Robert Gesink rijdt toch de Waalse Pijl
foto: Sirotti
woensdag 12 april 2017 om 21:02

Robert Gesink rijdt toch de Waalse Pijl

Robert Gesink zal toch aan de start staan van een heuvelklassieker. De kopman van LottoNL-Jumbo laat op zijn Instagram weten dat hij zich momenteel in Spanje aan het voorbereiden is op de Waalse Pijl. De Amstel Gold Race zal hij dus niet rijden, zoals al eerder bekend was.

De 30-jarige Gesink maakte eind maart in de Ronde van Catalonië zijn laatste wedstrijdkilometers. Daarna vertrok hij voor een trainingskamp naar Andorra. Of de Varssevelder ook nog Luik-Bastenaken-Luik aan zijn programma toevoegt, is nog niet bekend. Na de Ardense klassiekers staan de Ronde van Romandië, de Ronde van Californië en de Tour de France op zijn agenda.

Bij de ploegpresentatie gaf LottoNL-Jumbo aan de heuvelklassiekers niet aan te vatten met grote verwachtingen. “Daar gaan we uiteraard wel proberen te scoren, maar de focus om daar resultaten te rijden is niet zo mega groot zoals die voorheen was”, legde Plugge in december uit aan WielerFlits. “Op dit moment hebben we daar nu net een renner te weinig voor die op dat terrein goed uit de voeten kan. Dat is een bewuste keuze geweest, want je moet echt naar het Waalse werk toeleven. Luik is gewoon een heel ander verhaal dan zomaar een klassieker.”

RIDE Magazine
88 Reacties
13-04-2017 09:57
Prima koers voor Gesink om een degelijke uitslag te rijden. Wat moet je daar nog meer van maken?

Valverde is verder zo'n beetje de enige renner van dit type die 'alle' wedstrijden rijdt. Contador heeft nu aardig wat gekoerst (veel meer dan Gesink zal het echter ook niet zijn) en zal nu richting de Tour de France waarschijnlijk weken op hoogte zitten, met nog de Dauphine tussendoor als test.
13-04-2017 09:59
@xistnc Ben het met je eens, de AGR komt te kort op na de stage en LBL ga je normaal niet als je 2 dagen later aan de start staat in Romandië, ik geloof wel dat het niet in de planning dat hij WP zou rijden. Hoogste klassering ooit een 5de of 6de plaats toch.
13-04-2017 10:01
Goed idee.
13-04-2017 10:04
Of zal de sponsor eisen zijn gaan stellen na het tegenvallende optreden in de Vlaamse klassiekers?
13-04-2017 10:11
@Scotty
Qua seizoensopbouw totaal onvergelijkbaar. Die opbouw is nu eenmaal het gegeven uitgangspunt voor Gesink, of je het met die opbouw eens bent of niet en of je de consequenties leuk vindt of niet.

De onduidelijkheid mbt de specifieke ambities van Gesink in Romandië deel ik overigens. Gaat hij voor een klassement, voor ritten, en/of als meesterknecht van Roglic? Al zou een antwoord op die vraag geen moer uitmaken qua argumentatie voor deelname aan de Waalse Pijl ipv LBL.
13-04-2017 10:17
@xistnc
Beiden kunnen van nut zijn om wedstrijdritme op te doen en lbl begint pas in de laatste 50km, gaat ie geen pijn van hebben. Als Poels het kan waarom hij niet?
13-04-2017 10:23
[quote]schipperaar - 13 april 2017 om 10:17
Beiden kunnen van nut zijn om wedstrijdritme op te doen[/quote]
Als je dat werkelijk vindt, vanwaar dan je geforceerde pleidooi voor LBL?
13-04-2017 10:26
Misschien dat hij gewoon in deze koers(en) in de ontsnapping wil proberen te geraken. Hij gaf zelf immers aan dat je dat moet oefenen.
13-04-2017 10:28
Leuk, toch? Vorig jaar was de Waalse Pijl de plek waar Gesink zichzelf hervond als wielrenner, dus hij heeft er goede herinneringen aan. En ook al heeft hij zich niet speciaal erop voorbereid, top 20 zie ik 'm wel rijden. En er zijn nou ook weer niet zoveel TLJ renners waar dat ook voor geldt.
13-04-2017 10:38
@xistnc, hoezo totaal onvergelijkbaar? Sowieso is geen enkele opbouw hetzelfde. Grosso modo reden ze allemaal P-N of T-A. Net als Gesink.
Vorig jaar reden de meeste (een zeer pittige) Ronde van Baskenland (al dan niet in combinatie met AGR - WP - LBL) en vervolgens trekken ze de vorm door om RvRomandie te rijden. Of zij voor die tijd een trainingsweek hebben gehad, geen idee. Dat weet jij ook niet.

