Richard Plugge over opmerking Mathieu van der Poel: “Als je vindt dat het een grap is, ga dan in gesprek”
foto: Cor Vos
zaterdag 6 april 2024 om 08:28

Richard Plugge over opmerking Mathieu van der Poel: “Als je vindt dat het een grap is, ga dan in gesprek”

Visma | Lease a Bike zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Een aantal van hun renners, waaronder kopmannen Wout van Aert en Jonas Vingegaard, liggen in de lappenmand door recente valpartijen. CEO Richard Plugge gebruikt het momentum om het thema veiligheid nog een keer aan te snijden.

“Er staat met SafeR een organisatie klaar, maar het is nog niet gelukt. Dat had de massale val in het Baskenland niet kunnen vermijden, maar het is wel het begin van een oplossing door met een onafhankelijke instantie naar het parcours en het gedrag van iedereen – renners, ploegen, organisatoren en UCI – te kijken”, geeft de Nederlander mee in gesprek met Sporza.

“Die aanbevelingen moeten we zo snel mogelijk implementeren. Het is nu te veel een politiek proces geworden. Je moet net voor de mensen opkomen en ook aan de business denken. Dit is schadelijk voor onze sport.” Of specifieke maatregelen over het dragen van beschermende kleding en/of airbags aan de orde zijn, laat hij over aan experts.

De chicane
Plugge het het daarnaast over de beruchte chicane voor het Bos van Wallers. De opmerking van Van der Poel op X was hem ook niet ontgaan. “Ik zou applaudisseren. En als je je afvraagt of het een grap is, ga dan in gesprek en maak het beter. Het is heel dapper dat ze na 100 jaar nadenken over een van de iconen van de koers. Daar verdienen ze alle lof voor. Is het de juiste oplossing? Dat weet ik niet. Moet je het afschieten? Dat zou ik ook niet doen”, is hij duidelijk.

RIDE Magazine
55 Reacties
06-04-2024 08:41
Thijs Zonneveld zei precies hetzelfde als Mathieu, echter werkt alles wat Mathieu doet of zegt als een rode lap op de gefrustreerde Plugge. Je ziet het ook aan de wijze waarop ze koersen bij Jumbo....ja ik zeg nog steeds Jumbo! Ze rijden geen wedstrijd maar ze rijden tegen Mathieu. Nu ze zoveel misere hebben is Mathieu natuurlijk het pispaaltje voor de gefrustreerde Plugge....
    06-04-2024 08:51
    Inderdaad. Spijker op z'n kop...
    06-04-2024 08:55
    Of werkt elke opmerking van Visma/Plugge over Van der Poel als een rode lap op jou?

    Ik vind het niet zo'n gekke opmerking. In plaats van via de media de maatregel lichtelijk te bespotten, kun je ook buiten de media om meedenken.
    06-04-2024 09:01
    Inhoudelijk misschien niet zo gek, maar communicatief nogal vreemd dat de baas van wout dit zegt. Echt absurd van iemand die professional in communicatie is. Deze boodschap is niet aan hun om te brengen, dus houdt gewoon je mond
    06-04-2024 10:15
    Helemaal niet gek dat hem hier iets over gevraagd wordt, die SafeR organisatie is zijn ding. Dus dit is waar hij al langer mee bezig is.
06-04-2024 08:35
Mathieu leeft rent free in de hoofden van Visma’s renners en ploegleiding
06-04-2024 09:13
Boel reacties over de kop in plaats van waar het interview echt over ging, verbeteren van de veiligheid. Was dit echt jullie bedoeling, redactie van Wielerflits?
    06-04-2024 10:41
    Inderdaad de discussie zou moeten gaan over veiligheid niet over wie wat heeft gezegd. VdPoel heeft aangegeven dat hij het ook veilig wil maar dat hij deze specifieke oplossing, die in haast is gemaakt niet ziet zitten. Maar tegelijkertijd zijn er ook andere geluiden in het peloton. Ook Plugge is bezig met veiligheid. In plaats van over personen te praten moeten er over veiligheid gepraat worden. Ook hier gaat de discussie over personen omdat iedereen reageert op de kop. Beiden hebben gelijk en beiden kunnen hun verantwoordelijkheid oppakken.
06-04-2024 08:55
Kleurloze betweter Plugge. Tijd dat MvdP de hele Visma ploeg weer buitenspel zet zondag.
    06-04-2024 10:16
    Dit zegt zoveel over hoe je in de wedstrijd zit.
06-04-2024 09:47
Mathieu maakte een goede opmerking met "is dit een grap?" Een miljoenenbedrijf dat een paar dagen voor de start een paar dranghekjes bijplaatst om een half miljard aan verzekerde benen te beschermen...
En hij volgde meteen met dat het goed is dat ze tenminste iets doen, en dat zelfs hij, met zo'n beetje de beste techniek en stuurvaardigheid van allemaal, moeite heeft met die ene weg door het Bos.

Blijkt te hoog gegrepen voor Plugge.
    06-04-2024 10:17
    Plugge, begint een Smeets en Wuyts-achtige dominee te worden. Heeft intern een hoop problemen (blessures en afzwaaien naar voetballand) en spreekt dan alleen over de tweet van Mathieu en niet over de latere nuancering ervan. Heeft wat zuurs op deze manier.
06-04-2024 10:17
Onder het mom van 'wij geven om de veiligheid van onze renners' komt Plugge als mosterd na de maaltijd nog 'met in gesprek gaan'. Wetend dat de afdaling naar de kanarieberg gevaarlijk is, juist daar als ploegleiding de renners instrueren met 'It will be chaos fight like hell to be in front'. Wel we hebben gezien waartoe dat leidde met Van Aert en Tratnik, en andere renners. De ploegleiding /werkgever had de renners juist tot voorzichtigheid moeten manen. En dan opeens, nu ook Vingegaard eruit ligt, tussendoor ff goedkoop naar Thieu wijzen. Een kerel die de sport op de kaart zet en kleurt. Beetje hypocriet allemaal. Beter kunnen zwijgen.
    06-04-2024 10:30
    Zo zie ik het ook.
    06-04-2024 11:19
    Die quote was van Jorgenson zelf niet van de ploegleiding hè? Dat had je toch wel begrepen? Was zijn eigen visualisatie van de koers de avond vooraf. Maargoed dat past niet in het naratief.
    06-04-2024 13:19
    @Fied, oh ja?

    Citaat artikel 28 maart WF

    'Dat blijkt uit de briefing van Visma-Lease a Bike, die de uiteindelijk winnaar Matteo Jorgenson na de wedstrijd op Instagram postte. “Kilometer 121: het wordt chaos in de afdaling, maar fight like hell om bij de jongens te blijven en ga dan vol op de Kanarieberg!”, zo beschrijft de ploeg de zone waar Van Aert op hoge snelheid viel, gevolgd door een rood zwaailicht.'
06-04-2024 08:44
Plugge is iemand die beter achter de schermen blijft, ervoor komt hij nooit zo lekker uit de verf. Hij hoeft toch geen Einstein te zijn om in te zien dat MvdP op de ad-hoc pipo-de-clown uitvoering duidde? En niet zozeer het idee an sich om de snelheid omlaag te krijgen.

Maar meer onderliggend: mag je als renner nog de mening hebben: ‘doe maar lekker link, dat kan ik goed en vergroot mijn winstkansen. Succes aan de rest om mijn wiel te volgen, het hoeft niet’. Of wordt dan heel Tweetbook, instachat etc helemaal gek?!

Ik geloof er overigens geen bal van dat het Plugge specifiek om mvdp gaat en zie dat eerder als een kronkel bij de fanboys/haters. Plugge kan met iedereen gewoon goed ruzie krijgen zolang de meningen maar wat verschillend zijn.
    06-04-2024 09:50
    Vergeet niet dat het hier de Vismaflits is. Momenteel is zo een beetje de helft van de items over deze ploeg.
    06-04-2024 10:05
    Volgens mij gaan de afgelopen dagen ook extreem veel items over Van der Poel. Dit willen de mensen namelijk lezen. Net zoals hier veel lezers geïnteresseerd zijn in Visma, Lefevere en Evenepoel. De artikelen zijn voor de lezers en niet andersom.
    06-04-2024 10:35
    Zou ook wel meer willen lezen over andere ploegen. Waarom loopt het bij DSM weer niet, waarom bij Trek weer wel, het magere aantal goede Italiaanse renners enz.
    06-04-2024 11:23
    Wat ik de laatste tijd vooral zie hier zijn snelle win artikelen zonder enkele diepgang of achtergronden. Als er dan al zo een artikel is verdwijnt deze direct in het woud aan een alinea artikelen.
06-04-2024 09:05
Vond die opmerking van Matje ook een beetje kort door de bocht
    06-04-2024 10:20
    Badum tisss?
    06-04-2024 10:44
    Kort door de bocht is als je 3 dagen voor de start opeens het parcours gaat wijzigen. Indekken noem je dat.
06-04-2024 09:13
Als de chicane wijziging nou een paar maanden geleden was aangekondigd zou ik Plugge nog kunnen begrijpen met zijn opmerking over Van der Poel. Maar een kleine week van te voren, dan zitten renners toch in de extreme voorbereiding en willen ze toch geen energie verbruiken met een discussie met de organisatie.
06-04-2024 09:16
Begrijp Plugge niet. Hoor hem elk jaar na welke crash dan ook, over een instantie die sec naar de veiligheid moet kijken. In elke andere sport staat zoiets er binnen no-time en worden er stappen gezet. Dit blijft zo’n pre-historische denkwijze. Die chicane is een mooi voorbeeld. De reden dat hij er zo ligt is omdat er te weinig tijd was voor een ander plan. Volgens mij weten we al decennia lang wanneer PR gereden wordt. In het alternatief zit er een gat in het asfalt en dat kon niet gemaakt worden. Sorry?? Volgens mij kan je met vloeibaar teer een gat snel
06-04-2024 09:06
Waardeer het initiatief om de sport veiliger te maken. Mee eens dat deze chicane op deze plek en met deze bochten vraagtekens oproept. Doe hem dan ietsjes meer terug en minder scherp.

Wel eens met plugge dat van de poel met zijn status in gesprek kan gaan. Zijn mening kan doorslaggevend zijn.

Kijk naar afgelopen weken. Zoveel toppers door onveilige situaties uitgeschakeld. Dat is zo jammer van de sport. Hoe mooi zou de strijd zijn geweest als van Aert er morgen bijvoorbeeld bij was. Ik merk dat ik er minder naar uit kijk dan andere jaren.
06-04-2024 09:17
Dichten en kan er gereden worden. Dat je een week van te voren denkt, o ja volgende week moeten we het bos in, shit, vergeten de route aan te passen. Jip naar de plaatselijk markt even wat hebben scoren en die zetten we wel neer. Amateurisme ten top
06-04-2024 10:07
MvdP vergeet voor het gemak even dat hier al maanden over gepraat wordt. Dat zijn ploeg betrokken is geweest en input heeft kunnen geven. Dat de rennersvakbond betrokken is geweest en dat hij daar zijn input had kunnen geven. Of hij heeft dat wel gedaan en er kwam niet uit wat hij als resultaat wilde of hij heeft dat niet gedaan. In beide gevallen is er nu een maatregel die door de meerderheid van renners en ploegen wordt gesteund. Dan is zijn reactie een beetje flauw en mosterd na de maaltijd. Het voelt een beetje als je gelijk proberen te halen via de media.
    06-04-2024 11:41
    Je denkt dat er een vergadering is geweest?

