Richard Plugge (Visma | Lease a Bike) is tegen extra wildcards in grote rondes: “Zou raar zijn”
Richard Plugge (r) - foto: Cor Vos
dinsdag 18 maart 2025 om 11:24

Richard Plugge (Visma | Lease a Bike) is tegen extra wildcards in grote rondes: “Zou raar zijn”

De plekjes voor ProTeams in grote rondes zijn schaars, de interesse is groot. Daarom hebben de Giro en Vuelta aan de UCI gevraagd of ze een extra wildcard mogen uitdelen. Maar volgens Richard Plugge, de teammanager van Visma | Lease a Bike, is het uitdelen van een extra uitnodiging geen goed idee. Hij voert daar in gesprek met Sporza verschillende redenen voor aan.

Vier of plots vijf wildcards?
Organisaties van een grote ronde mogen vier wildcards vergeven aan ProTeams, naast de achttien WorldTeams die verplicht zijn om te starten. Twee van die wildcards staan op naam van de ProTeams die een jaar eerder als eerste twee ProTeams op de UCI Ranking zijn geëindigd. Voor het seizoen 2025 hebben Lotto en Israel-Premier Tech dat startrecht in handen. Essentieel detail: het gaat hier dus om een recht en geen plicht zoals bij WorldTeams. Lotto en Israel-Premier Tech hoeven dus niet te starten in een grote ronde. Vanwege de grote interesse in deelnames, hebben de Giro en Vuelta aan de UCI gevraagd of ze – in ieder geval dit seizoen – een extra wildcard mogen uitdelen. Daarom speelt deze kwestie nog.

Plugge stipt onder meer het thema van de veiligheid aan. “Een van de regels voor de veiligheid is dat we niet meer dan 176 renners mogen hebben in een grote ronde”, begint hij. “Ik zou het dan ook vreemd vinden om er dan plots 8 renners (van een ploeg) aan toe te voegen.”

De teammanager van Visma | Lease a Bike heeft ‘niets tegen welk team dan ook’, benadrukt hij. “Maar een extra wildcard uitdelen zou raar zijn voor de waarde van de WorldTour. Zo kan er plots een team toegevoegd worden dat heel veel punten kan halen. Dat kan een groot probleem vormen voor de WorldTour-ploegen onderaan de ploegenranking.”

Geen extra wildcard voor de grote rondes dus, als het aan Plugge ligt. “Want dan zou je eigenlijk de spelregels veranderen tijdens het spel. Ik vind het bijzonder dat dat überhaupt overwogen wordt.”

RIDE Magazine
22 Reacties
18-03-2025 12:37
Plugge heeft hier groot gelijk. Iedere ploeg die nu van een wildcard afhankelijk is, heeft niet aan de sportieve criteria voldaan om deelname aan een grote ronde af te dwingen. Haalt een kleine ploeg een of meerdere grote renners, dan kan die ploeg gewoon voldoende punten pakken om dat een jaar later wel te doen. Het ontbreekt dus niet aan mogelijkheden om aan grote rondes mee te doen, maar het gaat nu vooral om twee ploegen die na het aantrekken van grote namen een wildcard verwachten zonder eerst de nodige punten te scoren.
    18-03-2025 12:51
    Buiten dat feit heb je nog het feit dat de discussie nu op gang komt vanwege wat toprenners die gekocht worden door vermogende ProTeams. Nu komen ze er eentje tekort. Stel dat volgend jaar Euskaltel en Kern Pharma denken we halen Ayuso en/of Rodriguez en willen naar de Tour. Dan zeggen zij nou van 4 naar 5 kon ook, die 8 extra maken niet uit.
    18-03-2025 23:15
    Lol, logisch dat Plugge zo redeneert met wat hapklare brokken voor de bühne, bla, bla, veiligheid. Zeker als je met Onecycling een gesloten soort van super league nastreeft. Dan wil je uiteraard zoveel mogelijk concurrentie en druk van onderop uitsluiten. Gooit maw roet in het eten. RCS en ASO (Tour en Vuelta) zijn in principe tegen dat systeem. Vandaar enige tegenwerking om de prijs voor de Arabieren wat op te drijven. Plugge wil daarentegen het PIF niet op extra kosten jagen. Tenslotte is hij het uithangbord. Vreemd ook de pro Plugge reacties hier aangezien velen fietsfanaten juist een betaalmuur niet willen. Hoe gemakkelijk is het om woestijnzand in de ogen te strooien.
18-03-2025 12:50
Voor de vierhonderdelvendertigste keer : rules are rules. En die moet men volgen en niet zomaar midden het seizoen gaan veranderen. Ik geef Plugge voor de 100% gelijk.
Of gaan we zomaar in het voetbal enkele ploegen uit 2e divisie in 1e laten meedoen omdat ze een paar interessante spelers gekocht hebben ?
18-03-2025 12:35
In principe eens. De reden waarom dit een issue is, is dat er opeens twee pro teams zijn die kapitaal krachtiger zijn en enkele toprenners hebben gekocht. Om die kosten terug te verdienen moeten ze aan grote rondes mee kunnen doen. Maar die teams weten donders goed dat de hoeveelheid wild cards beperkt zijn. Als je iets wilt veranderen dan zul je de algemene regels voor wild cards moeten herbekijken. Bijvoorbeeld niet standaard de eerste twee pro teams altijd eerste keus te geven, maar rouleer tussen de bovenste x en zorg dat er altijd 1 of twee lokale teams aan de start staan. Maar regels veranderen gedurende een seizoen is zo goed als altijd een slecht idee.
18-03-2025 11:55
Die Plugge moet zijn mond eens gaan houden over veiligheid! Dat is alleen maar een issue wanneer hij denkt dat het hem goed uitkomt. Die 8 man extra gaan het verschil echt niet maken.
Bovendien: of het nu een peloton van 100 of 180 man is, als ze vallen liggen die van hem er toch wel bij. Heeft hij trouwens al gereageerd op het feit dat zijn ploeg vorige week een na een valpartij duizelige renner, geheel tegen het veiligheids hersenschudding protocol, toch heeft laten doorrijden?
    18-03-2025 14:28
    Het zit je wel diep hè?
    18-03-2025 16:55
    Vanaf wanneer gaat het wel een verschil maken? Wat als er volgend jaar nog een kleine ploeg een topper koopt? Mag die er dan ook bij? De lijn is ergens getrokken om een reden, er is in 2018 op basis van onderzoek over de veiligheid een verandering gekomen. Waarom dan nu opeens midden in het seizoen daar op terugkomen?

    Daarbij, 1 extra ploeg is gewoon bijvoorbeeld 1 extra sprinttrein, en dat heeft dus wel degelijk effect op de stress in het peloton en zo ook de veiligheid.
18-03-2025 13:22
Beetje vreemd om te zeuren dat de spelregels veranderd worden als je zelf met een paar vriendjes (eerst stiekem) bezig bent een exclusief clubje op te richten waarmee je de boel in 2026 overhoop wil gooien. Plugge is echt wel een gevalletje luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden aan het worden, veiligheid is belangrijk maar enkel als het ons uitkomt, toppers moeten vaker tegen elkaar rijden maar enkel als het ons uitkomt want wij wonen liever op een berg, spelregels mogen overboord maar niet als het ons niet uitkomt. En waar slaat het op dat een ploeg ineens veel punten kan scoren en dat het oneerlijk is, wil hij dan sowieso de pro-ploegen weren uit WT-wedstrijden, want nu kunnen de ploegen die wel al mogen meer punten halen en dat is dus blijkbaar een probleem?
    18-03-2025 16:52
    Ik ben echt allesbehalve fan van Plugge (ja, hij is een hypocriet, dat is algemeen geweten), maar in dit geval is hij één van de weinige personen die in principe niet biased is. Voor zijn ploeg maakt het eigenlijk niets uit of er een extra kleinere ploeg bijkomt. Het zijn geen concurrenten voor hun hoofddoel en wat maakt Visma het uit of Tudor of Q36.5 wat extra punten pakt. Het zijn Cofidis, Arkea, Intermarché, PicNic, etc. die moeten klagen in principe, want zij kunnen er misschien de dupe van worden. Plugge haalt hier bijvoorbeeld zeer terecht het veiligheidsaspect aan. Hoe kun je bijvoorbeeld UNO X zijde zo luidruchtig zitten zagen over veiligheid de laatste maanden, maar dan hier gewoon opportunistisch komen verkondigen dat dit een goed idee is terwijl de hele reden voor de reductie van het aantal renners veiligheid was.
18-03-2025 11:58
Ik vind het wel een prima idee en voel aan dat Plugge vooral vreest voor (toekomstig) een mannetje minder per ploeg ten bate van net iets meer teams. Dat is namelijk iets waarop de machtige ploegen nog eventueel iets kunnen inleveren ipv uitlopen. Dat genuil over die punten is niet navolgbaar en sowieso zijn probleem niet.
    18-03-2025 12:33
    Maar gaat een mannetje minder per ploeg voor minder gedrang in de finales zorgen? Ik verwacht dat niet, er is dan gewoon een extra ploeg met een kopman die vooraan moet/wil zitten.
    18-03-2025 12:52
    In een grote ronde nog een man minder kan echt niet. Dan ga je met 7 naar een ronde van drie weken. Wielrennen is en blijft een teamsport. Je ziet nu al te vaak dat ploegen met 3, 4 renners overblijven.
    18-03-2025 16:57
    Een man minder en dus meer ploegen zorgt gewoon voor meer gedrang in finales want het zijn gewoon meer verschillende ploegen die voorin willen zitten. Gewoon een slecht idee, zelfs los van het feit dat met nog minder starten ook voor andere problemen gaat zorgen bij teams.
    19-03-2025 00:11
    Ik vond ‘m met dat verhaal over punten halen door WT-teams eindelijk eens iets steekhoudends zeggen.
18-03-2025 12:29
Klassiekers zijn veel harder bikkelen onderweg, en daar staat er 200 man aan de start.
    18-03-2025 12:47
    Dat is niet juist. Klassiekers worden betwist met 25 ploegen van 7 renners. Da's dus nog altijd maar 175.
    18-03-2025 14:12
    Inderdaad, domme fout van mij!
18-03-2025 17:01
Helemaal eens met Plugge.

Wat uiteraard wel een oplossing kan zijn, is dat je als protour team, maar aan een maximaal (Laten we zeggen 8-10) WT koersen mee mag doen, om op die manier de wildcards te spreiden, want er zijn 36 WT koersen. Op deze manier heb je ook kans dat er toprenners worden uitgesmeerd over de protour teams.
18-03-2025 17:37
Maak er 3 plekken van die gewonnen kunnen worden, en nog maar 1 wildcard vrij uit te delen.
Nummer 1 krijgt plek in alle 3 de GTs
nummer 2/3 beiden 2 plekken voor GTs (Nummer 2 kiest er eerst 2, daarna krijgt nummer 3 de overgebleven GT die nummer 2 niet koos, en nog 1 vrije keuze)
Nummers 4 en 5 kiezen daarna allebei nog 1 GT om in mee te doen

Zo kan iedereen toegang verdienen zonder te zeuren en afhankelijk te zijn van de wildcards, en zijn de GTs redelijk verdeels over de teams.
Organisatie deelt dan nog 1 echte wildcard uit aan een team buiten de top-5, en een team mag slechts 1 wilcard van een GT accepteren.
18-03-2025 23:07
Lol, logisch dat Plugge zo redeneert met wat hapklare brokken voor de bühne. Zeker als je met Onecycling een gesloten soort van super championships league nastreeft. Dan wil je uiteraard zoveel mogelijk concurrentie en druk van onderop uitsluiten. Gooit maw roet in het eten. RCS en ASO zijn in principe tegen dat systeem. Vandaar enige tegenwerking om de prijs voor de Arabieren wat op te drijven. Vreemd ook de pro Plugge reacties hier aangezien velen fietsfanaten een betaalmuur niet willen.
    19-03-2025 09:47
    Plugge is de kwaaie pief op basis van dingen die jij bij mekaar verzint?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine