Ronde van Polen overweegt dalende sprintfinish aan te passen
foto: Cor Vos
maandag 14 december 2020 om 12:25

Ronde van Polen overweegt dalende sprintfinish aan te passen

Katowice keert volgend seizoen terug in het etappeschema van de Ronde van Polen. Of dat ook voor de veelbesproken dalende aankomst geldt waarop Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen en anderen afgelopen jaar ten val kwamen, is nog ongewis. De organisatie en het stadsbestuur zijn in gesprek over alternatieve routes, om een nieuwe rampzalige finish te voorkomen.

Wedstrijdleider Czesław Lang en een woordvoerder van Katowice bevestigden aan Cyclingnews dat de stad komend seizoen terugkeert in het parcours van de Ronde van Polen, maar ze zeiden ook dat het nog te vroeg is om in details te treden. “De UCI heeft zich hierover uitgesproken, het was de fout van een renner. We overwegen verschillende scenario’s. We zijn daarover in gesprek met de lokale autoriteiten”, vertelde Lang.

Details van het Ronde van Polen, die op maandag 9 augustus begint en totaal zeven dagen duurt, worden in het voorjaar verwacht – al hangt veel af van de ontwikkelingen in de coronapandemie. “Op dit moment zijn er verkennende gesprekken gaande over de route en worden verschillende varianten overwogen. In dit stadium is er nog geen gedetailleerde informatie over de locatie van de aankomststreep”, aldus de zegsman van de gemeente.

Onderzoek verlengd
Het incident met Jakobsen en Groenewegen wordt nog steeds onderzocht door het Openbaar Ministerie van Katowice. Het onderzoek is verlengd tot 6 februari. Het verzamelen van bewijs dat nodig is voor de beoordeling van de zaak is nog gaande en juryleden worden nog gehoord als getuigen. “In de loop van het onderzoek bekijken we ook of deze etappe volgens de regels is georganiseerd”, liet een woordvoerder van het OM weten.

RIDE Magazine
24 Reacties
14-12-2020 12:35
Overweegt? serieus
    14-12-2020 14:45
    De ratten. Maar ik snap het wel. Aanpassing klinkt als schuldbekentenis. Daarom ben ik blij dat het Poolse OM de onderzoektermijn verlengd heeft.
    14-12-2020 20:56
    +1
14-12-2020 12:39
Asociale uitspraak van de organisator, geen enkele zelfreflectie. Deed hij al eerder toen hij kort na het ongeluk aangaf dat de aankomst niet veiliger had gekund geloof ik (als iemand het precieze citaat heeft?). Hopelijk wordt hij na het sluiten van alle onderzoeken met de neus op de feiten gedrukt.
    14-12-2020 13:09
    helemaal mee eens.
    ja dylan veroorzaakte de crash, maar die knul is niet verantwoordelijk voor de ondermaatste qualiteit van de hekken of voor het finish design.
    14-12-2020 17:17
    Wat een schoft inderdaad. Maar wel een slimme schoft.
    Misschien kunnen ze die straat de andere kant op rijden?

    Tegelijk ff een paar fatsoenlijke hekjes neerzetten zou ik zeggen.
14-12-2020 12:44
Als dezelfde aankomst er volgend jaar weer ligt hoop ik toch echt dat de renners slim genoeg zijn om niet te sprinten en gezamelijk over de finish te rijden.
    14-12-2020 14:51
    Exact en om precies die reden gaat de aankomst niet terugkomen.
14-12-2020 12:48
"Waar Dylan Groenewegen met zijn ontoerekeningsvatbare acties veel collega's in gevaar en ten val bracht." had een accuratere beschrijving van de feiten geweest. Het is niet dat ze omvielen omdat de finish dalende was.

Ook maar alle afdalingen in de grote ronden aanpassen of als gezamelijk protest te voet naar beneden? ;D Daar wordt ook geracet.
larie
    14-12-2020 15:41
    Het zou prettig zijn als je alle omstandigheden erbij betrekt zoals o.a. de entourage.
    14-12-2020 16:17
    Bedoel je Zeeman? Die 'm waarschijnlijk de oren zal ingepeperd hebben: "Dylan jij bent de BESTE! JIJ GAAT VOOR NIEMAND OPZIJ!! JIJ GAAT WINNEN!!

    Ik denk niet dat dat de beste manier is om af te dingen van de grove schuld van DG.
14-12-2020 13:03
Een dergelijke reactie is toch "zum kotzen".

Hopelijk zit deze finish er volgend jaar weer in. En knijpen alle renners een meter voor de streep in de remmen en draaien ze om vlak voor de streep. Als een hele dikke middelvinger richting de organisatie, die blijkbaar niet in staat is om zelfreflectie toe te passen.