    De CPA is een disfunctionele en ondemocratische organisatie die jarenlang naar de pijpen van de UCI en ASO heeft gedanst. Geloof dat de Belgische en Nederlandse bonden daar niet eens meer onderdeel van uitmaken n.a.v. de duistere boekhouding rond afdrachten voor het overgangsfonds waarmee renners na hun carrière ondersteund moeten worden.
    06-04-2024 12:02
    @Oblomov Als meerdere renners aangeven dat ze mee hebben kunnen denken en als meerdere ploegleiders aangeven dat ze dat ook hebben kunnen doen, waaronder Roodhooft zelf, dan geloof ik inderdaad dat die mogelijkheid er is geweest. Dat dit dan niet de oplossing is die ideaal is of die iedereen zou willen, geloof ik ook zondermeer. Een tweet met ‘is this a joke’ van MvdP past dan gewoon echt niet. Zijn latere, wat meer genuanceerde reactie is wel wat je van hem mag verwachten.
06-04-2024 11:44
Uff de arrogantie van Plugge. Helemaal klaar met dat constante gejank van Visma Lease-a-Bike. Zoals Mathieu van der Poel al heeft aangegeven ligt de oorzaak bij de renners en hun rijgedrag. Parkoersaanpassingen zijn de grootste mogelijke waanzin anno nu. Er wordt ontwikkeld in helmen, in frames etc. alles om maar aerodynamischer, sneller en beter te zijn, maar over instructies aan renners en rijgedrag wordt nauwelijks aandacht besteed. En beschermende kledij staat in de kinderschoenen, want ja dat gaat ten koste van het gewicht etc.
    06-04-2024 12:06
    Ik vind het juist arrogant van MvdP dat hij blijkbaar meent via twitter iets te moeten bekritiseren terwijl zowel de ploegen als de renners mee hebben gedacht over deze oplossing en de meerderheid dit voor nu de beste oplossing vindt. Dat dit niet ideaal is, snapt iedereen, maar het is ook een eerste stap.
06-04-2024 11:51
Pff, Plugge is en Visma-LAB zijn wel hard op weg om de minst sympathieke figuur en ploeg in het peloton te worden. Als ze dat al niet zijn. Wat een nietszeggend en misplaatst gejank weer.
    06-04-2024 11:56
    Dan zie ik een overeenkomst met jou
    06-04-2024 12:10
    Je gaf twee dagen geleden nog aan altijd inhoudelijk en met argumenten te reageren. Is toch echt iets veranderd in twee dagen. Ploegen en renners hebben input kunnen geven en mee kunnen praten. De meerderheid staat ook voor nu achter deze oplossing. Dan is een tweet met ‘ is this a joke’ van MvdP niet gepast en gaat hij in tegen de meerderheid van zijn collega’s zonder daar inhoudelijk bij te worden. Zijn latere reactie is veel gepaster en opbouwender. Dat is precies wat Plugge aangeeft, die wel inhoudelijk op de reactie van MvdP ingaat, die zich met zijn tweet ook niet perse populairder heeft gemaakt.
06-04-2024 09:50
Heeft die Plugge ook in het peleton gezeten …nog nooit dus wat lult hij nu ??? Mathieu heeft gewoon gelijk …met 200 man volle bak op een bocht af ??? Het lijkt wel een massasprint want je moet mee van de eerste door die chicane dus wat gaat er gebeuren ? Ja ja op het laatst mogelijke pas remmen
    06-04-2024 09:58
    @Petakki Binnen het huidige profpeloton zijn er verschillende geluiden. Oftewel niet alle renners zijn het eens met Van der Poel.
    06-04-2024 10:03
    Er zijn ook renners die dit veel beter vinden. Het zal dus wel ergens in het midden liggen. We zijn de laatste tijd zo goed om een ander zijn mening meteen de grond in te boren. Maar juist die discussie moet gevoerd worden. En misschien blijkt dat deze chicane uiteindelijk niet het gewenste resultaat oplevert. Alleen met niks doen kom je ook niet verder. Iedereen in het hele wielrennen zou zijn steentje moeten bijdragen om de beelden die we dit voorjaar gezien hebben te minimaliseren
    06-04-2024 10:12
    Via de rennersvakbond was de meerderheid van de renners het eens met deze maatregel. Dus om in jouw trans te blijven; wat lult MvdP nou?
06-04-2024 10:43
Laat Plugge eerst maar eens naar zijn eigen renners luisteren aldoor hij over andere begint. Jonas Vingegaard had in januari al gezegd dat het een hele gevaarlijke afdaling was waar Jonas heel hard onderuit ging. Toen had hij moeten handelen, toen zijn eigen renner er wat van zei. Maar nu MvdP op zijn nummer proberen zetten is een beetje zwak meneer Plugge. Mathieu is een renner geen organisator.
    06-04-2024 11:58
    Kan me vergissen maar volgens mij is dat verhaal dat Vingegaard dat gezegd zou hebben gisteren al ontkracht
06-04-2024 10:01
De renners bepalen zelf de veiligheid van een koers. Die chicane is geen slecht idee maar had mijn inziens wel wat langer gemogen. Trouwens vanaf het bos van Wallers is er nog 95 km te rijden dus als iedereen rustig door de chicane gaat is er geen man over boord en kan de koers beginnen.
06-04-2024 11:55
Voor iemand die als persvoorlichter is binnengehaald, is Plugge opmerkelijk autistisch in zijn herhaaldelijke onvermogen in te schatten hoe zijn woorden overkomen.

Ten eerste is het stellen van een vraag "is dit een grap?" feitelijk natuurlijk gewoon het begin van een gesprek. Je nodigt iemand uit om te reageren. Dat gesprek tussen Van der Poel en Hansen heeft vervolgens ook plaatsgevonden. Het was een vraag die duidelijk maakte dat belangrijke stakeholders niet bij dit proces betrokken zijn geweest. Dat toont dus aan hoe disfunctioneel de huidige stand van zaken rond veiligheid is.

