Ronde van Polen overweegt dalende sprintfinish aan te passen
Katowice keert volgend seizoen terug in het etappeschema van de Ronde van Polen. Of dat ook voor de veelbesproken dalende aankomst geldt waarop Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen en anderen afgelopen jaar ten val kwamen, is nog ongewis. De organisatie en het stadsbestuur zijn in gesprek over alternatieve routes, om een nieuwe rampzalige finish te voorkomen.
Wedstrijdleider Czesław Lang en een woordvoerder van Katowice bevestigden aan Cyclingnews dat de stad komend seizoen terugkeert in het parcours van de Ronde van Polen, maar ze zeiden ook dat het nog te vroeg is om in details te treden. “De UCI heeft zich hierover uitgesproken, het was de fout van een renner. We overwegen verschillende scenario’s. We zijn daarover in gesprek met de lokale autoriteiten”, vertelde Lang.
Details van het Ronde van Polen, die op maandag 9 augustus begint en totaal zeven dagen duurt, worden in het voorjaar verwacht – al hangt veel af van de ontwikkelingen in de coronapandemie. “Op dit moment zijn er verkennende gesprekken gaande over de route en worden verschillende varianten overwogen. In dit stadium is er nog geen gedetailleerde informatie over de locatie van de aankomststreep”, aldus de zegsman van de gemeente.
Onderzoek verlengd
Het incident met Jakobsen en Groenewegen wordt nog steeds onderzocht door het Openbaar Ministerie van Katowice. Het onderzoek is verlengd tot 6 februari. Het verzamelen van bewijs dat nodig is voor de beoordeling van de zaak is nog gaande en juryleden worden nog gehoord als getuigen. “In de loop van het onderzoek bekijken we ook of deze etappe volgens de regels is georganiseerd”, liet een woordvoerder van het OM weten.
ja dylan veroorzaakte de crash, maar die knul is niet verantwoordelijk voor de ondermaatste qualiteit van de hekken of voor het finish design.
Misschien kunnen ze die straat de andere kant op rijden?
Tegelijk ff een paar fatsoenlijke hekjes neerzetten zou ik zeggen.
Ook maar alle afdalingen in de grote ronden aanpassen of als gezamelijk protest te voet naar beneden? ;D Daar wordt ook geracet.
larie
Ik denk niet dat dat de beste manier is om af te dingen van de grove schuld van DG.
Hopelijk zit deze finish er volgend jaar weer in. En knijpen alle renners een meter voor de streep in de remmen en draaien ze om vlak voor de streep. Als een hele dikke middelvinger richting de organisatie, die blijkbaar niet in staat is om zelfreflectie toe te passen.
En Frank V,
Hoe zou de val van Jakobsen eruit gezien hebben als hij 5% omhoog zou sprinten? Zou hij dan ook zo'n zwaar letsel opgelopen hebben? Of is er toch een essentieel verschil tussen zo'n val met 80 per uur of met 40 per uur?
Maar dat gaat er bij jou toch niet in.... want de kop van Groenewegen moet er van jou linksom of rechtsom af...
Blijven de hekken staan, dan is het verschil tussen 40-50km/h en 80km/h niet zo heel veel, op het oppervlakte aan schaafwonden na.
Ik zou toch liever met mijn bakkes aan 40 per uur tegen een hek vliegen dan aan 80 per uur... Dat is redelijk logisch lijkt mij.
ten tweede, tuurlijk, het liefst schaaf je ook niet langs hekken maar langs stootkussens en nog liever schaaf je helemaal niet.
Maar als je mag kiezen: 1) zijdelings in de hekken vliegen die het niet houden, of 2) zijdelings tegen de hekken vliegen die wel blijven staan.. dan is de logische keuze het laatste omdat je impact veel minder energie overdraagt in het piekmoment.
Dus dat "van die kop eraf" dat is een beetje emotioneel ovedreven van jou.
Een organisator mag toch wat meer reflectievermogen tonen en aangeven op zoek te gaan naar een finish waar 'dergelijke ongelukken zo goed als onmogelijk zijn', dat is echt niet teveel gevraagd.
Ook al staan er perfecte hekken.
Er wordt hier niet overwogen wie wel of niet mag meedoen maar waar de finish komt. En op de achtergrond zullen ze absoluut een beter hekwerk plaatsen omdat risico dat finish wordt afgekeurd volgend jaar veel grotermis.
Dat Groenewegen onverantwoord heeft gesprint dar mag zo zijn, de gevolgen, de schade bij FJ zijn tevens te wijten aan het feit dat dit hekwerk niet deugde.
De obsessieve en vooral kinderlijke stampvoetende houding van Frank V. is dan ook niets meer dan triest en zielig.
***
[i]edit wf: let op je taalgebruik[/i]
dat zegt alles over deze organisatie. Enige oplossing als deze downhill er in blijft. Niet deelnemen als ploeg.
sprinters maken het gevaarlijk, en het is eigenlijk rete saai