zaterdag 6 juli 2024 om 18:59

Richard Plugge vindt gravelrit niet thuishoren in de Tour: “Dit is terug in de tijd”

Video Deze zondag staat een cruciale etappe op het programma in de Tour de France. Het is namelijk tijd voor de gravelrit rond Troyes. Richard Plugge, teammanager bij Visma | Lease a Bike, is niet blij met de rit over de stoffige wegen. Zijn renner Tiesj Benoot stelt ondertussen wel dat de Nederlandse ploeg een sterke selectie heeft voor een dergelijke etappe.

“Zo’n rit hoort niet in de Tour”, is Plugge van mening. “Ik ben het met Patrick Lefevere eens. Waarom zou je met een gravelrit de ongeluksfactor weer terugbrengen in de Tour? Ik denk dat de Tour in staat is om fantastische ritten te creëren, dus van mij hoeft die gravelrit niet.”

“Het zijn van die gravelstroken tussen wijngaarden. Daar liggen van die hele scherpe stenen. Ik vraag me af waarom je het zou opzoeken. Het is nergens voor nodig. Wij lijken wel de enige sport die altijd terug moet in de tijd, in plaats van te innoveren. Tegelijkertijd moeten we ons voorbereiden, en dat doen we dus ook. We zijn volop voorbereid om alles te voorkomen dan wel op te lossen, mocht er iets gebeuren. Maar stel dat er iemand van de top vier of vijf lek rijdt, waar doen we het dan allemaal voor?”

“Gravel is leuk voor amateurs”
Plugge vindt de gravelrit rond Troyes niet helemaal vergelijkbaar met een kasseienetappe. “Op kasseien rijd je normaalgesproken niet zo snel lek. Dat is wat ergens ‘gewoon’ is. Aan de andere kant: zo’n kasseienrit zit ook niet zo vaak in de Tour, het is alweer twee jaar geleden. Maar dit opzoeken hebben we nog nooit gedaan. Gravel is leuk voor amateurs, er zijn hartstikke leuke nieuwe gran fondo’s.”

“Maar laten we het hier, in deze sport, gewoon houden bij asfalt. Dat is al moeilijk genoeg. Dat asfalt is hier ook niet altijd tiptop in orde. Daar vallen al regelmatig renners door. Dus laten we gewoon de veiligheid in acht nemen.”

Tiesj Benoot: “Veel minder hoogtemeters dan in Strade Bianche”
Visma | Lease a Bike heeft op papier wel een sterke ploeg voor de gravelrit. “Op papier ja, maar daar krijg je helaas geen voorsprong mee”, lacht Tiesj Benoot. “Maar we hebben echt een sterke ploeg, met veel klassiekertypes. Op papier hebben we daar voordeel van. Maar als je vecht tegen Tadej Pogacar, die dit jaar ook Strade Bianche won, dan wordt het niet simpel.”

“Maar ik denk dat we gewoon vertrouwen moeten hebben. Het gaat een heel hectische dag worden. Ik hoop vooral dat niemand door pech achteruit geslagen wordt. Ik hoop op een eerlijke strijd. Dan krijgen we denk ik ook een mooie strijd.”

Benoot verkende de gravelrit rond Troyes al en vindt het niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Strade Bianche. “Je hebt veel minder hoogtemeters. Er zitten ook niet echte stroken bergaf in, alleen enkele korte stroken. Het gaat vooral hectisch zijn omdat het de Tour de France is en iedereen voorin wil rijden. Je wilt valpartijen vermijden en juist daardoor krijg je ze.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
31 Reacties
06-07-2024 19:07
Lefevere, Plugge: allemaal angsthazen taal. Doodsbang dat ze tijd verliezen in zo'n rit. Het zou mij verbazen als we zo'n houding bij Pogacar zien, dat is gewoon een wereld van verschil in de benadering van dit spelletje.
    06-07-2024 19:21
    100% mee eens. Als Evenepoel of Vingegaard de kwaliteiten zouden hebben om het Pogacar moeilijk te maken op gravel, zou je Plugge en Patlef niet horen.
    07-07-2024 09:14
    Mee oneens. Verlies je veel tijd door materiaalpech in een kasseien- of gravelrit, en daardoor een kansrijke positie in het klassement, heeft niets te maken wie de sterkste is in 3 weken. Daarnaast wil iedereen voorin zitten bij de stroken en is er een grotere kans op valpartijen waardoor er tijdverschillen worden veroorzaakt die niets maken hebben met de kracht van een renner. Dat is de angst van de klassementsrenner
06-07-2024 19:30
Ik vind het echt gejank van de hoogste plank. Gravel is tof en trekt publiek, meer dan die tijdritten waar ze zo hard op gaan bij teams total control.
    07-07-2024 01:19
    helemaal waar,

    richard butt plug begrijpt niet dat juist door (de controle) los te laten de mooiste dingen ontstaan
    bovendien erg hoog in de arrogante bol met hautaine houding

    heb verder niks met hypes (gravel mode), maar saaier dan nu kan de tour toch niet worden
    dus laat ze maar proberen wat vermaak er in te gooien,
    als het maar spontaan blijft
    en niet alles gelijk dood bellen a.u.b met infantiele instructies van types als butt plug e.d
    tijd dat het wielrennen zich weer op nieuw uit gaat vinden,

    oortjes uit
    en spel(d) (z)onder de controle wagens
06-07-2024 19:05
Ik vind etappes zoals jullie ze deze tour afwerken afschuwelijk. Ben allang blij dat de tour wat drama opzoekt. Hopelijk hebben we een hele boel spektakel morgen.
    06-07-2024 19:07
    Laat de show maar beginnen inderdaad. Tot nu toe nog weinig echte koers gezien op dag 2 na
06-07-2024 19:56
Op zich hebben Plugge en Lefevere wel een punt hoor. Probleem is echter, zoals een aantal mensen terecht al opmerken, dat kassei- en graveletappes een veel hogere spektakelwaarde hebben dan wat het peloton ons deze week heeft voorgeschoteld. Wanneer jullie dit niet willen, begin eens met 1 of 2 man in de aanval te sturen ipv met 7 man rond de kopman te fietsen. Oliver Naesen mocht vandaag niet aanvallen om bij fucking Bennett en Gall te blijven. De beste sprinter van 2020 en de nummer 987 van het klassement, het is toch een gotspe. Dus peloton, ga eerst een bij jullie zelf ten rade ipv altijd maar met de vinger naar de organisatie te wijzen.
    07-07-2024 00:37
    Oke maar het is nu toch niet aan Lefevere en Plugge om hun ploegen in de vuurlinie te sturen? Ze staan 2e en 3e in het klassement. Voor zover ik weet beheren ze enkel hun eigen team en waren ze vandaag zelfs blij geweest met een grote ontsnapping zodat ze in het peloton zonder stress van de sprintersploegen konden rijden. Idem voor morgen.
06-07-2024 19:19
PLugge kan jij ook niet terug in de tijd aub, dan hoop ik dat we bespaard blijven van je gezannik. Dat futurische gedoe met die helmen en control room daar zit iedereen op te wachten (NIET DUS!)
I.p.v. zanniken ga eens koersen met die elite-ploeg van je. Vandaag ook weer een mooi parkoers om aan te vallen en er gebeurt helemaal niets. Gelukkig was er nog een Noor die wat animo had.
Hopelijk krijgen we morgen van start tot finish koers met of zonder chaos en geen controle van de koers vanaf het begin. Nee, gewoon erin vliegen, ballen tonen en rijden met lef, dan heb je ook minder kans op pech. Mag hopen dat Pogacar er morgen flink de pees op gaat leggen !!
    07-07-2024 01:23
    goed zo!
06-07-2024 20:15
Plugge wil er een computerspelletje van maken: welke renner rijdt het best geprepareerd en gecontroleerd de Col du Glandon op. Vreselijk, liever wat spektakel en liever een winnaar die op alle terreinen uit de voeten kan
06-07-2024 19:10
Pff, klaagbaak Plugge weer. Misschien moet hij ook maar eens een andere sport gaan opzoeken. Snooker ofzo, daar rijdt je niet lek in elk geval.
    06-07-2024 19:40
    tja,
    en ondertussen schroomt men er bij VismaLAB er niet voor om hun renners ketonen toe te dienen.
    Ook daar valt iets tegen te zeggen.
    06-07-2024 19:53
    De kans dat Vingegaard morgen door Pogacar wordt gesnookerd is in ieder geval gigantisch groot.
06-07-2024 19:27
Terecht punt lijkt mij.
Zonder chaufinistische VDP bril op. Kans op lekke banden is vele malen groter. Denk dat geen van de klassements mannen hier op zit te wachten. Dit kan hun hele tour (=hele seizoen) om zeep houden. Voor de beperktere renners, de rittenkapers als Vdp, Mohoric, Bettiol is lek veel minder een probleem, die pakken na morgen weer 4 rustdagen en kijken uit naar de volgende kans over een dag of 5.
    06-07-2024 19:31
    Wat een onzin. Een slechte dag op Plateau de Beille kan de klassementsmannen meer pijn doen dan dat ze een lekke band in de gravelrit krijgen.
    07-07-2024 00:34
    Dat is waar, maar een slechte dag heb je zelf in de hand. Een lekke band niet, dat is het punt net. Ik heb het gevoel dat de meesten hier hun mening verdedigen met een argument dat weinig begrip toont voor het origineel punt.
06-07-2024 19:33
Natuurlijk hoopt iedereen op een spannende rit morgen, tegelijkertijd moet je er ook niet aan denken dat één van de klassementsrenners door domme pech op veel achterstand wordt gereden. Dat is het niet waard en dat zou de angel uit de ronde halen. Het hoeft niet alsmaar sensationeler want uiteindelijk wordt het daar juist niet spannender van. Dit soort ritten is prima als één daagse, voor mij hoeft het niet persé in de tour. Dus hopen op spannend, zonder pech! Fingers crossed!
06-07-2024 20:11
Eerst die onzin in het buitenland afschaffen, stoppen met kilometers voor de streep de tijd van de klassementsmannen te stoppen, weg met de oortjes, weg met al die meters op het stuur, en zo zijn er nog duizend betere dingen om mee te stoppen eer dat dit een reden zou kunnen zijn.
06-07-2024 20:51
Strade Bianche is toch ook gewoon een Word Tour koers? Zulke etappes maken juist dat de renner die alles beheerst de grootste kans heeft om de Tour te winnen.
    07-07-2024 00:31
    Nee dat is het juist, je kan gravel 'beheersen' al je wil, je kans om lek te rijden en de Tour te verliezen is nog steeds vele malen groter dan op een gewone baan.
06-07-2024 19:14
[i]Edit redactie: Bedankt, het wordt aangepast.[/i]

Over dat lekrijden: ik zie in Roubaix veel meer lekke banden dan in de Strade, dus ik ben het niet met Plugge eens hierin.
06-07-2024 19:46
Helemaal eens met Plugge: innoveren moeten we.. Gewoon al die gravel- en kasseienweggetjes in Frankrijk fatsoenlijk asfalteren..
06-07-2024 20:00
Haha, volgens mij is parkoers al een tijdje bekken. Azijn zeikerd
06-07-2024 20:45
Tja, je zal eens dingen niet helemaal onder controle hebben...
07-07-2024 01:32
doet een deugd om te zien hoe butt plugger hier ouderwets gedold wordt en spreekwoordelijk op het hakblok gelegd wordt
en terecht ook, wat denken ze wel niet met die ondoenbare saaiheid der 'status quo'
broodwerkers zijn het,
een horde robots
zie zelf liever het genie in actie,
waar ook sport zich prima voor kan lenen
de aap (spontane mens) die de dans ontspringt en iedereen de pas afsnijdt
alle control freaks belachelijk maakt en het spel laat triomferen in plaats van de berekening
de overwinning op de oligarchie

maar goed dat zogenaamde genie verdoet zijn tijd ook in Dubai
en ligt vast aan de ketting voor een of andere dwaas die geen eens recht kan fietsen
06-07-2024 19:26
Degene die de anti-lek band ontwikkeld wordt net zo beroemd als Dunlop. Wat is er zo moeilijk aan???
06-07-2024 19:28
Ik denk dat de Fiets-Industrie wel blij is met deze gravelrit. Gravelfietsen is hartstikke in op dit moment. En het zorgt voor spektakel ( hoop ik dan )
Wielrennenals sport en sponsoren zijn ook gebaat bij hoge kijkcijfers. Maar wie kijkt er integraal naar saaie sprinters ritten? Alleen de laatste 5km is genoeg. Of berg etappes waar hooguit de laatste 5 km wat actie komt.
Ik ben heel blij met deze innovatieve gravelrit. Welk team heeft de beste Anti Lek banden ?
06-07-2024 20:15
Eens, straks moeten ze zelf weer
07-07-2024 08:43
Voor Plugge moeten er 15 ritten boven aankomen na een lange col en dan nog eens 6 klimtijdritten. Dan gaat hij wel tevreden zijn.

Reacties zijn gesloten.