Roger De Vlaeminck: “Remco Evenepoel moet werken aan zijn stuurvaardigheid”
Roger De Vlaeminck, zelf twee keer winnaar van de Ronde van Lombardije, ergert zich aan diegenen die vragen om in de toekomst de Muro di Sormano opnieuw uit het parcours van de Ronde van Lombardije te halen. “De oorzaak van Remco’s val in de afdaling is een stuurfout, niet het parcours.”
Eerst even informatief: de Muro di Sormano werd in de Ronde van Lombardije voor het eerst opgenomen in 1960. Maar twee jaar later verdween de vijftien kilometer lange klim alweer, wegens.. té steil. Pas in 2012 werd de Muro di Sormano in ere hersteld naar aanleiding van de 70ste verjaardag van Felice Gimondi. Roger De Vlaeminck, die Il Lombardia won in ’74 en ’76, heeft de klim en bijhorende afdaling dus nooit in wedstrijd gedaan.
“Maar daar gaat het ook niet over”, vertelt de Meetjeslander aan WielerFlits. “Feit is dat je niet zomaar een afdaling uit een parcours moet halen omdat er een aantal valpartijen zijn gebeurd. Als renner moet je je aanpassen aan het parcours, niet? Kijk, alle respect voor Remco Evenepoel, maar die jongen reed pas in 2017 zijn eerste koers. Dat is drie jaar geleden. Het is dus niet abnormaal dat hij nog onvoldoende stuurvast is en dat hij een fout maakt.”
Veldrijden
“Maar daarom moet je het parcours niet gaan aanpassen. In een veldrit kan je ook lelijk vallen over de balken. Die halen ze er ook niet uit, hé. Nee, wie dat niet goed kan, gaat er trager over of stapt af. Kijk, de dood van Lambrechtje, dat is wat anders. Die jongen is op een recht stuk weg tegen een betonnen duiker geknald. Dat is een heel ander verhaal.”
De Vlaeminck vertelde het eerder al in de media en herhaalt zijn visie vandaag nog eens. “Waarom laten ze Remco niet wat crossen in de winter. In het veldrijden zal hij zeker beter leren sturen en bovendien komt dat ook nog eens zijn explosiviteit ten goede. Ik zou niet twijfelen. Maar ja, niet iedereen gelooft mij, hé…”
Misschien daar even langer bij stilstaan.
Alsof het allemaal om goede dalers ging in de kopgroep. Ik zie in elke grote wedstrijd en rittenwedstrijd in de bergen, gaten vallen in de afdalingen. Ook stuurvaardige renners moeten enkele meters laten of laten moedwillig een gaatje vallen. Maar schuiven dan verderop in de afdaling weer dichter, of helemaal onderaan. Dat zou bij Evenepoel ook het geval geweest zijn.
En ja, die B-wedstrijd in Polen. Waar een obscure Deen zelfs met twee of drie andere sukkelaars (een zekere Yates en Majka) niet dichterbij kwam, en eenmaal alleen, alleen maar tijd verloor op Evenepoel. Wie was die Deen alweer ? Ik geloof dat hij zaterdag nog een kleine wedstrijd gewonnen heeft.
Als je afdalingen goed bekijkt, dan zie je dat renners zoveel mogelijk in elkaars spoor willen blijven. Als je voorganger de bocht haalt, dan is de kans groot dat het jou ook lukt.
Goede dalers laten geen gaten vallen, die zitten op het wiel of trekken gaten. Slechte dalers laten gaten vallen.
En vanaf dat het gat een meter of 40 is, kun je het spoor van je voorganger niet altijd meer lezen. Dan zijn ze de bocht al door voordat jij er bent. En dan ga je als slechte daler snel heel veel extra tijd verliezen, omdat je zelf ineens de lijnen moet bepalen. Of je gaat over je limiet. Zoals Evenepoel.
En dat het onderin weer bij elkaar komt, is zeker geen vanzelfsprekendheid. Alles hangt af van de koers, de belangen en de koerssituatie. Als alle favorieten mee zijn, valt het vaak stil. Maar in een situatie zoals in Lombardije is de kans heel klein dat het stilvalt. Favorieten mee, ploegmaats mee --> meteen gas geven.
En of Evenepoel terug was gekomen... gaan we nooit weten. Dan had ie op zijn fiets moeten blijven zitten. Want to finish first, first you have to finish!
Mocht Evenepoel overigens na zijn comeback van deze blessure niet meteen iedere koers winnen waar hij aan meedoet, zal dit overigens ook worden gezegt, want hij had immers gewoon gewonnen zonder de nasleep van deze val in Lombardije....
Sorry, maar dan is het niet heel raar dat er een tegengeluid komt...
Putten in de weg, grint, glad door olie of dergelijke kan je niet voorzien. Dit echter is een verkeerde inschatting en de druk van Nibali en co. Het parcours is niet de hoofdoorzaak, dergelijke ravijnen komen tientallen keren voor in één tour de France.
Niet Remco's fout, maar hij is nog te onervaren met dit soort zaken en moet meer stuurvastheid aanleren.
Het mogen dan nog andere tijden zijn, met internationalisering, met specialisaties, maar een renner met dergelijke kwaliteiten, die bijna alles kon, ben ik sindsdien niet meer tegengekomen.
Dus ja, hij heeft absoluut recht van spreken. Hij kent veel meer over wielrennen dan 99 % van de forumgangers hier. Hij verwoordt het soms rechtuit, soms cru, maar steeds met kennis van zaken. Verder is hij veel respectvoller dan die enkele leden van het haatclubje op dit forum.
10/01/2003
Verder nooit meer iets van gehoord. Roger komt niet verder dan dat iedereen moet veldrijden en dat was het dan.