Richard Plugge: “Lekke band van Wout in Parijs-Roubaix? Dat is geen pech en mag niet meer gebeuren”
Foto: Cor Vos
zaterdag 2 december 2023 om 09:39

Richard Plugge: “Lekke band van Wout in Parijs-Roubaix? Dat is geen pech en mag niet meer gebeuren”

Hoe kan Jumbo-Visma, dat vanaf volgens seizoen door het leven gaat als Visma | Lease a Bike, in 2024 een nog beter seizoen rijden dan in 2023? Het is een vraag waar ploegmanager Richard Plugge zich over buigt. De ploeg wil zichzelf vooral nieuwe doelen stellen en zich nog beter wapenen voor de Tour. “Dat we zoveel gewonnen hebben dit jaar heeft als nadeel dat er mensen ons kopiëren”, zegt Plugge in gesprek met HLN.

Plugge beseft dat 2023 een grandioos jaar was. “Hoger gaan dan dit jaar wordt bijna onmogelijk, alleen al omdat het nog nooit is gebeurd dat een ploeg de drie grote rondes op rij heeft gewonnen. Wij zullen voor onszelf nieuwe doelen stellen en die zullen anders zijn dan dit jaar. Maar niet minder uitdagend. En het zal nog steeds op topniveau zijn.”

Toch blijft de ploegmanager ook kritisch over de doelen die niét behaald zijn. “Afgelopen seizoen is er heel veel goed gegaan, maar er zijn ook een paar dingen niet goed gegaan. We vragen ons af: wat kunnen we beter doen dan vorig jaar? De vraag is hoe we in 2024 net zo’n succesvol jaar als in 2023 kunnen hebben, met misschien één of wel twee grote rondes minder gewonnen.”

“Lek rijden is geen pech”
Dan wordt er vooral naar de klassieke kern gekeken, die weliswaar alles won, tot de belangrijke monumenten, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, eraan kwamen… “We kijken wat daar is mis gegaan. Wout van Aert reed lek op de Carrefour de l’Arbre. Wij zien lek rijden niet als pech. We moeten gewoon zorgen dat het niet kan gebeuren. Want rijdt Wout niet lek, dan wint hij waarschijnlijk Parijs-Roubaix. Lek rijden is geen pech.”

“Wat we er nu al uit hebben gehaald is dat we nog meer aandacht aan materiaal moeten besteden om te voorkomen dat we lek rijden of in de problemen komen qua materiaal. Het is heel makkelijk om te zeggen: we hebben pech, dat was het dan. Maar zo zitten wij niet in elkaar. Wij kijken waar we invloed hebben, we gaan op zoek hoe we dat kunnen voorkomen. Dat wil niet zeggen dat we het zullen voorkomen, maar we willen het wel zo veel mogelijk uitsluiten.”

“Moeten beter naar de Tour”
De ploeg moet zichzelf dus heruitvinden, volgens Plugge. “Dat geldt voor iedereen, ook voor Wout. Dat we zoveel gewonnen hebben dit jaar heeft als nadeel dat mensen ons kopiëren. Ook Jonas Vingegaard moet kijken hoe hij het samen met het team volgend jaar toch weer beter gaat doen in de Tour. Want Pogacar zal zich anders wapenen. En ineens hebben we Primoz Roglic als tegenstander, waardoor we anders en beter naar de Tour zullen moeten.”

