Richard Plugge ziet druk toenemen op fietsland Nederland: “Ongekend dat het wordt dwarsgezeten”
foto: Cor Vos
dinsdag 26 maart 2024 om 18:00

Richard Plugge ziet druk toenemen op fietsland Nederland: “Ongekend dat het wordt dwarsgezeten”

Richard Plugge ziet dat Nederland als fietsland onder druk staat. Dat schrijft de directeur van Visma | Lease a Bike in zijn vaste column in RIDE Magazine. In de voorjaarseditie stelt Plugge vragen bij de recente ontwikkelingen in Nederland, waarbij er steeds meer weerstand is tegen de fiets en sporten op de openbare weg.

Plugge verplaatst zich ook in de politiek. Wat zou hij doen als hij Minister van Sport zou worden? “Natuurlijk via het ministerie veel meer geld vrijmaken voor sport en bewegen voor de jeugd. Sportevenementen ondersteunen en aanjagen. Geld voor vakleerkrachten op scholen die minimaal drie keer per week gymles geven. Zorgen dat kinderen lopend of met de fiets naar school (kunnen) komen. Veilig, zonder kans dat ze door haastige ouders in auto’s die hun kroost afleveren op school, worden aangereden”, aldus de ploegbaas.

Volgens Plugge is de fiets niet het probleem, maar de oplossing. “De fiets als vervoermiddel, als transportmiddel en als sportief instrument voor de jeugd. Team Visma | Lease a Bike probeert met de 350 dikke banden races en Ready 2 Race-wedstrijden kinderen en ouderen te bewegen via de fiets. De wedstrijdjes openen de ogen van velen”, vertelt hij.

De vele discussies rondom het NK wielrennen op de Posbank, de toertocht van de Amstel Gold Race in Vaals en de weerstand tegen het ‘circus’ van de Tour de France Femmes in Kijkduin en Den Haag ziet Plugge met lede ogen aan. “Het is ongekend dat in Nederland sporten dat zoveel moois teweeg kan brengen, wordt dwarsgezeten”, vindt Plugge.

Column Richard Plugge
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je naast de column van Richard Plugge ook de vaste column van Lotto Dstny-renner Thomas De Gendt. In zijn column denkt Plugge na over de toekomst van Nederland als fietsland en zegt hij wat hij zou doen als hij Minister van Sport zou zijn. Ook geeft hij aan welke rol Team Visma | Lease a Bike daarin speelt. Bestel jouw exemplaar van het voorjaarsnummer 2024 van RIDE Magazine (188 pagina’s) hier!

RIDE Magazine
42 Reacties
26-03-2024 07:49
"Het is ongekend dat in Nederland sporten dat zoveel moois teweeg kan brengen, wordt dwarsgezeten".

Mja, je kunt ook denken dat er kennelijk iets niet goed zit in de organisatie van zulke evenementen dát het al die weerstand oproept. Je kunt als land niet én de natuur willen beschermen én een NK Wielrennen door een natuurgebied laten jassen, dat gaat gewoon niet samen.

Het probleem is ook niet het wielrennen zelf, het probleem is het publiek dat er op afkomt. Als je kijkt naar het gebied rondom de Posbank is dat niet ingericht op (tien-)duizenden bezoekers die met z'n allen rijendik in de bermen moeten staan. Een organisatie kan dan nog de beste intenties hebben, je kunt zo'n groep mensen maar in beperkte mate beheersen. Dus wat ga je krijgen? Auto's kriskras geparkeerd, "fotografen" die midden in de natuur gaan staan voor dat ene mooie shot en een berg rotzooi die naderhand opgeruimd moet worden (of niet...).

Ik ben een groot wielerliefhebber, zowel kijken als doen, maar ik begrijp de tegenstand wel.
    26-03-2024 08:07
    We hebben het nog steeds over het NK, toch? Daar heb ik de mensen eerlijk gezegd nog nooit "rijendik" zien staan... Ik durf zelfs te beweren dat het daar door het afzetten van de wegen juist rustiger zal zijn dan op een normale zonnige weekenddag, want dan lopen er inderdaad tienduizenden bezoekers midden door de natuur op zoek dat ene mooie shot voor de socials...
    26-03-2024 08:07
    Heb jij ooit tienduizenden bezoekers rijendik bij een NK gezien?! 50 jaar terug misschien dan.
    26-03-2024 08:22
    Als ik de organisatie was zou ik het hele gebied afsluiten voor auto's, en de toegangswegen alleen gebruiken voor wandelaars en fietsers. Vanaf Rheden is het nog een paar kilometer naar "boven", dus dan wordt het daar vanzelf rustiger
    26-03-2024 09:55
    "Auto's kriskras geparkeerd, "fotografen" die midden in de natuur gaan staan voor dat ene mooie shot en een berg rotzooi die naderhand opgeruimd moet worden (of niet...)."

    Je bent zeker nog nooit op de Posbank geweest met goed weer?
    26-03-2024 12:25
    Wat 'Mad' zegt.
    26-03-2024 13:56
    Welke malloten geven deze onzin 9 likes? Rijen dik aan publiek ergens onderweg tijdens een NK.

    Aan alle eisen van Natuurmonumenten is voldaan, behalve (blijkbaar) meer geld en het weren van publiek. En dat laatste alleen omdat de organisatie daar uiteraard totaal niets over te zeggen heeft.
    26-03-2024 23:12
    Citaat :

    'Als je kijkt naar het gebied rondom de Posbank is dat niet ingericht op (tien-)duizenden bezoekers die met z'n allen rijendik in de bermen moeten staan.'

    Een natuurgebied is niet ingericht (door de mens). De natuur is de natuur. Gecultiveerde gebieden zijn ingericht.
26-03-2024 08:03
Het grootste probleem voor de wielersport is wellicht dat circa 90% van de jongeren op een e-bike naar school rijdt. Dat betekent dat je ook 90% van alle potentiële talenten kwijt bent. Opgeteld met de vele andere bedreigingen is de kans groot dat de Nederlandse wielersport over 15 à 20 jaar op sterven na dood is. Plugge moet overigens niet zeuren, zolang hij net als Spekenbrink zijn ploeg internationaal oriënteert draagt hij bij aan die donkere toekomst. Want doordat de overstap van continentaal naar hoger niveau zo moeilijk is, zullen veel jonge renners, ook talentvolle, vroegtijdig afhaken. Het zou al wat helpen als Nederland een procontinentale ploeg krijgt als Flanders of UnoX.
    26-03-2024 12:31
    Platteprijs slaat de spijker op zijn kop. Met al die elektrisch aangedreven vervoermiddelen kweken we generaties met marsepeinen ruggengraten. Gewoon lekker ouderwets gaan fietsen allemaal.
    26-03-2024 13:33
    De eerste stap is natuurlijk om te erkennen dat er in zo'n e-bike inderdaad een motortje zit, en dat al die "fietsen" dus inderdaad gemotoriseerd zijn, en je daar dus eigenlijk ook op z'n minst een certificaat voor zou moeten halen... Maarja, dat zal wel niet zo'n hele populaire mening zijn voor de heren en dames politici.
    26-03-2024 16:16
    Een enkele blik op het schoolplein leert dat >90% op een gewone fiets rijdt.
    Maar 350 dikkebandenwedstrijden per jaar is niet veel, en wielrennen heeft weinig smoel in het land.
    26-03-2024 18:34
    We voeden alleen nog maar prinsjes en prinsesjes op. Uitzonderingen daar gelaten, zie tegenwoordig vaker meisjes op de racefiets dan jongens. Veiligheid zal ook een dingetje zijn in het overbevolkte Nederland. Een sportveld is veiliger dan een training op de openbare en vergeet niet de wielrenner is op sociaal media vogelvrij verklaard.
    27-03-2024 07:16
    @Maenhout ik fiets naar mijn werk en constateer dat ca. 90% van de scholieren met een e-bike van het platteland naar de stad rijdt.
    27-03-2024 08:53
    @maen,

    ik woon 5 km van mij en ga dus 99% van de gevallen op de fiets (zonder motor)
    Bij ons woont 80% van de scholier op max 6 km van middelbare school. 15% op max 8 km, overige woont verder.
    Maar meer als 90% van de scholieren die ik tegen kom gaat of met E-bike naar school, of met fatbike (waar ze dus niet hoeven te trappen)
    En op de middelbare scholen kijken, dan staat het schoolplein voor grootste gedeelte vol met e-bikes.
26-03-2024 09:47
Als Belg moet ik toch eens lachen: hoezo zou wielrennen een gevaar vormen voor de natuur? met alle wedstrijden hier heb ik dat echt nog nooit gehoord. Wat zou de impact zijn? Het is mega grote reclame voor trage wegen, voor staycations en zacht erfgoed toerisme, het is steeds weer een pleidooi om open ruimte te vrijwaren. daartegenover staat dan de kapitalistische landbouw die natte gronden wil ophogen en zo de nodige vernatting sabbottert, ongebreideld mest wil spuiten, de vruchtbare bodem elk jaar ziet wegspoelen omdat ze nu eenmaal een ideefix hebben dat je grote open akkers nodig hebt, de biodiversiteit om zeep helpt, en ook burgemeesters en parlementsleden die vrolijk laten bouwen vanuit schimmige vermengingen van publiek en prive (in B toch), en dan zou wielrennen het probleem zijn, lol
    26-03-2024 12:54
    Als je door een natuurgebied wil banjeren met de fiets heeft dat toch wel een onnodige impact volgens mij. Terecht dat ze bijvoorbeeld in België/Nederland dan ook hebben ingegrepen in bijvoorbeeld de Kalmthoutse heide en het vrij mtb'en hebben verboden. Op de weg heeft het inderdaad niet echt een impact, buiten dan de soms enorme karavaan die er aan hangt en al de verplaatsingen. Maar dat heb je met wel meer zaken dus daar kan je nooit buiten.
26-03-2024 09:54
Als je wat verder uit zoomt, dan zie je denk ik de gevolgen van de IK-maatschappij. Door het neoliberale denken is alles wat ons kan en zou moeten verbinden steeds verder verdwenen. "Als iedereen zorgt dat ie zijn eigen ideeen realiseert door er keihard aan te werken in alle vrijheid en zonder regels, gaat het met ons allen beter" is namelijk de gedachte achter het neoliberalisme.

Maar wat je ziet is dat bepaalde onderdelen beter in staat geweest zijn om hun ideeen te realiseren dan anderen. Geld verdienen en bedrijvigheid hebben het beter gedaan dan natuurbehoud, onderwijs, sport en collectieve gezondheid. Ofwel: alles wat draait om de "DIKKE IK, HIER EN NU" floreert, en alles wat gaat over SAMEN of LATER is in de verdrukking gekomen. Met als enige uitweg vaak de gang naar de rechter; simpelweg omdat we ook een overheid hebben die niet meer waakt over wat ons bindt.

En ja, dat komt dus ook terug bij het organiseren van dit soort evenementen. Of het nu gaat om het vinden van voldoende vrijwilligers (iets doen voor een ander), de geschikte locatie (nee, niet in mijn achtertuin) of het geld (ik betaal niet voor iets waar ik geen gebruik van maak).

Koppel daaraan de gemakzucht van deze tijd (we hoeven nergens meer moeite voor te doen; vandaag besteld is gisteren in huis, zonder van je zetel af te komen) en je hebt de perfecte storm waar Plugge last van heeft.
    26-03-2024 10:16
    Ik weet niet of eea politiek gedreven is, Wouter. Delen van Nederland zijn wel individualistischer geworden, vooral de jeugd denk ik die steeds meer willen bereiken in korte tijd in werk en inkomen. Terwijl mijn generatie heeft geleerd dat je daar eerst voor moet werken en dat kost tijd, ervaring opdoen.

    Wb vrijwilligers, ik ga sinds kort 1x per week op bezoek bij een licht dementerende mevrouw op leeftijd. Samen boodschappen doen, een spelletje spelen, dat doet ons beiden goed. Volgens mij zijn we er in Nederland daar nog best goed mee bezig.

    September 2023, de Azijnbode
    41 procent van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk
    Het aantal Nederlanders dat vrijwilligerswerk doet is iets toegenomen ten opzichte van vorig jaar. 41 procent van de Nederlanders zet zich nu in als vrijwilliger. Dat percentage is lager dan in de jaren voor de coronacrisis.
    26-03-2024 12:35
    Mooi gesproken. En waar.
    26-03-2024 13:01
    Als je nog wat verder uitzoomt Wouter
    In België zijn er tientallen profkoersen UWT1 en Pro1 door het mooie Vlaanderen wel kennelijk mogelijk. Alsof dat geen natuur kent en biodiversiteit. En waarbij daadwerkelijk 10.000 zo niet 100 duizenden langs het parcours staan. Ook een postzegellandje en nb direkt gelegen onder het Brusselse EU diktaat met haar tot in detail geregelde gebods en verbod verordeningen en richtlijnen. Dat neigt naar gecentraliseerd socialisme en communisme. Rechtszaken van Belgische Natuurmonumenten zijn die er overigens?

    Actualiteit btw

    https://nos.nl/artikel/2513811-europese-natuurherstelwet-in-de-ijskast-te-weinig-steun-van-lidstaten
    26-03-2024 14:20
    Pietspeed,
    NL en BE zijn in heel veel opzichten niet te vergelijken. Qua aard en mentaliteit van de mensen. Ik heb er een kleine 10 jaar gewoond.

    Waarbij koersbeleving een heel groot verschil is. Ik denk bijvoorbeeld dat het gebeuren met die damwand bij de Paterberg in Nederland ondenkbaar was geweest voor "een wielerwedstrijd". In Belgie is het bijna een zaak van nationale trots. Waarbij de koers juist als katalysator heeft gewerkt; als daar de hoogmis niet langs kwam stond er nu nog geen damwand.
26-03-2024 08:56
“De wedstrijdjes openen de ogen van velen” - Dat is natuurlijk mooi maar het grootste probleem ligt misschien wel in het stadium daarna. Wanneer je deze enthousiaste kinderen warm hebt gemaakt voor de wielersport die in Nederland op sterven na dood is zullen een hoop toch weer afhaken. De lijst van de amateurkoersen die bij de mannen verdwenen zijn is wellicht groter dan wat er van de totale wedstrijdkalender over is, om over de kalender bij de dames maar niet eens te beginnen.
    26-03-2024 08:57
    Ronde van zuid Holland
    Ronde van Groningen
    Dorpenomloop Drenthe
    Ronde van Drenthe
    Glazen stad
    Omloop hoekse waard
    Zuid Hollandse eilanden tour
    A7 classic
    Parel van de Veluwe
    Amersfoort groeistad klassieker
    Drielanden omloop
    Omloop veenkoloniën
    Kerspelen
    Limburgs mooiste
    Kernenomloop Susteren
    Profronde noord Holland
    Pwz zuidenveldtour
    Omloop lek en IJssel
    Ster van Moerdijk vul aan af streep af indien nodig
26-03-2024 15:11
Schaatsers en Femke Bol hebben hier minder problemen mee. Wordt baanwielrennen en zesdaagsen de dominante wielersporttak in Nederland? Dat zou jammer zijn voor de liefhebbers van wegwedstrijden.
Overigens ben ik het eens met de kritiek op E-bikes. Prima voor oudere mensen met een mindere conditie, maar laat de schooljeugd toch wat transpireren op een gewone fiets. Goed voor character building.
    26-03-2024 16:19
    Mollema is niet slechter geworden van het op geheel eigen kracht beuken tegen wind en regen in zijn schooltijd.
    27-03-2024 07:20
    Zelfs voor oudere mensen is de e-bike tamelijk dubbel. Natuurlijk is het een uitkomst, maar al een aantal jaren na de intro van de e-bike toonde een onderzoek een toename van obesitas aan onder ouderen.
26-03-2024 09:16
Kijkend naar de stad hier kunnen we rustig stellen dat werkelijk overal de auto voorrang krijgt. Zebrapaden weg, fietsers en voetgangers staan op sommige plekken 10min voor een stoplicht, herinrichting centrum draait in alles om de auto. Zolang in de maatschappij economische motieven in alles leidend zijn, wordt dat alleen maar erger. Initiatieven om de gehele stad een 30km zone te maken en autoverkeer in de binnenring uit te bannen zijn niet eens bespreekbaar. Het pluche vreest voor het baantje. Triest maar waar, maar uiteindelijk wil iedereen een auto voor de deur, en daar zo vlot en ongestoord mogelijk mee van A naar B.
    26-03-2024 10:36
    In Groningen krijgen fietsers inmiddels voorrang bij stoplichten
    26-03-2024 10:45
    Tegelijk groen is dat, is in andere steden geprobeerd maar leidde tot veldslagen. Hier is men er aan gewend
    26-03-2024 13:50
    Een herinrichting van het centrum waarbij alles om de auto draait? Zou wel eens willen weten om welke stad dat gaat.
    26-03-2024 15:28
    Amsterdam?
    26-03-2024 15:34
    Rotterdam, en de reden was: scooters.
26-03-2024 12:16
Langs de Promenade riep een man angstvallig "Pas op voor wielrenners." Ja, de associatie met honden ligt op de loer. Een recenter gevalletje demonisering lag besloten in een vergelijkbare waarschuwing in de trend van "Het voorjaar begint dus de wielrenner gaat de weg weer op." Boze tongen spreken over MAMILs (Middle Aged Men In Lycra), als ware het een vervaarlijk diersoort. Toch wil ik een kleine nuance aanbrengen. Wielrenners bijten niet, schijten niet (althans de meeste zijn zindelijk) en blaffen niet (al kan een verbale uithaal weleens zo klinken). Mag ik vanaf deze plek ons vlakke land een fantastisch voorjaar en zomer toewensen, waarbij het zoemende geluid van bandjes, de bedwelmende geur van etherische oliën en de kleurrijke uitdossingen van de bewegende mens door niet-wielrenners liefderijk en begripvol worden begroet?
    26-03-2024 13:36
    Hahaha amen
26-03-2024 21:04
En dan al die sukkels op die E-steps....
26-03-2024 08:00
Het is het NK er komt geen kip kijken.
    26-03-2024 12:22
    That's it, letterlijk en figuurlijk. Wat betreft het stimuleren van meer bewegen met de fiets door jeugd en ouderen in de context van gezondheid, zegt Plugge weer ns iets verstandigst.
26-03-2024 18:35
Er zijn gewoon veel te veel evenementen in Nederland. En iedere dorpskermis is tegenwoordig ook al een evenement.
26-03-2024 18:39
Kom ze wel eens tegen jongeren op een elektrische fiets en ze hebben de voeten niet eens op de trappers.
27-03-2024 00:32
De e-bikes doen het wielrennen geen goed, dat is duidelijk. Het staat ook haaks op bewegen voor gezondheid. Leeftijdgenoten vragen mij of ik ook niet aan de e-bike moet, alsof dat de nieuwe norm is. Een reden kunnen zij niet geven.
27-03-2024 04:47
Ongekend typisch Nederlands getut. Het niet uit kunnen staan dat een ander een leuke dag heeft en jij niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine