Bergrit naar La Plagne fors ingekort door uitbraak besmettelijke dierziekte
De negentiende etappe van Albertville naar La Plagne is ingekort naar 95 kilometer. Door de uitbraak van een besmettelijke dierziekte op de Col des Saisies is besloten deze beklimming en die van de Côte d’Héry-sur-Ugine te schrappen. Als gevolg daarvan is de geplande 130 kilometer teruggebracht tot 95 kilometer, maakte de organisatie donderdagavond om 22.33 uur bekend.
Organisator ASO had maar liefst vijf beklimmingen in deze etappe gestopt, maar door de uitbraak van nodulaire dermatose (huidaandoening) die het vee treft in een kudde die zich specifiek op de Col des Saisies bevindt gaat de etappe op de schop. Als gevolg van de uitbraak zal het Tour-peloton deze col van eerste categorie en de Côte d’Héry-sur-Ugine (tweede categorie) overslaan.
“Vanwege de nood die de getroffen boeren ervaren en om het vlotte verloop van de wedstrijd te behouden, is er – in overleg met de bevoegde autoriteiten – besloten de route van etappe negentien tussen Albertville en La Plagne aan te passen en de beklimming naar de Col des Saisies te vermijden”, schrijft de organisatie in een persbericht.
De ceremoniële start vindt zoals gepland plaats bij de uitgang van Albertville. Na een parade van zeven kilometer gaan de renners nu richting de D925, waar de organisatie de officiële start geeft. Na het startschot gaat het peloton via een alternatieve route in de richting van Beaufort rijden. Dat punt ligt op 52,4 km van het oorspronkelijke schema.
Door deze wijziging, die met name de Col des Saisies omzeilt, zal de etappe een totale afstand van 95 kilometer beslaan in plaats van de oorspronkelijk geplande 129,9 kilometer. Als gevolg hiervan zal de start pas plaatsvinden om 14.30 uur, een uur later dan oorspronkelijk gepland.


- Start:
- 14:30 ( Albertville)
- Finish:
- 17:18 ( La Plagne)
Zo'n 80% van de wereldwijde sojaproductie – en dus ook het grootste deel van de bijbehorende ontbossing waar je bezwaar tegen hebt – gaat naar veevoer. Slechts 6% is bestemd voor directe menselijke consumptie. De rest wordt industrieel gebruikt.
Als we wereldwijd minder vlees zouden eten, daalt de vraag naar veevoer en dus ook de behoefte aan sojaproductie. Een dier om op te eten vraagt nu eenmaal veel meer voedsel dan een mens direct nodig heeft.
De avocado-industrie is trouwens een heel ander verhaal: daar zit het probleem vooral in het veroorzaken van lokale waterschaarste, niet zozeer in ontbossing.
Angst voor protesten van veehouders
Dit besluit van de organisatoren van de Tour de France, in overleg met de autoriteiten, komt op een moment dat deze etappe in Savoye vol risico stond op demonstraties van veehouders, die al enkele weken getroffen zijn door de epidemie van nodulaire dermatose (LSD) .
Zodra een geval van deze ziekte op een bedrijf wordt vastgesteld, moet de hele kudde worden geruimd, conform de nationale richtlijnen. Deze maatregel wordt bestreden door een deel van de agrarische gemeenschap , die pleit voor selectieve ruiming, waarbij alleen zieke dieren worden geruimd.
Tot en met 22 juli zijn er 34 uitbraken van DNC vastgesteld in Savoie en Haute-Savoie. Sinds de eerste gevallen op 29 juni zijn er honderden runderen geëuthanaseerd.
Eén van de laatste bevestigde uitbraken betreft een veehouderij in de gemeente Hauteluce in Savoie, precies bij de Col des Saisies, die de renners aanstaande vrijdag tijdens de 19e etappe zouden beklimmen.
Vingegaard heeft deze hele tour nog geen 1 seconde gewonnen op Pogacar en jij durft te stellen dat Pogacar het in z'n schoot geworpen krijgt nu er 1 col verdwijnt?
Maar wel oprecht jammer dat de laatste berg etappe zo ingekort wordt.
Met dit soort bangmakerij hopen ze dat het sneller gaat.
Toch meen ik dat ook in Nederland welleens een koers is afgelast, omdat er belangrijkere zaken in de maatschappij zijn dan de zoveelste momentopname van de zoveelste krachtmeting.
Je bent als peleton te gast - niet andersom.
Dit is geen koersje onder de lokale kerktoren hé, maar de grootste koers ter wereld met een reclamekaravaan, een massa aan volgers van de ploegen, tienduizenden toeschouwers elke dag, agenten elke 10m op elke berg, parcours dat een hele dag hermetisch afgesloten moet worden, ...
Alsof je dat allemaal overnight geregeld krijgt, daar gaat maanden aan voorbereiding en planning aan vooraf. Maar als jij het beter en sneller kan, stuur je CV op zou ik zeggen.
Vroeger wel eens opgepeddeld, toch een bult van de 1e categorie.
Nu blijven er alleen wat HC cols over, lastig om daar nog een verschil te maken.
Maar goed, ik snap ook dat je niet zomaar ineens wat alternatieve cols kan doen, want dat betekent ook wegafzettingen die niet bekend gemaakt zijn. Het is bij zo'n ronde niet te doen om vooraf overal een alternatief voor achter de hand te hebben. Inkorten is dan een logische en makkelijke keuze.
Een voordeel is de latere start, dan ben ik op tijd thuis om nog wat van de etappe te zien.
Hopelijk wordt het toch nog een mooie rit, anders dan die van vandaag.