RIDE Magazine
48 Reacties
02-12-2023 09:43
Tuurlijk is lek rijden wel pech in Roubaix. Overdreven gedoe. Hij had ook nog eens een gat door pech van anderen op Carrefour. Overigens vraag ik me af hoe ‘waarschijnlijk’ het is dat Wout Roubaix had gewonnen. Ene van der Poel zat er maar 20 meter achter.
    02-12-2023 09:56
    En die van der Poel had ook nog een ploeggenoot die redelijk hard kan aankomen
    02-12-2023 10:21
    Er zit overal een deel pech in, maar het is goed om te kijken of je op een ander deel invloed zou kunnen uitoefenen, door bv te kijken naar bandendruk, bandenmateriaal. Maar ook in kaart brengen van delen van parcours waar kans op lek groter is, zodat je daar omheen kan sturen. Het is ook een mindset natuurlijk, als tegenhanger van gelaten achterover hangen. Ik vind het wel verfrissend.
    02-12-2023 11:18
    Ik snap dat je jouw opmerking maakt op basis van het artikel zoals het hier staat. Waar het Plugge om gaat is dat je pech niet zomaar accepteert, maar alles onder de loep neemt om te kijken hoe de kans daarop minder wordt. Maar ja, zo’n genuanceerde kop boven een artikel trekt minder lezers.
02-12-2023 10:22
Wat een bazelaar, waarschijnlijk gewonnen, hoe verzint hij het. Het is niet de eerste keer dat als WvA met MvdP naar de meet gaat het nakijken heeft gekregen.
    02-12-2023 11:22
    Het gebeurd helemaal niet zo vaak. De afgelopen jaar is dat 2-1 voor van Aert.
    02-12-2023 12:42
    Ik denk het niet hoor Dutronc
02-12-2023 09:57
Het is natuurlijk ook niet die ene keer. Laporte waren ze eerder in de race ook al verloren, en het jaar ervoor hebben ze ook beiden hun kansen niet optimaal kunnen verdedigen door ‘stukken’. Dan vraag je je inderdaad af waar dat aan ligt.

Maar het blijft ook gewoon een koers waar pech vaak voor de beslissing zorgt, ook de reden dat er wel wat mensen zijn die Roubaix daarom een minderwaardige koers vinden.

En als je jaar na jaar goed bent, komt meestal toch wel eens die zege. Kijk naar Van Petegem die na jaren gesukkel met de ‘strontbandjes’ van Michelin in 2003 toch zijn kassei pakte. Het kan op je 35ste ook nog.

Anderzijds staat daar een Boonen tegenover, die ik eigenlijk nooit pech heb weten hebben op de stenen. Ligt dat aan het materiaal of ook aan de renner zelf?
02-12-2023 10:23
Heh, nou heb je WF beroofd van 6 andere artikelen die ze nog wilden schrijven nav dit interview.
02-12-2023 12:12
Afschuwelijk…die Hollands calvinistische gedachte dat (in sport) álles qua resultaten bereikbaar en ook “logisch” is …mits je het goed voorbereid.
Je kunt het nog zo goed voorbereiden Mr. Plugge……de mate van voorspelbaarheid kun je beïnvloeden maar “logisch” zijn of worden sportresultaten nooit. En dat is maar goed ook: je kunt sport wetenschappelijk op tal van terreinen benaderen maar sportresultaten zijn geen wetenschap. De gedachte dat je een lekke band kunt voorkómen in Parijs Roubaix en daarmee “ logischerwijs” gaat winnen met WvA is krankzinnig. Je kunt hooguit je kansen vergroten. Zolang MvdP en Pogaçar in topvorm aan de monumenten verschijnen is de winst voor JV in die klassiekers een stuk minder “logisch”…voorspel ik je.
    02-12-2023 12:40
    Wetenschap is niet exact, maar benaderend. Precies wat plugge zegt.
    02-12-2023 13:48
    Blijf dan maar Belgisch doen zoals het altijd ging. Ranja in je bidon en een biefstuk in je broek.
    02-12-2023 17:05
    Haha, easy there, cowboy.
    Wat jij omschrijft ('de kans kleiner maken dat') is precies wat plugde bedoelt. Je kunt iets nooit volledig uitsluiten, je kunt wel kijken hoe je de kans dat het gebeurt zo klein mogelijk maakt.
    Voor mij persoonlijk wordt het allemaal een beetje overdreven - laten we gewoon koersen en genieten van de strijd, en geluk en pech etc. gewoon zien als part of the game - maar Plugge zegt hiermee niets raars.
    02-12-2023 17:06
    Zou me toch eens in het calvinisme verdiepen, want dat is nou juist een stroming waarbij fatalisme op de loer ligt vanwege het concept van predestinatie. Nederlands maakbaarheidsdenken heeft zijn wortels eerder in de strijd tegen het water en de wijze waarop Holland ontgonnen is.
02-12-2023 09:52
Ze moeten de hand in eigen boezem steken. Dit is idd geen toeval meer. Behalve die editie die colbrelli won, was wout telkens 1 vd grootste pechvogels in roubaix. Telkens 1 vd sterksten, zoniet de sterkste man in koers. Maar altijd uitgeteld door materiaalpech. Ligt het aan zijn rijstijl op de kasseien of aan het materiaal. Dat moet dringend uitgezocht worden.
    02-12-2023 13:45
    Dat is toch precies waar het artikel over gaat.
    02-12-2023 15:12
    Als hij echt de sterkste is dan kan hij anticiperen op die pech, zoals Mathieu wel kan, maar Jumbo traint hem om een allrounder te hebben in de tfd dus tja. Ik denk dat Wout zijn twee monumenten nooit gaat winnen omdat hij in zijn generatie tegen Mathieu kwam te staan die veel beter is en hij zich niet genoeg specialiseerde toen het nog nut had. En er ondertussen nog lichtingen toprenners zijn bijgekomen (Pogacar, ...) en gaan bijkomen.
    03-12-2023 06:51
    @kennie: analyseer die 2 monumenten (RvV en PR) maar eens. En je zult zien dat WvA enkel in 2020 heel dichtbij was. Alle andere jaren na pakweg 230km pech of andere redenen om niet vooraan te zitten.
    03-12-2023 14:13
    Ik volg je niet zo goed, ik zeg toch niet dat hij er dichtbij was de voorbije edities? Dus ik zie niet in wat ik moet analyseren, je hebt wel gelijk dat als hij zich in 2020 niet dom laat pakken door Mathieu hij die editie had gewonnen. Maar Mathieu heeft hem wel tacktisch gepakt dus pech voor hem... Maar buiten die editie was het idd altijd wel iets...
02-12-2023 10:08
Ik vind de titel een beetje misleidend: daar klinkt het alsof iemand heeft lopen prutsen met het materiaal, of dat Wout een prutser is door lek te rijden.

Maar de strekking van het artikel is anders: namelijk dat het om de mindset moet gaan dat alles beter moet. En dat je dat niet gaat bereiken als je bepaalde voorvallen ziet als pech, waar je "niks aan kunt doen".

Overigens was een overwinning van Wout allesbehalve zeker. Enige wat we nu weten is dat hij door pech (of door gepruts) zijn kansen in de finale niet maximaal heeft kunnen verdedigen. Maar of hij dan ook Philipsen of Mathieu geklopt zou hebben...
    02-12-2023 16:54
    “Wat we er nu al uit hebben gehaald is dat we nog meer aandacht aan materiaal moeten besteden om te voorkomen dat we lek rijden of in de problemen komen qua materiaal."

    Het bovenstaande citaat komt anders gevaarlijk dicht in de buurt bij 'we hebben zitten prutsten met het materiaal'. Ik zou er als mecanicien niet blij mee zijn.
02-12-2023 10:34
Geneuzel met als enige doel zich vooral te willen onderscheiden van ‘de rest’… 90 % van het peloton rijdt op krek hetzelfde materiaal en al helemaal op bandenmerk… als je de factor pech wil uitschakelen iin PR is er maar 1 oplossing, niet deelnemen…
    02-12-2023 11:20
    Geloof niet dat je artikel helemaal hebt gelezen danwel begrepen.
    02-12-2023 11:35
    Hij heeft de kop gelezen. Artikelen lezen is overrated.
    02-12-2023 12:03
    Mensen lezen jammer genoeg nooit meer de stukken zelf maar kiezen voor de sappige kop hier. In het artikel op HLN geeft hij een genuanceerd verhaal over alles eigenlijk maar ja, dat leidt niet tot clicks en reacties.
    02-12-2023 14:42
    Wacht maar, de rest van het HLN-artikel komt het hele weekend langs in 23 verschillende Wielerflits-nieuwsartikelen.
    03-12-2023 08:06
    Het is de verantwoordelijkheid vd redactie om een kop te laten passen op het artikel. Doe je dat niet krijg je vervuilde discussie, (minimaal) de helft leest zo’n artikel niet en richt zich op de discussie. Een wetmatigheid die je niet voorkomen kan.
02-12-2023 11:56
Zoals Plugge het zegt klopt het niet. Ook Sky heeft 3 grote rondes op rij gewonnen (zelfs allemaal met dezelfde rijder: Froome). Alleen was de volgorde Tour, Vuelta, Giro ipv Giro, Tour, Vuelta
    02-12-2023 12:21
    Ok maar dat is toch wel ff wat anders vind je zelf ook niet.
    02-12-2023 19:52
    Waarom wat anders? Is toch ook 3 grote rondes op rij? Nog met dezelfde renner ook ;)
    Het is in één seizoen nog nooit eerder gebeurd, maar op rij wel. En dat is niet bepaald minder knap lijkt me.
    02-12-2023 20:25
    @Timmy, wat het anders maakt? Met 3 verschillende renners 3 Grote Ronden winnen; in 1 kalenderjaar ipv dat het team door 1 Topper wordt geleid.
    02-12-2023 22:16
    Dat maakt voor de uitspraak toch niks uit?
    “ alleen al omdat het nog nooit is gebeurd dat een ploeg de drie grote rondes op rij heeft gewonnen.”

    Dit klopt simpelweg niet
    02-12-2023 23:20
    @The Timmy
    Beetje spijkers op laag water zoeken van je, iedereen weet waar Plugge het over heeft en dat is de unieke prestatie van 3 grote rondes winnen in 1 kalenderjaar met 3 verschillende renners. Jij vindt de prestatie van SKY vroeger (totaal anders dan deze) van hetzelfde niveau, een interpretatie die anderen niet delen en dus val je terug op het feit dat Plugge zogenaamd niet duidelijk was.
02-12-2023 15:37
Bij Plugge komt t er toch niet altijd lekker uit. Beter Zeeman met de pers laten praten
02-12-2023 16:00
Doet me sterk denken aan die andere narcistische control-freak, Louis van Gaal, die altijd verkondigde dat hij met zijn perfect rationele beleid 'het toeval uitsloot' in het voetbal.

Blijft voor mij genieten wanneer zulke verkrampte controle-dwang in diggelen breekt op de inherente chaos van het universum.
    02-12-2023 17:45
    Enig idee wat 'narcistisch' precies betekent? Heb je wel eens in de prijzenkast van van Gaal gekeken? En vooral, heb je ervaring als leidinggevende met het doorvoeren van veranderingen? Zonder overtuiging in eigen kunnen en een stevige mate van controle gaat dat in een oerconservatieve omgeving als het wielrennen of het voetballen niet lukken.
    Enne, je mag me ook even uitleggen hoe het bestaan van leven op aarde te rijmen is met de volgens jou inherente chaos van het universum :-)
02-12-2023 18:02
Wat een blaaskaak, die Plugge. Komt stilaan op het niveau van die oerblaaskaak waar de ganse wereld met open mond naar stond te kijken omdat men niet begreep dat je zo’n belachelijk grote blaaskaak kon zijn. We kennen ‘m allemaal, nietwaar?
02-12-2023 20:15
In het seizoen 16/17 reed Wout met sram in het veld, zoals zoveel. Als enige had hij toen het probleem dat de ketting steeds afliep. Het was bij de wedstrijd in Gavere dat er een delegatie van Sram uit de vs was gekomen om mee te kijken waar het misliep. Daar kun je wat aan doen, minder belastend schakelen loste dat probleem toen op. iedereen die wel eens op Carrefour de L'arbre heeft gereden weet dat je op die puntkeien die daar liggen gewoon lek kan rijden. En dat is dan gewoon pech. Behalve voor Richard Plugge.
02-12-2023 11:36
Eens dat je de kans op pech kunt verkleinen, maar de manier waarop Plugge deze boodschap naar buiten brengt (als dit inderdaad zijn woorden zijn) getuigt meer van hoogmoed en arrogantie dan van realiteitszin. Het is hem wat naar de bol gestegen, zouden we vroeger zeggen.
02-12-2023 11:49
Woet reed als een dolle toen Matje in de problemen kwam. Het was denk ik aan hemzelf te wijten. En ik geloof niet dat hij gewonnen zou hebben. Matje zou op Flip gewacht hebben.
    03-12-2023 17:42
    Terwijl men Plugge hoogmoed en arrogantie verwijt, omdat hij de olifant in de kamer durft benoemen?....namelijk dat er naast een aantal mogelijke oorzaken, zoals het materiaal.....het ook een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de renner in kwestie hiervoor verantwoordelijk is ( en al zeker indien alle renners uit die ploeg met hetzelfde materiaal rijden, en nét die éne renner heel vaak "pech" heeft) ? Dat dit issue tot de interne keuken behoort? Eigenlijk wel, want dit is geen compliment naar je renner toe.....maar anderzijds begrijpbaar dat die beste man na 5 jaren wachten op de heilige graal wat pissed off geworden is indien "de pech-factor" vooral bij die éne renner zo vaak voorvalt.....en dan ook geen uitvluchten meer wenst te gebruiken.
    03-12-2023 17:45
    @BADGIO
    Je obsessie met Wout is ietwat zorgelijk te noemen. Nog even en Wout is verantwoordelijk voor de ellende in het Midden-Oosten.
02-12-2023 12:27
Moeilijke kwestie om te gaan beweren dat hij waarschijnlijk had gewonnen. Hij had wel lang passief mogen rijden door druk van JV van achteruit dus normaal had hij de beste papieren om te winnen, maar Alpecin was met 2 man die allebei goed waren dus door een tactisch steekspel was het hoogstwaarschijnlijk een sprint met 3 waarin één van de 2 alpecins had gewonnen. Gezien hoe wva na die lekke band vliegensvlug terugkwam op Pedersen en Philipsen denk ik wel dat hij zeker de benen had om te winnen, maar hij heeft niet gewonnen dus al de rest boeit niet meer.
03-12-2023 09:17
Zelfs Froome was niet de eerste, wie anders dan Merckx deed het hem voor, ook niet op 1 seizoen maar Merckx won in 1972 zowel Giro als Tour en in 1973 won hij de Vuelta die toen nog als eerste grote ronde gereden werd, dat maakt dus ook de 3 grote rondes na mekaar.
02-12-2023 10:24
Wva zit 20 km in t wiel van de alpecins, demareert als de andere bijna stilstaan door val. Rijdt lek en krijgt Jasper er nog niet af nadat die 20 km kop had gedaan. Zonder de bijna val geraakt wva zelfs nog niet weg.conclusie Jasper is die dag de sterkst mvdp wint
02-12-2023 12:39
v.d.Poel was de dikverdiende winnaar in P-R. Had de meeste aanvallende inpulsen. v Aert was blij dat hij kon volgen net als Philpssen. Na die valpartij kon v Aert ook niet wegrijden.
02-12-2023 10:33
Het is in zekere zin geen pech, wel een soort karma, gezien dat wieltjesplakken van Wout. Eigenlijk een onnatuurlijk gedrag voor hem, een soort gefrustreerde poging om te kunnen winnen. Had ie gewoon z'n natuur gevolgd, had ie niet lek gereden, of misschien wel twee keer.
Ik denk wel dat ie heeft geleerd van dat geplak.
    02-12-2023 17:58
    Hoe dwaas kan een reactie zijn. Nou, zo dwaas dus.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine