Roodhooft: “Van der Poel is op de weg maar de helft waard van wat hij nu verdient”
Foto: Orange Pictures
zaterdag 17 december 2016 om 10:24

Roodhooft: “Van der Poel is op de weg maar de helft waard van wat hij nu verdient”

Gaat Mathieu van der Poel de overstap maken naar de weg? En wanneer dan? Die vragen blijven de wielerwereld bezighouden, maar ploegbaas Christoph Roodhooft is niet bang dat zijn sterrenner op korte termijn vertrekt. Dat zegt hij tegenover Het Laatste Nieuws.

“Het wordt wel mooi voorgesteld, zo’n carrière op de weg. Maar veldrijden en wielrennen op de weg, dat zijn twee verschillende sporten”, aldus Roodhooft. “Dat wordt wel eens vergeten. Dat Mathieu heel graag veldrijder is: ook dat wordt wel eens vergeten.”

Bovendien zou Van der Poel er financieel niet op vooruitgaan, oordeelt Roodhooft. “We hebben het een keer gevraagd aan Paul De Geyter (zaakwaarnamer, red.): met welke looneisen zou die met Sky gaan onderhandelen over een contract voor Mathieu van der Poel? Het antwoord is dat Mathieu op de weg maar de helft waard is van wat hij nu in het veldrijden verdient.”

Wegwielrennen is ook niet altijd even leuk, vindt Roodhooft. Je bent vaak weg van huis voor trainingskampen en wedstrijden. “Mathieu is heel graag thuis”, stelt hij. “Langer dan twee dagen kan hij zijn hond niet missen. Mathieu blijft zeker nog een aantal jaren in de cross. Ik kan me niet voorstellen dat Mathieu niét crosst.”

RIDE Magazine
47 Reacties
17-12-2016 12:27
Is het niet aan Matthieu van der Poel zelf om te bepalen welke keuze hij het liefst maakt?
Hoeveel renners krijgen niet betaald op basis van de belofte die ze zijn en mogelijk nooit invullen? Grote voorbeeld daarvan is de huidige soap acteur Thomas Dekker.
17-12-2016 12:56
De wens zal hier voor Roodhooft ook wel een beetje de vader van de gedachte zijn. Wat een aantal overstappers betreft heeft hij gelijk, denk aan Boom en Stybar. Van der Poel heeft echter meer talent dan deze twee samen. Hij heeft het in zich ook op de weg een topper te worden. En ook dan kan hij zijn zakken vullen. Heeft hij de cross en laat staan Roodhooft niet voor nodig, mocht poen al een drijfveer zijn voor Van der Poel.
17-12-2016 13:04
En geld is niet zaligmakend. Zeker niet in een non-sport waarin nog weinig eer te behalen valt. Mocht Mathieu liever in het veld blijven dan zakt hij wel in mijn achting, je mag meer ambitie van een toptalent verwachten. Gelukkig is het Roodhooft die het zegt en zegt dat dus niks.
17-12-2016 13:19
@kk
Misschien ambieert hij wel meer naar een rol als Nys, een wielerschool. Als Sagan zegt wielrennen saai te vinden geldt dat wellicht ook voor hem.
17-12-2016 13:45
Ik ben het grote geld spuugzat. Sport wordt er alles behalve leuker van. Sporters die miljoenen per jaar verdienen en vervolgens niet kunnen doen wat ze willen. Wat een verdwazing.
17-12-2016 14:02
Roodhooft maakt zich zorgen over zijn deel van de winstpremies. Die zullen er op de weg vermoedelijk minder komen. Vervelende man... Het gaat toch niet om geld, maar om eeuwige roem, die behaal je niet in het veldrijden. Dat moet je eerst godenzoon Nuys van de troon stoten (en dan heb je het alleen nog maar over Vlaanderen).
17-12-2016 14:31
Volgens mij hebben Van der Poel en z'n pa zelf aangegeven dat hij in 2018 naar de weg gaat, dus dan zullen we daar maar vanuit gaan. Volgens mij bepaalt Adrie voor een groot deel de keuzes die worden gemaakt.

Hij zal ongetwijfeld in het begin wat minder gaan verdienen, maar dat lijkt me niet een reden om al dan niet voor de weg te kiezen.
17-12-2016 16:01
Vdp horft nu nog niet de weg op. Kan over een paar jaar ook. Dat bedoelt hij te zeggen. Mathieu is net zn klasbak op de weg als in het veld. Sky(bv) zal een mooi salaris voor hem neerzetten als hij daar zou tekenen. En dat zal aanzienlijk hoger zijn als in het veld.
Vind mathieu overigens niet passen bij sky. Ik zou als ik mathieu was kiezen voor giant terzijnder tijd.
17-12-2016 16:08
VdP gaat het veldrijden en het wegfietsen combineren. Daar heeft vaders al regelmatig op gezinspeeld. Hij gaat naar een ploeg die aan die wens voldoet.
17-12-2016 16:27
@explorer
Als wat Taurus zegt waar is, zou ik juist niet kiezen voor Giant... die hebben Van der Haar aardig de vernieling in geholpen. Het meest logisch lijkt me een keuze voor de ploeg-Lefevere, als halve Belg.
17-12-2016 17:25
Persoonlijk zie ik Mathieu van der Poel eerder fietsen bij Trek of BMC!
17-12-2016 18:10
@ten dam. Lefevre zal denk ik voor van aert gaan. Mathieu zou goed passen bij gaint. Niet voor in het veld maar puur voor op de weg. Dus dan zou hij het veld opzij moeten zetten en vol op de weg moeten koersen. Lekker met giant het voorjaar in. Zie degenkolb maar. Ging prima daar!
17-12-2016 19:06
Hoe zal dit dan bij stybar zich veehouden
17-12-2016 19:26
@Hoofdisvrij
In beide scenario's is hij binnen 10 jaar wel binnen, maar dan ook meteen fin de carrière, dus waarom het er niet op wagen? Daarenboven is de kans op eeuwige roem in de lokale bakkerij onbestaande, terwijl het bij het internationale cateringbedrijf een rëele kans is. Ik zou het wel weten....
17-12-2016 19:46
Stybar pakte al een etappe in Vuelta, Tour, de Strade Bianche en een tweede plek in Roubaix. Ik denk dat dat overal buiten België hoger wordt aangeslagen dan z'n erelijst in de cross. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik, zélfs als je dan minder gaat verdienen. Als dat zo is vind ik dat zelfs een pluspunt, dat geld blijkbaar niet de doorslag geeft.
Winnen is ongetwijfeld verslavend, maar als je zó dominant bent, kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment iets anders wilt.
18-12-2016 08:10
Welke garantie is er dat Mathieu op de weg ook een absolute wereldtopper wordt? Volgens mij geen enkele. Boom en Stybar zijn hoogstens redelijke subtoppers, geen absolute vedettes. Een combi van weg en veld zou voor Mathieu het beste zijn denk ik.
18-12-2016 09:32
@John hiatt

Mee eens. Hoe vaak gebeurt het niet dat een jonge renner met veel tromgeroffel op basis van talent de hemel in geprezen wordt. Als je dan een paar jaar verder bent en er ook wat tegenslagen te verwerken zijn geweest, dan zal blijken wat die renner echt in zijn mars heeft, en dan vooral mentaal.
18-12-2016 10:01
Niet mee eens, kijk maar hoe hij op de weg al heeft gereden.
18-12-2016 11:29
Als Van der Poel zich volop richt op de weg wordt hij natuurlijk een wereldtopper, daar twijfel ik eigenlijk niet aan. Net als zijn vader kan hij zowel de RVV als LBL winnen. En niet alleen die 2 wedstrijden, ook kleinere rondes passen perfect binnen zijn mogelijkheden.
18-12-2016 11:30
Over het geld gesproken: Stybar heeft aangegeven bij de overstap naar de weg 40% minder te verdienen. Zit m niet zozeer in salaris, maar in startgeld en prijzengeld. Als je erover nadenkt is crossen een goede baan: 2x per week een uurtje wedstrijd, vaak dicht bij huis.geen nood aan lange duurtrainingen of hoogtestages, dus vaak thuis..en die jongen is 21 en verdient al 6-7 ton denk ik...halen niet veel wegrenners..
18-12-2016 16:02
Denk ook dat het meeweegt dat een topper in het veld veel vaker wint en dus meer winstpremie opstrijkt dan een wegrenner? Dus meer secundaire inkomsten.
18-12-2016 17:04
Tja, dat zou ik ook zeggen wanneer ik Roodhooft zou zijn, maar Mathieu lijkt mij niet iemand die het om het geld doet. Zowel Wout als Mathieu hebben een enorme ambitie. Beide zijn (nog dik in hun beloftenjaren) al nationaal als wereldkampioen en verdelen de winst in zo goed als iedere veldrit die er toe doet. Op een gegeven moment valt er gewoon niets meer te winnen. Dan kan je in het veld wel meer verdienen, het sloopt de motivatie.

Ik verwacht dan ook beide binnen 2 jaar met een volledig wegprogramma.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine