Roze droom Almeida spat uiteen: “Ik ben trots op wat ik heb bereikt”

donderdag 22 oktober 2020 om 19:13
Roze droom Almeida spat uiteen: “Ik ben trots op wat ik heb bereikt”

foto: Cor Vos

João Almeida heeft vijftien dagen de roze trui gedragen, maar aan zijn roze droom kwam vandaag een einde. De Portugees van Deceuninck-Quick-Step bleek niet in staat om de beste klimmers te volgen en staat nu vijfde in het klassement. “Mijn tegenstanders zijn gewoon sterker”, zo concludeert hij in gesprek met Het Nieuwsblad.

Almeida, die de roze trui veroverde na de derde etappe met aankomst op de Etna, moest al vrij vroeg passen op de Passo dello Stelvio. De jonge renner vocht in de finale voor wat hij waard was, kwam nog knap als zevende over de streep, maar verloor alsnog bijna vijf minuten en het roze. “Ik verlies hier de roze trui en dat is jammer.”

“Maar goed, mijn tegenstanders zijn gewoon sterker en daar kon ik vandaag niks tegen beginnen. Ik heb ervoor gevochten, maar ik zat halverwege de Stelvio al aan mijn limiet. Dan probeer je het nog wel even, maar ik wist dat ik dat tempo niet kon volhouden tot de top. Ik koos ervoor om op mijn eigen tempo naar boven te klimmen.”

“Ik verlies uiteindelijk niet eens zoveel tijd, maar het is toch genoeg om het roze te verliezen. Mijn concurrenten waren sterker en ik had de benen niet. De Stelvio was echt een superzware klim, maar ik heb er ergens toch wel van genoten. Mijn familie stond op de top en ook enkele Portugese supporters. Ik heb daar zelfs even gehuild van emotie. Nu is de roze droom voorbij, maar ik heb er wel voor geknokt.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 19:23

Sympathieke gast, gevochten als een leeuw. Mag trots zijn op zichzelf.

Fikret 22 oktober 2020 om 19:26

Goede in klimmen, tijdrijden en op de weg. Toekomstige grote ronde winnaar. Ik zie hem wel concurreren met generatiegenoten als Pogacar, Evenepoel, Sivakov, Bernal, Mas.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 19:36

Wordt druk op het podium van de grote rondes.

Ik denk dat hij in heel veel dingen goed is, maar niet uitblinkt. Goed bergop, maar net niet sterk genoeg (te zwaar gebouwd?). Goed in de tijdrit, maar verliest veel tegen de echte toppers. Explosief in de korte klimmetjes, maar niet vergelijkbaar met de echte springveren.

Maar hij is nog jong, wie weet wat er nog aan groei op zit. Want misschien zijn we te snel geneigd om te vergelijken met al dat andere jonge geweld.

Hoe dan ook hoed af voor wat hij heeft laten zien.

harryjohan71 22 oktober 2020 om 20:03

@Fikret Hindley en Hart doen ook nog mee voor de jongerentrui. Dit zijn ook zo goed als leeftijdsgenoten. Almeida kan ze bergop bij lange na niet volgen. 5 minuten verliezen in 1 bergrit is wel erg veel. Ga van Almeida nu niet meteen verwachten dat hij kan concurreren met Bernal en Pogacar in GT.

adelaarvanantwerpen 22 oktober 2020 om 20:57

Hart is van 1995 en Hindley van 1996. Almeida is pas van 1998. Het is logisch dat die twee renners op dit moment nog een stap voor hebben, maar Almeida laat op zijn leeftijd meer zien dan Hindley en Hart op die leeftijd.

harryjohan71 22 oktober 2020 om 21:39

@AdelaarvanAntwerpen Wat heeft Almeida dan meer laten zien in World Tour wedstrijden? Hij heeft in het roze gereden, omdat hij 2 goede tijdritten heeft gereden en een enkele hoge klassering door zijn sprint. In alle bergetappes verloor hij tijd op zijn concurrenten. Pogacar en Bernal zijn van een heel ander niveau. Hart komt niet net kijken, maar rijdt minimaal al 2 jaar op hoog niveau. Vooral als knecht bij Ineos. Hindley was vorig jaar ook al 2e in de ronde van Polen.

Kwibus 22 oktober 2020 om 22:10

@Adelaar

Het zegt niet zoveel. Sommige renners staan er gelijk op hun 20ste, sommige renners hebben langere aanloop nodig.

AdZ 22 oktober 2020 om 22:25

@Harrynak, Hindley en Hart rijden al een paar jaar mee he. Almeida is debutant en laat meer zien dan de anderen in hun debuutjaar punt.

harryjohan71 22 oktober 2020 om 22:48

@Adz dit is niet zijn debuutjaar. Het is zijn eerste jaar bij een WorldTour ploeg. Dat is wat anders dan debuutjaar. Daarnaast wordt al gezegd dat hij kan strijden met zijn generatiegenoten. de namen die daar worden genoemd ( Bernal en Pogacar) kun je op basis van deze Giro echt niet zeggen dat hij daar mee kan strijden. Dit zie je hoop ik zelf ook wel.

AdZ 22 oktober 2020 om 23:27

@Harrynak, jij bent zo'n type die altijd zn gelijk wil halen he. Jay reed in 2018 zn eerste grote ronde. In 2019 zn 2e. Hij reed in geen enkele etappe van die rondes bij de eerste 30. Almeida rijdt in zn debuutjaar en debuutronde alle etappes tot nu bij de eerste 30!!

De uitslagen van Hart mag je zelf opzoeken en vergelijken.

Nu jij weer :-)

harryjohan71 22 oktober 2020 om 23:57

@Adz ik had het duidelijk in eerste instantie over Pogacar en Bernal. Dat deze renners veel verder zijn dan Almeida en dat je hem daarmee niet kunt vergelijken. Daarnaast noemde ik dat Hindley en Hart zo goed als generatiegenoten zijn. Het zegt mij niet zoveel dat je altijd bij de eerste 30 eindigt. Dit betekent dat je in vlakke etappes meesprint. Dit is trouwens niet het debuut jaar van Almeida. Wel zijn eerste GT. Jay Hindley was knecht in zijn eerste GT’s. In Polen kreeg hij zijn kans en werd meteen 2e. Dat Almeida lang niet kan tippen aan Pogacar en Bernal hoor ik jou trouwens niet over. Ik vind 5 minuten verliezen in een bergetappe op Hindley en Hart ook wel erg veel dat terzijde.

Martino87 22 oktober 2020 om 19:30

Een hele goede ronde gereden, maar uiteindelijk heeft hij helemaal niks.

ParijsIsNogVer 22 oktober 2020 om 19:44

Behalve een hele goede ronde gereden

Erik33 22 oktober 2020 om 19:55

Dit was het hoogtepunt voor hem. Nu wordt het knechten voor die Sporza blogger.

TheBigShow 22 oktober 2020 om 20:03

Toch behoorlijk wat gratis truien anders… Roze en wit nog wel

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 21:11

Wat een crap. Hij heeft nu naam, faam en fans in tienvoudig aantal dan daarvoor.

In wielrennen is winnen relatieve bijzaak, het gaat om meedoen in beeld.

Arie den Blanken 22 oktober 2020 om 21:33

In het wielrennen is inderdaad winnen een relatieve bijzaak. Hoofdzaak is publiciteit genereren voor je sponsor(en). Daar zijn allerlei middelen toe waarvan winnen er maar een van is. Wel een belangrijke overigens.
Twee weken roze trui drager zijn is voor een sponsor net zo interessant als 14 etappes winnen. Dat veel renners als is het maar een dag zo graag de leiderstrui willen dragen illustreert dat.

Martino87 22 oktober 2020 om 22:18

Dat zijn sponsor er iets aan heeft wil toch niet zeggen dat hij er wat aan heeft? Leuk om de leiderstrui te dragen, maar of je dat nou drie of 15 dagen doet maakt m.i. weinig verschil. Wielrennen gaat om wedstrijden winnen en niet om zo lang mogelijk op kop rijden.

Arie den Blanken 22 oktober 2020 om 23:12

Jij bent waarschijnlijk een van die wielervolgers die niet door heeft hoe het profwielrennen in elkaar zit. Op zich ook wel te begrijpen want voor een volger aan de zijlaan gaat de interesse vooral uit naar prestaties en uitslagen.

jappe666 23 oktober 2020 om 10:38

@Martino: Ik denk dat zijn bankrekening jou zal tegenspreken. Reken maar dat zijn manager dit heel dankbaar zal gebruiken in toekomstige onderhandelingen. Zijn wel meer renners die een hele carrière teren op sterke prestaties in hun jonge jaren.

koos1 22 oktober 2020 om 19:33

Zoals verwacht verliest hij het roze. Toch sterk dat hij de achterstand heeft kunnen beperken en er niet helemaal doorheen zakt. Toen hij al best vroeg loste zou je verwachten dat hij minuten ging verliezen.
Benieuwd ook naar volgend seizoen. Almeida zal niet meer puur als knecht willen gaan rijden en ook voor eigen klassement in een grote ronde willen rijden.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 19:40

Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Lefevere bouwt een ploeg om Evenepoel heen met allerlei jonge jongens. Maar ook die willen zichzelf ontdekken. Kijk naar Bagioli, Almeida. Hoeveel perspectief en kansen krijgen die jongens met een gast als Evenepoel erbij?

Soms kun je beter knechten zoeken in het iets oudere genre. Renners die geprobeerd hebben, maar gevoeld dat ze niet goed genoeg (meer) zijn om zelf de absolute top te halen. En die bereid zijn om volledig te gaan voor het succes van een ander.

Erik33 22 oktober 2020 om 19:55

Dumoulin

Chippen 23 oktober 2020 om 02:42

ja, almeida, de brave jongen die zo graag een teamplayer wil zijn en die helemaal happy wordt van het wolfpack gegeven, die gaat eisen stellen of anders vertrekken

ook jammer dat er niet meerdere grote rondes zijn in een wielerjaar en je dus maar 1 renner kopman kan maken in dat soort koersen. heel jammer.

