Rohan Dennis: “Ik merkte dat INEOS op veel vlakken Jumbo-Visma kopieerde”

dinsdag 11 januari 2022 om 19:46
Rohan Dennis: “Ik merkte dat INEOS op veel vlakken Jumbo-Visma kopieerde”

foto: Cor Vos

Rohan Dennis heeft om meerdere redenen ervoor gekozen om deze winter INEOS Grenadiers te verruilen voor Jumbo-Visma. In een korte video die door zijn nieuwe ploeg is gepubliceerd, zegt de Australische tempobeul dat zijn nieuwe team technisch beter is en dat INEOS Grenadiers de geel-zwarte formatie ‘op veel vlakken aan het kopiëren was’.

“Er zijn veel dingen waar de ploeg heel goed mee bezig is”, zegt Dennis. “Ik merkte toen ik bij INEOS zat dat ze Jumbo op veel vlakken kopieerden. En ik dacht: waarom zou ik in een ploeg willen zitten die een andere ploeg kopieert? Waarom zou ik dan niet voor díé ploeg gaan rijden? Dus eigenlijk wilde ik hierheen verhuizen omdat het technisch gezien een betere ploeg is. Het ziet eruit als een geweldige structuur.”

Voor de Australiër is het ook een soort terugkeer op het oude nest. In 2011 koerste hij namelijk voor de continentale tak van de ploeg, die toen nog Rabobank heette. “Ik kom ook terug naar waar ik ooit begon, toen ik in 2011 bij Rabobank zat. Het is nu een beetje anders, want toen was het een continentale ploeg. Het is een heel mooie stap en ik kijk ernaar uit: Jumbo-Visma is op dit moment de toonaangevende ploeg.”

Droomaanwinst
Sportief directeur noemde Dennis een ‘droomaanwinst’. “Daar probeer ik me niet te veel van aan te trekken. Het zorgt wel voor een beetje druk als je zo’n label krijgt. Het is geen druk die ik niet fijn vind, het doet me beseffen hoe belangrijk ik ben in de ploeg. Ik kom hier niet alleen om plezier te hebben. Je bent hier om je werk te doen, om te blijven presteren en dat is wat ik graag doe. Het is een van de dingen waar ik mijn hele carrière voor heb gewerkt, om op dit punt te komen. Het is altijd een doel geweest om een van de beste renners van de wereld te worden.”

De Australiër is een van de zes renners bij Jumbo-Visma die al verzekerd zijn van een plekje in de selectie voor de Tour de France, samen met Wout van Aert, Steven Kruijswijk, Sepp Kuss, Primož Roglič en Jonas Vingegaard. “Het grote doel voor mij en de ploeg is de Tour de France. Het is een enorme koers, een circus, en ik wil echt deel uit maken van een ploeg die mogelijk kan winnen. Ik zal proberen de ploeg te helpen om Tadej Pogačar te verslaan. Ik mag hem graag, maar het is de vijand.”

Dennis begint later deze maand aan het nieuwe seizoen. In Australië doet hij mee aan het Santos Festival of Cycling, de alternatieve etappekoers voor de afgelaste Tour Down Under.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Thijs E 11 januari 2022 om 19:57

Valt me op dat Pogacar goed ligt in het peloton. Verder een helder verhaal van Dennis waar (in de vertaling) ook hij de Tour als circus aanduidt en erg doelgericht en zakelijk overkomt.

bswinkelss 11 januari 2022 om 20:03

Toch wel een kleine sneer naar ineos. Ik kon er wel om lachen moet ik zeggen.

Murcia 11 januari 2022 om 20:03

Dennis is altijd met plezier blijven terugdenken aan zijn tijd bij BMC en TJV is in haar huidige opzet de opvolger van die ploeg. Een geweldige focus op de tijdrit discipline en aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen op dat gebied met nerds als Heijboer en Blocken. In zekere zin zijn ze INEOS voorbij gestreefd. Rohan gaat schitteren als je hem zich belangrijk laat voelen en dat zal de taak van Heijboer en Merijn worden.

Dikke Vrouw 11 januari 2022 om 20:08

Ik mag hem graag, maar het is de vijand haha. En of!

hardloop 11 januari 2022 om 20:19

Het lijk hier wel meer jumbo dan wielerflits

Petje 12 januari 2022 om 01:36

Genieten. En misschien was de presentatie vandaag.

Michelangelo 11 januari 2022 om 20:28

Toch wel interessant hoe de ploeg veranderd is van het lachertje van de WT (in de Blanco tijd) naar de ploeg waar 1 van de meest veeleisende renners wil gaan rijden vanwege de structuur, materiaal, omkadering etc.

Als je het mij vraagt misschien wel de grootste overwinning van TJV in de afgelopen jaren. Met dank aan Roglic en Groenewegen….

Wim Kruithof 11 januari 2022 om 21:20

volledig met je eens. De woorden van Dennis lijken een welgemeend groot compliment aan de omkadering van de ploeg. Wat een weelde, dat een Nederlandse ploeg mondiaal zo toonaangevend kan zijn.

En met de huidige sponsoren lijkt de toekomst er prachtig uit te zien. Die Tour de France moet er toch een keer van komen. Met Roglic, of in een later stadium met Vingegaard wellicht.

fietsvriend 12 januari 2022 om 09:02

Roglic verdient het natuurlijk (nou ja, soort van) maar zou het in het licht van ‘het verhaal’ mooi vinden als het uiteindelijk dan toch met een Deen lukt. Een Deen die het begin vd ondergang inluidde en een Deen die na de herrijzenis de kroon op het werk zet.

(Mooiste zou natuurlijk met Dumoulin zijn).

De haai van Messina 12 januari 2022 om 23:35

Helemaal mee eens

Dikke Man 11 januari 2022 om 20:30

Het gras van de buurman is altijd groener. Binnen een paar jaar is hij weer elders. Rare jongens die onbetrouwbaarkezen.

Polleke 11 januari 2022 om 20:38

Hij is destijds niet zo welgemutst vertrokken bij dezelfde organisatie, iets met een hoedje en wind…

bellevue 11 januari 2022 om 22:04

wat gebeurde met het hoedje?

Bazzz 11 januari 2022 om 21:09

En als hij bij jumbo vertrekt één deze jaren is het omdat Jumbo geen lekkere frieten had.

Dit soort reacties kan je weinig mee. Hij lijkt me niet de makkelijkste en hoop dat jumbo hem een beetje in het gareel kan houden

Peetvader 11 januari 2022 om 22:00

Of omgekeerd natuurlijk

bellevue 11 januari 2022 om 22:04

hahah dit is wel een heerlijke simultane kontlikkersneer.

De Cabybara van de Conradkade 11 januari 2022 om 22:19

Hopelijk straks in de Tour niet weer een volgende aflevering van ‘Wie weet waar Rohan Dennis?’

Titaantje 12 januari 2022 om 02:21

daar kon ik wel even smakelijk om lachen

Barry Batsbak 12 januari 2022 om 08:20

Erg fraai!

lo squalo dello Stretto 12 januari 2022 om 08:38

Die schrik zit er bij mij ook in. Toch wispelturig en nu al zeker van zijn plaats. Ik was voor een andere optie gegaan.