Richard Plugge stemde in met vertrekwens Cian Uijtdebroeks bij Visma | Lease a Bike
De transfer van Cian Uijtdebroeks van Visma | Lease a Bike naar Movistar kwam voor Richard Plugge niet als een verrassing. De jonge Belg had nog een contract tot eind 2027 bij de Nederlandse ploeg, maar hij deelde zijn vertrekwens en daarom is zijn contract na overleg verbroken voor een verbintenis tot eind 2029 bij het Spaanse Movistar. In het persbericht van Movistar reageert opvallend genoeg ook Plugge op de transfer.
“We hebben samen twee intense jaren beleefd”, aldus Visma | Lease a Bike-ploegbaas Plugge. “En we zijn erg blij dat Cian dit jaar zijn eerste professionele overwinning heeft behaald voor onze ploeg.” Daarmee doelt hij op de ritzege in de Tour de l’Ain in augustus, die Uijtdebroeks uiteindelijk ook de eindzege opleverde in die rittenkoers.
Maar wat is dan de reden van het vertrek van Uijtdebroeks? “Het eerlijke verhaal is dat de ambities van Cian en die van de ploeg uit elkaar begonnen te lopen. Op dit moment kunnen wij Cian niet de rol en het wedstrijdprogramma bieden dat volgens hem essentieel is voor zijn ontwikkeling”, legt Plugge uit.
“Na open en eerlijke gesprekken hebben we ingestemd met zijn verzoek om een nieuwe stap in zijn carrière te zetten. We wensen Cian alle succes.”
‘Verder ontwikkelen als klassementsrenner in grote rondes’
Welke kant de 22-jarige Belg dan op wil? “Ik ben nu in een fase van mijn loopbaan waarin ik mij verder wil ontwikkelen als klassementsrenner in grote rondes; dat is heel belangrijk geworden. Ik ben ervan overtuigd dat Movistar, en iemand als Enric Mas in het bijzonder, mij kan helpen groeien op dat vlak, om ook tot resultaten te komen”, aldus Uijtdebroeks zelf. “Ik geloof erin dat deze omgeving mij kan helpen in mijn ontwikkeling tot een sleutelfiguur in het peloton.”
“Visma | Lease a Bike was en is een van de grootste ploegen ter wereld, met een specifieke benadering van het wielrennen. De laatste twee jaar heb ik veel geleerd over trainingmethodes, voeding en veel andere aspecten. Maar nu voel ik dat het tijd is om nieuwe oorden op te zoeken en een nieuwe uitdaging aan te gaan.”
Jaar | Team |
---|---|
2029 | Movistar Team |
2028 | Movistar Team |
2027 | Movistar Team |
2026 | Movistar Team |
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2024 | Team Visma | Lease a Bike |
2023 | Bora - HansGrohe |
2022 | Bora - HansGrohe |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Als ze Pogacar een mentale tik willen uitdelen zouden ze Wellens kunnen wegplukken.
Zou zowel voor Vingegaard als Van Aert een sterke knecht extra betekenen én de steunpilaar van hun grootste concurrent weg.
Nu ze de Italiaanse tour zijn opgegaan kunnen ze misschien eens polsen bij Fortunato of Velasco.
Wat betreft zijn vervanging vraag ik me af of het voor VLAB verstandig is om nog meer klimmers met groeimarge te halen. Straks zitten ze met hetzelfde probleem als UAE met Ayuso (of zoals ze eerder zelf met Roglic hadden). Een allrounder voor de klassiekers lijkt mij eerder gewenst. Een schaduwkopman die als luxeknecht ingezet kan worden, zoals het bijvoorbeeld een paar jaar geleden met Benoot en Laporte ging.
Dat hebben ze voor komend jaar toch al gedaan met het aantrekken van Doull, Fiorelli en Kielich?
Hij kan zich imho beter richten op dagzeges, maar snap dat als je 22 bent dat je nog voor het hoogste wilt proberen te gaan. En wellicht verrast ie ons nog....
Plugge: "Christmas comes early this year!!!!!!"
Primoz heeft na afgelopen zomer de Tourzege voorgoed opgegeven dus vind het waarschijnlijk geen probleem om komende Tour voor Jonas te knechten. Als tegenprestatie helpt Jonas Primoz om zijn Vuelta record te realiseren.
De Vuelta 2023 verliep qua samenwerking niet zo best tussen die twee maar tot het cadeautje voor Kuss hadden ze een goede klik met elkaar, op en naast de fiets. Die klik gaan Roglic en Evenepoel van hun levensdagen niet krijgen.
Roglic als meesterknecht van Jonas en leermeester voor het jonge talent van Vlab is ook veel aannemelijker dan blijven bij RB waar Remco en zijn entourage de nieuwe maatstaf zijn.