Roep om drastische wijziging Classic Brugge-De Panne: “Kijken naar finish buiten het centrum”
Foto: Cor Vos
donderdag 27 maart 2025 om 08:00

Roep om drastische wijziging Classic Brugge-De Panne: “Kijken naar finish buiten het centrum”

Interview Juan Sebastian Molano zal de geschiedenis ingaan als de winnaar van de Classic Brugge-De Panne, maar in werkelijkheid kent de wedstrijd vooral verliezers. De slotfase van die koers werd ontsierd door meerdere zware valpartijen, waardoor slechts een twintigtal renners in de eerste groep niét waren omvergekegeld. Puur toeval, of treft de organisatie hier schuld? Ploegleiders Steven de Jongh (Lidl-Trek) en Wilfried Peeters (Soudal Quick-Step) neigen naar het laatste.

Wegversmallingen, verkeersdrempels, verkeerseilanden en dan nog die vervelende haakse bocht op 500 meter van het einde: als je het zo allemaal opsomt, stonden de laatste vijf kilometer vol met elementen die voor chaos in het peloton zorgen en daarmee een verhoogd risico zijn voor valpartijen. De Classic Brugge-De Panne mag zich dan wel profileren als het onofficiële wereldkampioenschap voor sprinters, maar als de vele snelle mannen niet aan sprinten toekomen door de valpartijen voordien, gaat er toch iets mis.

“Niet dat het hier ieder jaar misloopt. We kennen deze slotkilometer al heel lang, het is dezelfde als de voorbije jaren en toen is het wél goed gegaan”, stelt De Jongh. “Alleen, toen waren de weersomstandigheden zwaarder. De wind was deze keer niet zwaar genoeg om het peloton in waaiers te trekken, en dan ga je met een heel fris peloton richting de finish. Alle obstakels en de smalle wegen in de finale zijn er dan te veel aan.”

Peeters wijst nog nadrukkelijker naar het parcours: “Soms is het juist goed als er een paar bochten in het slot zitten, om lijn in het peloton te krijgen. Maar het is mis gegaan bij die versmalling op twee kilometer van het einde. Even later lag er een vluchtheuvel bij de laatste bocht om de grote baan in te gaan, daar was ook een grote valpartij. Die laatste kilometers waren heel tricky. Het was elke keer kijken: hopelijk ligt er niemand van ons bij. Maar ik denk dat elke ploeg wel iemand langs de kant heeft zien staan in de slotkilometers.”

Voor Peeters ligt het probleem dan ook vooral bij het meubilair. “Ik weet dat de organisatie het moet doen met deze locatie en dat het allemaal niet evident is. Je wil het zo veilig mogelijk doen, maar het meubilair is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Dat maakt het moeilijk om wedstrijden te organiseren en in een stadscentrum te laten finishen. Ik weet dat je op een grote baan ook kunt vallen, maar het aantal vernauwingen en verkeersdrempels lag hier gewoon te hoog.”

Géén toeval dus dat we in de straten van De Panne zo veel zware valpartijen kregen. Volgens De Jongh is de maat daarom vol. “Ze moeten kijken naar een finish buiten het centrum. Dat is de enige manier om hier een veilige aankomst te vinden. Maar goed, ik begrijp ook dat de organisatie dat niet ziet zitten, want dan haal je alles weg bij de middenstand. Het is een lastige, maar vooral jammer dat er zo veel ongelukken gebeuren. Dat zou eigenlijk niet meer van deze tijd mogen zijn.”

Alleen schuld van organisatie?
De veiligheidsdiscussie is ook niet nieuw, en we weten uit een rapport van SafeR dat bijna de helft van de valpartijen door de renners zelf wordt veroorzaakt. Zeker in de aanloop naar een sprint worden er natuurlijk veel risico’s genomen, wat voor die onveilige situaties zorgt. Alleen naar het parcours wijzen zou daarom ook niet eerlijk zijn. De Jongh: “Het is een combinatie van alles. Je hebt te veel goede renners die allemaal in hetzelfde gaatje willen duiken, allemaal voorin willen zitten en dan krijg je chaos.”

Molano ontsnapte aan de chaos – foto: Cor Vos

“De ploegen staan onder druk om punten te pakken. En waar zijn er veel punten te verdienen? In de sprinterskoersen. Die punten zijn dan weer belangrijk om in de WorldTour te kunnen blijven en renners krijgen tegenwoordig bonussen op basis van punten.” En juist die druk leidt dus tot meer risico’s. Peeters: “Ik wijs ook zeker niet alleen naar de organisatie. De renners moeten het nog altijd doen. Ik stel nu ook vast dat de top van het wielrennen in het algemeen breder is geworden en meer renners daar dus willen zitten.”

Dat leidt dan in één keer tot de vraag of zulke sprinterskoersen nog hun plaats hebben op het hoogste niveau. “Zeker wel”, klinkt het bij De Jongh. “Maar voor een aankomst als deze moet je dan wel eerst een zware koers krijgen. Ofwel door de wind, ofwel door de regen. Dan heb je toch minder chaos en heb je minder frisse renners in de finale.” En minder renners bij elkaar, dus ook minder kansen op valpartijen.

En als er dan toch te veel renners nog bij elkaar zitten, moet het parcours – al zeker in De Panne – daar toch echt op aangepast zijn. “Het is een lastige”, besluit De Jongh. “Organisaties zitten met een infrastructuur van gemeentes met vluchtheuvels. Dat valt niet allemaal te verwijderen, dat is te kostbaar. Dan zal je misschien aan gesloten circuits moeten denken, ergens in de polder. Wat niet echt aantrekkelijk is om te zien. Maar natuurlijk zou het dan wel veiliger zijn.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
35 Reacties
26-03-2025 20:04
Ik vind deze hele koers eigenlijk volledig overbodig. Het parcours is grotendeels hetzelfde als die van de Bredene-Koksijde classic. Deze koers heeft echter een vrij zware heuvelzone waardoor het koersverloop veel dynamischer is en de finale een stuk veiliger omdat het peloton veel kleiner en vermoeider is dankzij die heuvelzone. Voeg deze twee koersen gewoon samen en behoudt de heuvelzone. Dan los je in een keer de veiligheidsproblemen op is de koers niet meer zo vreselijk saai
    26-03-2025 21:10
    De Brede Brugge Pandoering Cocky Classic of zoiets …
    27-03-2025 00:57
    lijkt enkel een extra moment voor karl de klaploper
    om weer te schaamteloos horeca hoererij te promoten
    27-03-2025 10:52
    Elke koers is feitelijk overbodig.
26-03-2025 20:13
Veel te makkelijk van deze ploegleiders.

Ten eerste: blijkbaar vinden ze het ondanks alle problemen met het parcours geen enkel probleem om hun renners er over heen te sturen. Maar wel huilen na afloop
Ten tweede: ik heb rennersgedrag gezien (ook van mensen van deze ploegen) dat niks te maken heeft met het parcours, maar met de mores van hun eigen renners.
Ten derde: het getuigt van heel weinig zelfreflectie.
26-03-2025 20:14
Eigenlijk is dit toch gewoon een volledig overbodige koers? De driedaagse had nog een eigen karakter, maar dit gedrocht is puur het gevolg van commerciële spelletjes. Streep erdoor, doe de E3-prijs maar op woensdag in plaats van zo'n rare vrijdag.
    26-03-2025 21:28
    Dat wil de e3 denk ik niet. Maar dat terzijde, stront eigenwijze renners, stront eigenwijze ploegleiders en stront koers. 3x stront.. afvegen die handel.
26-03-2025 20:00
Ploegleiders kijk eerst eens zelf in de spiegel en doe aan zelfreflectie!!!!! De schuld ligt bij jullie en de renners deze keer, maar ja het is makkelijker de schuld af te schuiven op de organisatie en het parkoers!
26-03-2025 22:50
Het parcours is niet het probleem. Het grote probleem is onderling respect. Dat is in de 'gewone' maatschappij al een probleem en dat zag je hier ook. Dat beeld van boven op de brede weg waarin iedereen als een stel wilde dwazen alle kanten op schoot. Het was pijnlijke anti-reclame...

Het was een soort vrij worstelen op de fiets. Het gele kaarten systeem werkt nog niet top, want er hadden er vandaag velen uitgedeeld kunnen worden.

Naast het feit dat zoals hierboven opgemerkt is dat deze koers totaal geen identiteit heeft tov de driedaagse en de WT al helemaal uit mag.
26-03-2025 21:35
Stop met de oortjes
Zo krijgt een vlucht meer kans.
En dat zal koers bevorderen
27-03-2025 02:52
Vroeger was dit echt een mooie koers. Openingsrit, daarna ochtendritje vervolgens de tijdrit.

De renners zijn zeker slachtoffer maar ook veroorzaker. Heb nog nooit zoveel extreem gekwak gezien in de laatste 5 kilometer.
Bizar gewoon
    27-03-2025 07:17
    Klopt helemaal, helaas is men daar van afgestapt.
26-03-2025 20:08
Lastig, die schuldvraag. Parcours, ploegleiders, renners….

Vandaag was het echt een combinatie. Klote laatste 10 k, crash, wat paniek in vekleind peloton dat ineens anders beweegt dan normaal (zwiepzwap) weer crash, als dollen met 30 door vechten, drukken beuken, er zitten wat tussen die de kans van hun le.. BAM, grootste crash van allemaal met topfavoriet in vol ornaat plat op de weg, dikke shitshow.

Wat mij betreft gaan die urbane finishes allemaal weg, doe er gewoon een passage met leuke luchtshots, er valt werkelijk niets aan te zien, wielrenners die 2 x zo hard als kan door homo sapiens’ leefgebieden rossen. Dat het wat veiliger is is mooi meegenomen.
26-03-2025 20:15
Het is een combinatie van factoren natuurlijk: als je je koers als sprinters WK wilt verkopen zorg dan ook dat een behoorlijk parcours ligt, met zo'n finale kun je echt niet aankomen in een sprintkoers. En ja: de vorige jaren ging het wel goed, maar toen was het peloton ook een stuk kleiner. Je mag echter als organisatie niet afhankelijk zijn van de weersomstandigheden om de koers zwaar te maken want je ziet de gevolgen als in dit geval de wind achterwege blijft.

Dan heeft ook de UCI hier schuld aan: die klunzen blijven dit soort parcoursen maar goedkeuren en bovendien hoort een wedstrijd als deze absoluut niet in de WT thuis. Dit is een saaie koers om naar te kijken en bovendien in de slotfase nog levensgevaarlijk ook. Door een strontkoers als deze het label WT te geven staan er absurd veel punten op het spel. En in een wereld waarin alles om de punten draait nodigt dat uit tot het nemen van extra risico's.

En dan uiteraard ligt de schuld ook zeker deels bij de renners: die gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Volkomen geobsedeerd door dat ene doel van zoveel mogelijk punten halen. En dit zijn nu juist van die koersen waar bijna iedereen denkt makkelijk punten te kunnen rapen waardoor het geheel veel nerveuzer wordt dan normaal. Dat is ergens ook wel begrijpelijk als jouw broodwinning afhangt van de punten.
26-03-2025 20:25
Denk dat de ploegleiders eens moeten kijken of dit soort koersen hun toprenners nog wel waard zijn.

Want Kooij in de lappenmand, Merlier in de lappenmand. Net nu er een paar belangrijke koersen aan komen, in de vorm van Gent Wevelgem of wie weet zelfs Parijs Roubaix.
26-03-2025 20:46
Ja Steven en ondertussen zat u kopman beetje kopstoten uit te delen
    26-03-2025 21:11
    Dat heet: het waarmaken als kopman
26-03-2025 21:40
Waarom worden er nu geen renners gediskwalificeerd ? En waar zijn de gele kaarten ? Onbegrijpelijk. Hoeveel kaarten zijn er uitgedeeld ? Maar van links naar rechts zwiepen en kopstoten uitdelen aan hoge snelheid
26-03-2025 21:13
Mijn hart als wielerfan bloedt wanneer ik zie hoeveel renners er tegen de grond zijn gegaan in de finale der laatste vijf kilometer . Deze finale kilometers zijn een World Tour wedsrijd 200 % onwaardig . Ik begrijp met de beste wil der wereld niet hoe de UCI - die de mond (over)vol heeft van de noodzakelijke veiligheid als prioriteit nummer één - ooit dergelijke finalekilometers als parcours van een World Tour koers heeft kunnen goedkeuren . Ook de ploegleiders treft hier een zware verantwoordelijkheid . Zij hadden reeds maanden op voorhand kordaat moeten weigeren hun renners dergelijke finale laatste vijf kilometers ( met wegobstakels en levensgvaarlijke wegversmallingen ) te laten betwisten als zogenaamd WK der sprinters . Het zou b.v. dan ook van een ongeëvenaarde hypocrisie getuigen indien b.v. Soudal - QuickStep zou gaan betreuren dat Merlier zijn hoofddoel van het voorseizoen - nl. Gent - Wevelgem winnen - aan zijn neus zou moeten zien voorbijgaan doordat hem verplicht werd ter meerdere glorie van de sponsors aan dergelijke levensgevaarlijke snertkoers deel te nemen . Tenslotte : indien het de UCI werkelijk mens is met punt één van haar programma , nl. veigheid voor alles , dan moet zij nu eindelijk eens daadwerkelijk gaan ingrijpen en de organisatoren van deze wedstrijden daadserkekijk gaan sanctioneren met een radicaal verbod om volgend jaar nog deze koers met ongewijzigde finale mogen organiseren .
    26-03-2025 21:29
    Ik heb een open sollicitatie gestuurd om me als veiligheidsmananger toe te voegen aan het UCI management. Maar het blijft angstvallig stil. Blijkbaar hebben ze het te druk om de gebroken botten te tellen en kaarten uit te delen voor ritsen die niet sluiten of juichers op positie 50 in het peloton.
27-03-2025 09:43
Bijna 75% die aangeeft dat ze het eens zijn met deze stelling, ongelooflijk. Snappen mensen dan werkelijk niet dat wanneer deze koers 200 km in één rechte lijn zou zijn zonder ook maar één bocht dat deze valpartijen net zo goed gebeurd zouden zijn? Dit heeft helemaal niks met het parcours te maken maar puur met het gedrag van de renners zelf. Er moet helemaal niks veranderen aan het parcours, wel aan het dwaze gedrag van de renners.
    27-03-2025 10:02
    Dus dit, 100%
26-03-2025 21:12
Het enige wat ‘Classic’ is aan deze race is de weerkerende shitshow
27-03-2025 10:26
Vallen is vervelend, maar dat beuken tegen elkaar mag wel. Gele kaart niet gezien
27-03-2025 21:54
Valpartijen zullen blijven..zeker nu er veel meer goede renners zijn en de snelheid in peloton blijft toenemen...maar dit bij de renners of ploegen zelf leggen..onzin..iedere ploeg wil winnen en dan zeg je niet sorry ga jij maar voor...dat is wielerlogica...trouwens het publiek, de kijkers en vooral de sensatiebeluste media willen strijd en spanning zien en koers op scherpst van snede... wat je wel kunt en moet veranderen zijn de aankomsten in kleine stadscentra voor de te vele vips en te veel drinkende toeschouwers. Is hier geen koers rond de kerk of veldrijden. Gaat om serieuze topkoersen met profs die hier alles voor doen...trouwens dat rijden langs tramrails is ook het risico opzoeken...en koersen leeft in Vlaanderen vooral de koersen in West- en Oostvlaanderen, maar doordat de streek maar klein is zijn veel parcoursen van hetzelfde....en niet alle meer geschikt voor hedendaagse wielrennen
26-03-2025 19:55
Die laatste valpartij is inderdaad voor het grootste deel de fout van het parcours. Zelfs aan lagere snelheid met een kleiner peloton is die versmalling gevaarlijk. Maar de 3 of 4 valpartijen ervoor zijn wel de fout van renners die zelf grote risico's nemen! Dus ja kijk eerst eens naar je eigen gedrag...
26-03-2025 20:18
Stuur dan gelijk die laffe jury naar huis en vervang ze door kordate professionals!!
26-03-2025 20:54
Vorig jaar ook veel valpartijen in de laatste kms in deze koers.
26-03-2025 22:29
En nu krijgen we voor de 888ste keer dezelfde discussie, maar het mag een keer gedaan zijn met discussiëren. Er zijn al talloze voorstellen gedaan tot verbetering, gewoon invoeren en eens een keer ophouden met maar rond de pot te blijven draaien. Iedereen is even schuldig, dan hoeft ook niemand naar een ander te wijzen. Maar het zou fijn zijn als men eens een keer verantwoordelijkheid neemt met zijn allen. Ik heb nog nooit zoveel besluiteloze mensen, 1000 keer hetzelfde horen zeggen, renners, ploegleiders, officials, organisatoren, uci, echt iedereen. Maar blijkbaar vind iedereen het best zo, ook goed maar hou dan op met klagen. Zelfs het eerste beste thee kransje wordt gerund met meer verantwoordelijkheid dan de wielerwereld. Doe er iets aan of aanvaard het en laat de sport doodbloeden (waarschijnlijk letterlijk).
27-03-2025 00:17
Kennelijk denkt iedereen vooral aan zijn eigen belang, terwijl dit een bedreiging van de wielersport op de weg vormt. Welke ouder wil zijn kind hier nog aan wagen?
27-03-2025 06:55
Renners zelf zijn de grootste veroorzakers van deze valpartijen. Maar je kan ze ook helpen door in dit soort races maar vier man per ploeg op te stellen bv. Want het is natuurlijk ook zo dat je dadelijk nergens meer door kan door het vel verkeersmeubilair. En renners gaan toch niet veranderen.
27-03-2025 07:53
WK afvalkoers
27-03-2025 08:25
Een sprinters WK hoort thuis op een racecircuit. Heusden/zolder / Spa..

Reacties zijn gesloten.