Richard Plugge mist veiligheidsinnovaties van Boplan in de Tour: “Heeft geweldige oplossingen”
foto: Cor Vos
dinsdag 9 juli 2024 om 09:26

Richard Plugge mist veiligheidsinnovaties van Boplan in de Tour: “Heeft geweldige oplossingen”

Afgelopen zaterdag overleed de Noorse renner André Drege tijdens de Ronde van Oostenrijk als gevolg van een valpartij. Volgens Richard Plugge, de teammanager van Visma | Lease a Bike, laat het nog maar eens zien dat er snel meer veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden in het wielrennen. Dat zegt hij tegen Het Nieuwsblad.

“Het laat nogmaals zien dat er iets moet gebeuren”, zegt Plugge, nadat hij zijn condoleances over heeft gebracht, over het ongeval van Drege. “Wielrennen is een gevaarlijke sport en dat zal altijd zo blijven, maar we moeten nu kijken – en snel – hoe we veilig kunnen vallen. Het klinkt altijd een beetje raar, maar in de Formule 1 en de MotoGP is het gelukt. Daar kan je veilig vallen. Daar moet veel meer haast mee gemaakt worden en daar moeten we geen politiek proces van maken.”

Business
Volgens Plugge zijn er ’talloze ideeën’ om de sport veiliger te maken. “En ook de organisatoren hebben die ideeën. We moeten vooral een professionele organisatie hebben die daarop ingrijpt. En niet een politieke organisatie, wat SafeR (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt, red.) nu dreigt te worden.”

“Je moet dit als een business bekijken, omdat dit over levens gaat, letterlijk, en over de gezondheid van renners. En vervolgens ook over het image van de sport. Dat is dan het minst belangrijke, maar toch ook wel belangrijk als bedrijfstak. Dus moet je dit als vanuit een business-perspectief bekijken.”

Boplan
“Boplan heeft bijvoorbeeld geweldige oplossingen”, doelt hij op het Belgische veiligheidsbedrijf, dat de laatste jaren al diverse innovaties introduceerde die gebruikt worden in de wielersport. “Ik zie ze hier (in de Tour de France, red.) niet, terwijl ze die gratis aanbieden. En er zijn meer dingen te halen en te bereiken met elkaar als we hier op een andere manier naar gaan kijken dan de kerk in het midden houden.”

RIDE Magazine
18 Reacties
09-07-2024 09:28
Wat ik wel mooi vind aan Plugge is dat hij tegen de haren blijft instrijken. Het interesseert hem blijkbaar niets wat andere ploegen of mensen van hem vinden. Hij blijft vrij "Hollands" zijn mening de ether in slingeren.
09-07-2024 10:20
Er zal wel wat (tóch financieels, persoonlijks zeg het maar) op de achtergrond spelen waardoor deze samenwerking ergens stokt? Wie weet heeft de tour, een beetje het idee van van cyclingflash, zélf deze piste al lopen achter de schermen met eigen ideeën en innovaties?

Die kant zou ik op zoeken als journalist, met als begin Plugge off the record helemaal leegtrekken want volgens weet hij daar nog meer over of heeft ie in ieder geval een vermoeden.
    09-07-2024 10:25
    Oh ja dat zal ongetwijfeld meespelen, maar toch apart dat geld belangrijker is dan de veiligheid?
    09-07-2024 14:17
    Geld is al belangrijker dan veiligheid. Vandaar dat ze voor sprintetappes nog steeds in dorpskernen na 20 bochten gaan sprinten (want de aankomstplaats betaalt) en niet gewoon een viervaks-snelweg ergens opzoeken.

    Toegegeven, MotoGP en F1 (wat Plugge ook benoemt) is makkelijker te beveiligen want er is veel minder parcours om veiliger te maken. Als we bij het wielrennen met z'n allen op Francorchamps, Monza en de Nurburgring gaan rijden zullen er ook minder kwetsuren zijn dan nu elke weg afgaan. Dat is nu eenmaal het moeilijkere aan een openbare weg-sport te zijn.
09-07-2024 10:08
Inderaad bizar dat de Tour niks van Boplan wil gebruiken. Ze hebben duidelijk laten zien dat ze vele innovaties hebben op het gebied van nieuwe hekken, wegbewijzering en markering. En ze stellen het nog gratis beschikbaar ook! Vrij duidelijk dat de ASO de veiligheid van renners minder belangrijk vindt dan hun businesscase rondom de Tour. Schandelijk. Dit mag best eens goed onderzocht worden mijns inziens, daar is journalistiek toch voor?
09-07-2024 10:15
Zou hij aandelen hebben?
09-07-2024 10:19
En welke veiligheidsinnovaties hadden precies de tragische dood van Drege kunnen voorkomen, beste Richard?

Hint: het antwoord is op basis van wat we weten hoogstwaarschijnlijk: geen.
    09-07-2024 11:17
    Natuurlijk zijn er veiligheidsmaatregelen te bedenken die zijn dood hadden kunnen voorkomen. Veel van de maatregelen zijn mogelijk nogal drastisch (bijvoorbeeld alle afdalingen verplicht neutraliseren), maar dat wil niet zeggen dat dit onmogelijk was te voorkomen.

    En stel even dat deze dood inderdaad niet was te voorkomen. Dan moeten we maar lekker doorgaan en wachten met maatregelen nemen tot er een renner doodgaat vanwege een oorzaak die wel was te voorkomen?
    09-07-2024 14:19
    Indien we hierbij veiligheidsmaatregelen gaan nemen die een nieuwe tragische dood had kunnen vermijden, dan zie ik het graag gebeuren. Denk aan de Halo in F1. Bijna iedereen vond dat een onding, het had (historisch) misschien 4 eerdere dodelijke ongevallen kunnen vermijden, maar toch heeft het Grosjean zijn leven gered in Bahrain (en misschien Leclerc in 2018 op Spa) dus het is goed dat hij er is.
09-07-2024 12:05
Sowieso minder motoren in de race, minder auto’s, afdalingen op tijd rijden, verzorging langs de weg middels een soort pitsstraat, alle verdovende medicijnen verbieden, alleen via rondearts. Je kan zoveel doen aan veiligheid maar het begint bij de renners. DDV, Baskenland, Vlasov in gravelrit…allemaal redelijk domme menselijke fouten met grote gevolgen.
09-07-2024 14:18
Veiligheid als bussiness-model… dan is het al duidelijk waar zijn prioriteiten liggen…
Het SafeR project is nb vastgelopen op een discussie over verloning, dat het nu opgepikt is door de UCI is nog verontrustender want die zijn op overleven aangewezen op de fees die organisaties afdokken, die gaan het niemand al te lastig maken, laat staan het almachtige ASO…
    09-07-2024 15:14
    Krijg jij alleen bij Plugge een rood waas voor je ogen, of lees je altijd selectief?

    Hij zegt "omdat dit over levens gaat, letterlijk, en over de gezondheid van renners. En vervolgens ook over het image van de sport. Dat is dan het minst belangrijke, maar toch ook wel belangrijk als bedrijfstak."
09-07-2024 09:39
Elke vorm van aandacht voor meer veiligheid juich ik toe. In dit geval vind ik het wel bijzonder dat hij dit trieste ongeval erbij haalt, aangezien dit naar alle waarschijnlijkheid een technisch defect was (tubeless setup, waarbij het de vraag is of de velg hooked of hookless was). Visma | Lease a Bike rijdt zelf toch ook tubeless, maar ik weet niet of de Reserve wielen een gehaakte velgrand hebben (hooked of hookless). Daarnaast rijden ze zelf ook met grote kettingbladen om in snelle afdalingen bij te kunnen trappen. Ergens begrijp ik dat je de concurrentie 'moet' volgen, omdat je anders geen wedstrijden meer kunt winnen. Tegelijkertijd beetje hypocriet. Natuurlijk kan een valpartij in een afdaling met tubes (of zoals bij veel recreanten met binnenbandjes) ook fataal zijn, maar het risico lijkt wel toe te nemen met zaken als hookless velgen en kettingbladen die ervoor zorgen dat ze nóg sneller afdalen. Als je constant volle bak kunt bijtrappen, heb je denk ik toch iets minder concentratievermogen en kun je niet even bijkomen (relatief gezien) na een beklimming. Hopelijk komt er snel een 'onafhankelijk' onderzoek naar hookless velgen en kunnen er daarnaast afspraken worden gemaakt over o.a. het inperken van het versnellingsbereik in plaats van er nog jarenlang over te praten.
    09-07-2024 10:02
    Als het gaat om 'veilig kunnen vallen' is het toch een logisch voorbeeld? Dat er ook legio andere verbeteringen mogelijk zijn is een ander verhaal, maar hier zit Plugge goed en jij fout.
    09-07-2024 10:14
    Wat stel je voor? Een leren pak à la MotoGP, bij voorkeur met 8 airbags erin? Hoe zie je zware en/of niet goed ventilerende kleding voor je met 30+ graden zoals de eerste dagen tijdens de Tour in Italië bijvoorbeeld? Daarnaast zijn materialen als Dyneema (of soortgelijk) al vele jaren verkrijgbaar en worden ze niet of nauwelijks gebruikt (ook niet door Visma | Lease a Bike). Natuurlijk beperkt dat alleen schaafwonden daar waar de stof zit en doet het niks aan botbreuken of erger, maar als ploegen dat al niet toepassen nemen ze veiligheid van hun renners toch niet serieus. De zaken die ik noem dragen bij aan het beperken van de snelheid of het beperken van de kans op een mechanisch defect. Lijkt me alvast een begin en direct uitvoerbaar, daar waar airbags in wielerkleding nog wel een tijdje nodig hebben om iets te ontwikkelen dat relatief gezien nog voldoende ventileert in hitte.
    09-07-2024 10:18
    @TP85,
    Ik snap op zich je betoog, maar laat ik even de vergelijking maken met de F1. Stel er is een technologie die de auto sneller maakt, maar meer risico met zich meebrengt om te crashen. De technologie is gewoon toegestaan volgens de regels. Denk jij dat er ook maar 1 topteam is die de technologie niet toepast ondanks dat het meer risico met zich meebrengt?

    Eigenlijk onderstreept jouw verhaal dus eigenlijk wat Plugge zegt. Er moeten gewoon meer veiligheidsmaatregelen worden getroffen. en vooral door middel van regelgeving. Als tubeluss en grote kettingbladen bewezen gevaarlijker zijn, moet je ze gewoon verbieden. Desnoods alleen voor sommige etappes.

    Maar wat in mijn ogen eerst moet gebeuren is duidelijke regels stellen aan het parcours en wegafzettingen. En daarna ook zorgen dat die regels worden gehandhaafd.
    09-07-2024 10:22
    @snoep de hond, de praktijk is echter dat er in de F1 juist wél regels zijn die gebruik van technologie inperken ten koste van snelheid. In het wielrennen zijn die er tot nu toe nog helemaal niet. Dus inderdaad gewoon op korte termijn bepaalde zaken verbieden. Risico blijft altijd bestaan zoals Plugge terecht zegt, maar alle beetjes helpen.
    09-07-2024 10:52
    @TP85,
    Ten eerste, de toevoeging dat het niet primair gaat om het inperken van snelheid, maar wel om het verhogen van de veiligheid. Inperken van de snelheid kan een oplossing zijn om de veiligheid te verhogen, maar is zeker niet de enige oplossing.

    Ten tweede is mijn hele punt dat er in de F1 inderdaad wel duidelijke regels worden opgelegd om de veiligheid te verhogen. En dit gebeurd o.a. omdat je dit niet aan de teams of de verschillende racecircuits over moet laten.

    Dit is wat het wielrennen ook nodig heeft en precies waar Plugge om vraagt. Ik vind het niet terecht om hem hypocriet te noemen. Mogelijk is het veiliger als ze stoppen met tubeless te rijden, maar het is ook veiliger als ze hun renners opleggen om rustig af te dalen, zich niet meer te mengen in massasprints, niet meer te gaan drummen naar het begin van een kasseien- of gravelstrook, etc. Als Visma de enige ploeg is die dit doet is het gevolg dat ze niks meer winnen, geen relevante ploeg meer zijn en de ploegmanager (nog) minder serieus wordt genomen.

Reacties zijn gesloten.