Een kans dus om je eigen organisatie op de kaart te zetten als een beter alternatief voor dit gepruts, maar dan moet je niet (voor de zoveelste keer) ergernis gaan opwekken met opmerkingen in de pers.

Wat mij betreft krijgt dat Safer een rol vergelijkbaar met de transportveiligheidsorganisaties in de luchtvaart, die elk incident onderzoeken met als uitdrukkelijke opdracht er van te leren en herhaling te voorkomen. Zolang Plugge er prominent bij betrokken is, zal dat nooit gebeuren. Daar is hij communicatief gewoon veel te zwak voor.
    06-04-2024 12:13
    “ Het was een vraag die duidelijk maakte dat belangrijke stakeholders niet bij dit proces betrokken zijn geweest.” En dat klopt dus feitelijk gewoon niet in het geval van MvdP. Meerdere renners en ook bv Roodhooft geven aan dat ze input hebben kunnen geven. Dan gaat er in de communicatie binnen Alpecin iets mis. MvdP heeft wel degelijk vooraf de kans gehad om zijn mening en input te geven. Je kunt Plugge verwijten maken over de communicatie, maar MvdP gooit met zijn tweet ook zijn collega’s en zijn eigen ploegleider voor de bus.
06-04-2024 13:38
Visma gaat met van der Poel naar bed en staat er mee op…..Plugge is alleen maar blabla..
06-04-2024 11:37
Ga weg met dat rare hoofd.
06-04-2024 12:18
Gisteren zat Thijs Zonneveld aan tafel bij Sophie. Er werden beelden getoond van "de chicane." Een armoedige veel te korte rechts-links-rechtse met een meer dan 180º bocht, voorzien van ... jawel, vooroorlogse dranghekken: het mocht niks kosten want de ASO/UCI heeft blijkbaar slechts enkele tientallen miljoenen in de schoot geworpen liggen. Luchtkussens, deftige boarding, vang-netten, ... Renners zijn mensen, geen play-station gladiatoren.

Die SafeR moet er snel komen !
06-04-2024 12:57
Tja, als deze chicane een jaar eerder uit de hoge hoed was gekomen en Matje had er nu over geklaagd kan ik Plugge wel volgen. Nu ff niet. Iedereen mag daarover zn mening geven, alleen van de wereldkampioen werd natuurlijk een positief antwoord verwacht. Als dat dan het tegenovergestelde blijkt te zijn valt dat niet best natuurlijk. Benieuwd hoe hij had gereageerd als Wout zich had uitgesproken op dezelfde manier.
    06-04-2024 13:33
    Ik gok dat van de wereldkampioen een genuanceerde reactie werd verwacht, of dat positief of negatief. Wat niet werd verwacht is een niet inhoudelijke tweet nadat zowel renners en ploegleiders, en ook zijn eigen ploegleider, input hebben kunnen geven en mee hebben kunnen praten. MvdP dient zich ook te beseffen dat de meerderheid van renners en ploegleiders voor nu kunnen leven en akkoord zijn met de gekozen oplossing.
06-04-2024 14:18
Cecchini-boy neem ik sowieso niet serieus, evenmin als z'n resultaten en z'n opmerkingen....

Plugge heeft in deze groot gelijk !
06-04-2024 10:35
Er staat een interessant achtergrond artikel over veiligheid en alle mogelijkheden en ontwikkelingen in het nieuwsblad. Ik vrees betaald maar voor wie het kan lezen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240405_96430091

Iets wat ik niet wist is dat er in opdracht van de UCI onderzoek wordt gedaan naar valpartijen in de koers en wordt er een database aangelegd (aan de universiteit van Gent). Er is dus al veel informatie, echter het pijnpunt schijnt te zijn dat er met deze informatie te weinig wordt gedaan.

Ook schijnt er onder de renners wel oren te zijn naar een systeem met rode en gele kaarten voor renners die valpartijen veroorzaken.

Als je de lijst leest zijn er veel ideeën maar is de actie er nog niet. Daar zou de focus nu op moeten liggen, wat is er mogelijk wat gaan we doen. Niet elkaar vliegen afvangen maar constructief met elkaar kijken wat er mogelijk is, zodat de hoeveelheid aan gewonde wielrenners fiks naar omlaag kan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine