Roep om GPS-trackers na overlijden Muriel Furrer, maar UCI plaatst kanttekening bij deze technologie
Het overlijden van Muriel Furrer (18) heeft de discussie over veiligheid in het peloton weer aangewakkerd. Omdat de Zwitserse enige tijd onopgemerkt in het bos lag na haar val op het WK, werd gepleit voor het verplicht stellen van GPS-trackers, bij alle wedstrijden. Maar de junioren vrouwen fietsten in Zürich al met dit apparatuur, blijkt nu. De UCI benadrukt in een reactie aan de NOS echter dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om alle renners en rensters op elk moment te volgen.
Fee Knaven, een van de Nederlandse rensters in de juniorenwedstrijd, bevestigt aan de NOS dat er gereden werd met GPS-trackers. Dankzij deze technologie kan zeer nauwkeurig worden bepaald waar een renners of renster zich bevindt. Het is niet zeker of Furrer op het moment van haar val ook een GPS-tracker bij zich had.
Volgens de UCI bieden die apparaatjes, die onder het zadel gemonteerd worden, echter niet de garantie dat iemand gelokaliseerd kan worden. Hier is namelijk een permanente verbinding van de tracker met het internet voor nodig, maar die is er niet altijd. “De UCI wil graag ophelderen dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om op elk moment de positie van alle renners te volgen. De gegevens worden alleen verzameld als ze zich binnen het bereik van een actief internetnetwerk bevinden, vaak op een motorfiets tijdens een race”, klinkt het.
De UCI schrijft ook dat het verbeteren van de GPS-technologie een van de dingen is waar SaFer (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt) naar kijkt om de veiligheid binnen de wielersport te vergroten.
Mathieu Heijboer: “Volstrekt onaanvaardbaar”
Het lijkt erop dat het netwerk tijdens de wedstrijd voor junioren vrouwen niet optimaal was. Furrer werd zodoende niet gelijk gevonden. Het is ‘volstrekt onaanvaardbaar dat mensen kwijtraken in een koers’, zegt Mathieu Heijboer in gesprek met de NOS. “De technologie is er, maar er wordt lang niet altijd gebruik van gemaakt”, aldus de performance manager van Visma | Lease a Bike. “In de Tour de France hebben ze dat goed geregeld. In de Tour wordt de informatie uit de livetracker via een lokaal eigen netwerk meteen voor iedereen inzichtelijk gemaakt op de website.”
Het is duur om deze verbinding continu in stand te houden, erkent Heijboer. “Je moet permanent een vliegtuig of helikopter laten vliegen om dat netwerk in stand te houden. Zeker bij grote kampioenschappen en WorldTour-wedstrijden voor mannen en vrouwen zou het standaard moeten zijn.”
Heijboer's reactie is nogal bedroevend. Ik weet niet of hij het systeem dat volgens hem goed werkt in de Tour wel eens heeft bekeken, dat werkt zeker NIET vlekkeloos. Moeten we daar dan volop in gaan investeren en nog meer verplichtingen opleggen voor organisaties? Organisaties als ASO en Flanders Classics kunnen dat waarschijnlijk wel betalen, kleinere organisaties zullen daar veel meer problemen mee hebben. Schijnveiligheid kan op deze manier koersen in gevaar brengen, moeten we dat willen?
Tot slot de laatste opmerking: het zou vooral bij WT wedstrijden en kampioenschappen verplicht moeten worden volgens Heijboer. Dus bij de best bezochte koersen, waar het gevaar van een val missen in principe het kleinst is dus. Junioren die ergens een bochtje missen in de Ronde van de Zuid-Ardennen zijn blijkbaar minder erg?
En zo gaan we van "incident" naar "incident" ...
En dan zijn GPS trackers een prima alternatief of aanvulling. Eventueel gekoppeld aan "omvalbeveiligingen" of crash detectoren. Ik heb in ieder geval veel liever een oplossing in die richting dan overal maar weer oortjes in gaan voeren, ook op WK's. Want die oortjes zijn toch vooral bedoeld voor meer controle vanuit de ploegleiding ("he guys, nu allemaal als debielen naar voren!") dan dat ze het veiliger maken.
Maar ja, dat betekent investeren in andere apparatuur en dat is te duur natuurlijk.
Naast trackers zijn er nog zoveel andere maatregelen te bedenken waardoor de koers (iets) veilger wordt. Betere kleding, strengere regels m.b.t. parcoursen, meer stootkussens en betere boarding op cruciale punten op de weg, minder publiek op aankomsten bergop, strenger optreden tegen ongeoorloofde manoeuvres van van renners, oortjes waarop de koersradio te horen is en onveilige punten worden aangegeven, maximale verzetten (waarom moet je in een afdaling bij 80kmh kunnen bijtrappen?), verplichte bandenprofielen, minimale banddiktes, een strenger bad weather protocol. etc etc.
Alle grote merken Wahoo, garmin enz enz hebben de mogelijkheid hun devices te koppelen aan een mobiel.
Laat renners met een micro toestel rondrijden dat in verbinding staat via bluetooth met de fietscomputer.
Live tracking is dan mogelijk. (Gebruik het zelf ook vaak, als ik alleen ben fietsen en mijn vriendin thuis is)
Tevens kan je ook het hele probleem van renners waarschuwen oplossen. Laat alle renners deelnemen aan een door de organisatie /jury beheerde groepsapp, deze kan middels sms / berichtenfunctie waarschuwingen doorgeven aan de renners.
Renners kunnen zelfs met voorgeprogrammeerde berichten terug antwoorden (lek, val, drinken, assistentie materiaal)
Tevens zijn er ook fietscomputermodellen welke een crashfuncite hebben....deze stuurt in het geval van een valpartij een automatisch signaal naar een sos contactpersoon (ploegleiding)
En nee dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn!
Laat ze maar contact opnemen.