Rohan Dennis nog steeds leider in Romandië: “Team heeft het me gemakkelijk gemaakt”

zaterdag 30 april 2022 om 16:47
Rohan Dennis nog steeds leider in Romandië: “Team heeft het me gemakkelijk gemaakt”

foto: Cor Vos

Rohan Dennis overleefde vandaag de koninginnenrit in de Ronde van Romandië. De Australiër kwam uiteindelijk als elfde over de streep op drie seconden van etappewinnaar Sergio Higuita. Dennis begint morgen aan de slottijdrit met vijftien seconden voorsprong op dichtste achtervolger Juan Ayuso.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Het was niet 100% perfect vandaag. Ik verloor drie seconden”, aldus een kritische Dennis in het flashinterview na de aankomst. “Het ging wel beter dan verwacht. Het team was echt geweldig. Eerlijk, ze reden echt zo geweldig, ik kan geen beter team wensen. Ze hebben het me vandaag zo makkelijk mogelijk gemaakt, ik moet ze echt bedanken.”

Jumbo-Visma controleerde de hele dag de koers voor hun leider. “Door ons eigen tempo te rijden konden we aanvallen van andere renners neutraliseren. Dat was ook het plan op voorhand.” Op de afsluitende tijdrit van morgen zal Dennis zijn voorsprong van vijftien seconden verdedigen. “De eerste vlakke zes kilometer zijn in mijn voordeel, daar moet ik van profiteren. De klim is 25 à 26 minuten all in, hopelijk zal het goed genoeg zijn.”

In die tijdrit zullen de renners de beklimming naar Villars moeten rijden, wat Dennis al eens deed in 2018. “Pijn, veel pijn had ik toen. Ik reed destijds op mijn tijdritfiets, dat was misschien de verkeerde beslissing. We moeten nog kijken hoe we het dit keer gaan doen, we zullen de computers het werk laten doen. Ik volg het team en hun beslissingen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Limal 30 april 2022 om 17:06

Enkel met de punch op het einde kon hij niet mee, maar voor de rest was er eigenlijk niemand in de overblijvende groep die er veel sterker uitzag. Vlasov schatte ik vooraf hoger in voor vandaag + morgen, maar die zat vandaag dikwijls wat te harken achteraan. Puur cijfermatig wordt Ayuso de gevaarlijkste tegenstander, op basis van tijdrijderscapaciteiten misschien eerder Plapp maar die staat al op een halve minuut. Met nog slechts 25 minuten pedaalrammen in het vooruitzicht is ouwe taaie Dennis nu dus helemaal topfavoriet.

0
Jean Dumas 30 april 2022 om 17:11

Dit is de uitslag van de tijdrit naar Villars in 2018 (alleen klim). https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-romandie/2018/stage-3

0
Landeirovic 30 april 2022 om 17:24

op het vlakke ga je ook niet zoveel verschil maken. 2019 zijn beste jaar. Ik denk dat Ayuso en Vlasov er morgen nog over gaan.

0
paul s 30 april 2022 om 17:54

Dank Jean. Ik zie hem wel een minuut sneller rijden dan toen. Vlasov en Ayuso zie ik niet sneller fietsen dan Bernal destijds. Het gaat echt om secondes morgen ,dat is duidelijk!!

0
horsm 30 april 2022 om 18:09

Wat een enorme tijdsverschillen destijds. De kat is echt nog niet in het bakkie.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:11

@horsm: zou Dennis toen voluit zijn gegaan? Nee.

0
Wheely 30 april 2022 om 17:12

Ah een fietswissel morgen, altijd leuk!

0
Limal 30 april 2022 om 17:20

Doen ze bij TJV een beroep op jou modellen om te berekenen of het beter mét of zonder fietswissel is?

0
Turtlehead 30 april 2022 om 18:03

Natuurlijk geen fietswissel, die 12-20 seconden verdien je nooit terug.
Hele rit op tijdritfiets, of hele rit op klimfiets. Één van de twee zal ‘t worden.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:09

Precies Turtlehead. En Dennis is zo vergroeid met zijn tijdritfiets dat hij daar gewoon van start tot finish op moet blijven rijden.

0
Baard 30 april 2022 om 18:16

Gewoon een stuk omhoog lopen, geeft Froome ook geen windeieren gelegd. Hopelijk heeft Dennis van WvA training gehad in het fietswisselen.

0
Wheely 30 april 2022 om 18:24

Ze mogen er altijd een beroep op doen Limal, uurtje factuurtje! Mede om die reden zal ik nog niet uitspreken wat mij de beste optie lijkt.

0
Derierre de la course 30 april 2022 om 20:22

Met die 12-20 seconden wordt dat uurtje maar een heel klein factuurtje.

0
Turtlehead 30 april 2022 om 20:53

@Baard: tegenwoordig is ‘dezelfde tijd als Mollema’ geen geruststellende gedachte. Overigens zou het voor Froome in zijn huidige conditie nog een flinke verbetering betekenen, maar dat terzijde.

0
Wim Kruithof 30 april 2022 om 17:40

zou voor Dennis echt een absolute hoofdprijs zijn als hij deze meerdaagse naar zich toe kan trekken. Zoveel wint hij niet – los van baan en tijdritfiets – dus ik zou het bijzonder knap vinden. Hij is elke etappe alert en fris.

Hulde.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 17:50

Kat in ’t bakkie, Wim. Ik zie hem morgen de tijdrit nog wel winnen ook. Zo ongelooflijk zwaar is ie niet. Inderdaad prima gereden deze week, dus dik verdiend.

0
Wim Kruithof 30 april 2022 om 20:09

ik hoop het Franco!

0
Geel Zwarte Bril 30 april 2022 om 18:06

Hij kan kijken wat de concurrentie doet qua wissel en dan zijn keuze daarop afstemmen.

0
Turtlehead 30 april 2022 om 20:54

Als ‘de concurrentie’ bij de voet van de klim is, is hij al gestart.
Maar vergeet het maar: je kunt je de wisseltijd niet veroorloven.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:22

Het zou wel wat zijn als Kruijswijk morgen de tijdrit pakt. Een dikke middelvinger naar al zijn criticasters.

0
Marik 30 april 2022 om 18:23

Ik kan je nu al verzekeren, dat doet hij niet.
Ik moet wel eerlijk bekennen, Steven begint er een klein beetje door te komen dit jaar. Hij heeft het woord *diesel* een hele nieuwe betekenis gegeven.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:25

Het winnen niet? Of het opsteken van zijn middelvinger niet?

0
Limal 30 april 2022 om 18:28

Steven is een beleefde jongen, maar voor jou maakt hij vast een uitzondering, Franco.

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:30

Ah, je hebt nog iets toegevoegd aan je reactie (doe ik ook wel eens, geen probleem zolang je de reageerder maar niet voor lul zet). Bedoel je met *diesel* obsoleet?

0
Franco Ballerini 30 april 2022 om 18:36

@Limal: Haha, dat mag (en misschien wel moet) hij best doen. Hopelijk bewijst hij daarna mijn ongelijk.

0
Turtlehead 30 april 2022 om 20:55

@Marik: Poetin ook (@Russischedieselschaamte)

0
Bimbo Visma 30 april 2022 om 19:00

Dennis is nog steeds de underdog zeker?

0
biazzi13 30 april 2022 om 22:50

Zou Dennis ook de tijdrit winnen of zien jullie iemand anders??

0

Headlines

Populair

Materiaalzone