Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”
Romain Bardet is in Parijs-Nice door de jury gediskwalificeerd. Uit de uitslag blijkt dat de renner van AG2R La Mondiale uit koers is genomen.
Bardet – vooraf een van de favorieten voor de eindoverwinning – kwam onderweg ten val, maar slaagde met behulp van de ploegleiderswagen erin om terug te komen in de groep voor hem. De pogingen om Bardet te helpen werden veelvuldig in beeld gebracht. De jury was na afloop dan ook onverbiddelijk en zette hem uit koers.Update: Bardet biedt excuses aan
Bardet reageerde via Twitter op het voorval. “Vandaag zijn we na mijn val op een cruciaal moment de fout in gegaan. Ik ben diep bedroefd omdat niets de hulp van een wagen bij het oplossen van problemen rechtvaardigt. Deze praktijk werd in het peloton maar al te vaak stilzwijgend toegestaan, maar vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied de organisatoren en het publiek mijn oprechte excuses aan.”
draw your own conclusion #parisnicepic.twitter.com/2ULzQk98RB
— ProCyclingStats.com (@ProCyclingStats) 5 maart 2017
Suite à la décision du jury des commissaires @romainbardet est mis hors-course / Romain Bardet out of the race by decision of the race jury pic.twitter.com/7VHL9l3P8d
— Paris-Nice (@ParisNice) 5 maart 2017

M.i. moet de persoon die vals spel veroorzaakt, aangepakt worden.
- plakbidon: de renner houdt vast. Houdt hij langer dan 2 seconden vast dan is er al sprake van bewust vals spel.
- stayeren of motard vlak vóór de renner: dat kan nooit door de renner zelf in gang gezet worden. Anderen zijn het die hem in de positie brengen om voordeel te kunnen behalen. De chauffeur dien je dan te beboeten in zo'n mate dat het niet loont dit te doen. Haal je zodoende tijdens de koers een ploegleider er uit wanneer je 15 seconden stayeren constateert, dan is de gehele ploeg benadeeld en een slimme ploegleider die weet dat er consequent gestraft wordt, laat het dan wel uit z'n hoofd.
Je laatste punt kan ook mee gesjoemeld worden (Bijvoorbeeld de Roompot wagen brengt een TLJ renner terug of andersom) omdat hij naar een Roompot renner wil (Of dat kunnen ze zeggen).
Jij wilt voor elke koers situatie aparte criteria maken? Denk je dat dat lukt voor 2038?
https://twitter.com/romainbardet/status/838460331395534852/photo/1
We maakten een cruciale fout in een moment van onbedachtzaamheid in een geweldige en geanimeerde etappe in verband met mijn val. Ik ben bedroefd omdat niets het gebruik van uitgebreide hulp via de auto het oplossen van mijn probleem rechtvaardigt. Dit soort praktijken worden maar al te vaak stilzwijgend getolereerd in het peloton en vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied mijn welgemeende excuses aan de organisatie en het publiek. Ik kwam naar Paris-Nice met veel verlangen en overtuiging om een belangrijke speler te kunnen zijn. De komende weken wachten mij nog andere kansen om mijn sport te beoefenen waar ik zo van hou.
Wat mij betreft een eerlijke en sportieve reactie. Niet te vergelijken met hoe Nibali destijds reageerde (oftewel hoe Vino reageerde).
Moet alleen veel meer gebeuren in koersen.
Aan de wagen hangen betekent uitrusten.
Ook de ploegleider achter het stuur van de auto zou gestraft worden met hem uit de koers te zetten.
Misschien daarnaast ook strafpunten voor de ploeg invoeren door UCI.
Indien dit ook gebeurt dan zal het veel minder gaan gebeuren.
Daarnaast moet de TV niet weg zappen als men dit ziet maar juist (verplicht) in beeld brengen.
Mooi vertaald en in het heetst vd strijd zal dit schering en inslag blijven omdat een coureur zijn klassement, zeker de eerste dag, volledig in rook ziet opgaan. Een fikse geldboete zou wellicht beter op zijn plaats zijn, uiteindelijk is er een jan doedel die de valpartij veroorzaakt en niet Bardet zelf neem ik aan.