Roglic raakt leiding kwijt in Vuelta: “Had niet mijn beste dag”
Primož Roglič verloor zondag op de Alto de l’Angliru de leiderstrui in de Vuelta a España. De kopman van Jumbo-Visma kwam in de slotkilometers in de problemen en moest het rood afstaan aan Richard Carapaz, die tien seconden voor Roglič over de streep kwam. “Ik had niet mijn beste dag”, vertelt Roglič na afloop.
De Sloveen, die al drie etappes wist te winnen, vond de Angliru maar een steil ding. “Het was een te lastige beklimming voor een sprinter”, geeft hij aan. “En ik had niet mijn beste dag, maar uiteindelijk is het wel goed. Ik ben blij met dit resultaat.”
Roglič weet namelijk dat dinsdag, daags na de rustdag, een individuele tijdrit wacht. “We kunnen nu toewerken naar die tijdrit. Het zal een lastige tijdrit worden, maar ik ga mijn best doen. Dan zien we wel hoe we ervoor staan na afloop van de tijdrit”, aldus Roglič, die nu tweede staat in het klassement.
De achterstand van Roglič, die dinsdag in de tijdrit start in de groene trui als leider van het puntenklassement, op Carapaz bedraagt bij het ingaan van de slotweek tien seconden. Hugh Carthy en Daniel Martin staan op respectievelijk 22 en 25 seconden van de Sloveen.
Er gaat zeker niet gewisseld worden van fiets dinsdag? Wat een stijgingspercentages op het laatst!
Normaal moet Roglic in de tijdrit flink wat tijd kunnen pakken en de zwaarste bergritten zijn geweest. De eindzege moet er zeker nog inzitten, maar en kan nog veel gebeuren.
Roglic pas vijfde zullen velen zeggen, maar tien seconden stelt natuurlijk niets voor.
En ten op zichtte van Carapaz, Carthy en D. Martin al helemaal niet. Daar zal Roglic geen schrik van hebben in de tijdrit.
Deze tien seconden zullen aanvoelen als oké.
Ik verwacht gewoon dat hij na dinsdag minimaal één minuut heeft op Carapaz en misschien wel twee op Carthy en Martin die beiden geen tijdrijders zijn.
En zwaarder dan de Angliru wordt het ook niet meer.
Bovendien gunde TJV Sepp Kuss vorig jaar ook een zege nadat Roglič een goede voorsprong had opgebouwd in het klassement. Ik tip Kuss dan ook voor de aankomst volgende week zaterdag.
In de tijdrit verwacht ik dat hij een minuut zou moeten pakken op de rest. En dan wordt het een kwestie van slim koersen, overleven, en waar mogelijk nog wat secondes pakken.
Hoe dan ook nu al hoed af voor zijn seizoen. Van begin tot eind strijdend voor de eindzege in iedere ronde die hij mee doet.
Vooral jammer dat Sepp bij hem bleef, had misschien voor de etappe kunnen gaan zo makkelijk als die fietste. Had misschien wel kunnen gaan in de laatste km want denk niet dat veel had uitgemaakt maar zal vooral voor moraal wel goed zijn voor Primoz. Maar sowieso hele team geweldig goed eigenlijk. 5 man bij eerste 20 of zo. En Hofstede ook nog als 53ste.
Anderhalve minuut pakken in deze tijdrit op beide mannen zou zo maar kunnen. Met dan nog één echte bergetappe, zal het lastig worden om Roglic nog in te halen.
De jonge Nederlanders en Belgen die zich tonen tijdens een rit als deze. Weliswaar niet voor de hoofdprijzen, maar het feit dat ze in een rit als deze iets durven te ondernemen is al een mooie opsteker richting de toekomst. Dus petje af richting Goossens, Arensman, Van den Berg en Hofstede.
Grote klasse ook van Guillaume Martin, ik heb wel bewondering voor de wijze waarop hij strijd voor de bollen. Hij is de trui waardig in ieder geval, en ik hoop dat hij in rit 16 de ritzege zou kunnen pakken want dat zou toch wel een mooie bekroning zijn van een erg sterk seizoen.
- San Juan 7e
- Ardèche Classic 3e
- Royal Bernard Drome Classic 4e
- Parijs-Nice 12e
- Mont Ventoux Challenge 3e
- Tour de L'Ain 8e
- Critérium du Dauphiné 3e
- Frans Kampioenschap 14e
- Tour de France 11e
- WK Imola 13e
- Luik-Bastenaken-Luik 14e
- Vuelta a España voorlopig 16e en hard op weg naar de bergtrui.
Betreffende Roglic, als dit een mindere dag was dan zit het met z'n tweede Vuelta zege wel in orde. (Als dit inderdaad z'n enige slechte dag blijft uiteraard.)
Vorig jaar in de Giro kregen ze een tijdrit van 34 kilometer voorgeschoteld waarin op het einde ook geklommen diende te worden, en toen pakte hij 1min55 op Carapaz en 1min30 op Carthy. Stel dat hij nu slechts een minuut pakt in het klassement dan nog moet hij op de beklimming van aankomende zaterdag op La Covatilla echt instorten om z'n rode leiderstrui kwijt te raken. In ritten 14, 15, 16 en 18 zien we "normaal" gezien geen tijdverschillen tussen de toppers.
Maar wat er verder ook gebeurd deze ronde, sowieso alle complimenten richting Primoz die na deze ronde ook weer "gewoon" de nummer één positie op de UCI ranglijst zal innemen. En dus voor het tweede jaar op rij zal afsluiten als beste renner van de wereld.
Ik hoop dat hij nog heeeeeeel lang bij Jumbo blijft en dat hij volgend seizoen een sterke Kruijswijk en Dumoulin aan z'n zijde mag hebben. Mocht de laatste tegenvallen dan wordt het tijd om met Kuss eens richting klassement te gaan denken. Want die toont toch echt keer op keer aan misschien wel de beste klimmer ter wereld te zijn.
Waarschijnlijk wel. Maar Kuss heeft zelf al aangegeven op z'n vroegst vanaf volgend seizoen ook eens voor een klassement te willen gaan. Naar het schijnt werken ze erg hard aan het verbeteren van z'n tijdrit bij Jumbo, om daar iig de schade wat meer te beperken in de toekomst. Want dat blijft toch wel z'n achilleshiel.
Neem nou zo'n Tour van volgend jaar, in de 58km aan tijdritten verliest hij makkelijk vier a vijf minuten op mannen als Evenepoel, Dumoulin, Thomas, Roglic, Almeida enz enz enz.
Dus hem uitspelen in een grote ronde met veel TT kilometers is dan al bijna geen optie. Ik zie hem dinsdag ook wel enkele minuten verliezen, al zal hij waarschijnlijk wel op reserve rijden natuurlijk, aangezien er niets op het spel staat voor hem.
Wellicht kan Kuss eerst voor het klassement strijden in een minderdaagse rittenkoers als Romandië, Baskenland of Catalunya. Als luitenant of als kopman starten is wel echt geheel anders en in kleinere ronden wennen lijkt me geen slecht idee.
Sloveense krant Delo schrijft daarover, dat Primoz Roglic een technische Probleem had direkt voor de Angliru bergetape.
"Net als zijn rivalen, zou hij Angliru met een 34x32 overbrengingsverhouding bergopwaarts, maar omdat hij een technische probleem had ermee voor de start, was het installeren van een zwaardere 34x30 overdracht nodig net voor de start. "
Dit verklaard veel.