Robert Gesink over niet-selectie voor Tour: “Dat was wel even een pittig moment”
Robert Gesink reed al tien keer de Tour de France, maar er bestaat een reële kans dat hij er komend jaar niet bij is. De 35-jarige staat niet bij de eerste zes namen die al zeker zijn van een plekje in de Tourploeg van Jumbo-Visma. “Dat was wel even een pittig moment”, vertelt Gesink nu aan de NOS over hoe het nieuws van zijn niet-selectie bij hem binnenkwam.
“Zeker na wat er net was gebeurd”, vervolgt hij, verwijzend naar de sleutelbeenbreuk die hij opliep in de afgelopen Ronde van Frankrijk, de twee extra operaties die daar vanwege bacteriële infecties bij kwamen kijken en de coronabesmetting die hij onlangs opliep. “De batterij was nog aan het opladen van de tegenslag en toen kwam dat er nog overheen.”
“Uiteindelijk, als je aan het einde van het jaar de balans opmaakt, is er één koers die er met kop en schouders bovenuit steekt. Het zou akelig zijn als mijn laatste moment in de Tour geweest zou zijn, dat ik op dag drie in een brancard naar huis ga”, benadrukt Gesink nogmaals zijn teleurstelling. “Maar we hebben natuurlijk een hele sterke ploeg, die op alle fronten wederom versterkt is. Dan wordt voor elk plekje zwaarder gevochten”, klinkt het echter ook realistisch.
Gevraagd naar de mogelijkheid dat hij alsnog een van de laatste twee plekjes in kan nemen, antwoordt Gesink twijfelend. “Op zich… Je weet nooit hoe een koe een haas vangt, zeker niet in de wielersport. Maar je moet natuurlijk ook realistisch zijn. Laten we zo zeggen: het zekerheidje is de Vuelta dit seizoen”, aldus de in Andorra woonachtige coureur.
Gesink begint zijn seizoen in de Ronde van Algarve. Na de Portugese meerdaagse volgen de Drome Classic en verscheidene rondes: de Ronde van Catalonië, de Ronde van het Baskenland, de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland. In het najaar rijdt hij dus nog de Vuelta.
Met twee plekken beschikbaar en een rol als road captain nog te vergeven lijkt mij dat of Teunissen of Gesink idealiter die rol in zou nemen. De laatste heeft aanzienlijk meer ervaring en overwicht denk ik in die rol maar is het afhankelijk van zijn vorm. Teunissen zou een stuk beter als lead out inzetbaar zijn voor WvA echter net als Laporte. Maar bij de Fransman moeten we nog maar zien hoe de chemie is met WvA en hoe hij presteert. Benoot zie ik zich niet in zijn eerste seizoen schikken in een road captain rol en dat is denk ik gezien zijn status in de ploeg ook niet logisch. Dennis heeft internationale naam maar nog geen Tour uitgereden en niet de beste reputatie. Logische keuze in mijn ogen Teunissen en Benoot. Of Gesink en Laporte/Teunissen. Anders zonder Lead out WvA als groene trui kopman op pad sturen zou ik wat vreemd vinden.
Daarbij heb je toch ook gewoon iemand nodig soms om het peloton over berg 1 en 2 te mennen als je de tour wilt winnen. Het type Padrnos, Kirienka, etc zeg maar. Daarvoor zijn Teunissen en Laporte te licht, dus kom je toch bij een Gesink (of Benoot) uit.
Persoonlijk zou ik die hele groene ambitie van Wout niet willen als ploeg. Ik denk ook niet dat het hem lukt aangezien hij niet zomaar in gratis ontsnappingen mee zal mogen (enerzijds niet van de ploeg als Roglic niet uitvalt, anderzijds niet van groene trui concurrenten) en hij komt in vlakke sprints denk ik toch wat te kort tov Ewan, Bennett en Jakobsen.
Of is het teveel wishfull thinking wat ik doe? ;-)
Je ziet het ook met ˜Verstappen en de F1. De Nederlandse fans zijn een factor van belang, commercieel gezien. Visma als co-sponsor heb ik nooit zo goed begrepen, maar goed die zijn ook actief in Nederland.