Gesink rijdt T-A, vervolgens een zeer pittige ronde van Catalonie, neemt gas terug, doet een hoogtestage, rijdt wel WP (maar LBL is er blijkbaar teveel aan?) en vervolgens Ronde van Romandie die ook nog eens begint met halve rustdag.

Verschil lijkt me niet dusdanig groot.

Overigens:
Zakarin reed in 2016 Parijs-Nice, Ronde van Catalonie, LBL en RvR. En zeker niet onverdienstelijk.
Gesink rijdt in 2017 T-A, Ronde van Catalonie, WP (waarom dus geen of ook LBL?) en RvR.

Dan nog iets, over welke opbouw heb je het precies? Die opbouw waarin opeens out of the blue een WP wordt gepropt?

Het gaat me overigens niet om de consequenties en of ik de opbouw leuk vind, het zal me een worst zijn, het gaat me om de reacties van mensen hier die elke zucht of scheet van Gesink (of LTJ) met een bepaalde zelfingenomenheid proberen te verklaren, alsof het allemaal heel logisch is. Wat ik sterk betwijfel.
13-04-2017 10:46
Over welke zelfingenomen mensen heb je het dan, Scotty? Weet je zeker dat je die reacties niet zelf verzonnen hebt? Gesink pikt een koersje mee zonder direct het hele Waalse pakket te doen. Toch niet echt iets om je zo druk over te maken?
13-04-2017 10:48
@xistnc
Lbl heeft een kleine 4000 hoogtemeters waar een gem dag in Romandie nooit aankomt dus ja een goede training als ie een keer voor het ak gaat ipv Roglic uit te spelen, wordt gewoon tijd dat Robert een keer de vruchten gaat plukken van zijn ervaring en zijn verantwoording neemt waar ploegleiding alles weer lijkt af te schuiven, geen verwachtingen....
13-04-2017 10:56
@horsm

[quote]xistnc - 13 april 2017 om 08:56
Als Romandië het (tussen-)doel is, ga je natuurlijk LBL niet rijden. Als hij een hoogtestage afwerkt in Andorra met het oog op dat (tussen-)doel, dan komt de AGR te vroeg. Do the math or do the troll.[/quote]

Volgens mij kan je hier wel spreken over een bepaalde zelfingenomenheid op een in mijn ogen terechte vraag.
13-04-2017 10:56
@Scotty
Het gegeven is, dat hij op dit moment op hoogtestage is ter voorbereiding op o.a. Romandië. Het gegeven is ook, dat er in principe geen Ardennenklassiekers op het programma stonden.

Op basis van die uitgangspunten is de enige mogelijke afweging wel of geen Waalse Pijl. Dus ja, het is heel logisch.

@Schipperaar
Waarom dan juist een koers rijden die én onlogisch is qua opbouw/timing én onlogisch is qua vergelijking met de etappes in Romandië?
13-04-2017 11:12
@xistnc
Gedurende zijn hoogtestage heeft hij ruim voldoende klimkms in de benen voor Romandie en in lbl ruimschoots de tijd om aan zijn explosiviteit te werken wat ie in Romandie goed kan gebruiken, juist dat gebrek daaraan breekt hem vaak op in het zicht vd finish en als kopman waardig hoop ik dat ie voor de winst gaat aldaar. Wat Valverde doet is niks onmenselijk, gewoon hard werken en bij Robert heb ik vaak het idee dat het ganse jaar vakantie is.
13-04-2017 11:30
In het kader van het zo makkelijk afwijken van jouw gegeven:
[quote]Het gegeven is ook, dat er in principe geen Ardennenklassiekers op het programma stonden.[/quote]

Vind ik jouw abc-tje:

[quote]Op basis van die uitgangspunten is de enige mogelijke afweging wel of geen Waalse Pijl. Dus ja, het is heel logisch.[/quote]

Helemaal niet zo logisch klinken.

Ik vraag me gewoon af waarom dit de enige mogelijke afweging is. Waarop je die uitspraak rechtvaardigt. Als Gesink LBL was gaan rijden had je ongetwijfeld de kaart van schipperaar gespeeld. Je zal dit nimmer toegeven, dat weet ik.
13-04-2017 11:34
[quote=Scotty]Als Gesink LBL was gaan rijden had je ongetwijfeld de kaart van schipperaar gespeeld. Je zal dit nimmer toegeven, dat weet ik.[/quote]
Waar gaat de discussie nu eigenlijk over?
13-04-2017 11:44
Volgens mij spelen er twee discussies.
1. Ik geef duidelijk aan met voorbeelden dat LBL prima te combineren is met RvR. Welke seizoensopbouw je ook pakt. Als het schema echt zo heilig is, waarom dan wel WP? Dan kom jij met een of andere redenatie dat WP de enige optie is. Ik vraag me af waar je dat op stoelt. Volgens mij heeft Schipperaar een terecht punt.

2. De andere discussie is dat je ten onrechte mensen weg zet als troll obv wat zelf bedachte aannames.
13-04-2017 11:55
@scotty
Na een weekend La Roche met 500km in de benen had ik zelf het gevoel 3 weken verder te zijn in opbouw maar vooral in spiermassa, korte hellingen voluit nemen met 30/40km, enorme wattages trappend al wordt dat en peleton moeilijk uitvoerbaar. Is wat ik beetje mis bij Robert dat explosieve en dansant zoals Alberto en Alejandro.
@jj98
Hoe geringschattend weer je opmerkingen betreffende escortdames waar onze Jumbo boys ver boven staan natuurlijk, misselijkmakend, ga vooral zo door.
13-04-2017 12:11
Het zal vast toeval zijn, maar bij Schipperaar denk ik altijd aan het spreekwoord van 'de beste stuurlui staan aan wal'.
Maar volgens mij kan hij ook zelf geweldig fietsen - in een weekend 500 kilometer wegtrappen: dat doet geen enkele prof hem na.
13-04-2017 12:44
@schipperaar

Misschien eens beter leren lezen.
Ik zeg nergens dat onze Nederlandse toppers (dus niet alleen de TLJ boys) escortdames zijn.

Ik zeg juist dat ze geen escortdames zijn, dus dat ze er niet zijn om maar op te komen draven als weer eens een "fan" vindt dat ze verplicht zijn om in het belang van het publiek een bepaalde koers te rijden.

De meeste van onze toppers die iets kunnen in de AGR hebben als hoofddoel de Giro dus vrij logisch dat zij andere prioriteiten hebben.
13-04-2017 12:53
@lombarda
Geen prof die erover peinst om van Naalluk in een dag naar La Roche, camping Le Paradis, te fietsen, bepakt en nie gezakt, zelf de weg en eten zoeken, banden plakken, nee geen prof deed ons dat na, was ook niet onze opzet, was "gewoon" vakansie.
Die stuur-lui aan wal is al vaker gepasseerd, beetje flauw.
13-04-2017 13:03
@ schipperaar:
[quote]Die stuur-lui aan wal is al vaker gepasseerd, beetje flauw.[/quote]
dan zal er wel een waarheid in zitten, denk je niet?
13-04-2017 13:07
Kijken als de GIRO afgelopen is wat de resultaten van onze toppers zijn .En wat al die hoogte stages en trainingen voor resultaat opgeleverd heeft. Je wordt toch niet betaald om te trainen.
13-04-2017 13:29
@8.6
Veel stuurlui aan wal hebben nooit gevaren, de lui aan boord zien alle gevaren en hebben geen oog voor de criticasters op het veilige droge. Ooit gevaren?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine