Richard Plugge over opmerking Mathieu van der Poel: “Als je vindt dat het een grap is, ga dan in gesprek”
Visma | Lease a Bike zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Een aantal van hun renners, waaronder kopmannen Wout van Aert en Jonas Vingegaard, liggen in de lappenmand door recente valpartijen. CEO Richard Plugge gebruikt het momentum om het thema veiligheid nog een keer aan te snijden.
“Er staat met SafeR een organisatie klaar, maar het is nog niet gelukt. Dat had de massale val in het Baskenland niet kunnen vermijden, maar het is wel het begin van een oplossing door met een onafhankelijke instantie naar het parcours en het gedrag van iedereen – renners, ploegen, organisatoren en UCI – te kijken”, geeft de Nederlander mee in gesprek met Sporza.
“Die aanbevelingen moeten we zo snel mogelijk implementeren. Het is nu te veel een politiek proces geworden. Je moet net voor de mensen opkomen en ook aan de business denken. Dit is schadelijk voor onze sport.” Of specifieke maatregelen over het dragen van beschermende kleding en/of airbags aan de orde zijn, laat hij over aan experts.
De chicane
Plugge het het daarnaast over de beruchte chicane voor het Bos van Wallers. De opmerking van Van der Poel op X was hem ook niet ontgaan. “Ik zou applaudisseren. En als je je afvraagt of het een grap is, ga dan in gesprek en maak het beter. Het is heel dapper dat ze na 100 jaar nadenken over een van de iconen van de koers. Daar verdienen ze alle lof voor. Is het de juiste oplossing? Dat weet ik niet. Moet je het afschieten? Dat zou ik ook niet doen”, is hij duidelijk.
Ik vind het niet zo'n gekke opmerking. In plaats van via de media de maatregel lichtelijk te bespotten, kun je ook buiten de media om meedenken.
En hij volgde meteen met dat het goed is dat ze tenminste iets doen, en dat zelfs hij, met zo'n beetje de beste techniek en stuurvaardigheid van allemaal, moeite heeft met die ene weg door het Bos.
Blijkt te hoog gegrepen voor Plugge.
Citaat artikel 28 maart WF
'Dat blijkt uit de briefing van Visma-Lease a Bike, die de uiteindelijk winnaar Matteo Jorgenson na de wedstrijd op Instagram postte. “Kilometer 121: het wordt chaos in de afdaling, maar fight like hell om bij de jongens te blijven en ga dan vol op de Kanarieberg!”, zo beschrijft de ploeg de zone waar Van Aert op hoge snelheid viel, gevolgd door een rood zwaailicht.'
Maar meer onderliggend: mag je als renner nog de mening hebben: ‘doe maar lekker link, dat kan ik goed en vergroot mijn winstkansen. Succes aan de rest om mijn wiel te volgen, het hoeft niet’. Of wordt dan heel Tweetbook, instachat etc helemaal gek?!
Ik geloof er overigens geen bal van dat het Plugge specifiek om mvdp gaat en zie dat eerder als een kronkel bij de fanboys/haters. Plugge kan met iedereen gewoon goed ruzie krijgen zolang de meningen maar wat verschillend zijn.
Wel eens met plugge dat van de poel met zijn status in gesprek kan gaan. Zijn mening kan doorslaggevend zijn.
Kijk naar afgelopen weken. Zoveel toppers door onveilige situaties uitgeschakeld. Dat is zo jammer van de sport. Hoe mooi zou de strijd zijn geweest als van Aert er morgen bijvoorbeeld bij was. Ik merk dat ik er minder naar uit kijk dan andere jaren.
De CPA is een disfunctionele en ondemocratische organisatie die jarenlang naar de pijpen van de UCI en ASO heeft gedanst. Geloof dat de Belgische en Nederlandse bonden daar niet eens meer onderdeel van uitmaken n.a.v. de duistere boekhouding rond afdrachten voor het overgangsfonds waarmee renners na hun carrière ondersteund moeten worden.
Ten eerste is het stellen van een vraag "is dit een grap?" feitelijk natuurlijk gewoon het begin van een gesprek. Je nodigt iemand uit om te reageren. Dat gesprek tussen Van der Poel en Hansen heeft vervolgens ook plaatsgevonden. Het was een vraag die duidelijk maakte dat belangrijke stakeholders niet bij dit proces betrokken zijn geweest. Dat toont dus aan hoe disfunctioneel de huidige stand van zaken rond veiligheid is.
Een kans dus om je eigen organisatie op de kaart te zetten als een beter alternatief voor dit gepruts, maar dan moet je niet (voor de zoveelste keer) ergernis gaan opwekken met opmerkingen in de pers.
Wat mij betreft krijgt dat Safer een rol vergelijkbaar met de transportveiligheidsorganisaties in de luchtvaart, die elk incident onderzoeken met als uitdrukkelijke opdracht er van te leren en herhaling te voorkomen. Zolang Plugge er prominent bij betrokken is, zal dat nooit gebeuren. Daar is hij communicatief gewoon veel te zwak voor.
Die SafeR moet er snel komen !
Plugge heeft in deze groot gelijk !
Iets wat ik niet wist is dat er in opdracht van de UCI onderzoek wordt gedaan naar valpartijen in de koers en wordt er een database aangelegd (aan de universiteit van Gent). Er is dus al veel informatie, echter het pijnpunt schijnt te zijn dat er met deze informatie te weinig wordt gedaan.
Ook schijnt er onder de renners wel oren te zijn naar een systeem met rode en gele kaarten voor renners die valpartijen veroorzaken.
Als je de lijst leest zijn er veel ideeën maar is de actie er nog niet. Daar zou de focus nu op moeten liggen, wat is er mogelijk wat gaan we doen. Niet elkaar vliegen afvangen maar constructief met elkaar kijken wat er mogelijk is, zodat de hoeveelheid aan gewonde wielrenners fiks naar omlaag kan.