Riis kraakt Visma opnieuw: “Wat een puinhoop, terecht als Vingegaard naar ander team uitkijkt”
foto: Cor Vos
maandag 21 juli 2025 om 12:25

Riis kraakt Visma opnieuw: “Wat een puinhoop, terecht als Vingegaard naar ander team uitkijkt”

Bjarne Riis heeft opnieuw flinke kritiek geleverd op het rijden van Visma | Lease a Bike. De Deen vindt dat de ploeg van Jonas Vingegaard er ‘een puinhoop’ van maakt. “Ik snap er echt helemaal niets van”, schrijft hij in zijn column op BT.

Riis ergerde zich vooral aan het rijden van de ploeg op zondag, toen Vingegaard op achterstand kwam te rijden terwijl een aantal ploeggenoten volle bak koers maakte om een vroege vlucht te forceren. “Na de etappe van zondag is het terecht om te vragen of hij niet naar een ander team moet uitkijken. Het is overduidelijk dat hij niet prioriteit nummer een is. Het is zo teleurstellend om te zien.”

“Toch is het wat te makkelijk om te zeggen dat Vingegaard van team moet veranderen”, gaat de Deen verder. “Ook al ligt die conclusie na deze etappe voor de hand. Want het gaat niet gebeuren. We hebben het over Jonas, die geen doorsnee renner is. Hij houdt van een veilige omgeving en heeft een lang contract. Het zou betekenen dat hij nieuwe mensen, een nieuw team en een nieuwe opzet moet leren kennen, en ik denk niet dat hij daar per se zin in heeft.”

Riis gaat daarna nog verder in op de woorden van Trine Marie Hansen. De partner van Vingegaard waarschuwde voor de Tour al: “Ik hoop dat hij de volledige steun van het team krijgt, in plaats van dat er allerlei verschillende doelen zijn.” Riis geeft haar nu gelijk: “Misschien zag Trine dit al aankomen toen ze zo’n opmerking maakte aan het begin van de Tour. Ik vind het echt jammer dat we hierover moeten praten. We hebben een Deen die twee keer de Tour heeft gewonnen en waar we voor juichen. We willen hem zien schitteren en de Tour winnen. En dan behandelen ze hem op deze manier. Het team breekt hem doormidden, en ik vind dat echt schandalig. Wat denken ze wel niet? Dit zie je bij geen enkel ander team.”

“Visma is waarschijnlijk het op een na beste team op dit moment, maar anders moet er een volledig nieuw team rond hem worden opgebouwd”, eindigt de oud-renner en -ploegleider. “Maar als je tegen UAE wilt vechten, heb je een ongelooflijk sterk team achter je nodig. Hij kan het niet alleen”

RIDE Magazine
62 Reacties
21-07-2025 12:52
Als Riis kan aanwijzen waar Vingegaard deze tour 1 seconde heeft verloren doordat hij zogenaamd niet prioriteit nummer 1 is bij Visma dan hoor ik het graag.
    21-07-2025 14:03
    Je zou zelfs kunnen stellen dat omdat Jonas te veel tekort komt op Pogacar de ploeg in de knel komt en op zoek moet naar andere successen middels de rest van de ploeg.

    VLAB is nog heel erg trouw aan een hun toprenner die niet behaalt wat vooraf het doel was en de ploeg helemaal op ingericht is.
    21-07-2025 22:35
    Dat doet Riis, wat je ook van de persoon kan vinden, al enkele keren. Niet vwb sec werk, maar wel vwb tactiek. VLab probeert UAE in de koers continue onder druk te zetten, hen zgn op te roken. Maar UAE profiteert daar tot nu toe alleen maar van. Het kost VLab vooralsnog meer energie. Buiten de koers is VLab bezig met mindgames, ook al bedoeld om onder de huid te kruipen van, etc. Publieke opinie heeft VLab echter eerder tegen dan mee. VLab is goed in het plannen en het plan, maar niet goed om die te wijzigen en aan de passen als de omstandigheden daarom vragen. Te weinig flexibel.
    22-07-2025 09:13
    Je zegt dat Riis dat al enkele keren doet, om te vervolgen met dat hij dat niet doet (aangeven waar Vingegaard 1 seconde heeft verloren). Helder.
    De rest is speculatie, je kunt niet weten of de uitputtingsslag per saldo goed of slecht is voor Vingegaard vs Pogacar. Wat betreft het vermogen van Visma om plannen aan te passen: dat is op de een of andere manier ook een soort herhaalmening geworden die je op verschillende plekken tegenkomt maar ook daarvoor geldt dat niemand overtuigend op specifieke situaties kan wijzen. Visma is over de hele linie tactisch vele malen sterker gebleken dan UAE de afgelopen 4 jaar, ook wat betreft improvisatie. Soms is iemand gewoon (veel) sterker, en dan kan je plan in te prullenbak, so be it.
21-07-2025 12:36
Wat een onzin allemaal. Dat Visma-Lab ook voor ritoverwinningen wil gaan in de Tour is niet meer als logisch. Alle ploegen gaan voor ritoverwinningen. Ook de ploeg van UAE met de knechten Wellens en eerder Adam Yates. De ploeg is volledig om 1 kopman heen gebouwd. Er is naast Visma-Lab en UAE geen enkele ploeg die dit doet
    21-07-2025 12:44
    Je mag het onzin vinden. Toch zie je wel dat zijn belangrijke helpers niet super zijn. Dan zou het voor Vingegaard zijn doel om de Tour te winnen beter zijn als ze alle energie en kracht die ze hebben in zijn ondersteuning steken. Maar we zien Van Aert, Yates en Jorgenson eigenlijk alleen in eigen belang in beeld.
    21-07-2025 12:44
    @Mechia: Yates rijdt prima in diens.
    21-07-2025 12:48
    @Mechia Yates rijdt prima in dienst. WvA en Jorgenson zijn gewoon niet goed genoeg. Jorgenson was al top in Dauphine. Conditie piek ligt verkeerd. WvA na zo'n zware val en slechte winter een dubbele GR laten rijden is een fundamentele fout
    21-07-2025 12:49
    Dacht dat de ploeg volledig voor de winst van Vingegaard ging. Als ze ook voor winst in etappes gaan hadden ze net zo goed Kooij mee kunnen nemen. Zit wel een kern van waarheid in kritiek, al denk ik niet dat Jonas die achterstand goed kan maken.
    21-07-2025 13:28
    Je kunt niet makkelijk voor en overwinningen gaan en een algemeen klassement rijden. Mits de overwinningen zo specifiek zijn dat ze het algemeen klassement niet schaden. Vooral niet in de tour.
    Visma moet lef hebben en de koers omgooien. Geef Jonas een echt klassement team en start(mits het schema aantrekkelijk is) in de giro en vuelta. En laat een team voor bv v aert de klassiekers en de tour rijden. Verkapte sprintploeg/ ritten kapers. Dan blijft iedereen in het team vrolijk etc. Het jaar erop weer de tour. Etc, geeft ook meer motivatie. En (samen) winnen wordt dan voor visma meer en meer op de voorgrond gezet. Dat is de kern waar het begon. Dat mis ik nu in de breedte een beetje.
    De klap van het vertrek van Zeeman is echt wel merkbaar, daarnaast het ouder worden van de toprenners in glorie jaren en durven door selecteren. Als bv de gebroeders v dijke wat meer als kopmannen werden uitgespeeld en een iets beter contract hadden gekregen een jaar terug was het in deze gevallen ook anders gelopen.
    Maar dat is achteraf een koe in de kont kijken.
    21-07-2025 13:59
    @Explorer Vingegaard heeft geen expliciet klassementsteam nodig als Pogacar er niet is. Zonder Pogacar wint Vingegaard fluitend de Giro, Tour of Vuelta. Met Pogacar wordt hij 2e. Zo simpel is het
    21-07-2025 14:12
    @cycling: idd. Men vergeet even dat zonder Pogacar aan de start, Vingegaard alles en iedereen naar huis rijdt. Verlegt hij zijn aandacht naar Giro en Vuelta, dan wint hij die zonder all out te gaan. Er is gewoon 1 absolute heerser en dat is Pogacar. Voor de (sub)toppers daarachter is ook Vingegaard een onneembare vesting.
    21-07-2025 15:48
    Waarom wint Jonas dan twee keer de tour? Pogi was die jaren ook goed alleen tactisch overklast door twee toppers bij visma. Zeeman was de grondlegger van dat alles. Nu is pogi de beste, rijd veruit het grootste programma en tart daarin alle wielrenwetten. Allen met #samenwinnen kan pohi verslagen worden.
    21-07-2025 16:52
    Ik zou de kritiek van Bjarne en Trine toch maar serieus nemen. Ze hebben voor een groot deel gelijk met hun opmerkingen. Het gerace om etappezeges blijkt ook nog eens niet erg goed te werken (buiten dat het energie kost).
    21-07-2025 19:13
    Waarom kun je die mening beter serieus nemen? Wat maakt dat ze gelijk hebben?

    Volgens mij is geen seconden van de achterstand van Vingegaard te wijten aan de tactiek van zijn ploeg. Hij bleek zelf meerdere dagen duidelijk de mindere van Pogacar.

    De enige kans die hij nog heeft op eindwinst, is wanneer de eerste helft van de ronde zo zwaar is geweest dat Pogacar er in de laatste zwaarste bergritten toch nog door zakt. Mocht dat gebeuren, dan zou de gebruikte tactiek - waarbij er nog meer energie is gestoken in het zwaar maken van de koers, dan in het rijden voor ritten - daar mede aan bij hebben gedragen.
21-07-2025 13:08
Volgens mij zie in Denemarken een beetje hetzelfde als in Belgie. Waar in Belgie Evenepoel op gelijke hoogte wordt gezet met Vingegaard en Pogacar, gebeurt dat in Denemarken met Vingegaard vs Pogacar. Natuurlijk was en is Vingegaard de grootste uitdager van Pogacar, maar de ploeg van Pogacar is sterker geworden de afgelopen jaren en Pogacar zelf ook. Daarmee is de kans voor Visma dat ze een winnende tactiek bedenken een stuk kleiner geworden. Dat lijken ze in Denemarken te vergeten. Opvallend bij Riis vind ik dat hij heel goed weet dat afwachten en in optocht voor of achter Pogacar aan gaan rijden sowieso niet werkt. Hij komt echter ook niet met een goed alternatief, maar alleen met kritiek, terwijl je van hem mag verwachten dat hij de capaciteiten heeft om er in ieder geval over na te denken.
    21-07-2025 13:20
    En Visma is veel zwakker zonder Roglic
21-07-2025 12:48
"Het team breekt hem doormidden," wat een 100% nonsens.

Wellicht doen de Denen er goed aan om in te zien dat Vingegaard simpelweg tekort komt deze Tour. Pogacar is zoveel beter en ik ben ervan overtuigd dat Vingegaard never ever in een ander team qua prestatie ook maar in de buurt zou komen. Maar zie het hem graag eens proberen...
    21-07-2025 12:51
    had zelf graag gezien dat Visma met Vingegaard eens de Giro - Vuelta kaart zou trekken en met een arsenaal aan vrijbuiters aan zou treden. Dat had wellicht Kooij kunnen behouden, samen met Van Aert voor groen en Affini... omringt door bollen-jagende klimmers als Kuss en Jorgenson.

    En dat dan een andere ploeg de hegemonie van UAE mag proberen door te breken.
    21-07-2025 16:20
    Er is buiten visma maar 1 team waar die net zo goed bij zou passen en dat is ineos voor de rest zal die nergens beter worden maar slechter
21-07-2025 12:48
Toen van Aert het groen pakte en Pogi op Hautacam eraf reed was het allemaal prima, maar dat was precies dezelfde tactiek.

Enige verschil is dat het team dit jaar niet de kwaliteiten heeft om op beide te gokken en ze komen tegen UAE gewoon echt te kort. Het plan zoals je dat zag toen ze de tour wonnen is nu niet echt duidelijk te zien of het lukt ze niet om het uit te voeren.

Ik vind ook dat ze het naar buiten toe qua communicatie niet echt lekker managen.

