Riis kraakt Visma opnieuw: “Wat een puinhoop, terecht als Vingegaard naar ander team uitkijkt”
Bjarne Riis heeft opnieuw flinke kritiek geleverd op het rijden van Visma | Lease a Bike. De Deen vindt dat de ploeg van Jonas Vingegaard er ‘een puinhoop’ van maakt. “Ik snap er echt helemaal niets van”, schrijft hij in zijn column op BT.
Riis ergerde zich vooral aan het rijden van de ploeg op zondag, toen Vingegaard op achterstand kwam te rijden terwijl een aantal ploeggenoten volle bak koers maakte om een vroege vlucht te forceren. “Na de etappe van zondag is het terecht om te vragen of hij niet naar een ander team moet uitkijken. Het is overduidelijk dat hij niet prioriteit nummer een is. Het is zo teleurstellend om te zien.”“Toch is het wat te makkelijk om te zeggen dat Vingegaard van team moet veranderen”, gaat de Deen verder. “Ook al ligt die conclusie na deze etappe voor de hand. Want het gaat niet gebeuren. We hebben het over Jonas, die geen doorsnee renner is. Hij houdt van een veilige omgeving en heeft een lang contract. Het zou betekenen dat hij nieuwe mensen, een nieuw team en een nieuwe opzet moet leren kennen, en ik denk niet dat hij daar per se zin in heeft.”
Riis gaat daarna nog verder in op de woorden van Trine Marie Hansen. De partner van Vingegaard waarschuwde voor de Tour al: “Ik hoop dat hij de volledige steun van het team krijgt, in plaats van dat er allerlei verschillende doelen zijn.” Riis geeft haar nu gelijk: “Misschien zag Trine dit al aankomen toen ze zo’n opmerking maakte aan het begin van de Tour. Ik vind het echt jammer dat we hierover moeten praten. We hebben een Deen die twee keer de Tour heeft gewonnen en waar we voor juichen. We willen hem zien schitteren en de Tour winnen. En dan behandelen ze hem op deze manier. Het team breekt hem doormidden, en ik vind dat echt schandalig. Wat denken ze wel niet? Dit zie je bij geen enkel ander team.”
“Visma is waarschijnlijk het op een na beste team op dit moment, maar anders moet er een volledig nieuw team rond hem worden opgebouwd”, eindigt de oud-renner en -ploegleider. “Maar als je tegen UAE wilt vechten, heb je een ongelooflijk sterk team achter je nodig. Hij kan het niet alleen”
VLAB is nog heel erg trouw aan een hun toprenner die niet behaalt wat vooraf het doel was en de ploeg helemaal op ingericht is.
De rest is speculatie, je kunt niet weten of de uitputtingsslag per saldo goed of slecht is voor Vingegaard vs Pogacar. Wat betreft het vermogen van Visma om plannen aan te passen: dat is op de een of andere manier ook een soort herhaalmening geworden die je op verschillende plekken tegenkomt maar ook daarvoor geldt dat niemand overtuigend op specifieke situaties kan wijzen. Visma is over de hele linie tactisch vele malen sterker gebleken dan UAE de afgelopen 4 jaar, ook wat betreft improvisatie. Soms is iemand gewoon (veel) sterker, en dan kan je plan in te prullenbak, so be it.
Visma moet lef hebben en de koers omgooien. Geef Jonas een echt klassement team en start(mits het schema aantrekkelijk is) in de giro en vuelta. En laat een team voor bv v aert de klassiekers en de tour rijden. Verkapte sprintploeg/ ritten kapers. Dan blijft iedereen in het team vrolijk etc. Het jaar erop weer de tour. Etc, geeft ook meer motivatie. En (samen) winnen wordt dan voor visma meer en meer op de voorgrond gezet. Dat is de kern waar het begon. Dat mis ik nu in de breedte een beetje.
De klap van het vertrek van Zeeman is echt wel merkbaar, daarnaast het ouder worden van de toprenners in glorie jaren en durven door selecteren. Als bv de gebroeders v dijke wat meer als kopmannen werden uitgespeeld en een iets beter contract hadden gekregen een jaar terug was het in deze gevallen ook anders gelopen.
Maar dat is achteraf een koe in de kont kijken.
Volgens mij is geen seconden van de achterstand van Vingegaard te wijten aan de tactiek van zijn ploeg. Hij bleek zelf meerdere dagen duidelijk de mindere van Pogacar.
De enige kans die hij nog heeft op eindwinst, is wanneer de eerste helft van de ronde zo zwaar is geweest dat Pogacar er in de laatste zwaarste bergritten toch nog door zakt. Mocht dat gebeuren, dan zou de gebruikte tactiek - waarbij er nog meer energie is gestoken in het zwaar maken van de koers, dan in het rijden voor ritten - daar mede aan bij hebben gedragen.
Wellicht doen de Denen er goed aan om in te zien dat Vingegaard simpelweg tekort komt deze Tour. Pogacar is zoveel beter en ik ben ervan overtuigd dat Vingegaard never ever in een ander team qua prestatie ook maar in de buurt zou komen. Maar zie het hem graag eens proberen...
En dat dan een andere ploeg de hegemonie van UAE mag proberen door te breken.
Enige verschil is dat het team dit jaar niet de kwaliteiten heeft om op beide te gokken en ze komen tegen UAE gewoon echt te kort. Het plan zoals je dat zag toen ze de tour wonnen is nu niet echt duidelijk te zien of het lukt ze niet om het uit te voeren.
Ik vind ook dat ze het naar buiten toe qua communicatie niet echt lekker managen.
Mijn gevoel zegt dat Merijn Zeeman enorm wordt gemist helaas.
Er was gisteren geen enkele noodzaak om met 6 of 7 man bij Vingegaard te blijven. Dan is het juist goed voor de moraal binnen het team als er een paar lekker met de vlucht meekunnen, ook ruimte krijgen, kunnen spelen zo je wilt. Een beetje ademruimte doet nooit kwaad. In de komende week moeten ze weer in het gareel in de bergetappes. Bovendien: het is nooit verkeerd om teamgenoten vooruit te hebben voor het geval dat - je kunt ze altijd laten afzakken als je ze nodig hebt.
Hij zit flink te stoken die Riis.
In de Tour de France van 2022 wint Van Aert de groene trui waar veel energie in wordt gestoken. Geven ze hem de vrijheid om niet op Vingegaard te wachten op weg naar Calais en werken ze voor zijn sprint in de rit naar Lausanne. Daarnaast zit hij vaak in de kopgroep. Waaronder in de zestiende rit, een overgangsrit met een enigszins vergelijkbaar profiel als afgelopen zondag, waar hij samen met Van Hooydonck in de kopgroep zat.
In de Tour de France van 2023 is de groene trui geen doel, maar is er wel veel ruimte voor kansen in kopgroepen. Van Aert zit drie ritten vooruit (oa keer tweede achter Poels). Benoot vier ritten (oa keer vierde in een door Izagirre gewonnen rit). Laporte zit twee keer vooruit (oa keer zesde in een overgangsrit.
Werkelijk niets van wat ze nu doen, deden ze nooit eerder. Laat staan dat er geen ploegen zijn die ooit zo'n aanpak zouden kiezen. Je hoeft slechts terug naar de ritwinnaar van zondag om het tegendeel te vinden.
In de Tour die hij won, wonnen ploegmaats Ullrich en Zabel respectievelijk de witte en de groene trui.
Zabel won 2 etappes en reed nog 5x top-5, Ullrich won een etappe en ook Henn werd een keertje 2de vanuit de vlucht. Als hij er écht zo'n groot probleem mee heeft dat ook andere renners naast de klassementskopman kansen krijgen/kregen, waarom bleef hij dan zelf nadien nog 4 jaar bij zijn ploeg?
Idem trouwens voor de jaren met Hamilton, Sastre, Schleck,... toen die voor GC gingen.
Wat als Vingegaard gisteren pech had gehad, wie had hem dan geholpen? Hij had dan alleen maar Jorgensen en een klimmer bij zich gehad... Of hij had vele minuten moeten wachten op de drie andere renners van Visma. Of had Van Aert dan alsnog gewacht? Kortom, de benadering van Visma zondag was niet bestand tegen een rampscenario.
Ten tweede heb je ook nog het psychologische argument. Een renner als Vingegaard zou de benadering van Visma op zondag hebben kunnen interpreteren als niet volledig rijden voor hem...
Maar goed, Riis is wel heeeeel stellig en negatief, dat is ook weer onnodig lijkt me
Ze mogen in de pers nog roepen wat ze willen, ik geloof niet dat er nog iemand bij VLAB écht gelooft dat ze deze Tour kunnen winnen (zonder ongelukken bij Pogacar), zelfs Vingegaard zelf niet. De enige die ze nog met een half oog in de gaten houden (Lipowitz) lag er zelf bij, dus moesten er maar een paar enkelingen de klus klaren en kon de rest gewoon blijven meespringen.
kreeg hij het label van wereldtopper.....vroeger dus, tot en met 2022.
Maar je moet al 3 jaar terug gaan in de tijd dat hij een tijdrit,
bergrit, heuveletappe of sprint kon winnen in de Tour. In '23,
'24 ( ondanks zijn revalidatie in een geweldig vormpeil ) en
tot op vandaag in deze Tour weer just niks won of geen
enkele etappe kleurde. Ik denk dat hij tijdens zijn 14 snipperdagen
een geweldig vormpeil opgebouwd heeft, die we enkel terug zien
als hij voor eigen succes rijdt.....maar als knecht 'ontsnapt' aan zijn taak.
Bij welk team zou Vingegaard dan wel beter ondersteund worden? Misschien dat sommige teams hun renners meer alleen voor Jonas zouden laten rijden, maar alleen UAE, RB en Ineos zitten op ongeveer hetzelfde mogelijke niveau qua ondersteuning.
Of alles helemaal ophemelen of alles afbranden.
Ik weet nog wel dat Vi oranje dat ook deed en dan ga je de ene keer gigantisch nat en de andere keer lijkt het net of je er superveel verstand van hebt.
Maar het zorgt wel voor lezers/kijkcijfers.