En Frank V,
Hoe zou de val van Jakobsen eruit gezien hebben als hij 5% omhoog zou sprinten? Zou hij dan ook zo'n zwaar letsel opgelopen hebben? Of is er toch een essentieel verschil tussen zo'n val met 80 per uur of met 40 per uur?
Maar dat gaat er bij jou toch niet in.... want de kop van Groenewegen moet er van jou linksom of rechtsom af...
    14-12-2020 13:11
    het verschil zit m in de hekken. De snelheid maakt enkel veel uit omdat de hekken niet stabiel genoeg waren (zoals in de tour de france en tour de luxembourg bijv.)

    Blijven de hekken staan, dan is het verschil tussen 40-50km/h en 80km/h niet zo heel veel, op het oppervlakte aan schaafwonden na.
    14-12-2020 13:34
    @ Sephiroth

    Ik zou toch liever met mijn bakkes aan 40 per uur tegen een hek vliegen dan aan 80 per uur... Dat is redelijk logisch lijkt mij.
    14-12-2020 15:10
    ten eerste: we praten hier over zijdelings, ergo als de hekken blijven staan schuren, niet frontaal.

    ten tweede, tuurlijk, het liefst schaaf je ook niet langs hekken maar langs stootkussens en nog liever schaaf je helemaal niet.

    Maar als je mag kiezen: 1) zijdelings in de hekken vliegen die het niet houden, of 2) zijdelings tegen de hekken vliegen die wel blijven staan.. dan is de logische keuze het laatste omdat je impact veel minder energie overdraagt in het piekmoment.
    14-12-2020 16:08
    Dat zullen we nooit weten. Ik ken een man die verlamd raakte omdat hij omviel terwijl hij bijna stilstond met z'n fiets en een nekwervel brak. Het gaat erom dat iemand [u]bewust[/u] een levensgevaarlijke daad pleegt (in de dranghekkens jagen) en dat niet voor de eerste keer. Dus daar moeten we niets vanaf proberen doen met randzaken. Ik zal niet pleiten voor een zwaardere straf. Hij moet alleen nog alle overblijvende financiële schade van Jakobsen vergoeden. Iedereen verdient een 2e kans, zelfs een 3e.
    Dus dat "van die kop eraf" dat is een beetje emotioneel ovedreven van jou.
    14-12-2020 16:32
    Het gaat in eerste instantie inderdaad over een zijdelingse beweging. Maar Jakobsen is, nadat hij zijdelings door de hekken gevlogen is, vervolgens met zijn gezicht recht op iets terechtgekomen. Mij lijkt het logisch dat die impact op zijn gezicht 'minder erg' zou geweest zijn moest hij 'slechts' aan 40 per uur door de hekkens gevlogen zijn. Helemaal niet door de hekkens vliegen zou inderdaad beter geweest zijn, maar ik had het hier puur over de snelheid bij een gelijkaardige crash.
    14-12-2020 17:20
    @FrankV: Nee, het gaat hier over het parcours (en de gevolgen van door de parcoursbouwer gemaakte keuzes), niet over de opzettelijke fout van Groenewegen.
    Een organisator mag toch wat meer reflectievermogen tonen en aangeven op zoek te gaan naar een finish waar 'dergelijke ongelukken zo goed als onmogelijk zijn', dat is echt niet teveel gevraagd.
    14-12-2020 18:46
    In dit artikel is aan de orde dat een sprint in dalende lijn met 80kmh p.uur+ onverantwoord is.
    Ook al staan er perfecte hekken.
    Er wordt hier niet overwogen wie wel of niet mag meedoen maar waar de finish komt. En op de achtergrond zullen ze absoluut een beter hekwerk plaatsen omdat risico dat finish wordt afgekeurd volgend jaar veel grotermis.

    Dat Groenewegen onverantwoord heeft gesprint dar mag zo zijn, de gevolgen, de schade bij FJ zijn tevens te wijten aan het feit dat dit hekwerk niet deugde.
    De obsessieve en vooral kinderlijke stampvoetende houding van Frank V. is dan ook niets meer dan triest en zielig.
14-12-2020 13:03
Overweegt.
***
[i]edit wf: let op je taalgebruik[/i]

dat zegt alles over deze organisatie. Enige oplossing als deze downhill er in blijft. Niet deelnemen als ploeg.
14-12-2020 14:38
Misschien moet de UCI hun worldtour licentie afnemen en geven aan een organisatie de zijn zaken wel op orde heeft?
14-12-2020 16:57
nagenoeg iedere sprint aankomst is er een te veel.
sprinters maken het gevaarlijk, en het is eigenlijk rete saai
14-12-2020 17:11
Als dezelfde aankomst volgend jaar in het routeschema zit, mag ik toch hopen dat de meeste teams vriendelijk zullen bedanken voor dit rondje.
14-12-2020 19:06
Men plant een overleg in 2023, om te zien of het mogelijk is om de aankomst in 2035 aan te passen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine