Richie Porte: “Woods is momenteel de sterkste renner”

donderdag 17 januari 2019 om 10:19
Richie Porte: “Woods is momenteel de sterkste renner”

foto: Cor Vos

Richie Porte is de eerste etappes van de Tour Down Under goed doorgekomen. De kopman van Trek-Segafredo geldt als topfavoriet voor de eindoverwinning en staat na drie dagen samen met een grote groep renners op 15 tellen van klassementsleider Patrick Bevin. Hij ziet Michael Woods als voornaamste concurrent.


“Het was een zware en nerveuze dag”, vertelde Porte na afloop aan Cyclingnews. “Wanneer we na vandaag iets kunnen concluderen, dan is het dat Woods momenteel de sterkste renner is. Zijn aanval zag er goed uit”, oordeelt hij. “Het was vandaag voor de eerste keer koers. Het was waarschijnlijk niet de meeste interessante etappe om te kijken, maar dit voelen we wel in onze benen”, legt Porte uit.

Het peloton kreeg te maken met temperaturen rond de 35 graden. “Er was vooraf sprake van het inkorten van de etappe, maar ik denk dat Mike Turtur (koersdirecteur, red.) de juiste beslissing genomen heeft. De zon scheen, het was warm, maar waar ligt de grens? In de Vuelta rijden we ook met temperaturen zoals vandaag, dus het is logisch om te rijden.”

Vrijdag wacht een etappe met in de slotfase Corkscrew Road, een 2,5 kilometer lange klim met pieken tot 20%. “Het wordt denk ik de eerste grote test”, oordeelt Porte. “De aanloop vanaf de kloof is erg snel. Wanneer je daar in een goede positie zit, heb je het zwaarste gedeelte gehad.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

LaurentJalabert 17 januari 2019 om 11:01

Vermoeiend zeg, volgens Porte is iedereen favoriet, in goede vorm en/of de beste in koers. Ik weet niet hoede interviews lopen, maar vind dit toch wel een beetje een Calimero opstelling.

salem 17 januari 2019 om 11:28

Kan misschien wel zo zijn wat Porte zegt.

Een reactie van de winnaar of een Nederlandse deelnemer kan ik mij nog in vinden. Maar om elke uitspraak van Richie Porte te publiceren lijkt mij overbodig…

tendam 17 januari 2019 om 11:44

Hij heeft de afgelopen 5 jaar gewonnen op Willunga. Heeft er dus wel kijk op.

r525 17 januari 2019 om 13:34

@salem
Niet iedereen wil de Nederlandse grenzen dicht gooien.
Zo'n artikel doet er toch veel meer toe dan een reactie van een Nederlander die geen kans maakt en op de 83e plek is geeindigd?

williams 17 januari 2019 om 17:00

@tendam Dat is dan ook alles wat hij de laatste 5 jaar heeft gepresteerd.

bommie 17 januari 2019 om 22:22

@williams: hij won de laatste 5 jaar o.a. de Rondes van Catalonie, Romandie, Zwitserland en Parijs Nice. Stelt inderdaad weinig voor…

LucasR 17 januari 2019 om 11:45

Ik vind dit interessanter dan elke scheet van beloftevolle Vlaamse renners. :)

Die Corkscrew Road, dat is wel een verschrikking zeg, kijk naar die percentages: https://www.youtube.com/watch?v=D6L2wtNDj_o

Jandepandaman 17 januari 2019 om 12:03

Best hilarisch, dit zegt Porte altijd over iemand zodat hijzelf niet in deze rol gedrukt wordt.

horsm 17 januari 2019 om 12:45

POELS, het was toch POELS, Richie!!!!!!

vincenzo 17 januari 2019 om 12:53

Het klopt niet dat Porte gezegd zou hebben dat Poels dé topfavoriet is.

Het bericht op Wielerflits van afgelopen donderdag zegt: Velen beschouwen de Australiër als topfavoriet voor de eindzege, maar zelf verwacht hij ook veel van een oud-ploeggenoot. “Wout Poels steekt in hele goede vorm”, zo stelt hij. (…) “We hebben misschien wel te maken met het allersterkste deelnemersveld ooit”, zo is de 33-jarige renner van mening. “Zo zijn er coureurs als Wout Poels en Michael Woods, die zeer goed in vorm zijn.”

Dus als Porte nu zegt dat Woods de sterkste indruk maakt, is hij vrij consistent in zijn uitspraken.

richieportefan1 17 januari 2019 om 13:13

porte gaat dit rondje gewoon winnen!

VerstandOpNul 17 januari 2019 om 14:49

Wie weet wordt dit nog een analist na zijn fietscarriere…

Jungle Man 17 januari 2019 om 16:03

ach,…. TDU is natuurlijk weinig meer dan een rondje om ritme op te doen als start van het seizoen. Ondanks het feit dat er WT punten zijn te behalen.