Robert Gesink: “Na de Tour de France van 2010 werd alles anders”
Interview Achttien jaar lang was Robert Gesink een van de beste en meest kleurrijke Nederlandse beroepswielrenners. In het winternummer van RIDE Magazine hebben we een groot interview met Gesink, die spreekt over 2010 en 2011 als het grote breekpunt in zijn loopbaan.
De Tour de France van 2010 op 24-jarige leeftijd noemt Gesink het scharnierpunt in zijn carrière. Zijn vijfde plek in de belangrijkste wielerwedstrijd, nadat hij al eerder vijfde en zesde in de Vuelta a España is geworden, lijkt het begin van een grote carrière als ronderenner. “Hoe Robert daar rond reed, ik dacht echt dat die jongen over een à twee jaar onverslaanbaar zou zijn”, herinnert zijn trainer Louis Delahaije zich nu nog.
Twee gebeurtenissen in ruim een jaar maken vervolgens een einde aan Gesinks onbevangenheid én aan zijn progressieve groeicurve. Drie maanden na de Tour van 2010 verongelukt zijn vader op de fiets, nadat hij in de onverharde afdaling van de Keutenberg – tijdens de Bart Brentjens Challenge – ongelukkig is gevallen.
“Natuurlijk zijn er toen momenten geweest dat ik de fiets haatte”, kijkt hij terug op de donkerste bladzijde uit zijn privéleven. “Nadat mijn vader overleed, ben ik vanuit een haat en woede naar alles en iedereen extreem hard gaan trainen. Ik kwam toen heel sterk uit de winter. Ik won oppermachtig de Ronde van Oman, werd tweede in de Tirreno en derde in het Baskenland. Daarna was het he-le-maal op.”
“Ik had mezelf redelijk afgebrand. Het was klaar en ik kwam in een behoorlijke dip terecht. Ik had mezelf eigenlijk geen tijd gegeven om alles te verwerken. Al gaat die pijn nooit weg. De fiets heeft me veel gegeven, maar helaas ook af en toe heel veel afgenomen.”
In september 2011 rijdt Gesink tijdens een training richting het WK in Kopenhagen met een slakkengangetje over een pad met kasseitjes waar de eerste herfstbladeren het najaar aankondigen. Wanneer hij afremt om een auto voorrang te verlenen, gaat hij ongelukkig onderuit. Een complexe breuk in zijn rechterbovenbeen is de schade. Ondanks een geslaagde operatie bleef in de biomechanica een kleine centimeter afwijking zitten. Hierdoor had hij nooit meer die echte versnelling, die overdrive, in zijn benen.
“Terugkijkend deel ik mijn carrière op in twee stukken. Voor en na de beenbreuk. Deze breuk heeft mijn prestaties na 2011 voor een groot deel beperkt. Mijn groei als ronderenner hield daar op. Voor een topsporter, die voor de uitslagen op het hoogste niveau gaat, is zo’n beenbreuk heel beperkend. Tot die val zag je dat ik steeds beter presteerde. Na die val ging alles een stuk moeizamer.”
“Na de operatie moest ik met mijn been vanaf nul beginnen. Letterlijk weer leren lopen en fietsen. Vervolgens heb ik altijd qua kracht met twee verschillende benen gefietst. Er waren veel klachten, pijn, wat weer leidde tot de noodzakelijke positieveranderingen op de fiets. Eigenlijk is die breuk het begin geweest van heel veel ellende. Al heeft bijna iedere renner zo zijn verhaal en heb ik gelukkig daarna nog heel mooie dingen op de fiets laten zien.”
Interview Robert Gesink
In de RIDE Magazine Wintergids (€9,95) lees je een uitgebreid interview met Robert Gesink, die na een jarenlange carrière eind 2024 afscheid neemt van de professionele wielersport. Gesink kijkt in het afscheidsinterview terug op zijn tijd tussen Rabobank en Visma | Lease a Bike, met veel hoogte- en dieptepunten. Het volledige verhaal lees je in het 156 pagina’s tellende wintermagazine van RIDE. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel jouw exemplaar van het winternummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Zonder afbreuk te doen aan zijn geweldige carrière.
Zou nu niet meer mogelijk zijn vermoed ik.