Mijn gevoel zegt dat Merijn Zeeman enorm wordt gemist helaas.
21-07-2025 12:55
Wat zie je nu precies bij geen enkel ander team? Ik begrijp werkelijk niet wat de kritiek überhaupt is. Dat ze ook voor etappes gaan kan het toch niet zijn, aangezien je dat bij werkelijk ieder ander team ziet. Dus wat is het waarmee ze Vingegaard door midden breken?
21-07-2025 12:54
Wat een onzin. Al deze meninkjes gaan er nog altijd vanuit dat het gaat om het duel Vingegaard vs Pogacar. Dat is er echter helemaal niet. Het is alleen Pogacar. Voor alle andere teams, inclusief VLab, zijn er alleen ritzeges of een trui te winnen.
    21-07-2025 18:42
    Dat zagen we ook in 2022 en 2023 bedankt voor je bijdrage volgende
21-07-2025 12:58
Wat een kletskoek.

Er was gisteren geen enkele noodzaak om met 6 of 7 man bij Vingegaard te blijven. Dan is het juist goed voor de moraal binnen het team als er een paar lekker met de vlucht meekunnen, ook ruimte krijgen, kunnen spelen zo je wilt. Een beetje ademruimte doet nooit kwaad. In de komende week moeten ze weer in het gareel in de bergetappes. Bovendien: het is nooit verkeerd om teamgenoten vooruit te hebben voor het geval dat - je kunt ze altijd laten afzakken als je ze nodig hebt.

Hij zit flink te stoken die Riis.
21-07-2025 12:47
Ok Mr. 60.
    21-07-2025 13:42
    64 zelfs, volgens een oude ploegarts. Het is hoe dan ook een wonder dat deze man - zonder Gianetti achtige toestanden - nog leeft
21-07-2025 12:57
Zit er ook een uit-knop aan Riis?
    21-07-2025 13:06
    Ja hoor je hoeft het artikel niet aan te klikken. ;-)
    21-07-2025 13:26
    @castro Graag een uit-knop op alle koppen met naam Riis erin
21-07-2025 13:40
Volledig eens met Riis. Dat wikken en wegen, optellen en aftrekken van verschillende belangen in een Tour de France waarin het Geel ten doel gesteld is werkt gewoon niet, en heeft bovendien nog nooit gewerkt. WVA laat je hooguit soms meesprinten, en daarmee basta, zou mijn tactiek als ploegleider zijn. De vermoeidheid van de nu door de ontsnappingen vermoeide vluchters is een ding, maar ten tweede lijkt vooral het mentale aspect belangrijk: één team moet één doel hebben: het Geel in Parijs. Helpers moeten zich volledig wegcijferen, niet een beetje. Alle meervoudige Tour winnaars hebben zo’n team achter zich gehad, en je zag ook dat in de boerenjaren van Vingegaard en JV dit de tactiek was: in 2023 deed Vingegaard, geheel terecht, geen trap op kop toen Lafay de tweede rit won.
    21-07-2025 13:54
    Dat doen ze bij UAE toch ook niet
    21-07-2025 15:02
    Wellicht handig om jezelf te baseren op feiten. De tactiek tijdens overgangsritten vergelijkbaar met afgelopen zondag, in de boerenjaren van deze ploeg toen ze in 2022 en 2023 de eindwinst binnen haalden met Vingegaard, was in niets anders dan wat ze nu doen.

    In de Tour de France van 2022 wint Van Aert de groene trui waar veel energie in wordt gestoken. Geven ze hem de vrijheid om niet op Vingegaard te wachten op weg naar Calais en werken ze voor zijn sprint in de rit naar Lausanne. Daarnaast zit hij vaak in de kopgroep. Waaronder in de zestiende rit, een overgangsrit met een enigszins vergelijkbaar profiel als afgelopen zondag, waar hij samen met Van Hooydonck in de kopgroep zat.

    In de Tour de France van 2023 is de groene trui geen doel, maar is er wel veel ruimte voor kansen in kopgroepen. Van Aert zit drie ritten vooruit (oa keer tweede achter Poels). Benoot vier ritten (oa keer vierde in een door Izagirre gewonnen rit). Laporte zit twee keer vooruit (oa keer zesde in een overgangsrit.

    Werkelijk niets van wat ze nu doen, deden ze nooit eerder. Laat staan dat er geen ploegen zijn die ooit zo'n aanpak zouden kiezen. Je hoeft slechts terug naar de ritwinnaar van zondag om het tegendeel te vinden.
    21-07-2025 15:32
    Je reinste onzin natuurlijk, en als 1 man dat zou moeten weten is het net de heer Riis zelf.
    In de Tour die hij won, wonnen ploegmaats Ullrich en Zabel respectievelijk de witte en de groene trui.
    Zabel won 2 etappes en reed nog 5x top-5, Ullrich won een etappe en ook Henn werd een keertje 2de vanuit de vlucht. Als hij er écht zo'n groot probleem mee heeft dat ook andere renners naast de klassementskopman kansen krijgen/kregen, waarom bleef hij dan zelf nadien nog 4 jaar bij zijn ploeg?
    21-07-2025 15:47
    Is trouwens ontzettend hypocriet wat hij allemaal uitkraamt, want hij was zelf teammanager bij CSC toen Basso bv in dezelfde positie stond (2de na de op papier onklopbare Armstrong) en ik tel 9 top-10 plaatsen voor andere renners dan Basso in die Tour.

    Idem trouwens voor de jaren met Hamilton, Sastre, Schleck,... toen die voor GC gingen.
21-07-2025 14:19
Riis meteen afdoen als een verdwaasde gek lijkt me overstandig.

Wat als Vingegaard gisteren pech had gehad, wie had hem dan geholpen? Hij had dan alleen maar Jorgensen en een klimmer bij zich gehad... Of hij had vele minuten moeten wachten op de drie andere renners van Visma. Of had Van Aert dan alsnog gewacht? Kortom, de benadering van Visma zondag was niet bestand tegen een rampscenario.

Ten tweede heb je ook nog het psychologische argument. Een renner als Vingegaard zou de benadering van Visma op zondag hebben kunnen interpreteren als niet volledig rijden voor hem...

Maar goed, Riis is wel heeeeel stellig en negatief, dat is ook weer onnodig lijkt me
    21-07-2025 14:33
    Vingegaard had gisteren Affini, Kuss en Jorgensen bij zich. Is normaal gesproken meer dan voldoende. Als dat niet voldoende is, zijn er afgelopen jaren tientallen ritten te vinden die potentieel een probleem hadden kunnen opleveren.
21-07-2025 13:17
Een knecht van Pogi mag toch ook gewoon een etappe winnen ? Wellens ! Jonas heeft een jaar geofferd op een berg gezeten maar is gewoon niet goed genoeg. Ook de knechten zijn er net niet, de 2 kopman strategie met Jorgenson of zelfs Kuss pakt niet uit.. Van Aert is top, maar niet top-top en dus is het de tour van net niet voor Visma .. en dat frustreerd de Denen
21-07-2025 15:19
Riis (en Trine) moeten de realiteit eens onder ogen durven te zien, zeker met de recente tijdritten en de etappe naar Hautacam in het achterhoofd: 3'51" aan de broek in etappes waar alles in het teken stond van Pogacar vs Vingegaard. VLAB mag nog met alle 29 hun renners de Tour rijden, en als ze willen mogen ze ook hun Devo en vrouwenteam nog optrommelen, dan nog verander je niets aan het feit dat Pogacar 3 klassen beter is dan Vingegaard. Op dat vlak doet het mij heel hard denken aan de Tour van 2020 waar Roglic kon rekenen op Kuss, Dumoulin, Gesink, Bennett én Van Aert bergop, terwijl Pogacar zo goed als de volledige ronde in zijn eentje rondtoerde en hem alsnog won.

Ze mogen in de pers nog roepen wat ze willen, ik geloof niet dat er nog iemand bij VLAB écht gelooft dat ze deze Tour kunnen winnen (zonder ongelukken bij Pogacar), zelfs Vingegaard zelf niet. De enige die ze nog met een half oog in de gaten houden (Lipowitz) lag er zelf bij, dus moesten er maar een paar enkelingen de klus klaren en kon de rest gewoon blijven meespringen.
21-07-2025 15:33
Vingegaard geniet bij TVJ ont-zet-tend veel voorrechten. Dat komt o.a. omdat ploeg en renner prima bij elkaar passen. Bij een evt andere ploeg is dat niet bepaald vanzelfsprekend. En ik vermoed dat de aanpak van Trine ook nog eens een waarschuwing is voor andere ploegen…
21-07-2025 12:49
Alle Denen willen dat Wout in z'n hok blijft, maar Wout is een van de grootste renners ter wereld, ook al is z'n seizoen nog niet fantastisch.
    21-07-2025 13:18
    Wout's grootste glory & fame behaalde hij voornamelijk in de Tour en
    kreeg hij het label van wereldtopper.....vroeger dus, tot en met 2022.

    Maar je moet al 3 jaar terug gaan in de tijd dat hij een tijdrit,
    bergrit, heuveletappe of sprint kon winnen in de Tour. In '23,
    '24 ( ondanks zijn revalidatie in een geweldig vormpeil ) en
    tot op vandaag in deze Tour weer just niks won of geen
    enkele etappe kleurde. Ik denk dat hij tijdens zijn 14 snipperdagen
    een geweldig vormpeil opgebouwd heeft, die we enkel terug zien
    als hij voor eigen succes rijdt.....maar als knecht 'ontsnapt' aan zijn taak.
    21-07-2025 19:13
    Ja en had vingegaard in die 2e rit in bilbao wat kopwerk gedaan had hij wel die overwinning in ´23
21-07-2025 13:05
Ik snap Riis hier totaal niet meer. Of wil hij Visma behoeden voor de fout die hij zelf begaan is, toen de gebroeders Schleck er met zijn halve team vandoor gingen?

Bij welk team zou Vingegaard dan wel beter ondersteund worden? Misschien dat sommige teams hun renners meer alleen voor Jonas zouden laten rijden, maar alleen UAE, RB en Ineos zitten op ongeveer hetzelfde mogelijke niveau qua ondersteuning.
21-07-2025 13:59
Staf eruit bij visma , hebben last van tunnel visie
    21-07-2025 14:02
    Tuurlijk, een andere staf gaat Pogacar wel verslaan. Het komt nog altijd aan op de benen!
21-07-2025 15:12
Volgens velen moet Wout naar een andere ploeg en nu dus ook Jonas. In de rit naar Roubaix een paar jaar geleden was de ganse bezig om Jonas te helpen. Op Hautecamp sleurde Wout zo hard dat Tadej moest lossen. Zowel Jonas als Wout hebben gekozen voor een langdurig contract. Zijn die renners nu dom omdat ze gekozen hebben voor die ploeg.
21-07-2025 15:48
Dit is ook wel.een typische strategie van een columnist.
Of alles helemaal ophemelen of alles afbranden.

Ik weet nog wel dat Vi oranje dat ook deed en dan ga je de ene keer gigantisch nat en de andere keer lijkt het net of je er superveel verstand van hebt.
Maar het zorgt wel voor lezers/kijkcijfers.
21-07-2025 17:09
Die doping is in elk geval niet goed geweest voor zijn hersens. Ja, er zaten twee renners in de kopgroep en terecht dat ze doorreden. Het was duidelijk dat de groep rond Pogacar niet doorreed dus Vingegaard zou vrij makkelijk terugkomen.
21-07-2025 17:21
Klopt helemaal
21-07-2025 13:07
De Denen vinden dat hún lieveling niet wordt ondersteund terwijl die het niet nodig heeft. De Vlamingen zien hun heiland herrijzen en weer vallen en de Hollanders zeiken om tijdstippen. Wat doen de Fransen?
    21-07-2025 14:57
    Zeuren dat Campenaerts niet achter Wellens wou rijden omdat het een landgenoot zou zijn, blijkbaar.
    21-07-2025 21:34
    Juichen om een 3e plek ;)
21-07-2025 13:54
Feit is op Pogacar en het uae team staat geen maat kwa klim vermogen op dit moment. Wat Visma betreft vingegaard is zelf ook niet in zijn allerbeste vorm dat wijzen de cijfers gewoon uit net zoals de rest van de ploeg maar zijn er betere te vinden ik zie ze niet rijden
21-07-2025 13:56
Ik zie ook niet in welke ploeg het beter voor elkaar heeft op UAE na als Visma waar hij wel de tour kan winnen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine