Richard Plugge mist veiligheidsinnovaties van Boplan in de Tour: “Heeft geweldige oplossingen”
Afgelopen zaterdag overleed de Noorse renner André Drege tijdens de Ronde van Oostenrijk als gevolg van een valpartij. Volgens Richard Plugge, de teammanager van Visma | Lease a Bike, laat het nog maar eens zien dat er snel meer veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden in het wielrennen. Dat zegt hij tegen Het Nieuwsblad.
“Het laat nogmaals zien dat er iets moet gebeuren”, zegt Plugge, nadat hij zijn condoleances over heeft gebracht, over het ongeval van Drege. “Wielrennen is een gevaarlijke sport en dat zal altijd zo blijven, maar we moeten nu kijken – en snel – hoe we veilig kunnen vallen. Het klinkt altijd een beetje raar, maar in de Formule 1 en de MotoGP is het gelukt. Daar kan je veilig vallen. Daar moet veel meer haast mee gemaakt worden en daar moeten we geen politiek proces van maken.”
Business
Volgens Plugge zijn er ’talloze ideeën’ om de sport veiliger te maken. “En ook de organisatoren hebben die ideeën. We moeten vooral een professionele organisatie hebben die daarop ingrijpt. En niet een politieke organisatie, wat SafeR (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt, red.) nu dreigt te worden.”
“Je moet dit als een business bekijken, omdat dit over levens gaat, letterlijk, en over de gezondheid van renners. En vervolgens ook over het image van de sport. Dat is dan het minst belangrijke, maar toch ook wel belangrijk als bedrijfstak. Dus moet je dit als vanuit een business-perspectief bekijken.”
Boplan
“Boplan heeft bijvoorbeeld geweldige oplossingen”, doelt hij op het Belgische veiligheidsbedrijf, dat de laatste jaren al diverse innovaties introduceerde die gebruikt worden in de wielersport. “Ik zie ze hier (in de Tour de France, red.) niet, terwijl ze die gratis aanbieden. En er zijn meer dingen te halen en te bereiken met elkaar als we hier op een andere manier naar gaan kijken dan de kerk in het midden houden.”
Die kant zou ik op zoeken als journalist, met als begin Plugge off the record helemaal leegtrekken want volgens weet hij daar nog meer over of heeft ie in ieder geval een vermoeden.
Toegegeven, MotoGP en F1 (wat Plugge ook benoemt) is makkelijker te beveiligen want er is veel minder parcours om veiliger te maken. Als we bij het wielrennen met z'n allen op Francorchamps, Monza en de Nurburgring gaan rijden zullen er ook minder kwetsuren zijn dan nu elke weg afgaan. Dat is nu eenmaal het moeilijkere aan een openbare weg-sport te zijn.
Hint: het antwoord is op basis van wat we weten hoogstwaarschijnlijk: geen.
En stel even dat deze dood inderdaad niet was te voorkomen. Dan moeten we maar lekker doorgaan en wachten met maatregelen nemen tot er een renner doodgaat vanwege een oorzaak die wel was te voorkomen?
Het SafeR project is nb vastgelopen op een discussie over verloning, dat het nu opgepikt is door de UCI is nog verontrustender want die zijn op overleven aangewezen op de fees die organisaties afdokken, die gaan het niemand al te lastig maken, laat staan het almachtige ASO…
Hij zegt "omdat dit over levens gaat, letterlijk, en over de gezondheid van renners. En vervolgens ook over het image van de sport. Dat is dan het minst belangrijke, maar toch ook wel belangrijk als bedrijfstak."
Ik snap op zich je betoog, maar laat ik even de vergelijking maken met de F1. Stel er is een technologie die de auto sneller maakt, maar meer risico met zich meebrengt om te crashen. De technologie is gewoon toegestaan volgens de regels. Denk jij dat er ook maar 1 topteam is die de technologie niet toepast ondanks dat het meer risico met zich meebrengt?
Eigenlijk onderstreept jouw verhaal dus eigenlijk wat Plugge zegt. Er moeten gewoon meer veiligheidsmaatregelen worden getroffen. en vooral door middel van regelgeving. Als tubeluss en grote kettingbladen bewezen gevaarlijker zijn, moet je ze gewoon verbieden. Desnoods alleen voor sommige etappes.
Maar wat in mijn ogen eerst moet gebeuren is duidelijke regels stellen aan het parcours en wegafzettingen. En daarna ook zorgen dat die regels worden gehandhaafd.
Ten eerste, de toevoeging dat het niet primair gaat om het inperken van snelheid, maar wel om het verhogen van de veiligheid. Inperken van de snelheid kan een oplossing zijn om de veiligheid te verhogen, maar is zeker niet de enige oplossing.
Ten tweede is mijn hele punt dat er in de F1 inderdaad wel duidelijke regels worden opgelegd om de veiligheid te verhogen. En dit gebeurd o.a. omdat je dit niet aan de teams of de verschillende racecircuits over moet laten.
Dit is wat het wielrennen ook nodig heeft en precies waar Plugge om vraagt. Ik vind het niet terecht om hem hypocriet te noemen. Mogelijk is het veiliger als ze stoppen met tubeless te rijden, maar het is ook veiliger als ze hun renners opleggen om rustig af te dalen, zich niet meer te mengen in massasprints, niet meer te gaan drummen naar het begin van een kasseien- of gravelstrook, etc. Als Visma de enige ploeg is die dit doet is het gevolg dat ze niks meer winnen, geen relevante ploeg meer zijn en de ploegmanager (nog) minder serieus wordt genomen.