Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”
Foto: Sirotti (archief)
zondag 5 maart 2017 om 17:47

Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”

Romain Bardet is in Parijs-Nice door de jury gediskwalificeerd. Uit de uitslag blijkt dat de renner van AG2R La Mondiale uit koers is genomen.

Bardet – vooraf een van de favorieten voor de eindoverwinning – kwam onderweg ten val, maar slaagde met behulp van de ploegleiderswagen erin om terug te komen in de groep voor hem. De pogingen om Bardet te helpen werden veelvuldig in beeld gebracht. De jury was na afloop dan ook onverbiddelijk en zette hem uit koers.

Update: Bardet biedt excuses aan
Bardet reageerde via Twitter op het voorval. “Vandaag zijn we na mijn val op een cruciaal moment de fout in gegaan. Ik ben diep bedroefd omdat niets de hulp van een wagen bij het oplossen van problemen rechtvaardigt. Deze praktijk werd in het peloton maar al te vaak stilzwijgend toegestaan, maar vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied de organisatoren en het publiek mijn oprechte excuses aan.”

RIDE Magazine
94 Reacties
05-03-2017 18:01
Mooi. En nu graag ook consequente regels over het wel of niet op de stoeprand mogen rijden over kasseikoersen en gelijkaardige maatregelen voor wie de regels niet naleeft.
05-03-2017 18:01
En nu met terugwerkende kracht de overwinning van Demare in MSR ontnemen. Hij is toch sterk genoeg om dit jaar de titel te pakken ;-)
05-03-2017 18:02
Prima. Het enige dat rest is dat koersorganisaties een lijn trekken en dit continue blijven doen als het mis is ipv. heel af en toe een grote naam disqualificeren om een punt te maken (zoals ook Nibali in de Vuelta een paar jaar geleden geloof ik).
05-03-2017 18:03
Prima, tijd dat er eens een voorbeeld wordt gesteld bij een topper en de regels worden gehandhaafd. Toen die renners op die stoepen niet gestraft werden werd er ook moord en brand geschreeuwd.
05-03-2017 18:04
@nietram
Nee.
05-03-2017 18:05
......ook te ver doorgevoerde 'pattexbidonnen, pattexgelletjes en pattexbroodjes' in de ban!

Voor niet alleen een schone maar ook een faire wielersport!
05-03-2017 18:12
Ik vind het nogal forse straf. Ik zie als wielervolger toch altijd liever de sterksten met elkaar strijden. Achter auto plakken mag meestal wel en even iets laten fixen aan fiets ook, maar dit ging absoluut te ver. Ik had tijdstraf van paar minuten prima gevonden.
05-03-2017 18:14
De mensen die roepen om "consequent regels te handhaven" die weten toch ook dat geen enkele koers situatie hetzelfde is? Hoe kun je dan consequent zijn?
05-03-2017 18:20
Tsja, als je hem in koers laat en een paar minuten geeft, dan zal je net zien dat hij een etappe pakt. Lekker voor de nr 2 dan
05-03-2017 18:22
Had niet verwacht dat Bardet gediskwalificeerd zou worden maar wel terecht. Dit hoort gewoon niet.
05-03-2017 18:24
Als je dit gaat bestraffen met een tijdstraf, dan gaan de heren rekenen (kans op straf, winst door vals te spelen, versus tijdstraf). Diskwalificatie komt veel harder aan. Enige dat je dan berekent is de kans op een straf. Is die aannemelijk dan moet je (net als die andere faire klimmers die gelost bleven!) gewoon je verlies pakken en minimaliseren. Juist door licht te straffen geef je de eerlijke renners een trap na. Valsspelen nooit belonen. Prima beslissing deze diskwalificatie!
05-03-2017 18:26
Ja en dit nu een heel jaar door doen, precedent. Dan krijgen we misschien straks nog koers ook waarbij renners het geeneens in hun hoofd halen.
05-03-2017 18:29
Zeer terecht, heel mooi
05-03-2017 18:30
Terechte beslissing. Ik ben trouwens voor een verbod om aan de auto te hangen van een ploegleider. Dokterswagen uitgezonderd dus.
05-03-2017 18:34
Terecht lijkt me. Vervelend dat hij viel uiteraard, maar uiteindelijk kwam hij waarschijnlijk met het meeste energieverlies door die waaierstrook en dat moet gevolgen hebben na de koers.

Ik ben benieuwd naar de reactie van AG2R. En of ze achter de schermen stiekem de franse regie vervloeken, ondanks dat die goed hun best deden snel weg te schakelen bij het smeren van de ketting en het verstellen van het zadel.
05-03-2017 18:38
Iedereen refereert naar Nibali maar dat was totaal niet zo een hectische etappe als vandaag. Die hing ook gewoon constant aan de wagen wat Bardet niet doet.
Die had ploegmaats die gewoon met de auto straal voorbij gereden werden.
Nibali ging erover, Bardet naar mijn gevoel niet.
Dit is nu een lijn waar ze overstappen waar geen weg meer terug voor is. Mocht ik ploegleider van AG2r zijn zou ik het vanaf nu klachten laten regenen tegen renners die begeleiding krijgen door de auto.
Er is geen vastgestelde limiet natuurlijk: wanneer gaat het erover?
Gevaarlijk precedent dit!
05-03-2017 18:40
@kingstown door elke situatie te beoordelen op basis van dezelfde criteria
05-03-2017 18:44
Groot gelijk, geen verwende fransmannetjes met beugels voorrang geven.
edit: zijn beugel is er natuurlijk al uit
05-03-2017 18:46
Wat vonden jullie van het stayeren? Kruijswijk kwam terug door vol achter de wagen te stayeren. Er waren meerdere renners die zo terugkwamen.
05-03-2017 18:47
Quintana alsnog DQ met terugwerkende kracht in de Tour dan.
05-03-2017 18:49
Terecht, reglement wordt inderdaad nageleefd, mocht Bardet P-N winnen dan zou het hier weer reacties regenen dat de jury hem eruit had moeten zetten in etappe 1.
05-03-2017 18:51
[i]edit redactie: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
05-03-2017 18:54
Of berichtjes posten op wielerflits...
05-03-2017 18:55
Compleet terecht, moeten ze vaker doen.
05-03-2017 18:58
Heel goed. Dit moet eruit. Renners én ploegleiders zijn hardleers, dit is het enige dat helpt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine