Roep om GPS-trackers na overlijden Muriel Furrer, maar UCI plaatst kanttekening bij deze technologie
foto: Cor Vos
maandag 7 oktober 2024 om 12:41

Roep om GPS-trackers na overlijden Muriel Furrer, maar UCI plaatst kanttekening bij deze technologie

Het overlijden van Muriel Furrer (18) heeft de discussie over veiligheid in het peloton weer aangewakkerd. Omdat de Zwitserse enige tijd onopgemerkt in het bos lag na haar val op het WK, werd gepleit voor het verplicht stellen van GPS-trackers, bij alle wedstrijden. Maar de junioren vrouwen fietsten in Zürich al met dit apparatuur, blijkt nu. De UCI benadrukt in een reactie aan de NOS echter dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om alle renners en rensters op elk moment te volgen.

Fee Knaven, een van de Nederlandse rensters in de juniorenwedstrijd, bevestigt aan de NOS dat er gereden werd met GPS-trackers. Dankzij deze technologie kan zeer nauwkeurig worden bepaald waar een renners of renster zich bevindt. Het is niet zeker of Furrer op het moment van haar val ook een GPS-tracker bij zich had.

Volgens de UCI bieden die apparaatjes, die onder het zadel gemonteerd worden, echter niet de garantie dat iemand gelokaliseerd kan worden. Hier is namelijk een permanente verbinding van de tracker met het internet voor nodig, maar die is er niet altijd. “De UCI wil graag ophelderen dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om op elk moment de positie van alle renners te volgen. De gegevens worden alleen verzameld als ze zich binnen het bereik van een actief internetnetwerk bevinden, vaak op een motorfiets tijdens een race”, klinkt het.

De UCI schrijft ook dat het verbeteren van de GPS-technologie een van de dingen is waar SaFer (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt) naar kijkt om de veiligheid binnen de wielersport te vergroten.

Mathieu Heijboer: “Volstrekt onaanvaardbaar”
Het lijkt erop dat het netwerk tijdens de wedstrijd voor junioren vrouwen niet optimaal was. Furrer werd zodoende niet gelijk gevonden. Het is ‘volstrekt onaanvaardbaar dat mensen kwijtraken in een koers’, zegt Mathieu Heijboer in gesprek met de NOS. “De technologie is er, maar er wordt lang niet altijd gebruik van gemaakt”, aldus de performance manager van Visma | Lease a Bike. “In de Tour de France hebben ze dat goed geregeld. In de Tour wordt de informatie uit de livetracker via een lokaal eigen netwerk meteen voor iedereen inzichtelijk gemaakt op de website.”

Het is duur om deze verbinding continu in stand te houden, erkent Heijboer. “Je moet permanent een vliegtuig of helikopter laten vliegen om dat netwerk in stand te houden. Zeker bij grote kampioenschappen en WorldTour-wedstrijden voor mannen en vrouwen zou het standaard moeten zijn.”

RIDE Magazine
12 Reacties
07-10-2024 13:34
Voor de verandering ben ik het een keer eens met de UCI! De technologie bestaat maar werkt zeker niet vlekkeloos, dit zeg ik uit eigen ervaring. Laten we nou vanwege 1 tragisch ongeval niet direct weer naar schijnveiligheid grijpen, schijnveiligheid die bovendien ook nog erg kostbaar is.

Heijboer's reactie is nogal bedroevend. Ik weet niet of hij het systeem dat volgens hem goed werkt in de Tour wel eens heeft bekeken, dat werkt zeker NIET vlekkeloos. Moeten we daar dan volop in gaan investeren en nog meer verplichtingen opleggen voor organisaties? Organisaties als ASO en Flanders Classics kunnen dat waarschijnlijk wel betalen, kleinere organisaties zullen daar veel meer problemen mee hebben. Schijnveiligheid kan op deze manier koersen in gevaar brengen, moeten we dat willen?
Tot slot de laatste opmerking: het zou vooral bij WT wedstrijden en kampioenschappen verplicht moeten worden volgens Heijboer. Dus bij de best bezochte koersen, waar het gevaar van een val missen in principe het kleinst is dus. Junioren die ergens een bochtje missen in de Ronde van de Zuid-Ardennen zijn blijkbaar minder erg?
    07-10-2024 13:38
    Niet vlekkeloos werken betekent niet dat het niet beter is dan absoluut niets. En ook beter in een beperkt aantal wedstrijden dan nergens. Niemand die zegt dat een ongeval in een grote koers erger is dan in een kleinere koers. Rare reactie dit.
    07-10-2024 13:49
    Wat werkt er in het systeem van de tour niet vlekkeloos?
    07-10-2024 14:03
    "1 tragisch ongeval"

    En zo gaan we van "incident" naar "incident" ...
    07-10-2024 14:14
    Er was laatst ook (in de ronde van Polen?) een incident waarbij een renner langere tijd in de kant van de weg had gelegen zonder opgemerkt te worden. Niet zo ernstig, maar ergens wel vergelijkbaar.

    En dan zijn GPS trackers een prima alternatief of aanvulling. Eventueel gekoppeld aan "omvalbeveiligingen" of crash detectoren. Ik heb in ieder geval veel liever een oplossing in die richting dan overal maar weer oortjes in gaan voeren, ook op WK's. Want die oortjes zijn toch vooral bedoeld voor meer controle vanuit de ploegleiding ("he guys, nu allemaal als debielen naar voren!") dan dat ze het veiliger maken.
07-10-2024 13:28
Hebben die figuren ooit van SPOT-trackers of vergelijkbare systemen gehoord? Die zijn altijd te traceren.

Maar ja, dat betekent investeren in andere apparatuur en dat is te duur natuurlijk.
    07-10-2024 13:46
    Wat kost een mensenleven...
07-10-2024 14:43
Toch weer jammer van de UCI. Geen enkele maatregel werkt vlekkeloos en geen enkele maatregel zorgt voor 100% veiligheid. Maar als je nu eens 10 maatregelen neemt die allemaal een beetje helpen. Zou het dan zo kunnen zijn dat de veiligheid enorm verbetert?

Naast trackers zijn er nog zoveel andere maatregelen te bedenken waardoor de koers (iets) veilger wordt. Betere kleding, strengere regels m.b.t. parcoursen, meer stootkussens en betere boarding op cruciale punten op de weg, minder publiek op aankomsten bergop, strenger optreden tegen ongeoorloofde manoeuvres van van renners, oortjes waarop de koersradio te horen is en onveilige punten worden aangegeven, maximale verzetten (waarom moet je in een afdaling bij 80kmh kunnen bijtrappen?), verplichte bandenprofielen, minimale banddiktes, een strenger bad weather protocol. etc etc.
07-10-2024 22:11
Belangrijke maatregel die het aantal ernstige ongelukken als nu in Zürich gebeurd is met zulk erbarmelijke weer de koers niet te rijden. Het enige wat daarvoor nodig is flexibeler met het wedstrijdprogramma omgaan. Het wielrennen is nu bezig te discussiëren over moderne technische mogelijkheden maar houdt ouderwets vast aan koersen onder omstandigheden die gewoon waren in de vorige eeuw.
    07-10-2024 22:33
    In dat scenario hadden ze alle wedstrijden op zondag moeten rijden, het bleef maar regenen…
    08-10-2024 16:20
    Dat klopt maar dat is dan maar zo. Kijk naar het WK alpine skiën. Daar worden in het programma een aantal reserve dagen ingebouwd. Is het onveilig door minder zicht of te veel wind bij een geplande afdaling dan gaat het niet meteen door. Afstappen van oude heilige huisjes dat het altijd maar door gaat. Waar een wil is......
08-10-2024 14:14
Ik snap sowieso niet waarom dit niet de standaard is.

Alle grote merken Wahoo, garmin enz enz hebben de mogelijkheid hun devices te koppelen aan een mobiel.
Laat renners met een micro toestel rondrijden dat in verbinding staat via bluetooth met de fietscomputer.
Live tracking is dan mogelijk. (Gebruik het zelf ook vaak, als ik alleen ben fietsen en mijn vriendin thuis is)

Tevens kan je ook het hele probleem van renners waarschuwen oplossen. Laat alle renners deelnemen aan een door de organisatie /jury beheerde groepsapp, deze kan middels sms / berichtenfunctie waarschuwingen doorgeven aan de renners.
Renners kunnen zelfs met voorgeprogrammeerde berichten terug antwoorden (lek, val, drinken, assistentie materiaal)

Tevens zijn er ook fietscomputermodellen welke een crashfuncite hebben....deze stuurt in het geval van een valpartij een automatisch signaal naar een sos contactpersoon (ploegleiding)

En nee dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn!

Laat ze maar contact opnemen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine