Richard Plugge (Visma | Lease a Bike) is tegen extra wildcards in grote rondes: “Zou raar zijn”
De plekjes voor ProTeams in grote rondes zijn schaars, de interesse is groot. Daarom hebben de Giro en Vuelta aan de UCI gevraagd of ze een extra wildcard mogen uitdelen. Maar volgens Richard Plugge, de teammanager van Visma | Lease a Bike, is het uitdelen van een extra uitnodiging geen goed idee. Hij voert daar in gesprek met Sporza verschillende redenen voor aan.
Plugge stipt onder meer het thema van de veiligheid aan. “Een van de regels voor de veiligheid is dat we niet meer dan 176 renners mogen hebben in een grote ronde”, begint hij. “Ik zou het dan ook vreemd vinden om er dan plots 8 renners (van een ploeg) aan toe te voegen.”
De teammanager van Visma | Lease a Bike heeft ‘niets tegen welk team dan ook’, benadrukt hij. “Maar een extra wildcard uitdelen zou raar zijn voor de waarde van de WorldTour. Zo kan er plots een team toegevoegd worden dat heel veel punten kan halen. Dat kan een groot probleem vormen voor de WorldTour-ploegen onderaan de ploegenranking.”
Geen extra wildcard voor de grote rondes dus, als het aan Plugge ligt. “Want dan zou je eigenlijk de spelregels veranderen tijdens het spel. Ik vind het bijzonder dat dat überhaupt overwogen wordt.”
Of gaan we zomaar in het voetbal enkele ploegen uit 2e divisie in 1e laten meedoen omdat ze een paar interessante spelers gekocht hebben ?
Bovendien: of het nu een peloton van 100 of 180 man is, als ze vallen liggen die van hem er toch wel bij. Heeft hij trouwens al gereageerd op het feit dat zijn ploeg vorige week een na een valpartij duizelige renner, geheel tegen het veiligheids hersenschudding protocol, toch heeft laten doorrijden?
Daarbij, 1 extra ploeg is gewoon bijvoorbeeld 1 extra sprinttrein, en dat heeft dus wel degelijk effect op de stress in het peloton en zo ook de veiligheid.
Wat uiteraard wel een oplossing kan zijn, is dat je als protour team, maar aan een maximaal (Laten we zeggen 8-10) WT koersen mee mag doen, om op die manier de wildcards te spreiden, want er zijn 36 WT koersen. Op deze manier heb je ook kans dat er toprenners worden uitgesmeerd over de protour teams.
Nummer 1 krijgt plek in alle 3 de GTs
nummer 2/3 beiden 2 plekken voor GTs (Nummer 2 kiest er eerst 2, daarna krijgt nummer 3 de overgebleven GT die nummer 2 niet koos, en nog 1 vrije keuze)
Nummers 4 en 5 kiezen daarna allebei nog 1 GT om in mee te doen
Zo kan iedereen toegang verdienen zonder te zeuren en afhankelijk te zijn van de wildcards, en zijn de GTs redelijk verdeels over de teams.
Organisatie deelt dan nog 1 echte wildcard uit aan een team buiten de top-5, en een team mag slechts 1 wilcard van een GT accepteren.