Roglic verstevigt leidersplaats World Ranking, Van Aert beste eendagsrenner
© Cor Vos
dinsdag 6 oktober 2020 om 09:47

Roglic verstevigt leidersplaats World Ranking, Van Aert beste eendagsrenner

Met zijn zege in Luik-Bastenaken-Luik heeft Primož Roglič zijn leidersplaats op de UCI World Ranking verstevigd. Wout van Aert schuift een plekje op, van vier naar drie. In de One Day Race World Ranking neemt Van Aert de leiding over van Jakob Fuglsang.

De One Day Race World Ranking en de Stage Race World Ranking werden pas begin vorig jaar door de UCI in het leven geroepen. Met dank aan zijn regelmaat voerde Greg van Avermaet het klassement van de beste eendagsrenners aan tot eind februari van dit jaar. Ook Alexander Kristoff (maart) en Jakob Fuglsang (sinds augustus), voerden een tijdlang de ranglijst aan, maar sinds vandaag prijkt Wout van Aert dus op één. De dubbele vice-wereldkampioen telt exact 300 punten voorsprong op… Mathieu van der Poel. Julian Alaphilippe is derde.

Primož Roglič voert de Stage Race Ranking aan, voor Tadej Pogačar en Miguel Ángel Lopez. Daarin is Remco Evenepoel de beste Belg op plaats 10, Wilco Kelderman de beste Nederlander op 17. Ook in de algemene ranking World Ranking blijven de twee Slovenen op één en twee, voor Van Aert, Van der Poel en Fuglsang.

Team UAE Emirates voert het ploegenklassement aan, voor Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step. Slovenië gaat België en Frankrijk vooraf in het landenklassement. Wie alle rankings in detail wil bekijken of bestuderen, kan dat via deze link.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
57 Reacties
06-10-2020 09:52
Ik vind het nog altijd spijtig dat er geen echte Wereldbeker meer is voor de klassieke renners. Daar was toch een pak meer prestige en strijd aan verbonden dan aan dit verborgen klassementslijstje.
    06-10-2020 10:11
    Helemaal eens, maar je kunt zeggen van de UCI wat je wilt: deze rankings kloppen goed.
    06-10-2020 10:13
    Welnee, er is niemand of nauwelijks niemand meer die zijn focus kan/wil leggen op alle koersen uit de oude wereldbeker. Daarmee zou het sowieso een wassen neus zijn. Wie combineert bijvoorbeeld nog de Ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik?

    Doen alsof het wielrennen sinds 2004 niet meer veranderd is, is.. tsja.

    En, was er echt wel strijd vroeger? Hoeveel renners maakten nou echt een doel van het klassement? Er was gewoon strijd in de klassiekers, veel meer niet.
    06-10-2020 11:02
    En zo kennen we jou fantastische mening ook weer Solitary, bedankt om ze zo genuanceerd met ons te delen.

    Ik herinner mij jaren waar het op de laatste wedstrijd aan kwam voor de eindwinst. Net zoals in de Superprestige en Wereldbeker in het veldrijden bvb, wat altijd extra pigment geeft aan die wedstrijden. Ook nu nog.
    06-10-2020 11:26
    Ik kan @solitaryshell best goed volgen hoor. Om een voorbeeld te geven: tot een paar jaar terug was bij het vrouwenwielrennen de WB-trui echt nog een doel maar nu daar ook de aantallen koersen groeien is het veel meer bijvangst geworden. Dan is dat in het mannenwielrennen nog veel minder relevant. Misschien in 2004 nog wel, maar nu echt niet meer. Truitjes verdelen is natuurlijk leuk, maar wat mij betreft mag er best wat meer prestige achter zo'n trui zitten. Ik zou bijna liever de winnaar van de TDF het hele jaar in een speciale trui zien rondrijden dan de nationaal kampioen van land X of Y. Geef die maar lekker een vlaggetje op de mouwtjes.
    06-10-2020 11:53
    @Solitaryshell
    Is dat erg? Klassementsrenners in een grote ronde vinden ook niet alle etappes op hun maat. Mag best een koers tussen zitten waarin het lastiger is om top 20 te rijden of die wordt overgeslagen.
    06-10-2020 15:30
    Nee, is niet erg, maar het maakt de uitslag van de wereldbeker wel nietszeggend. Het probleem zit er in dat niemand aan het begin van het seizoen zoiets zal hebben van : ik ga zoveel mogelijk van deze klassiekers rijden en daar ook presteren om de wereldbeker binnen te halen. Dat is nooit het hoofddoel, gaat het ook nooit meer worden en is hooguit een bijzaak, iets dat hooguit later in het seizoen nog een doeltje wordt als je toch al hoog staat.

    Daarmee verschilt het al wezenlijk van veldrijden, daar doet het er echt toe en doet ook iedereen mee omdat iedereen die veldrijdt en kans maakt op de wereldbeker ook graag alle wereldbekerwedstrijden wil rijden en kan rijden en ook in alle wedstrijden uit de voeten kan.

    Er zijn geen renners meer die top zijn in alle wedstrijden van de oude wereldbeker. Wat heeft het voor zin om een klassement op te maken van koersen zo divers als Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, de Amstel Gold Race, Parijs-Tours en de Cyclassics? Wat zegt dat klassement dan en verwacht je dan echt dat pak 'em beet een Alaphilippe dan echt een doel gaat maken van de Cyclassics, Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen (koersen die hij nooit heeft gereden) om punten te scoren voor de Wereldbeker (ten koste van renners die daar wel uit de voeten kunnen).

    Als het antwoord nee is, dan geeft dit al aan dat het heroprichten niet meer is dan een hang naar een periode die nooit meer terugkeert. Dit klassement wordt dan gewonnen door een renner die bij toeval het beste presteert in zijn eigen discipline. Ik zit daar niet op te wachten in ieder geval, dat voegt wat mij betreft echt niets toe.
    06-10-2020 16:39
    Als er een trui, een geldprijs en prestige aan vast hangen, dan gaan er altijd renners voor rijden. Dat jou dat niet interesseert is een hele andere zaak.
06-10-2020 09:53
1 punt achterstand heeft het team Jumbo... dit gaat goed komen!
En dat zonder de Plus en Groenewegen.
    06-10-2020 10:05
    Ja denk ik ook. Giro Vuelta en dr klassiekers met van Aert nog. Weet niet waar Pogacar nog start maar ga er toch van uit dat tjv de eerste plek gaat overnemen.
    06-10-2020 10:19
    Met Formolo (mits die fit wordt), Philipsen en Kristoff zie ik UAE ook nog wel een hoop punten pakken. Maar het lijkt me dat TJV wel eerste kandidaat. Al is DQS in Vlaanderen wel een vaste slokop.
    06-10-2020 10:47
    Hoe werkt die teamranking? Als ik kijk naar de individuele renners, dan kan ik met geen mogelijkheid een formule verzinnen waarmee UAE boven TJV komt, dus er speelt waarschijnlijk meer mee dan de resultaten van individuele renners.
    06-10-2020 10:53
    Uae wordt zwaar onderschat door bijna iedereen. In bijna elke wedstrijd zitten ze bij de 1e 10. In elke meerdaagse wedstrijden staan ze goed in het klassement. en ze winnen ook veel. Veel verschillende renners trouwens. 11 of 12 als ik me niet vergis.
06-10-2020 09:53
Staat TJV nou een puntje onder UAE? Dan wordt het nog spannend. Maar dan moeten ze natuurlijk ook DQS achter zich weten te laten.
06-10-2020 09:58
Of dat spannend wordt (uae tegen jumbo) weet ik niet. Kruijswijk kan de giro nog zomaar winnen, dat kan ook met roglic/dumoulin in de vuelta en met wout voor de klassiekers heb je ook de topfavoriet. Normaal zouden ze de wt ranking op plek 1 afsluiten
    06-10-2020 10:15
    UAE gaat ook wel punten scoren in de Giro. (McNulty, Gaviria en Ulissi). Tevens ben je als JV in de Giro erg afhankelijk van 1 renner. Als die niet scoort bijna geen punten. DQS heeft meerdere renners die punten in de Giro kunnen scoren. DQS rijdt ook nog de Brabantse Pijl en Scheldeprijs waar ze eenvoudig kunnen scoren. Als de Vuelta doorgaat wordt JV wel eerste in de UCI ranking. Anders moet ik het nog zien.
    06-10-2020 10:44
    Deze ranking zijn op 'rolling basis', dus Jumbo heeft juist veel punten te verdelen ivm vuelta winst en derde plek giro van vorig jaar. Na afloop giro zal roglic een hoop punten verliezen en heel dicht bij Pogacar staan.
    06-10-2020 11:01
    Vorig jaar waren de Giro en de Vuelta op deze datum al verreden, dus het zou me verbazen als die punten nog in het 'rolling' systeem zitten.
    06-10-2020 11:06
    dat zitten ze nog wel Xistnc. Kijk maar bij roglic zijn punten.
    06-10-2020 11:26
    @jealgu @Sephiroth@Xistnc Teamranking is op basis van de prestaties dit jaar. Individuele ranking is rolling. Kijk zelf maar na.
    06-10-2020 11:37
    klopt wat HarryJohan zegt, dat is eigenlijk behoorlijk bizar

    Individueel en ook voor de Nations ranking is het rolling, daar heeft Roglic 4890 punten
    Voor de Teams ranking telt alleen 2020 daar heeft hij 2511 punten

    (ook goed voor Alpecin trouwens dat de Teams ranking niet rolling is, anders hadden ze nog heel wat punten te verdedigen)
    06-10-2020 11:49
    Op zich wel logisch. Anders start Ineos bijvoorbeeld volgend jaar met veel punten omdat er punten meegeteld worden die renners bij andere ploegen behaald hebben. Nation ranking wordt gebruikt voor vaststellen aantal deelnemers op EK, WK en OS. Goed dat dat rolling is. Individuele ranking wordt oa gebruikt voor de plek van de volgauto in klassiekers. Daarom zit JV nu gebeiteld als Van Aert start de komende wedstrijden. Van Aert heeft ook nauwelijks punten te verdedigen in de wedstrijden die dit jaar nog gereden worden.
06-10-2020 10:04
Toch vind ik dat Wout daar snel weg moet... wat een baggerploegje, dat TJV!!! /[sarcasme uit]
06-10-2020 10:27
En Slovenië nummer 1 als land. Als je dat een paar jaar geleden voorspeld zou hebben was je echt vierkant uitgelachen. Benieuwd of België daar nog wat aan kan doen de komende klassieker periode.
    06-10-2020 10:35
    Dat is redelijk bizar ja, het land heeft 2 miljoen inwoners. Al is Vlaanderen met 6 miljoen ook niet heel groot, en die domineren al jaren het wielrennen.
    06-10-2020 10:36
    Door de kleine kalender valt het minder op dat er bij Slovenië maar twee zijn die echt scoren. Maar uitgelachen was je wel ja.
    06-10-2020 11:06
    tendam, het wielrennen? of het eendaagswielrennen ;-)
    06-10-2020 11:29
    @tendam Belgie heeft bijna 12 miljoen inwoners. Onzinnig om de Walen niet mee te rekenen om een punt te willen maken. Ze hebben relatief weinig profs, maar wil je in Nederland de de provincies waar bijna geen profs zijn ook van het aantal inwoners af trekken?. België is gewoon één land.
    06-10-2020 11:44
    Wat Slovenië ook wel helpt, is dat in de landenranking slechts de resultaten van de beste 8 renners per land meetellen.

    Gezien de ranking rolling is, zal Slovenië nog wel wat punten verliezen, vooropgesteld dat Pogacar de Vuelta niet rijdt en daar nog heel wat te verdedigen heeft.
    06-10-2020 11:45
    België is één land, maar Vlaanderen is het wielergekke gedeelte. Volgens mij zeg ik daarmee niks raars, de enige Waalse topper is momenteel Gilbert.
    06-10-2020 12:44
    Over "Belgie is één land" kunnen we anders ook nog een boompje opzetten.
06-10-2020 10:33
En dan heeft Roglic nog de Dauphiné-zege aan zich voorbij laten gaan.
    06-10-2020 10:40
    ja, da's waar - en als Van Aert niet had geweigerd om kopwerk voor hem te doen, dan was hij ook nog wereldkampioen geworden (grapje).
    06-10-2020 10:41
    Nou, je maakt een grap, maar als Van Aert in die waaierrit op kop had gereden had Roglic misschien wél de Tour gewonnen :)

    (laat het Wuyts maar niet horen)
    06-10-2020 13:32
    Tendam
    Niet misschien maar zeker
06-10-2020 10:37
Vooral die .16 in de score van DQS is wel intrigerend. Blijkbaar kun je bij bv de Tour of Colombia nog minder dan een punt krijgen voor een tweede plaats in de eerste etappe terwijl je er 3 krijgt voor plek 3 in etappe 3.... bijzonder allemaal :)
    06-10-2020 10:40
    Die eerste etappe was een ploegentijdrit. Dan worden de punten verdeeld over de renners.
    06-10-2020 11:21
    @SolitaryShell dan zou DQS nog gewoon 3 punten verdiend moeten hebben in die etappe...
    06-10-2020 11:37
    Klopt verdeeld over de renners die daar reden. De top 10 van de renners tellen mee voor de teamranking. Veel renners die daar reden staan niet in de top 10 bij DQS, misschien maar 1, 2 of 3 renners. Dit geldt ook voor de andere TTT. Oftewel voor de temranking dan geen 3 maar bijvoorbeeld 1,5.
06-10-2020 11:28
In het artikel mag wel staan hoe deze lijsten tot stand komen.

Voor de teamranking wordt elke dag tot een jaar teruggekeken. De punten van de Vuelta hoeft Roglic dus niet meer te verdedigen voor Jumbo. Alleen nog Lombardije, Tre Valli Varesine en Chrono des nations, waarvan hij een deel dus niet kan verdedigen. Opvallend: Fuglsang heeft in de team ranking op dit moment voor Lombardije punten uit 2019 en 2020.

Voor de individuele rankings lijken koersen van vorig jaar pas te vervallen, als de edities van dit jaar zijn verreden. Roglic staat gigantisch hoog, mede omdat hij nu punten van afgelopen tour heeft naast de Giro en Vuelta van vorig jaar. Andersom: Klassementsrenners die vorig jaar alleen de Tour reden en dit jaar geen tour, maar wel giro of vuelta zullen dus nog een flinke sprong maken in de ranking.

Maar sommige koersen met een uitgestelde datum worden dit jaar alsnog niet verreden. Van Der Poel pakte 500 punten in de Amstel, maar die zijn in de individuele ranking verdwenen sinds het begin van het compacte seizoen op 4 augustus. (Terwijl het pas sinds een week bekend is?) En mede daarom staat hij nu achter op Van Aert. Van de andere kant kan hij nu wel zijn 275 punten voor zijn 4de plaats in Gent-Wevelgem verdedigen.

Dus sommige speculaties hierboven mogen opnieuw. ;)
    06-10-2020 11:47
    Klopt wat je zegt, behalve voor de Team Ranking.
    Daar zijn het enkel de punten van 2020 die tellen.

    Die punten van Lombardije, Tre Valli en Chrono des nations staan er idd nog bij als je op Roglic zijn details klikt, maar je moet even zelf de optelling maken, dan zie je dat die punten NIET in zijn puntentotaal worden meegeteld. Verwarrend, maar lijkt me een database foutje.
    06-10-2020 12:04
    Huh, raar... maar bedankt. Het zit dus toch anders dan ik dacht.
06-10-2020 11:48
Pcs ranking zegt toch andere lijsten hoor, waar zit het verschil dan? Plus raar jaar ook normaal staat qst altijd eerste bij de teams en hebben al jaren de meeste zeges
    06-10-2020 11:55
    PCS neemt die lijsten niet meer over lijkt het, die vinden hun eigen punten systeem belangrijker.
    06-10-2020 12:11
    Normaal gesproken heeft DQS ook al minstens een monument en een paar meer wedstrijden van het niveau Kuurne gewonnen, maar hun wedstrijden moeten er nog aankomen. Al zijn ze daar ook niet echt topfavoriet gezien de vorm van bijvoorbeeld Kragh, vd Poel, Van Aert en Pedersen.
    06-10-2020 12:13
    DQS haalt veel zeges in kleinere wedstrijden, nationale kampioenschappen en in sprints in rondes. In kleinere wedstrijden zijn terecht minder punten te verdienen dan in WT wedstrijden. Daarnaast leveren Algemeen klassement in rondes punten op.
    06-10-2020 12:17
    @Dario Er zijn al veel wedstrijden geweest waar DQS normaal goed scoort en dit jaar tegenvalt. Evenepoel heeft begin dit jaar goed gescoord en in de ronde van Polen. In de nationale kampioenschappen heeft DQS zoals gewoonlijk ook weer veel punten gescoord en overwinningen behaald.
    06-10-2020 12:29
    Nationale kampioenschappen winnen valt een jaar lang op, maar zijn maar 100 puntjes. 5 truien komen overeen met de Amstel winnen.
    Jumbo heeft nu 2 a 3 monumenten gewonnen, DQS slechts renners uitgeschakeld om monumenten te winnen.
    06-10-2020 14:40
    Klopt dat Nationale kampioenschappen maar relatief weinig punten oplevert, maar telt wel als een overwinning. Er zijn ploegen die hier veel overwinningen mee scoren.
06-10-2020 12:04
Sorry UCI maar op deze manier kunnen we er als publiek geen chocola van maken natuurlijk. Sportief gezien is het nou niet echt interessant, misschien wel leuk als indicatie hoe goed een bepaalde renner of ploeg het doet maar daar is PCS toch wel een stuk informatiever in.
06-10-2020 12:12
De rankings en hoe ze tot stand komen zijn wel verwarrend, maar feit blijft dat je de toprenners en ploegen van het seizoen echt wel makkelijk er uit kunt pikken. Bij Roglic valt gedurende zijn carriere vooral op hoe constant hij is, al 42 overwinningen als prof maar ook een bizar hoog aantal top 3 plekken gerelateerd aan koersdagen. De renner van dit jaar is natuurlijk gewoon Wout. Ik weet dat RVV en PR nog gereden moeten worden maar zijn resultaten zijn toch het meest indrukwekkend nu al.
06-10-2020 12:14
Ik vind het persoonlijk mooier dat bij een rollende ranking de punten pas vervallen op het moment dat een koers opnieuw verreden is (in het geval deze op een andere datum wordt verreden dan het jaar daarvoor, wat nu heel relevant is).

Zo zitten er in de PCS ranking dus 0 punten in van bv. Giro, Vuelta, Vlaanderen en Roubaix. De PCS Ranking is dus totaal scheef op het moment (en naar mijn mening waardeloos...)

In de UCI Ranking tellen deze punten nog wel mee.

Een dikke +1 voor de UCI
    06-10-2020 12:41
    Ik vind het eerder omgekeerd. De PCS Ranking gaat over de wedstrijden van de laatste 12 maanden en dus de wedstrijden van dit jaar en is dus veel meer accuraat. De stand weerspiegelt ook veel met de werkelijkheid. Het zijn dezelfde drie renners op kop, maar de verschillen zijn veel kleiner en Pogacar staat boven Roglic.

    In de Uci ranking gaat Roglic nog super veel punten verliezen door het verlies van de giro en misschien ook de vuelta en gaan Van Aert en Alaphilippe nog veel punten scoren in de Vlaanderen en voor Van Aert ook nog in Roubaix wegens mindere resultaten vorig jaar.
06-10-2020 13:34
Niet zeker hoor dat TJV UAE in gaat halen.
Voor de Vlaamse klassiekers heeft TJV een erg zwak team, muv WvA.
    06-10-2020 15:32
    Eindklassementen van grote rondes wegen zwaar door.

    Het lijkt me waarschijnlijk dat Kruijswijk wel (ruim) voor McNulty zal eindigen in de Giro. Ik durf ook vermoeden dat Roglic/Dumoulin het in de Vuelta wel aanzienlijk beter zal doen dan Formolo/Aru. En als dat niet gebeurt, dan laat Jumbo dat gewoon zelf liggen, want dat zouden ze gemakkelijk moeten halen.
06-10-2020 13:35
Hoe de puntentelling ook gekozen wordt, er zal altijd discussie ontstaan omdat er veel verschillende soorten koersen zijn. Ondanks dat vind ik dat de krachtsverhoudingen nu redelijk goed in beeld zijn gebracht. Wel opvallend hoe laag Sagan nu staat (43e).
06-10-2020 13:49
Roglic dus toch op kop voor Wout.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine