Roger De Vlaeminck: “Remco Evenepoel moet werken aan zijn stuurvaardigheid”
Roger De Vlaeminck, zelf twee keer winnaar van de Ronde van Lombardije, ergert zich aan diegenen die vragen om in de toekomst de Muro di Sormano opnieuw uit het parcours van de Ronde van Lombardije te halen. “De oorzaak van Remco’s val in de afdaling is een stuurfout, niet het parcours.”
Eerst even informatief: de Muro di Sormano werd in de Ronde van Lombardije voor het eerst opgenomen in 1960. Maar twee jaar later verdween de vijftien kilometer lange klim alweer, wegens.. té steil. Pas in 2012 werd de Muro di Sormano in ere hersteld naar aanleiding van de 70ste verjaardag van Felice Gimondi. Roger De Vlaeminck, die Il Lombardia won in ’74 en ’76, heeft de klim en bijhorende afdaling dus nooit in wedstrijd gedaan.
“Maar daar gaat het ook niet over”, vertelt de Meetjeslander aan WielerFlits. “Feit is dat je niet zomaar een afdaling uit een parcours moet halen omdat er een aantal valpartijen zijn gebeurd. Als renner moet je je aanpassen aan het parcours, niet? Kijk, alle respect voor Remco Evenepoel, maar die jongen reed pas in 2017 zijn eerste koers. Dat is drie jaar geleden. Het is dus niet abnormaal dat hij nog onvoldoende stuurvast is en dat hij een fout maakt.”
Veldrijden
“Maar daarom moet je het parcours niet gaan aanpassen. In een veldrit kan je ook lelijk vallen over de balken. Die halen ze er ook niet uit, hé. Nee, wie dat niet goed kan, gaat er trager over of stapt af. Kijk, de dood van Lambrechtje, dat is wat anders. Die jongen is op een recht stuk weg tegen een betonnen duiker geknald. Dat is een heel ander verhaal.”
De Vlaeminck vertelde het eerder al in de media en herhaalt zijn visie vandaag nog eens. “Waarom laten ze Remco niet wat crossen in de winter. In het veldrijden zal hij zeker beter leren sturen en bovendien komt dat ook nog eens zijn explosiviteit ten goede. Ik zou niet twijfelen. Maar ja, niet iedereen gelooft mij, hé…”
Evenepoel kon die afdaling gerust wat trager nemen dan de rest en er dan weer naartoe rijden... en winnen eventueel. Hij moet in ieder geval op afdalingen gaan trainen en mss idd ook een paar crossjes doen.
"Kijk, alle respect voor Remco Evenepoel, maar die jongen reed pas in 2017 zijn eerste koers. Dat is drie jaar geleden. Het is dus niet abnormaal dat hij nog onvoldoende stuurvast is en dat hij een fout maakt.”
Hier heeft hij natuurlijk gelijk. Blijft ongelooflijk dat deze renner nog maar een dikke 3 jaar met de fiets rijdt.
En je kon ook duidelijk zien dat Evenepoel niet mee kon. Dat is al bekend vanuit de jeugdcategorieen; hij is niet de meest stuurvaardige. Die jongen is met een voetbal tussen zijn benen geboren, niet met een fiets. In tegenstelling tot bijv. Sagan of VdP, die bij wijze van spreken met de fiets uit de baarmoeder gekropen zijn.
En voor diegenen die menen dat Evenepoel zich beter had kunnen laten lossen omdat hij fluitend wel het gaatje dichtgereden zou hebben: TUUUURLIJK! Want Trek (met 3) en Astana (met 2) gaan echt niet wachten. Als die kop over kop gaan rijden, dan lijkt het mij stug dat Evenepoel gewoon even een half minuutje dicht rijdt, om vervolgens doodleuk iedereen uit het wiel te fietsen.
En voor de toekomst: Ik weet niet of De Vlaeminck gelijk heeft vwb de cross. Toch een andere manier van sturen. Dan geloof ik nog eerder in circuit trainingen op een motor.
Hoe dan ook zullen de concurrenten dit allemaal gezien hebben. En in de eerste de beste wedstrijd zullen ze hem opnieuw testen bergaf....
welke jeugd categorieën bedoel je? die van de voetbal?
De term "Evenepoeletje" willen opperen om een etiket op die jongen te plakken. En dat voor een bijna dodelijke valpartij. Ongepast!
Daarbij had Gilbert een zeer gelijkaardige valpartij in de Tour.
Misschien had ik specifieker moeten zijn: de tijd op de fiets bij de juniors. Ook toen was al bekend dat hij nog de stuurvaardigheid miste.
En er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat hij het gat in tegenstelling tot Polen niet dicht zou krijgen. Het is geen B-rondje met klassement, maar een monument. De schifting was al doorgevoerd, alleen sterke renners vooraan.
Ik denk ook dat Evenepoel, in tegenstelling tot de die-hard fans, ook niet geloofde dat hij zomaar terug zou fietsen na de afdaling. Want waarom zou hij anders alle risico's pakken en zich te pletter rijden op een muurtje, ipv rustig naar beneden fietsen om dan met 2 vingers in de neus het gat dicht te rijden.
Maar het lijkt soms alsof sommige mensen denken dat Evenepoel tegen enkele pannekoeken fietst. Maar de helft van de "pannekoeken" voor hem had een grotere erelijst dan Evenepoel....
als het allemaal zo logisch is, waarom pakt Evenepoel dan al deze risico's? Dan is dat dus eigenlijk gewoon niet snugger. En/of een gevalletje van hele slechte coaching vanuit de ploeg.
Maar sommigen lijken hier het idee te hebben dat wielrennen met Evenepoel een soort playstation spelletje is. Dat het allemaal maakbaar is en zo. En dat Evenepoel een soort Messi is, en de rest van het peloton een soort "Jaap uit FC Knudde". En wel eventjes een gaatje dicht fietst, even een rondje om de kopgroep heen fietst, om dan als een speer iedereen uit het wiel te fietsen en dan aan de finish even 2 minuten gaat zitten nadenken over zijn volgende zegegebaar.
Gelukkig is wielrennen geen playstation spelletje....
EDIT: En de reden van de kleinere erelijst is niet zijn leeftijd, maar gewoon het feit dat anderen meer hebben gewonnen. Uiteindelijk moet Evenepoel nog altijd maar bewijzen dat hij een dergelijke lijst bij elkaar kan fietsen. Het talent heeft hij, maar de erelijst moet hij nog maar bij elkaar zien te fietsen.
Michelangelo stelt de juiste vraag: waarom kost wat kost de aansluiting niet willen verliezen wanneer je toch op je gemakje een gat van een halve minuut of meer dicht rijdt? Precies dit, het belachelijk maken van een peloton toprenners, zorgt voor de onplezierige discussies. Tegen fantasie en wensdenken bestaat geen argument.
Wanneer hij opponenten elders op een ander parcours op een bepaalde achterstand rijdt is maar een zeer marginaal strijdijzer in het wielrennen.
Dus redenen om aan te nemen dat hij dat niet kon, waren er volgens mij niet.
Een zinloze discussie natuurlijk, want we gaan het nooit weten.
Remco zelf kan er beter niks over zeggen, want zal altijd afgemaakt worden, ongeacht wat hij zegt. Net als zijn baas.
Maar misschien lezen ze dit forum wel niet, of trekken ze zich er niks van aan.
Hij heeft eerder dan Polen al grote renners op grote achterstand gezet en zal dat in de toekomst nog vaak doen. Gewoon kwestie van gemiddeld genomen sneller met de fiets aan de meet raken. Absoluut niet "marginaal" daarom dit strijdijzer.
Of tweeten dat een collega levenslang geschorst moet worden. Deze jongen heeft een hoop van de reacties over zichzelf afgeroepen, het is juist apart dat jij dat niet inziet! En dan heb ik het niet over toewensen van letsel, laat dat duidelijk zijn. Maar wel dat mensen hem als persoon gewoon niet supporteren.
Voor de rest is het een steengoed coureur, die nog wel veel (alles) te bewijzen heeft qua grote prijzen, maar iedereen kan wel zien dat hij enorm potentieel heeft. Stuurvaardigheid inderdaad nog niet zn sterkste punt, maar dat valt te trainen.
Ik hoop alleen dat iemand in zijn omgeving hem verteld dat t verstandiger is zich wat bescheidener op te stellen. Wat is er mis met gewoon 2 handjes in de lucht of een vuistje met een schreeuw??
Zoals ik al zei: een zijpad om toch maar een stok te hebben om mee te slaan.
Die gedwongen bescheidenheid dat lijkt me iets typisch protestants NL. Niet beledigend bedoeld hoor maar ik denk dat het niet overal zo belangrijk is. Het gaat toch om het fietsen. De rest tja. Die Spaanse toppers spreken enkel spaans. Daar heb je dan evegoed niks aan.
Ik heb Pogacar gisteren heel wat misbaar zien maken toen Alaphilippe niet wou overnemen in de ontsnapping. Zullen we die dan ook meteen afmaken? Je kunt ook van een mug een olifant maken. Vond je die gebaren bij El Pistolero en Sagan ook zo irritant?
Klopt helemaal. Hij is pas 20 en heeft iets unieks neergezet.
Maar er zijn hier te veel mensen die roepen dat hij zomaar vanalles gaat winnen. En dat hij op zijn dertigste moet verhuizen omdat zijn huis te klein is voor al zijn prijzen.
Maar niks is vanzelfsprekend. Misschien fietst hij straks geen platte prijs meer. Je wint ook niet zomaar een monument of grote ronde. Laat staan alle 3 zoals nibali. En ik stoor me mateloos aan de vanzelfsprekendheid waarmee sommige fans hier denken over het winnen van een grote wedstrijd.
Voorlopig moet hij nog altijd maar zien dat hij ooit een monument gaat winnen. Of een etappe in de tour. Of een grote ronde...
En da's wat ik bedoel...
Dat exact doet een ander deel volgers over MVDP ook en daar schrijf je nooit een van je vele droevige lange stukjes over. Dat is uw probleem. Wees consequent of stop met je negatieve Evenepoelobsessie.
Toon mij waar ik zoiets geschreven heb, ik schaar mezelf onder geen enkele groep, jij duwt mij in het hokje van 'de Belgen' en ik ben niet verantwoordelijk voor wat anderen schrijven.
Je moet de huid niet verkopen voordat de Beer geschoten is. Natuurlijk was er enthousiasme van de VDP fans (en die dachten dat hij wel even ging winnen). Maar ik heb Mathieu zelf nooit horen zeggen dat hij "wereldkampioen geworden was als hij een extra banaan had gegeten onderweg".
Het lijkt erop alsof jullie een antipathie hebben richting VDP. Dat mag, is jullie goed recht, maar ik vraag me af waarom.
Is dat iets in het gedrag van VDP? Is het zijn manier van koersen? Is het zijn vlaggetje? Heb je een hekel aan fans van VDP? Of willen jullie hiermee jullie fanatisme in het verdedigen van Evenepoel "goedpraten?"
Als ik hem omdraai: ik zie Evenepoel graag koersen. Maar ik heb niks met zijn uitspraken, maniertjes en zijn "zelfverzekerdheid in combinatie met zijn leeftijd". Met als recente voorbeelden de tweet na de val van Jakobsen, uitspraken over het winnen van Lombardije terwijl je in de kreukels ligt, je niet verdiept hebben in de startlijst en je tegenstanders, etc. Daar straalt niks van respect uit richting collega's.
En ik heb al helemaal niks met sommige bloedfanatieke fans, maar daar kan Remco helaas niks aan doen. En hier al eerder opgemerkt: veel reacties gaan niet over Evenepoel zelf, maar zijn een gevolg van idiote uitspraken van de Evenepoel-politie hier op het forum.
Dat zijn allemaal 'kleine' dingetjes die samengeteld het wielrennen veiliger maken. Is wielrennen dan helemaal veilig? Tuurlijk niet, het blijven gekken die vrijwel onbeschermd met 60 km/h door een woonwijk racen, of met 90 km/h een berg af gaan. Het blijft de openbare weg...Maar juist omdat dat 'basisrisico' er al is moet je je best doen om het niet gevaarlijker te maken dan dat basisrisico.
Evenepoel had trouwens al veldrittrainingen met Vanthourenhout gepland voor komende winter, dus waarom doet Roger alsof hij het warm water heeft uitgevonden?
Benieuwd wat hij zelf te zeggen heeft over de val en de oorzaken.
Dat zag je mooi in het eerste gedeelte van de afdaling waar hij op kop reed. Bennett reed binnen een halve meter achter Evenepoel, iets wat je in zo'n afdaling normaal echt wel zou laten.
Hopelijk komt Remco er bovenop en krijgt ie een cursusje sturen!
Van mij mag de Sormano er in blijven, maar dan wel met extra veiligheidsmaatregelen.
Van het veldrijden ga je trouwens echt niet beter beginnen dalen. Wat een onzin weer van Roger de Vlaeminck. Zelfs de meest stuurvaardige renners kunnen op hun muil gaan (zie Nibali tijdens de OS in Rio of Van Aert tijdens de tijdrit in de Tour).
Reken maar dat concurrenten Evenepoel onder druk gaan zetten in de afdalingen. Het is hard, maar wielrennen is hard.
Alaphilippe is al jaren geen veldrijder meer en is het maar heel kort geweest. Hij is niet eens een goede daler, hij neemt gewoon heel veel risico's (zoals we dit jaar in MSR zagen).
Wout Van Aert reed wel heel erg lomp tegen een hekken in de Tour de France...
En wat boeit het dat ze Remco onder druk gaan zetten tijdens een afdaling. Dat vergroot enkel de kans dat ze zelf op hun muil gaan. Remco knalt ze er bergop en op het vlakke toch gewoon uit het wiel.
Volgend jaar terug komen naar Lombardije en er iedereen op de Sormano al afrijden en met voorsprong aan de afdaling beginnen. :)
Cijfers van het aantal ongelukken ten opzichte van het aantal keer dat de afdaling in het parkoers was opgenomen heb ik niet. Is het nodig om meer veiligheidsmaatregelen te treffen dan alleen seingevers met een fluitje? Dat lijkt me evident.
De enige keer die ik me kan herinneren dat er daadwerkelijk een afdaling (en klim) van de beoogde route niet werd gereden, was met de Monte Crostis in de Giro d'Italia in 2011. Precies, dat is de Giro waarin Wouter Weylandt verongelukte. Kan weinig beeldmateriaal vinden, maar herinneren me netten (zoals op skipistes) en stootkussens in bochten.
Net zoals de gehele openbare weg kun je ook afdalingen niet hermetisch beveiligen. Nu gaat het nog een tijdje erover en straks is het topic weer weg.
Ik herinner mij eigenlijk niet zozeer dat er nou hele diepe afgronden naast me zaten. En ik dacht dat het asfalt ook prima was, eenmaal van het geitenpad af. En het waren schitterende vergezichten.
Maar niet echt een afdaling om een peloton over naar beneden te sturen. Wel prima te doen als je geen haast hebt....
Of je het beter doet met een paar veldritten weet ik niet, maar het ligt mijns inziens inderdaad niet aan het parcours.
Evenepoel is nog jong natuurlijk en misschien iets te overmoedig geweest.
Aan de andere kant had hij volgens mij overzicht genoeg omdat hij niet het groepje aangesloten volgde. Mogelijk ging de groep iets te hard voor hem, waardoor hij uit zijn vaste lijn kwam met de desastreuze gevolgen.
Het is niet omdat hij eenmaal valt in een afdaling, dat hij hiervoor plots een slechte daler is met niet veel stuurmanskunsten.
Iedere renner (ook de 'goede dalers' ) hebben al valpartijen of slechte afdalingen gehad (kijk Nibali in Rio, Alaphilippe in Sanremo, Gilbert in de Tour, ... ).
Moest dit nog meermaals voorkomen, kun je er een werkpunt van maken, maar na 1 incident absoluut niet.
Ten tweede moet je die helling natuurlijk niet schrappen net zoals je vele wegmeubilair niet kunt wegdoen. Maar ergens wat stootblokken of hooibalen zetten om de gevolgen te beperken is natuurlijk wel waar veiligheid rond draait.
Je kan niet vermijden dan Evenepoel uit de bocht gaat, maar je kan wel vermijden dat hij 5m lager in een ravijn terecht komt.
Hij had het iets kalmer moeten aandoen, 100% zijn eigen schuld en zo mist ie een unieke kans op winst in een monument en een GT.
Kleinere bomen minder..
Volgens mij moet je je veiligheidsmaatregelen op 2 manieren inzetten:
1) alle dingen waarvan het aannemelijk is dat er iets mis gaat ofwel markeren ofwel vermijden (dus gaten en putten in een steile afdaling en bijv. wegmeubilair)
2) de dramatische consequenties eruit proberen te halen: Dus plekken waar je bij een beetje afwijken van je lijn meer dan 4(of ...) keer je lichaamslengte aan vrije val maakt inpakken met netten en kussens, en zorgen dat hekken in de laatste 400m ook daadwerkelijk een barrière zijn i.p.v. een rijtje potentiële projectielen.
Met een kop vol adrenaline neem je nou eenmaal meestal net ff wat meer risico dan normale mensen acceptabel vinden, dat is inherent aan de sport. En wielrennen is dan toch wel 1 van de risicovollere sporten. Een organisatie heeft dan wel de plicht om het niet gevaarlijker te maken dan strikt noodzakelijk, d.m.v. bovenstaande punten.
En verder ook kijken naar de gedragscomponent. En dan is er imo een verschil met renners in een sprint (die vaak letterlijk tegen elkaar rijden) en een afdaling (waar renners zelf in het decor verdwijnen).
Voor sprints (en de aanloop er naartoe) denk ik dat je dat prima met streng straffen kunt aanpakken. En dan niet individueel, maar een ploegstraf. Tijdstraf voor de beste in het klassement (bijv 20 sec tijdstraf) én de beste van de ploeg in de uitslag 20 plaatsen terug. Zo loont het op geen enkele manier om gevaarlijk rijgedrag te vertonen als ploeg. En zal gegarandeerd de instructies vanuit de ploegleiders auto veranderen. En zullen ploegen minder risico nemen, simpelweg omdat je jezelf in je voet schiet.
Bergaf zie ik eerder een taak voor de ploegleiders weggelegd. Renners leren om los te laten, in hun comfort zone te blijven fietsen. Winnen is heel belangrijk, maar heel aankomen nog veel belangrijker.
Ik kan me goed voorstellen dat dezr bocht daar dan wel hoog in komt. Scherpe bocht in afdaling = grotere kans op uit dr bocht vallen.
Direct een diepe val maken = mogelijk grote impact.
Ik ben het er trouwens niet eens mee eens: die kerel gaat 1 keer over een muurtje en kan direct niet sturen? Volgens mij is het enkel de drive en druk om te winnen waardoor hij ging over compenseren om terug te komen in de afdaling. Jeugdige overmoed zeg maar.
En hij reed ook tegen de meest uitgenaste rotten in het vak met bakken ronderitten, klassiekers en 1001 afdalingen in de achterzak. Die werd daar goed getest en hij gaat nat, geen schande.
Maar er komt bij iedereen een moment dat je stuurvaardigheid niet meer voldoende is voor de snelheid die je ontwikkelt. En Evenepoel heeft dit moment aan den lijve ondervonden.
En da's inderdaad het verschil tussen jeugdige overmoed en de uitgenaste renners met wie hij in de kopgroep zat..
Persoonlijk denk ik dat ze Evenepoel soms wat harder moeten afremmen vanuit de ploeg. Ook al zijn de nummertjes die hij laat zien wel de moeite van het kijken waard. Want zichzelf afremmen doet hij niet....
Wat een onnodige hoop open deuren zeg, tjongejonge.
O ja: zijn generatie kon dergelijke klimmetjes niet eens óp, laat staan áf. Respectvol zijn carrière, maar dat is het dan.
Ik zat ooit lang op de fiets (ca. 15 jaar) voordat ik bij die fietsstuurkunstenaar een clinic op zijn boerenerf deed. Daarvoor vaak gevallen en elke keer weer drama met stukken aan de fiets en lijf. Daarna nooit meer op mijn bek gegaan.
Kost bijna niets, inclusief boterhammen met beleg als lunch maar oh zo belangrijk wat die man in een dag jou nog kan vertellen op fiets- en stuurgebied.
Want hij daalt gewoon ruk!
Dat de Muro bijna nooit in de route van Lombardia is opgenomen, betekend niet dat deze afdaling niet in de jaren 70 is gereden. Deze top kan namelijk ook via de Colma di Sormano worden beklommen, en dan heb je wederom deze zelfde ‘uitdagende’ rot afdaling.
Ga eens een paar klassieke finales fietsen Wielerflits! Dan snap je waar je over schrijft...