Gilberto 22 oktober 2020 om 19:38

Gaat in de toekomst wel meedoen, mag terecht trots zijn. Ik heb hier nou eenmaal meer mee dan met de stijl van Kelderman, ook al strijden ze er allebei wel voor natuurlijk.

Kelder is de Man 22 oktober 2020 om 19:45

Leg eens uit.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 19:59

Beetje vocale branie, een beetje bekken trekken, en af en toe een sprintje voor wat seconden. Afgezien daarvan heb ik hem niet veel anders zien doen dan Kelderman.

Tja, ieder zijn meug. Ik vind juist het bescheidene van Kelderman mooi om te zien.

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 21:12

Ja, bescheiden is wel jouw ding inderdaad.

peervaneynthoven 22 oktober 2020 om 23:58

Zegt de de ‘koning van de bescheidenheid’ zelve bij gebrek aan een inhoudelijke reactie.
Chapeau overigens voor Almeida van de blauw-witte laminaatleggers- en kozijnknutselploeg! Maar de Giro was m.u.v. de rit van vandaag toch niet zo uitzonderlijk zwaar? Ik verwacht dat Almeida in de toekomst niet verder dan een uitstekende ‘laatste knecht’ zal blijken te zijn. Maar ik laat me graag in positieve zin verrassen want ik houd wel van dat (nu nog) ongedwongene alles mag, niets moet. Succes João! Eén kleine opmerking maar, waarom haal je die stok niet onder je kin vandaan?

Cyclinglife 22 oktober 2020 om 19:42

Mooie wedstrijd gestreden. Ook al wist hij dat hij het roze kwijt was. Gaf hij nog steeds alles tot op de meet. In de laatste honderden meters zag je dat hij alles op alles zette om de schade te beperken en de roze trui met trots de streep over brengen. Al was hij op dat moment een leider in zwanenzang sprak zijn lichaamstaal dat van een leider die net zijn grootste overwinning tot een goed einde bracht.

Bertvd 22 oktober 2020 om 20:02

Petje af. Gevochten voor meer dan hij waard was

Marco Willems 22 oktober 2020 om 20:03

Echt een strijder, mooi om te zien en heel veel respect voor wat hij heeft neergezet. Dat hij vandaag weer kraakt was te verwachten maar je kunt niet zeggen dat hij gebroken is. Hij komt gewoon binnen met Nibali en minuten voor Majka en Pozzovivo.

Murcia 22 oktober 2020 om 20:04

Is natuurlijk een toptalent maar bergop komt hij (nog) te kort. Heeft wel een venijnige punch voor een paar honderd meter maar op de lange klimmen moet hij er onherroepelijk af. Overigens was Masnada ook niet zijn beste vriend vandaag. Die ging zich wel erg laat om hem bekommeren.

Peter Lippens 22 oktober 2020 om 20:32

Vond het gedrag van Masnada ook erg vreemd en op de laatste klim hong Masnada bijna constant zo’n 10 meter achter het groepje van Almeida, strond aan de knikker zou ik denken.

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 21:13

Hong? Cool!

Fast Freddy 22 oktober 2020 om 22:54

Hong cool? Hong Kong!

Lance4eva 22 oktober 2020 om 20:07

Leuke tweet van Remco. Almeida toppertje!

Peter Lippens 22 oktober 2020 om 20:34

Renner met toekomst, eindigt in deze koninginnerit wel op de 7de plaats voor enkele geronnomeerde namen en met zijn sterke tijdrit kan hij toch nog ver geraken, misschien niet direct in een grote ronde maar wel in rondjes van een week en als meesterknecth van éne R.E. in een grote ronde …. ;)

harryjohan71 22 oktober 2020 om 22:04

Voor welke grote namen eindigt hij dan? Pozzovivo die hard gevallen is? Of bedoel je Majka? Of bedoel je Nibali waar hij tegelijk mee is gefinished.

Fast Freddy 22 oktober 2020 om 22:55

Geronnowat??

john 23 oktober 2020 om 08:09

Oei oei en dan net dat baas brulboei komt kijken ,moet hij de trui afgeven
En dit was zijn kans om een grote ronde te winnen ,want volgend jaar moet hij voor de Twitter koning gaan knechten (tenminste als Lombardije in het na jaar gefietst word)

zacht 23 oktober 2020 om 09:33

Wat goed dat Masnada op hem gewacht heeft.

Victor S 23 oktober 2020 om 09:57

15 dagen in het roze is natuurlijk al een topprestatie waar hij niet op zat te wachten dus zijn Giro is geslaagd en die jongen heeft nog wat jaren voor zich. Dit is geen opgever, volgende keer doet hij wel een serieuze hoogtetraining en gaat er gewoon voor. Verder zie ik hem ook wel als een ideale kandidaat voor enkele klassiekers.

Ook voor de ploeg is dit een enorm succes geweest ook al beweren enkelen van niet. Sowieso die 15 dagen in de spotlight maar ook al die top 10 resultaten/sprints leveren geld op voor het team.

Hij heeft er een grote fan bij

Headlines

Materiaalzone

Populair