Roglic komt met de schrik vrij: “Gelukkig kunnen we onze weg in deze Vuelta vervolgen”
Er was even wat commotie op de flanken van de Alto de San Jéronimo, toen het peloton werd opgeschrikt door een valpartij. Meerdere renners van Jumbo-Visma en INEOS Grenadiers waren betrokken bij de crash, waaronder klassementsmannen Primož Roglič en Adam Yates. De schade bij de Sloveen valt echter mee.
Ploegleider Grischa Niermann zag dat zijn ploeg er zonder veel kleerscheuren vanaf kwam. “Primož en Lennard (Hofstede, red.) zijn oké. Steven (Kruijswijk, red.) heeft een paar schaafwonden. Er was weinig aan te doen vandaag, wij vielen over de mannen van INEOS Grenadiers heen. Gelukkig zijn we erdoorheen gekomen en kunnen we onze weg in deze Vuelta vervolgen.”
Gladde wegen
Koen Bouwman maakte de val van zijn ploegmaats van dichtbij mee. “We reden vijfhonderd meter in een afdaling toen bijna onze hele ploeg viel. Spanje kenmerkt zich door gladde wegen en ik denk dat er wat olie op de weg lag. Dat was vervelend, maar we keerden gelukkig met zes man terug voor de echte afdaling begon. Primož en Steven vielen best hard, maar ze zijn oké. Uiteindelijk is het positieve dat we geen tijd hebben verloren.”
Roglič kwam uiteindelijk als twaalfde over de finish in Córdoba en staat nog altijd derde in het voorlopige klassement. Ook Sepp Kuss (25ste) finishte netjes in de eerste groep en staat er met een negende plaats ook nog altijd goed voor in deze Vuelta.
Je kunt gewoon niet meer van pech spreken bij Roglic, hij valt gewoon vreselijk vaak.
waar dit precies door komt is natte vinger werk, maar het meest voor de hand liggend is natuurlijk zijn relatief gebrekkige ervaring in het peloton.
Ook Poga zal zijn kennismakingen nog wel krijgen. Het asfalt is als een Magere Hein.
Verschil is wel dat Poga iets minder gebogen op zijn fiets zit, dus net even die paar extra centimeter overzicht heeft. Daarbij zat Poga als kind vaak op een éénwieler. Dan leer je wel wat balans is.
Ken jij het spel Domino? Hier kon Roglic/Jumbo weinig aan doen, lijkt mij zo.
Haha, er zijn inderdaad renners die meer op de grond liggen dan anderen. Valt mij altijd op dat ex-mountainbikers, zoals Sagan,Bernal bv, minder vaak op de grond liggen i.v.m. stuurvaardigheid.
De naam Lance Armstrong noem ik liever niet bij welke vergelijking dan ook, maar hoe vaak lag hij op zijn kokosnoot? Het zal twee keer in bij elkaar opgeld 20 grote rondes zijn gebeurd. Dat is geen toeval. Het is een bepaald soort van alertheid die in je genen zit.
Valt ook op dat Roglic altijd eerst lichtelijk valt in een ronde, om een paar dagen later die ene fatale smak tegen het asfalt te maken die hem dezelfde ronde kost. Want ja, wees niet verbaasd als het ook deze keer zo gaat. Hoezeer ik het ook hoop van niet: als iemand het verdient om te winnen is hij het wel. Overigens is het met Kruijswijk ook enigszins hetzelfde verhaal aan het worden. Ook hij pikt steeds meer een valpartij mee. Movistar profiteert hier intussen flink van. Ik houd mijn hart vast.
En dan hebben we het alleen over dit jaar..
De overige kwaliteiten van hem staan buiten kijf maar dit lijkt wel iets structureels ja.
Misschien is het gewoon inherent aan zijn stijl.
Primoz zoekt daar waar mogelijk toch altijd de kortste weg. Water kun je ook niet aanleren voor de omweg te kiezen. Dat is nog gewoon zijn schansspringer gen. Altijd bezig de minieme verschillen op te zoeken, en dat betekent ook grenzen verkennen. Zelfde met de podiumceremonies en interviews. Heb eigenlijk weinig toprenners hier bezwaar over horen maken. Primoz wel omdat hij ook hierin weer de kortste weg zoekt.
Kijk je dan uberhaupt wel wielrennen? In de Tour lag hij bij een valpartij veroorzaakt door een toeschouwer en kreeg hij later een beuk van Colbrelli. Beide keren weinig aan te doen, net als vandaag. Volgens mij valt het hele peloton met regelmaat maar heeft de 1 meer geluk dan de ander, of rijd in posities waarbij vallen minder voorkomt of wanneer ze wel vallen het niet opvalt bij het grote publiek.
En wat is dat toch met die Spaanse gladde wegen? Wat voor soort asfalt gebruiken de Iberiërs?
Misschien krijgt hij van de jury er punten voor :)
Maar ik zit geregeld met spanning op het puntje van de bank.
Kortom, doordat er gemiddeld per renner niet heel vaak gevallen wordt is er puur wiskundig een enorme variatie in het aantal vallen per renner te verwachten die helemaal niks met stuurmanskunst te maken heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen verschillen in stuurmanskunst zijn.
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/68%E2%80%9395%E2%80%9399.7_rule
Maar je hebt types als De Gendt, die eigenlijk nooit valt. Niet omdat hij goed kan sturen, maar omdat hij ofwel in de kopgroep rijdt, of wel achteraan in het peloton. Terwijl renners als Roglic met zijn knechten altijd wringen bij de eerste 30, en dus veel meer kans hebben om plat te gaan.
Het is dus meer dan toeval alleen. De aanname dat iedere renner evenveel kans heeft om te vallen klopt dus niet. Hoe past dat dan in de statistieken?
@Willem - Jazeker, gewoon alle Primoz-getallen sommeren.
Die 2x in de tour, vandaag. Dat had niks met stuurkunst te maken...
Vorige Vuelta die Roglic won viel hij 3/4 keer in 3 weken. Dus koning grote rondes winnen terwijl je op je snufferd gaat is hij al. Heeft overigens pas 1 grote ronde gereden in zijn carrière waar hij niet gevallen is.
Misschien zie ik het niet juist of zijn een paar momenten me meer bijgebleven, maar heb het idee dat de schade van een val midden in het peloton vaker meevalt dan aan rand of dicht tegen de randen. Uitgezonderd dat je mist dat je moet uitwijken voor straatmeubilair. Je gangbare positie in een peloton zou wel je risico kunnen vergroten of verkleinen.
Is Primoz nu zo goed dankzij of ondanks zijn regelmatige valpartijen? Is zijn risicovolle stijl nu juist niet een wezenlijk onderdeel van de renner Roglic, en haal je niet de angel uit de man door die stijl te kuisen.
Wie kent niet die afdaling waar Primoz volgens een razende Dumoulin in de slipstream van een motard de etappe won. Het zijn enkel de waaghalzen en creatievelingen die op een dergelijke manier glorie bereiken, en het zijn enkel de waaghalzen en creatievelingen die het mogelijke op hun bek gaan hierbij voor lief nemen.
Roglic heeft binnen 5 jaar een palmares bij elkaar gefietst wat geen enkele renner uit heden en verleden voor elkaar heeft weten te krijgen. Gaarne verwijs ik de twijfelaars naar de all time ranking van PCS. Alle renners boven Primoz hebben 2 tot 3 keer langer over hun palmares gedaan.
Stel je niet voor wat hij nog meer heeft kunnen bereiken zonder de valpartijen. Stel je voor dat de valpartijen juist hebben bijgedragen aan dit palmares.
Hij is gewoon de koning van de vuelta en verdient z'n kroon.