Welsfords hoofdbeweging op afb. 4, waar hij de beslissing aan het maken is om de opkomende man klem te zetten), en hij brengt daardoor alle renners naast en achter hem in gevaar. Ik begrijp echt niet dat mensen hem desondanks willen verdedigen en daarvoor zelfs zover gaan het bewijs van de screenshots weg te praten. Werkelijk bizar. Maar ja, DSM is sinds dit seizoen weer een Nederlandse ploeg. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft?

    (Sorry voor de wat harde reactie. Mijn batterij is bijna leeg, geen tijd om genuanceerder uitdrukkingen te zoeken. Het laatste is geen beschuldiging, gewoon een mogelijkheid.)
    03-05-2022 21:23
    Welsford is ook fout en is ook terecht gedeklasseerd, maar de ruimte is echt wel te klein om verantwoord door te sprinten, daar had DeLie het niet op aan moeten laten komen. Sorry, maar we hebben blijkbaar andere ogen. Alleen met heel veel geluk had dit goed kunnen aflopen.
03-05-2022 17:08
Heb wel gekkere dingen zien gebeuren die niet tot consequenties leiden. Je kan m geven, je kan m niet geven.... consequent is het beleid iig niet.
03-05-2022 17:08
Heb wel gekkere dingen zien gebeuren die niet tot consequenties leiden. Je kan m geven, je kan m niet geven.... consequent is het beleid iig niet.
03-05-2022 17:38
Gedeclasseerd, dus schuldig bevonden. Met letsel bij anderen tot gevolg. Wat nu te doen UCI?? Willekeur of consistenie? Ik heb zo een vermoeden.... Verder nog; ik heb het shot van voren maar 1x gezien maar die mensen met die selfies aan de rechterkant zijn toch ook niet helemaal wijs. Waarschijnlijk niet, maar het leek er op dat McLay daar ook een schrikreactie op had.
03-05-2022 17:38
De Lie nog knap 6e geworden ondanks val volgens de uitslag. Denk wel dat de DSQ op zijn plaats is, al was de finishstraat ook niet helemaal recht met nog bochtje in de laatste 100-150mtr. Welsford's elleboog staat wel ver naar buiten, maar misschien rijdt hij altijd zo. De Lie wil in een gat wat er nauwelijks was, misschien een fractie eerder nog wel, daarna een fractie later lig je op de grond.
Hier heb je dus de var met lijnen nodig. Mijn eerste reactie was dsq voor Welsford, maar zie je de beelden terug dan is het niet zo 100%, want de Lie gaat voor het jodium of de gladiolen, dus hij neemt bewust een risico. Het is jodium geworden.
De hele voorbereiding van de sprint was al zo chaotisch, snel, over fietspaden, door het gras, dus inderdaad niet vreemd dat het weer uitmondt in een valpartij.
    03-05-2022 17:45
    'Podium of jodium' of 'de dood of de gladiolen'.
    03-05-2022 19:54
    Bloemen of bloeden
    04-05-2022 13:27
    Bloemen of (victim-)blamen.
03-05-2022 17:44
Als de Lie niet door gaat gaatje wil/kan/durft wint hij nooit meer een sprint, was ruimte genoeg.
    04-05-2022 00:03
    inderdaad, de openingen waardoor de kleijn slalomde waren niet groter, maar die dubbele standaard is al langer bekend
03-05-2022 17:55
Gevalletje Groenewegen/Jacobsen. Welsford….terecht gediskwalificeerd, maar de Lie duikt ook gevaarlijk in een gat. Welsford wijkt maar iets van zijn lijn.
    03-05-2022 18:41
    Zei ik ook al in koerspraat. Maar daar was ik schijnbaar niet wijs dat ik dat zei.
    03-05-2022 19:08
    Van dit soort reacties kan redelijk boos worden. Als je dat verschil niet ziet ben je toch van slechte wil.
03-05-2022 18:12
Nogal duidelijk dat tie fout zat
03-05-2022 18:16
Waarom moet die finish nou weer precies in een knik liggen? En de UCI commissaris die dit soort finishes goedkeurde wat is haar/zijn verklaring? Het is namelijk wachten op dit soort ellende. Renners zoeken elke centimeter op die er is en soms ook die er niet (meer) is. En natuurlijk moeten de renners ook eens een diskwalificatie krijgen voor al dat gekwak en geduw.
03-05-2022 18:18
Hoezo is De Lie 6e in de uitslag?
03-05-2022 18:39
Hoe vaker ik de beelden terug kijk hoe meer ik denk dat ze allebei gediskwalificeerd moeten worden.
03-05-2022 19:08
@redactie De organisatie kan zo'n beslissing niet nemen, dat doet de jury.
03-05-2022 19:22
Zijn daden benne groot!
03-05-2022 19:34
Met de consequentie kan ik prima leven. Twee renners hebben een wijze les geleerd.
- De Lie kruipt in een gat waar hij mathematisch in paste, maar waar hij de renner links en rechts nog geen 10 cm gaf (renners sprinten als een harmonica door het deinen van links naar rechts, een screenshot toont niet de ruimte die feitelijk nodig is). Wat wilde De Lie? Zijn gemankeerde positionering rechtzetten daar waar de ruimte er niet was. Een gekaasschaafde huid is de harde les.
- Welsford leek op het eerste gezicht mooi rechtdoor te sprinten, maar hij voelt/ziet De Lie komen en vangt hem 'vakkundig' op. Van die trucjes moeten we af in het peloton. Wat wilde Welsford? Zijn gebrek aan snelheid compenseren door een blok te zetten. Een verlies van de zege is de harde les.
03-05-2022 19:57
Als iedereen rechtdoor sprint, blijft iedereen ook overeind. Dat gat waar De Lie induikt is wijd genoeg, totdat Welsford begint te "groenewegen". Terecht DSQ, en graag ook een half jaar schorsing.
04-05-2022 09:20
Terecht en gelukkig gerechtigheid voor de 'koers'. Duidelijk zichtbaar dat de opkomende De Lie het gat in duikt dat er is. Op het moment dat hij er min of meer naast zit en Welsford merkt dat trekt hij naar links om de deur dicht te doen. En hij gebruikt z'n elleboog. Eea is goed te zien tov de middellijn van de weg. Van een gat dat er niet is, is geen sprake. Dat was er duidelijk wel aangezien hij er zonder enig contact tussen komt. Goed werk van de jury.
    04-05-2022 13:33
    Tja, gerechtigheid. De Lie naar het ziekenhuis, maar de dader mag nog vijf ritten voor de overwinning rijden.

    Ik geloof niet dat Lotto volgend jaar nog een World Tourploeg is - daarvoor hebben ze niet de juiste renners - maar dit komt DSM natuurlijk niet slecht uit.
04-05-2022 11:37
Weer een finish in een bocht, ze blijven er maar mee doorgaan!!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine